Skocz do zawartości

Serdecznie witamy w nowej wersji forum!

Pierwsze logowanie wcześniejszych użytkowników do nowego forum, wymaga wygenerowania nowego hasła (jest to czynność jednorazowa). W tym celu możemy skorzystać z linku Nie pamiętasz hasła? lub z tego u dołu okna logowania. Uwaga: Proszę podać e-mail taki sam, jaki jest ustawiony na wcześniejszym forum!

Zaloguj się, aby obserwować  
Gacek

Dodatkowe światła STOP

Polecane posty

Gacek

Dziś miałem klienta, który zadał mi pytanie czy w samochodzie osobowym może mieć dwa światła "STOP" typu S3.

 

Z przepisów jasno wynika, że światło "STOP" S3 może być tylko jedno. Wyjątkiem jest światło umieszczone na drzwiach do "paki" np. w samochodach dostawczych- tu wspomniane światło może być podzielone na dwa, pod warunkiem, że obie połówki będą możliwie blisko siebie.

 

Ale... ale powstaje pytanie czy nie można zainstalować dodatkowych świateł "STOP" S1/S2 często spotykanych w autobusach. Przepis jest następujący:

 

 

(Dz. U. z 2013r., poz. 951 z późn. zm.)

 

ZAŁĄCZNIK Nr 6, § 2.

 

 

Rodzaj światła: kategorii S1 lub S2 (zgodnie z oznaczeniem homologacyjnym)

 

Pojazdy samochodowe, z wyjątkiem motocykli: Liczba świateł: 2 17) 33)

 

 

 

17) - Co najmniej 2, jednak nie więcej niż 4 dla pojazdu zarejestrowanego po raz pierwszy przed dniem 30 czerwca 2003 r.

 

 

33) - Jeśli nie ma zainstalowanych świateł kat. S3, dopuszcza się dwa dodatkowe światła "stop" kat. S1 lub S2 na samochodach ciężarowych i specjalnych o dmc powyżej 3,5 t, autobusach oraz na przyczepach o dmc powyżej 750 kg (kat. N2, N3, M2, M3, O2, O3 i O4).

 

 

 

I jak to interpretować? Odnośnik "17" wskazuje, że pojazd samochodowy musi mieć co najmniej 2 światła "STOP" i że pojazdy zarejestrowane przed dniem 30/06/2003 mogą mieć maksymalnie 4 takie światła. Czyli te rejestrowane po wspomnianym dniu moga mieć 6 lub 8?

 

Odnośnik "33" dopuszcza 2 "dodatkowe" światła "STOP". Ale co to znaczy "dodatkowe"? Dodatkowe do 2, 4 czy 6 obowiązkowych?

 

Logika wskazuje, że obowiązkowe/podstawowe światła "STOP" S1/S2 mogą być tylko dwa czyli w konsekwencji na pojeździe mogą się znaleźć maksymalnie 4 światła "STOP" (czyli 2 obowiązkowe + 2 dodatkowe). Logika wskazuje też, że dodatkowe światło "STOP" mogą być zainstalowane tylko na samochodach ciężarowych i specjalnych o dmc powyżej 3,5 t, autobusach oraz na przyczepach o dmc powyżej 750 kg (kat. N2, N3, M2, M3, O2, O3 i O4).Ale to logika, a przepis jest napisany tak, że jest podatny na dziwne interpretacje.

 

Co o tym sądzicie Panie i Panowie?

 

 

P.S. jeżeli istnieje piekło albo inne ponure miejsce to prawnicy, którzy piszą polskie przepisy będą się tam smażyć...

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
adam1501
Dziś miałem klienta, który zadał mi pytanie czy w samochodzie osobowym może mieć dwa światła "STOP" typu S3.

Sam zadajesz pytania i sam na nie odpowiadasz?

Z przepisów jasno wynika, że światło "STOP" S3 może być tylko jedno.

Cała reszta nie dotyczy tego pojazdu.

 

Możesz zamontować dodatkowe światła STOPu S1 lub S2, jeżeli spełnienia warunki na zasadzie takiej: "...§ 1. 1. Zespół dwóch niezależnych lub zgrupowanych świateł, takich samych lub różnych, lecz o jednakowym przeznaczeniu i jednakowej barwy, uważa się za jedno światło, jeżeli rzut ich powierzchni świetlnych na płaszczyznę poprzeczną zajmuje co najmniej 60% powierzchni najmniejszego prostokąta opisanego na rzutach tych powierzchni świetlnych oraz pod warunkiem, że światła te zostały homologowane jako światło typu D (zgodnie z oznaczeniem homologacyjnym); nie stosuje się do świateł drogowych, świateł mijania i świateł przeciwmgłowych przednich...."

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
JANUSZ60
Sam zadajesz pytania

Musisz jednak przyznać, iż objaśnienie nr 17 brzmi świetnie, chyba tylko polskie przepisy są tak niejednoznaczne ,,,

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
adam1501

Bo to jest pokłosie pisania przepisów przez kowali dla diagnostów, bez konsultacji z tymi ostatnimi. Ministry zdają się tego nie zauważać i życie płynie...

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
darkdog
przez kowali

:P

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gacek
Bo to jest pokłosie pisania przepisów przez kowali dla diagnostów, bez konsultacji z tymi ostatnimi

 

To też, ale chyba ich przyzwyczajenia również mają tu znaczenie- piszą specjalnie przepisy w taki sposób, żeby potem mieli prace- zarówno przeciętny człowiek jak i ten z wysokim ilorazem inteligencji nie wie jak to interpretować i musi im dać zarobić za poradę, za którą i tak nie biorą odpowiedzialności. Można też zatrudnić takiego prawnika do reprezentowania w sądzie, żeby mógł się kłócić o interpretacje- za co też nie bierze odpowiedzialności- ale kasę owszem...

 

Przecież tragedią byłoby, gdyby przepisy były jasne i przejrzyste i można by było sobie wszystko w internecie przeczytać ze zrozumieniem. A jeszcze nie daj boże, żeby zamiast jednego wyjątkowo nienaukowego przedmiotu, na który jest w szkołach wprowadzić podstawy wiedzy prawnej...

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Grzegorz Łódź
Można też zatrudnić takiego prawnika do reprezentowania w sądzie, żeby mógł się kłócić o interpretacje- za co też nie bierze odpowiedzialności- ale kasę owszem...

Podobno już działa "Duda-pomoc" :?:x

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
adam1501

Ewentualnie "Duda Łaskawy", jak zmoczysz.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Bądź aktywny! Zaloguj się lub utwórz konto

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto, to proste!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Posiadasz własne konto? Użyj go!

Zaloguj się
Zaloguj się, aby obserwować  

×

Ważne informacje

Umieściliśmy pliki cookie na Twoim urządzeniu, aby pomóc Ci ulepszyć tę witrynę. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym razie zakładamy, że możesz kontynuować.