Skocz do zawartości

Uwaga - przejazd kolejowy


kowal

Rekomendowane odpowiedzi

Uwaga, jedzie pociąg

 

Każdego roku ginie na polskich przejazdach kolejowych kilkudziesięciu kierowców. Największe poruszenie wywołała śmierć trzykrotnego rajdowego mistrza Polski Janusza Kuliga.

Znakomity rajdowiec, w piątek, 13 lutego br. wjechał na tory niedaleko Bochni w momencie, gdy do przejazdu zbliżał się pociąg pośpieszny. Widok zasłaniały domy i budka dróżnika. Niestety, szlaban nie został opuszczony. Większość tragicznych wypadków zdarza się jednak na niestrzeżonych przejazdach.

 

Mniej zapór

? Likwidacja wielu połączeń i związany z tym mniejszy ruch pociągów spowodowały tendencję do obniżania kategorii przejazdów ? twierdzi podinspektor Adam Kołodziejski, naczelnik Wydziału Ruchu Drogowego KWP w Olsztynie. ? Oznacza to, iż jest coraz mniej dyżurujących dróżników oraz urządzeń bezpieczeństwa w postaci zapór i półzapór. Często jedynym zabezpieczeniem są znaki drogowe.

Ponieważ kierowcy rzadko widują przejeżdżające pociągi, coraz częściej dochodzi do lekceważenia zasad związanych z przekraczaniem szlaków kolejowych. Nie jest rzadki widok pojazdów, które bez zatrzymania się przejeżdżają przez tory. Gdyby nie obawa uszkodzenia zawieszenia lub kół, kierowcy zapewne nie zmniejszyliby prędkości.

 

Cztery kategorie

? A ? przejazd zamykany przez dróżnika. Kolejarz jest wcześniej telefonicznie informowany o nadjeżdżającym pociągu, dysponuje również rozkładem jazdy, według którego może zamykać szlabany.

? B ? przed przejazdem, w szynach są umieszczone czujniki. Gdy najeżdża na nie pociąg, szlabany są zamykane automatycznie. Jednocześnie przy przejeździe uruchamia się automatycznie sygnalizacja świetlna i dźwiękowa.

? C ? podobnie jak w przypadku kategorii B, w szynach są czujniki. Najeżdżający na nie pociąg uruchamia na przejeździe sygnalizator świetlny lub dźwiękowy.

? D ? tutaj o tym, czy sunie pociąg, kierowcę informuje tylko jego wzrok.

 

Tylko rozsądek

Wjazd na tory bezpośrednio przed rozpędzonym pojazdem szynowym często kończy się tragicznie. Pociąg potrzebuje do zatrzymania się odległości liczonej nie w setkach metrów, ale nawet kilku kilometrów.

? Kierowca przed wjechaniem na tory musi upewnić się, czy nie zbliża się pojazd szynowy ? kontynuuje naczelnik Kołodziejski. ? Powszechną praktyką jest przyśpieszanie w momencie zauważenia rozpoczęcia opuszczania zapór na przejeździe lub włączenia sygnału czerwonego, aby za wszelką cenę zdążyć przed pociągiem.

Trudno uznać za zachowanie szczególnej ostrożności zmniejszenie prędkości i pobieżne sprawdzenie najbliższego odcinka torów, zwłaszcza w trudnych warunkach atmosferycznych. Szczelnie pozamykane okna i grające głośno radio zmniejszają szanse na usłyszenie nadjeżdżającego pociągu, który zbliżając się do przejazdu używa sygnału dźwiękowego.

 

Czego nie wolno

Zasady bezpieczeństwa obowiązują kierowców zarówno na niestrzeżonych, jak i strzeżonych przejazdach. Kierującemu przepisy zabraniają:

? objeżdżania opuszczonych zapór lub półzapór oraz wjeżdżania na przejazd, jeżeli opuszczenie ich zostało rozpoczęte lub podnoszenie nie zostało jeszcze zakończone

? wjeżdżania na przejazd, jeżeli po drugiej stronie przejazdu nie ma miejsca do kontynuowania jazdy

? wyprzedzania na przejeździe kolejowym i bezpośrednio przed nim

? omijania pojazdu oczekującego na otwarcie ruchu przez przejazd, jeżeli wymagałoby to wjechania na część jezdni przeznaczoną dla przeciwnego kierunku ruchu.

 

Usuń grata!

Może się zdarzyć (odpukać!), że samochód odmówi posłuszeństwa na przejeździe. Wówczas kierowca jest zobowiązany niezwłocznie usunąć go z przejazdu, a jeżeli nie jest to możliwe, ostrzec kierującego pojazdem szynowym o niebezpieczeństwie.

Znajdujący się w pobliżu kierowcy powinni pomóc w tarapatach. Usuwaniem usterek należy się zająć dopiero w bezpiecznym miejscu.

Warto wspomnieć o przepisie mającym zapewnić odpowiednią widoczność na przejeździe. Obowiązuje zakaz zatrzymania pojazdu (nie wynikającego z warunków ruchu) w odległości mniejszej niż 10 metrów od przejazdu oraz zakaz postoju przed i za przejazdem po obu stronach drogi, od przejazdu do słupka wskaźnikowego z jedną kreską.

 

Dodatkowe znaki

Przed przejazdami możemy spotkać różne, biało-czerwone znaki pionowe.

? Słupek wskaźnikowy z trzema kreskami (G-1a) umieszczony jest pod znakami ostrzegawczymi przejazd z zaporami (A-9) lub przejazd bez zapór (A-10).

? Słupek wskaźnikowy z dwiema kreskami (G-1b) umieszcza się w dwóch trzecich odległości znaku A-9 lub A-10 od przejazdu.

? Słupek wskaźnikowy z jedną kreską (G-1c) ? w jednej trzeciej odległości znaku A-9 lub A-10 od przejazdu.

? Krzyż św. Andrzeja przed przejazdem jednotorowym (G-3) to skrzyżowanie dwóch ramion.

? Krzyż św. Andrzeja przed przejazdem wielotorowym (G-4): pod skrzyżowaniem dwóch ramion jeszcze jedno pojedyńcze.

 

Ku przestrodze

Tragiczne wypadki na przejazdach zdarzają się również w naszym regionie. Jesienią tego roku policja odnotowała dwa tego typu zdarzenia.

? Kierowca ciężarówki z naczepą zbyt szybko przejeżdżał przez niestrzeżony przejazd na trasie z Pisza do Rucianego Nidy. Na prostym odcinku drogi doprowadził do zjechania na przeciwny pas ruchu, na którym znajdował się samochód osobowy. Kierowca osobowego zginął na miejscu. Niestety, nie zawsze zdajemy sobie sprawę, iż jedną z wad przejazdów jest źle wyprofilowana i nierówna nawierzchnia.

? Kierowca Fiata 126 p zlekceważył sygnały świetlne i dźwiękowe oraz znak stop na niestrzeżonym przejeździe w Lubominie. W efekcie uderzył w bok przejeżdżającego autobusu szynowego. Kierowcę z połamanymi kończynami oraz poważnymi obrażeniami głowy i klatki piersiowej odwieziono do szpitala.

 

Jaki mandat

Taryfikator określa konkretne kwoty. Za objeżdżanie opuszczonych zapór lub półzapór oraz za wjeżdżanie na przejazd, jeśli opuszczanie ich zostało rozpoczęte lub podnoszenie nie zostało zakończone ? 300 złotych. Tyle samo za wyprzedzanie na przejazdach lub bezpośrednio przed nimi. Ponadto 6 punktów.

 

Urszula Jankiewicz

żródło gazetaolsztynska.pl

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

u mnie w odstępi 12 godz. na niestrzeżonym przejeździe kolejowym doszło do dwóch wypadków, oczywiście śmiertelnych. przejazd oznakowany prawidłowo, widoczność dobra, a jednak zdzrzyło się. podczas prac komisji ustalono, że pociąg jechał w I przypadku 88 km/h, w II przypadku 70 km/h. w II wypadku poniósł śmierć szef dzielnicowych KPP.

bez komentarza

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 weeks later...

Cud na przejeździe kolejowym...

25.12.2005. www.interia.pl

Dwoje dorosłych i dziecko zostali ranni w wypadku do jakiego doszło w niedzielę wieczorem w Jaktorowie koło Grodziska Mazowieckiego. Rozpędzony pociąg uderzył tam w samochód osobowy - poinformował rzecznik mazowieckiej straży pożarnej Dariusz Malinowski.

Strażacy zabezpieczają miejsce wypadku. Do zderzenia doszło ok. godz. 19.30. Rozpędzony pociąg relacji Warszawa - Praga uderzył na przejeździe strzeżonym w opla vectrę, którym jechały dwie dorosłe osoby i dziecko. Cała trójka zabrana została do szpitala. "Według świadków wyszli oni z samochodu o własnych siłach. Można to nazwać cudem" - powiedział Malinowski. Podkreślił, że uderzenie było tak silne, że auto zostało kompletnie zniszczone. Pociąg wyhamował dopiero po 300 metrach. Wyłączony jest z ruchu tor, po którym jechał pociąg. Zamknięty dla samochodów jest także przejazd w Jaktorowie. PKP kieruje pociągi drugim torem, będą one wymijać się w dogodnych do tego miejscach.

 

Policja i PKP biją na alarm - 97 procent wypadków spowodowali sami kierowcy. Przyczyny? Wjechanie na torowisko bez upewnienia się, czy nie nadjeżdża pociąg, omijanie półzapór, próby przejechania przed pociągiem na zasadzie "jeszcze zdążę".

Każdego roku giną kierowcy, którzy tak właśnie postępowali, a także pasażerowie ich samochodów. Byli nawet tacy, którzy nie wjechali samochodem przed lokomotywę, lecz uderzyli w wagony. Wypadki z winy personelu kolei, na przykład dróżników, należą do rzadkości, choć wszyscy pamiętamy tragedię Janusza Kuliga.

Jest też druga strona problemu. Z kontroli przeprowadzonej na kolei w 2004 r. przez Najwyższą Izbę Kontroli wynika, że przejazdy kolejowe są niebezpieczne i w fatalnym stanie. 60 procent skontrolowanych przejazdów wymagało gruntownego remontu lub wymiany istotnych elementów nawierzchni. Niektóre urządzenia (zapory i ich mechanizmy napędowe) pochodziły jeszcze z okresu II wojny światowej! W złym stanie technicznym była większość dróg dojazdowych do rogatek. Ograniczona była także widoczność torów kolejowych od strony drogi, które były zasłonięte budynkami i drzewami. W dodatku 70% z 17 tys. rogatek jest zabezpieczone jedynie znakami.

 

[ Dodano: 11-08-2006, 20:24 ]

i znowu powraca temat przejazdów

 

http://www.wm.pl/index.php?ct=motoryzacja&id=873403

 

[ Dodano: 25-02-2007, 16:52 ]

i znów to samo

http://ww3.wm.pl/?main=17&c=105,3,18939,,4242

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.