Skocz do zawartości

Od stycznia Euro IV!


berecik
 Share

Rekomendowane odpowiedzi

Z rury wydechowej każdego samochodu wydobywa się ponad 2 tys. trujących związków. Na szczęście dla producentów aut normom emisji podlega tylko kilka z nich – tlenek węgla, węglowodory, tlenki azotu, a w przypadku silników wysokoprężnych także cząstki stałe. Jeżeli silnik samochodu emituje za dużo tych substancji, nie uzyska homologacji i nie będzie mógł być sprzedawany. To zmartwienie producenta – nabywców normy nie interesują, w przeciwieństwie do wyposażenia seryjnego. Pierwszą z norm – Euro I wprowadzono dla homologowanych w Unii Europejskiej samochodów osobowych 1 lipca 1992 r. Wymóg spełniania Euro I przy pierwszej rejestracji pojazdu wszedł w życie 1 stycznia roku 1993. W kolejnych latach normy zaostrzano ograniczając dozwoloną ilość emitowanych szkodliwych związków.

Od 1 stycznia 2005 r. samochody otrzymujące homologację w państwach UE muszą spełniać normę Euro IV – dwukrotnie bardziej rygorystyczną od Euro III. Musieli się do tego przygotować producenci pojazdów.

- Nie ma możliwości, by w prosty sposób dostosować silnik benzynowy do norm Euro IV. W zasadzie trzeba przekonstruować układ zasilania i wydechowy. Dlatego wielu producentów pozbywa się jednostek napędowych starszej generacji, zastępując je nowymi. Nieco inna sytuacja jest w przypadku silników wysokoprężnych. Tutaj zmiany dokonano ok. pięć lat temu, eliminując jednostki napędowe z pośrednim wtryskiem paliwa. Warto przy tym zauważyć, że niektóre silniki spełniają normę Euro IV bez filtra cząstek stałych, niektóre zaś muszą być wyposażone w to urządzenie. Np. długowieczny silnik koncernu PSA 1,9 l o mocy 70 KM z wtryskiem pośrednim nie spełnia normy Euro IV i jest zastępowany przez rodzinę HDi, np. 1,6 l – mówi dr inż. Marek Brzeżański z Politechniki Krakowskiej. Z dniem 1 stycznia 2006 r. norma Euro IV zacznie dotyczyć aut osobowych po raz pierwszy rejestrowanych na terytorium któregokolwiek z krajów Wspólnoty – także w Polsce. Pojawiły się informacje, że spowoduje to znacznie obniżki cen samochodów z silnikami spełniającymi normę Euro III. - Nie należy spodziewać się specjalnych rabatów związanych z wyprzedażą aut, które nie spełniają normy Euro IV. Generalni importerzy od dłuższego czasu wiedzieli o wchodzących w życie przepisach dotyczących nowej normy emisji spalin. Zadbali więc o takie rozplanowanie sprzedaży aut danego modelu, aby na koniec roku tych spełniających Euro III nie zostało zbyt dużo – mówi Jakub Faryś, dyrektor Związku Motoryzacyjnego SOIS skupiającego generalnych importerów pojazdów i firmy związane z branżą motoryzacyjną.Każdy z generalnych importerów może zwrócić się do Ministerstwa Transportu i Budownictwa z wnioskiem o wyrażenie zgody na sprzedaż w 2006 r. samochodów z silnikami spełniającymi normę Euro III. Dotyczy to jednak nie więcej niż 10 proc. z ilości sprzedanych w 2005 r. egzemplarzy danego modelu.

- Trudno oczekiwać, aby Ministerstwo Transportu i Budownictwa nie wyraziło zgody na sprzedaż tych 10 proc. pojazdów. W końcu do Polski sprowadzono w ostatnim czasie ogromną ilość pojazdów używanych, z których większość nie spełnia nawet normy Euro II. Dziwne więc byłoby, gdy Ministerstwo wolało uniemożliwić nabycie bardziej ekologicznych samochodów – stwierdza dyr. Faryś .Kolejne normy emisji spalin determinują rozwój przemysłu motoryzacyjnego, a w szczególności silników spalinowych. Wprowadzając odpowiednie przepisy można stymulować rozwój benzynowych czy wysokoprężnych jednostek napędowych lub spowodować ich zastój na korzyść np. napędu hybrydowego. Te problemy nie dotyczą jednak nabywców, dlatego wydaje się, że wprowadzenie w Polsce normy Euro IV nastąpi bezboleśnie.

Daty wejścia w życie poszczególnych norm emisji spalin dla aut osobowych:

 

normyeuro7wa.jpg

 

źródło www.motofakty.pl

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Euro 4 wyzwania dla producentów pojazdów oraz olejów ,ciekawy artykuł firmy CASTROL

 

http://www.truckfocus.pl/news/news_1469.php

 

[ Dodano: 10-12-2005, 18:33 ]

Technologia BlueTec dla silników Diesla zgodna z normą Euro 4 i Euro 5 w samochodach ciężarowych Mercedes-Benz

 

Na Międzynarodowym Salonie Pojazdów Użytkowych w Hanowerze DaimlerChrysler zaprezentował rodzinę samochodów ciężarowych do transportu dalekobieżnego, wyposażonych w nową "technologię silników wysokoprężnych - BlueTec". Pojazdy te już w tej chwili spełniają normę Euro 4 mającą wejść w życie od października 2006 roku, oraz normę Euro 5, która zacznie obowiązywać w październiku 2009 roku. Dzięki sięgającej 80% redukcji emisji spalin w stosunku do poziomów określonych w normie Euro 3, połączonej z istotnie zmniejszonym zużyciem paliwa, nowe samochody ciężarowe Mercedes-Benz z technologią BlueTec są wyjątkowo ekologicznym i ekonomicznym rozwiązaniem dla celów dalekobieżnego transportu drogowego przyszłości.

 

W styczniu 2005 roku pierwsi klienci odebrali zamówione samochody ciężarowe i ciągniki Actros BlueTec. Technologia ta zostanie w pierwszej kolejności zastosowana w najpopularniejszych modelach wykorzystywanych w Europie dla celów dalekobieżnego transportu drogowego, osiągających maksymalną moc od 235 kW (320 KM) do 300 kW (408 KM). W kolejnych miesiącach, pojawi się więcej samochodów ciężarowych Actros i Axor z technologią BlueTec. Ostatecznie, oferta modeli Actros BlueTec obejmie szerokie spektrum od 235 do 440 kW (320 do 598 KM) i od 1 650 do 2 800 Nm nominalnego momentu obrotowego.

 

Mercedes-Benz będzie stopniowo rozszerzać ofertę BlueTec na wszystkie serie samochodów ciężarowych, tak aby do czasu obowiązkowego wejścia w życie normy Euro 4 w październiku 2006 roku cała gama pojazdów do dalekobieżnego transportu, samochodów dystrybucyjnych i budowlanych oraz pojazdów do zastosowań specjalnych była dostępna w wersji BlueTec. Tak rozbudowana oferta samochodów ciężarowych oraz ciągników zgodnych z normą Euro 4 i Euro 5 pozwoli klientom Mercedes-Benz dobrać model idealny do swoich potrzeb.

 

Modele Actros BlueTec 5 od samego początku będą przynosić szereg ekonomicznych korzyści - a co więcej, korzyści te będą odczuwalne także w przyszłości. 40-tonowe zestawy z ponad czterema osiami, przystosowane do normy Euro 5 przed obowiązującym terminem, będą objęte preferencyjnymi zniżkami do 20% na opłaty za niemieckie autostrady wprowadzane, według dostępnych informacji, od stycznia 2005 roku. Regulacje takie będą obowiązywać do czasu wejścia w życie nowej normy, na jesieni 2009 roku. Podczas gdy kierowca pojazdu spełniającego normę Euro 3 po wprowadzeniu opłat będzie płacić 12 centów za kilometr autostrady a następnie 15 centów w okresie od października 2006 roku do października 2009 roku, kierowcy przyjaznych dla środowiska samochodów ciężarowych zgodnych z normą Euro 5 będą płacić tylko, odpowiednio, 10 i 12 centów za kilometr. W zależności od długości pokonywanych tras, całkowite oszczędności w okresie ponad czterech lat, gwarantowane przez samochody dostosowane do normy Euro 5, w porównaniu do pojazdów zgodnych z normą Euro 3, mogą osiągnąć kilka tysięcy euro. Samochody zgodne z normą Euro 4 będą objęte zniżkami na opłaty za niemieckie autostrady tylko do chwili wejścia w życie normy Euro 4, w październiku 2006 roku. W innych krajach europejskich także planuje się lub już wprowadzono wiele zachęt finansowych mających skłaniać do zakupów pojazdów użytkowych szczególnie przyjaznych dla środowiska. To jednak nie jedyne argumenty, przemawiające za przedterminowym dostosowaniem się do planowanego wprowadzenia europejskich norm emisji. Technologia silników wysokoprężnych BlueTec firmy DaimlerChrysler zapewnia także inne korzyści, takie jak ograniczone zużycie paliwa oraz znacząco zwiększone możliwości przyszłej odsprzedaży na rynku samochodów używanych.

 

Nowa technologia silników wysokoprężnych BlueTec firmy DaimlerChrysler opiera się na kombinacji wysokowydajnych silników oraz systemu obróbki końcowej spalin SCR (selektywnej redukcji katalitycznej). Poprawiona charakterystyka nowych silników modelu Actros wynika z gruntownego przeprojektowania rodzin jednostek 12-litrowych V6 i 16-litrowych V8. Od nowych materiałów składających się na blok silnika i nowo zaprojektowanych uszczelek oraz łożysk do zmodyfikowanego układu wtryskowego, wszystkie udoskonalenia koncentrują się głównie na wydajniejszym spalaniu skutkującym redukcją ilości gazów wydechowych z silnika oraz, docelowo, ograniczeniem zużycia paliwa.

 

Pakiet BlueTec obejmuje nowe silniki o wyższym maksymalnym ciśnieniu w cylindrze oraz technologię obróbki końcowej spalin - po raz pierwszy technologia obróbki końcowej została zintegrowana w fazie projektowania silników wysokoprężnych dla dużych pojazdów użytkowych. Po wielu latach badań i testów praktycznych, DaimlerChrysler zdecydował się we wczesnym etapie na kontynuowanie prac nad technologią SCR pozwalającą na redukcję emisji tlenków azotu. Jest to najlepszy sposób zaoferowania klientom optymalnych oszczędności paliwa, niezawodności oraz projektu zorientowanego na wymagania przyszłości. Podstawową zasadą SCR jest to, że tlenki azotu podlegają przekształceniu w nietoksyczny azot i parę wodną w katalizatorze wykorzystującym amoniak jako reduktor. Ponieważ amoniak jest jednak niebezpieczną substancją, a co za tym idzie, zakres jego zastosowania w transporcie drogowym jest ograniczony, w pojazdach użytkowych stosuje się nietoksyczny, bezwonny, wodny roztwór mocznika. Roztwór ten, stosowany w technologii SCR, nosi nazwę "AdBlue". Pod kontrolą układu sterowania silnikiem reduktor AdBlue, przechowywany w odrębnym zbiorniku, jest dozowany w pożądanych ilościach do strumienia gorących spalin, w którym podlega hydrolizie do postaci amoniaku. Zużycie AdBlue wynosi w przybliżeniu cztery procent zużycia oleju napędowego dla BlueTec 4 oraz około sześć procent dla BlueTec 5, ponieważ limity normy Euro 5 są bardziej wymagające. Europejska infrastruktura AdBlue na ogólnodostępnych stacjach benzynowych jest obecnie w trakcie tworzenia.

 

Dopóki AdBlue nie stanie się powszechnie dostępny w Europie, klienci mogą wybierać pojazdy wyposażone w 145-litrowy zbiornik AdBlue zamiast standardowego zbiornika AdBlue o pojemności 90 litrów w przypadku ciągników siodłowych i 110 litrów dla podwozi. 145-litrowy zbiornik zapewnia zasięg ponad 10 000 kilometrów. W ten sposób, pojazdy BlueTec zapewniają nieograniczony promień operacyjny. Ponadto, nie są one uzależnione od dostępności paliwa o niskiej zawartości siarki oraz nie występuje w ich przypadku redukcja okresów między kolejnymi wymianami oleju i wizytami w serwisie.

 

Zródło Mercedes -Benz

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 years later...

Przepraszam że odgrzebuję temat baaaardzo stary ale potrzebuję pewnej informacji a może panowie coś mi doradzicie.

Chodzi mi o ciągniki rolnicze.

Głównie o Belarusy z fabryki w Mińsku (MTZ).

Spełniają normę euro2 jak piszą w ogłoszeniach np na alledrogo.pl.

Czy po 1 stycznia 2010 da się takie ciągniki bez problemów zarejestrować?

W sumie to interesuje mnie najbardziej czy da sie taki ciągnik bez problemu zarejestrować po 1 kwietnia 2010 bo zakup będzie pod końcem lutego a może nawet na początku marca 2010. Wybrałem ten ciągnik ze względu na prostotę oraz cenę ale nie chcę się wpakować w problemy (teraz załatwiam dokumenty pod kredyt itp, złożę je teraz a po nowym roku jeżeli nie da sie ich zarejestrować to będę miał problem i to spory).

Z góry dziękuję za rady fachowców.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przepraszam że odgrzebuję temat baaaardzo stary ale potrzebuję pewnej informacji a może panowie coś mi doradzicie.

Chodzi mi o ciągniki rolnicze.

Głównie o Belarusy z fabryki w Mińsku (MTZ).

Spełniają normę euro2 jak piszą w ogłoszeniach np na alledrogo.pl.

Czy po 1 stycznia 2010 da się takie ciągniki bez problemów zarejestrować?

W sumie to interesuje mnie najbardziej czy da sie taki ciągnik bez problemu zarejestrować po 1 kwietnia 2010 bo zakup będzie pod końcem lutego a może nawet na początku marca 2010. Wybrałem ten ciągnik ze względu na prostotę oraz cenę ale nie chcę się wpakować w problemy (teraz załatwiam dokumenty pod kredyt itp, złożę je teraz a po nowym roku jeżeli nie da sie ich zarejestrować to będę miał problem i to spory).

Z góry dziękuję za rady fachowców.

 

Jak kupujesz nowy to masz homologacje idziesz i rejestrujesz :D

 

A jak jest to używany to musi spełniać przepisy na dzień pierwszej rejestracji czy w polsce czy za granicy :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pytanie czy będzie miał europejska homo taki pojazd z Białorusi. Bo jak nie będzie miał to będzie rejestrowany na zasadzie importu jednostkowego (bo tak rozumiem, że będzie to indywidualnie sprowadzany) i wtedy konieczne będzie badanie techniczne. Przejdzie pierwsze badanie w kwietniu 2010 z Euro II?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ciągnik fabrycznie nowy, faktura, homologacja, gwarancja.

 

Te ciągniki sprowadza m.in PRONAR z NARWI który jest oficjalnym resselerem tych ciągników na Polskę, na ich bazie powstała seria pierwszych ciągników pronar.

Nie będzie to import indywidualny/jednostkowy.

 

Pytam bo sporo producentów wycofuje ciągniki z silnikami nie spełniającymi EURO2 ale o dziwo te ciągniki ciągle są w sprzedaży.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

§ 9. 1. Pojazd powinien być tak zbudowany, wyposażony i utrzymany, aby:

1) poziom hałasu zewnętrznego mierzony podczas postoju pojazdu z odległości 0,5 m nie przekraczał w odniesieniu do:

a) pojazdu, który był poddany badaniom homologacyjnym - wartości ustalonej w trakcie badań homologacyjnych o 5 dB (A),

b) pozostałych pojazdów - wartości podanych w tabeli "Poziom hałasu zewnętrznego", stanowiącej załącznik nr 1 do rozporządzenia;

2) w spalinach pojazdu z silnikiem o zapłonie iskrowym zawartość tlenku węgla (CO), węglowodorów (CH) i współczynnik nadmiaru powietrza l. (lambda) nie przekraczały wartości podanych w tabeli "Poziomy emisji zanieczyszczeń gazowych i współczynnika nadmiaru powietrza l", stanowiącej załącznik nr 2 do rozporządzenia, z tym że:

a) dla pojazdu zarejestrowanego po raz pierwszy do dnia 31 grudnia 1996 r., wyposażonego w silnik o pojemności skokowej poniżej 700 cm3, dopuszcza się wartości określone w kolumnie 5 tabeli załącznika nr 2 do rozporządzenia,

b) dla pojazdu, dla którego w świadectwie homologacji potwierdzono wartości wyższe, stanowiące dla tego pojazdu kryterium oceny, wartości podanych w kolumnach 6, 7, 8, 9, 10 i 11 tabeli załącznika nr 2 do rozporządzenia nie stosuje się,

c) wymagania dotyczące współczynnika nadmiaru powietrza l (lambda) stosuje się do pojazdu wyposażonego w odpowiednią sondę;

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Faktycznie coś mi się tam obiło o uszy, że homologacje wystawione wg dyrektywy 74 straciły ważność. I to już od października podobno czy jakoś tak. A trochę tego sprzętu jeszcze jest. Ale szczegółów nie znam. jak się czegoś dowiem to napisze, ale i ty musiałbyś ustalić w tej firmie w tym układzie co to za homologacja.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month later...

numer homologacji WE: e1*2001/3*0223*00

a przy homologacji silnika jest: e11*2000/25B*00/00*2065*00

 

Ktoś wie do kiedy mają ważną homologację?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 year later...

PE: obniżyć limit emisji CO2 w samochodach użytkowych

Do 2020 r. producenci samochodów dostawczych i półciężarówek mają ograniczyć emisje CO2 w swoich autach do 147 g/km - przewiduje rozporządzenie przyjęte we wtorek przez Parlament Europejski.

 

Taki kompromis wynegocjowała z eurodeputowanymi jeszcze w drugiej połowie ub. r. belgijska prezydencja w UE. Odbiega on znacznie od początkowej propozycji Komisji Europejskiej, która chciała wprowadzenia limitu 135 g/km w 2020 r. Także kary za przekroczenie norm zostały złagodzone: producenci będą płacić za dodatkowy gram CO2 95 euro, tymczasem KE proponowała karę 120 euro.

Cel 147 g/km ma być jeszcze potwierdzony podczas przeglądu rozporządzenia w 2013 r. Jego zapisy złagodzono w ten sposób pod naciskiem koncernów motoryzacyjnych oraz broniących ich interesów krajów, w tym przede wszystkim Niemiec i Włoch.

"Rozporządzenie znacząco zredukuje emisje CO2 przez samochody dostawcze, a ich użytkownikom zapewni znaczną oszczędność paliwa" - oświadczyła w komunikacie prasowym unijna komisarz ds. klimatu Connie Hedegaard. Przyznaje ona, że ambicje KE były większe, ale podkreśla, że pozytywne jest ustalenie krótkoterminowych celów emisji CO2 przez samochody dostawcze i półciężarówki: w latach 2014-2017 ich emisje mają stopniowo zmaleć do 175 g/km z obecnych ok. 200 g/km.

Zdaniem KE, mimo narzekań przemysłu, i tak produkowane wkrótce samochody będą spełniały nowe, wyśrubowane normy - i to zanim staną się one prawnie wiążące pod rygorem kar finansowych.

Tak było w przypadku limitów emisji dla samochodów osobowych. W 2008 r. koncernom udało się wymóc przesunięcie w czasie wejścia w życie unijnego średniego celu emisji 130 g/km z 2012 do 2015 r. Firmy twierdziły, że zmiany technologiczne będą zbyt kosztowne dla klientów i zagrażają konkurencyjności europejskiego przemysłu motoryzacyjnego. Limit na 2020 r. wynosi 95 g/km. Tymczasem na rynku już pojawiły się auta osobowe, które spełniają te standardy.

Zdaniem obrońców środowiska oznacza to, że europejscy producenci samochodów są jak najbardziej gotowi na osiągnięcie ambitnych limitów emisji CO2 narzuconych w ramach walki z globalnym ociepleniem klimatu. Dlatego wyrazili żal, że na skutek działań lobby motoryzacyjnego limity i kary zostały złagodzone w toku prac legislacyjnych - podobnie jak to było z autami osobowymi.

Źródło: www.europarlament.pap.pl, stan z dnia 16 lutego 2011 r.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Share

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.