Skocz do zawartości

Mercedes Benz Sprinter zwalniacz.


Diagnose

Rekomendowane odpowiedzi

Witam.Mam na kanale Mercedesa Sprintera model 906 o DMC 5300kg.Auto nie posiada zwalniacza, klient przedstawił homologacje wystawioną przez firmę Bus Prestige z której wynika że autobus odpowiada dodatkowym warunkom dla autobusu poruszającego się z prędkością 100km/h.Jak to możliwe że ma homologację, a nie jest wyposażony w zwalniacz.

Odmówiłem wykonania badania .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 102
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

  • sad_madman

    27

  • Paprock

    15

  • danielg539

    10

  • aboz

    8

Top Posters In This Topic

Posted Images

Tak zgadza się, ale człowiek tłumaczy mi że pojazd został homologowany do poruszania się z prędkością 100km/h wydaje na to świadectwo homologacji i twierdzi że homologacja jest na pojazd bez zwalniacza.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No, a co stoi w tej homologacji odnośnie spełnienia testu II A dla zwalniacza?

Może nowoczesny tak zwany górski spełnia warunek długotrwałego hamowania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może nowoczesny tak zwany górski spełnia warunek długotrwałego hamowania

No właśnie nie zawsze musi być dodatkowe urządzenie / zwalniacz/ - ma tak wiele Mercedesów Actros Axor - 5-ty zawór ala dekompresyjny /jako hamulec długotrwałego działania/ ale to jest zawarte w homo

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W homologacji Mercedesa nie ma żadnej wzmianki o retarderze.Jest informacja że może poruszać się z prędkością 100 km\h. Producent zabudowy podpiera się homologacją e9*2007/46*6083*02. Zadzwoniłem do Mercedesa do Warszawy i usłyszałem że role zwalniacza pełni skrzynia biegów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No i dobrze. Następny krok to właściciel auta pisze e-maila, że oberwał N na badaniu, bo diagnosta zgodnie z zakresem stwierdził: "Brak dokumentacji potwierdzającej spełnienie wymagań dla zwalniacza (jeżeli jest wymagany).

I Merc-Polska niech pisze, że rolę zwalniacza pełni skrzynka biegów.

To tak jak u mnie. Też swoim Tikusiem z górki jadę na trójce, ale skurczybyk i tak się napędza. :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy zwalniacz nie powinien być wymagany przy większym DMC ?

Nawet można mieć Sprintera o DMC=5500kg a do tego przyczepę 1500kg i jeżeli są wykonane odpowiednie badania tak jak najbardziej nie musi być wyposażony w zwalniacz.

 

Tak zgadza się, ale człowiek tłumaczy mi że pojazd został homologowany do poruszania się z prędkością 100km/h wydaje na to świadectwo homologacji i twierdzi że homologacja jest na pojazd bez zwalniacza.

Jak najbardziej w homologacji jest wpisana wartość 100km/h.

 

I Merc-Polska niech pisze, że rolę zwalniacza pełni skrzynka biegów.

Mercedes Polska nic takiego Ci nie napisze, bo nie mają takich wariantów masowych w ofercie (chociaż DMC=5300 występuje w niektórych homologacjach cząstkowych). Badania hamulcowe robi już producent drugiego etapu i z tego właśnie wynika, że zwalniacz nie jest wymagany.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli mogę dodać coś od siebie;

Zwalniacz jest wymagany jedynie w pojazdach do przewozu materiałow niebezpiecznych oraz w autobusach, które mogą poruszać się po autostardach i drogach ekspresowych z prędkością do 100 km/h kategorii M3. Podczas transportu materiałów niebezpiecznych zwalniacz podobnie jak ABS jest wymagany w tych samych rodzajach pojazdów silnikowych, a mianowicie w pojazdach: EXIII, AT, OX, FL oraz MEMU które spełniają poniższe warunki

-pojazd silnikowy o DMC powyżej 16 TON,

-pojazd silnikowy, który może ciągnąć przyczepę o DMC powyżej 10 ton.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Badania hamulcowe robi już producent drugiego etapu i z tego właśnie wynika, że zwalniacz nie jest wymagany.
- jak to nie wymagany??? W ogóle nie wymagany, czy w pierwszym etapie nie wymagany. Nic nie kumam.

A to co niżej to komu/czemu pisane:

 

3) kategoria M3: pojazdy zaprojektowane i wykonane do przewozu osób, mające więcej niż osiem miejsc oprócz siedzenia kierowcy i mające maksymalna masę całkowitą przekraczającą 5 t.

 

(Akty o charakterze nieustawodawczym)

 

AKTY PRZYJĘTE PRZEZ ORGANY UTWORZONE NA MOCY UMÓW MIĘDZYNARODOWYCH

 

Jedynie oryginalne teksty EKG ONZ mają skutek prawny w świetle międzynarodowego prawa publicznego.

Status i datę wejścia w życie niniejszego regulaminu należy sprawdzać w ostatniej wersji dokumentu EKG ONZ dotyczącego statusu TRANS/WP.29/343,

dostępnej pod adresem: http://www.unece.org/trans/main/wp29/wp29wgs/wp29gen/wp29fdocstts.html

Regulamin nr 13 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) –

Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów kategorii M, N i O w zakresie hamowania

Obejmujące wszystkie obowiązujące teksty, w tym:

Suplement nr 5 do serii poprawek 10 – data wejścia w życie: dnia 15 października 2008 r.

Sprostowanie 1 do wersji 6 – data wejścia w życie: dnia 10 marca 2009 r.

Sprostowanie 2 do wersji 6 – data wejścia w życie: dnia 24 czerwca 2009 r.

 

1.8. Badanie typu IIA (skuteczność hamowania o długotrwałym działaniu)

 

1.8.1. Pojazdy następujących kategorii należy poddać badaniu typu IIA:

 

1.8.1.1. Pojazdy kategorii M3 należące do klasy II, III lub B, jak określono w załączniku 7 do ujednoliconej rezolucji w sprawie budowy pojazdów (R.E.3).

 

1.8.1.2. Pojazdy kategorii N3, które są dopuszczone do ciągnięcia przyczepy kategorii O4. Jeżeli maksymalna masa przekracza 26 ton, masa użyta w badaniu ograniczona jest do 26 ton, lub w przypadku gdy masa nieobcią­żonego pojazdu przekracza 26 ton, masę tę należy uwzględnić w obliczeniach.

 

1.8.1.3. Pojazdy będące przedmiotem umowy ADR (zob. załącznik 5).

 

1.8.2. Warunki odnośnie do badania i wymogi dotyczące osiągów

 

1.8.2.1. Skuteczność układu hamulcowego o długotrwałym działaniu jest badana przy maksymalnej masie pojazdu lub zestawu pojazdów.

 

1.8.2.2. Obciążone pojazdy powinny być badane w taki sposób, aby energia doprowadzona do hamulców była równoważna energii odnotowanej w odniesieniu do pojazdu poruszającego się z prędkością 30 km/h na spadku o nachyleniu 7 % na odcinku 6 km. Podczas badania nie powinny działać układy hamulcowe awaryjne i postojowe. Należy włączyć taki bieg, aby prędkość obrotowa silnika nie przekroczyła maksymalnej wartości zalecanej przez producenta. Można zastosować zintegrowany układ hamulcowy o długotrwałym działaniu pod

warunkiem, że jest on zsynchronizowany w taki sposób, aby nie zadziałał układ hamulcowy roboczy; można to zweryfikować sprawdzając, czy hamulce pozostają zimne zgodnie z pkt 1.4.1.1 niniejszego załącznika.

 

1.8.2.3. W przypadku pojazdów, w których energia jest pochłaniania w wyniku hamowania samym silnikiem, w odniesieniu do średniej prędkości dopuszcza się tolerancję ± 5 km/h z włączonym biegiem umożliwiającym stabilizację prędkości na poziomie jak najbardziej zbliżonym do 30 km/h na spadku o nachyleniu 7 %. Jeżeli określenie skuteczności hamowania samym silnikiem następuje przy pomocy pomiaru opóźnienia, wystarczy, aby mierzone średnie ujemne przyspieszenie wynosiło co najmniej 0,6 m/s2.

 

 

Badania hamulcowe robi już producent drugiego etapu i z tego właśnie wynika, że zwalniacz nie jest wymagany.
- co i z czego wynika poproszę jaśniej, bo za pioruna nic nie kumam!
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moment hamujący silnika jest wystarczający aby spełnić wymagania przedstawione w R13.11. Nie ważne jak mocno byście zaklinali rzeczywistość ale właściwie każdy Sprinter M3 jaki porusza się w Europie miał robione badania hamulcowe w drugim etapie, co spowodowało że zwalniacz w niektórych przypadkach nie jest wymagany.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

sad_madman, powiedz jak mam to stwierdzić na badaniu, jeśli nie otrzymam odpowiedniego dokumentu jak np. oświadczenie producenta. I zaznaczam, że nie wystarczy mi twoje stwierdzenie, że wszystkie Sprintery spełniają odpowiednie wymagania. Zwłaszcza po drugim etapie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Musisz mieć wgląd w homologacje, w której jest napisane że system długotrwałego hamowania jest zapewniony przez moment hamujący silnika/skrzyni biegów. Tam w punkcie 4.6 jest wypisane jakie konfiguracje silników oraz skrzyń biegów nie wymagają stosowania Telmy. Drugą opcję jest przedstawienie raportu wykonanego przez akredytowany instytut. Inaczej tego nie stwierdzisz.

 

Ogólnie wiadomo, że pewne kombinacje w Sprinterze na pewno tego nie wymagają ale jeżeli producent nie ma dokumentów to po prostu jest to wymagane.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Musisz mieć wgląd w homologacje
- no przecież to takie oczywiste, że od pierwszego posta tego lub podobnego dokumentu właśnie szukamy!
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pokaż mi w którym miejscu naszych przepisów leży, że SKP ma mieć wgląd w homologacje pojazdów :cool: Mam nadzieję, że rozumiesz problem i pytania kolegi Diagnose.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Że ja mam wskazać?

Napisałem tego lub podobnego, a dokładnie idzie o dokument potwierdzający spełnienie wymagań, dla mnie osobiście może być dowolny papier, a nawet homo w oryginale.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

- no przecież to takie oczywiste, że od pierwszego posta tego lub podobnego dokumentu właśnie szukamy!

Akurat w pierwszym poście jest pytanie jak to się dzieje, że autobus na Tempo 100 nie ma zwalniacza... Tylko, że jedno z drugim tak naprawdę nie ma nic wspólnego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

że autobus na Tempo 100 nie ma zwalniacza... Tylko, że jedno z drugim tak naprawdę nie ma nic wspólnego.
no jak widzisz z postów powyżej w warunkach SKP, diagnosta - badanie techniczne jednak ma znaczenie ponieważ:
sad_madman, powiedz jak mam to stwierdzić na badaniu, jeśli nie otrzymam odpowiedniego dokumentu jak np. oświadczenie producenta. I zaznaczam, że nie wystarczy mi twoje stwierdzenie, że wszystkie Sprintery spełniają odpowiednie wymagania. Zwłaszcza po drugim etapie.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.