Skocz do zawartości

Zmiana rodzju pojazu z ciężarowego N1 na osobowy M1-a homolo


bambus

Rekomendowane odpowiedzi

W zeszłym tygodniu TDT i ITS odesłał znajomego klienta do producenta podstawowego z nieznajomych mi powodów - ciekawe o co chodzi - nie chcą zarabiać czy chcą żeby ktoś inny zarobił bo się dogadali  - tylko z tym producentem to wszyscy wiemy jak jest

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

23 godziny temu, michal_k napisał:

Ale co to wnosi do sprawy?

Wnosi tyle, że jest potwierdzeniem ilości miejsc w pojeździe podstawowym i na tej podstawie można zastosować par. 9i. Tyle tylko, że zamiast oświadczenia o pierwotnej homologacji producent może zawrzeć taką informację w oświadczeniu o prawidłowości montażu siedzeń i pasów, wynikającym z powyższego paragrafu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Powody są znane od dawna takie same. Jeśli chodzi o fabryczne punkty mocowania czyli przywracanie samochodu osobowego to odsyłają do producenta pojazdu bo on ma te punkty przebadane a jednostka uprawniona musiałaby badać od nowa a to są badania niszczące. 

Jednostki uprawnione potwierdzają przede wszystkim pojazdy z nową podłoga i z nowymi punktami mocowania siedzeń i pasów, które nie są fabryczne ale przebadane na regulaminy 14 i 17. Często to jest przeróbka ciężarówki z kabiny pojedynczej na brygadową.

Ot i cała tajemnica😃

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 minut temu, Solaris napisał:

Jednostki uprawnione potwierdzają przede wszystkim pojazdy z nową podłoga i z nowymi punktami mocowania siedzeń i pasów, które nie są fabryczne ale przebadane na regulaminy 14 i 17.

Do niedawna nie widzieli problemu z potwierdzaniem pojazdów, które posiadają fabryczne punkty kotwiczenia. Kosztowało to bodaj 500 zł i polegało głównie na sprawdzeniu homologacji pierwotnej i sposobu montażu siedzeń i pasów. Teraz nagle #niedasie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tylko TDT bo ma wgląd do homologacji jako Władza Homologacyjna w Polsce a ITS i Pimot nie potwierdzają punktów fabrycznych. Musiałby ktoś przyjechać w ręku z badaniami na regulamin 14 i 17 a takich badań zwykły człowiek od producenta Fiata, Opla czy Peugeota nie dostanie. TDT 1000 zł a nie 500. 

Edytowane przez Solaris
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, aboz napisał:

Tyle tylko, że zamiast oświadczenia o pierwotnej homologacji producent może zawrzeć taką informację w oświadczeniu o prawidłowości montażu siedzeń i pasów, wynikającym z powyższego paragrafu.

Nie tylko może, ale musi. Par. 9i nie odnosi się do tego, co było kiedyś, ale właśnie do tego, że obecnie są prawidłowo zamontowane siedzenia i pasy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dokładnie. Wszystkie pisma typu "Samochód opuścił fabrykę jako..." itd można sobie wrzucić do śmieci, bo prawie zawsze na końcu dopisują że samochód mógł przejść zmiany, albo że wyżej opisana konfiguracja tyczy się tego jak wyjechał z fabryki a nie jak jest teraz

  • Piwo 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Albo w niektórych markach wogole nie chcą wystawiać dokumentu zgodnego z paragrafem 9i bo nie potwierdzają przeróbek w samochodach używanych. Wtedy ani producent, ani jednostka uprawniona, zostaje TDT

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, michal_k napisał:

Par. 9i nie odnosi się do tego, co było kiedyś

Jak nie jak tak

Cytat

§ 9i. W przypadku pojazdów, w których wykonano mocowania siedzeń i pasów bezpieczeństwa w procesie produkcyjnym,

i dopiero wtedy

Cytat

badanie wykonane przez jednostkę uprawnioną albo Dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego, o którym mowa w § 9b, 9d, 9f i 9g, może być zastąpione oświadczeniem producenta pojazdu podstawowego potwierdzającym prawidłowość zamontowania odpowiednich pasów i siedzeń.

W innym wypadku tylko TDT lub jednostki uprawnione.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

15 minut temu, aboz napisał:

Jak nie jak tak

Ale chodzi mi o to, że wymagane jest oświadczenie na dzień dzisiejszy potwierdzające spełnienie warunku zawartego w 9i, a nie oświadczenie, że kiedyś pojazd posiadał ileś tam miejsc.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Żeby przyjąć, że oświadczenie spełnia wymagania par. 9i, to musi być potwierdzenie, że punkty kotwiczenia powstały w procesie produkcyjnym. Czyli nie ma możliwości wykonać prawidłowo badania na podstawie samego oświadczenia o montażu siedzeń i pasów, bez potwierdzenia punktów kotwiczenia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na dzień dobry u przedstawiciela Peugeota zaproponowano klientowi wymianę siedzeń na nowe, bo nie są w stanie ocenić czy to co jest, to ich produkt… to po pierwsze, po drugie to dalej nie jest producent podstawowy - stworzono przepisy których nie ma jak stosować w tym przypadku - w obecnym stanie prawnym. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie pierwsze i nie ostatnie przepisy nieprzyjazne obywatelowi. Patrz chociażby taryfikator mandatów. A tu, po stwierdzeniu przegięć przez podmioty i stacje kontroli, ukręcili łeb sprawie na dzień dobry. Na wstepie założono, że te słynne dziwiąte paragrafy będą trudne do przebrnięcia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No i paragraf 9i jest dość trudny do przebrnięcia bo część producentów w ogóle nie wystawia takich dokumentów oferując klientowi możliwość kupienia nowego pojazdu z taką ilością miejsc jaką chce a zmian w samochodach używanych nie potwierdzają. Niektórzy producenci kierują do swojego ASO z racji tego, że biuro się tym nie zajmuje i ASO wystawia jakiś tam dokument ale nie zgodny z paragrafem 9i bo ASO nie jest producentem więc automatycznie nie można zaakceptować. Osobiście widziałem tylko dokument na paragraf 9i który się nadaje dla SKP z Hyundaia i ze Skody. Widziałem dużo takich które się nie nadawały 

Edytowane przez Solaris
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

par 9i potrzebny też przy zmianie z cieżarowy na osobowy czy tylko w przypadku zwiększenia liczby miejsc w cieżarowym? Kilka miesiecy temu odesłałem gościa bo nie miał oświadczenia o prawidłowości montażu przy zmianie na osobowy? Jak się robi takie badania raz w roku albo wcale to wychodzą takie zagadki

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

31 minut temu, Arton napisał:

par 9i potrzebny też przy zmianie z cieżarowy na osobowy czy tylko w przypadku zwiększenia liczby miejsc w cieżarowym?

Zwiększenie miejsc w samochodzie ciężarowym jest jeszcze bardziej problematyczne, bo zwykle wiąże się z przeniesieniem przegrody a jej wytrzymałość też musi być potwierdzona.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zdarzają się wyjątki. Mieliśmy jakiś czas temu dokument na zgodność 9i od Toyoty, ale z tego co wiem szło to przez dyrekcję na zasadzie wyjątku. Ogólnie faktycznie nie chcą dawać i odsyłają do fabryki.

Edytowane przez Jasiu24
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 months later...

Witam 

Właściciel pojazdu o nr homo e5*2007/46*81087*00 chce przerobić z ciężarowego 2 miejsca na osobowy 5 miejsc, Hyundai i20. Czy ktoś może odczytać nr homologacji

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

20 minut temu, Andrzej89 napisał:

Znajduje 7 homologacji każda jako osobowy.

Bo ten pojazd mógł zostać homologowany w pierwszym etapie jako osobowy, a dopiero drugi etap przehomologował go na ciężarowy, a o tabliczce z drugiego etapu to "weź i zapomnij".

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.