Skocz do zawartości

Unimog z ciężarówki na ciągnik rolniczy


LukaszMC

Rekomendowane odpowiedzi

Dzień dobry,

 

bardzo proszę o pomoc, nie jestem diagnostą a rolnikiem. Zakupiłem Unimoga rocznik 1988 który jest zarejestrowany jako ciężarowy. Został sprowadzony (właściwie przekazany w darze dla gminy partnerskiej - ale to chyba nieistotne) do Polski ok 10 lat temu i zarejestrowany jako ciężarowy (powiedziano w gminie że nikomu nie chciało się bawić w specjalny czy rolniczy), zresztą w dowodzie rejestracyjnym jest nawet inna pojemność silnika.

Unimog właściwie w tej wersji jest rolniczy (hydraulika, WOM, zaczepy) i będzie też tak używany (u mnie w gospodarstwie).

Proszę o informację co powinienem zrobić żeby zmienić typ z ciężarowego na rolniczy?

Z lektury internetu wynika że powinienem napisać oświadczenie że przerobiłem pojazd na rolniczy, lub przedstawić fakturę za taką przeróbkę z firmy która się tym zajmuję. W moim przypadku to chyba pozostaje oświadczenie że np. zamontowałem WOM, zaczep, bo wszystko jest. Następnie udaję się do Okręgowej Stacji i tam co? Proszę Diagnostę o opinie? A następnie udaję się do Starostwa z taką opinią i proszę o wydanie nowego Dowodu rejestracyjnego? Czy może źle wnioskuję i procedura wygląda inaczej?

Będę wdzięczny za wskazówki.

 

Pozdrawiam,

Łukasz

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 114
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

  • juj07

    16

  • Paprock

    13

  • michal_k

    11

  • DARIO64

    9

Top Posters In This Topic

Posted Images

Z lektury internetu wynika że powinienem napisać oświadczenie że przerobiłem pojazd na rolniczy, lub przedstawić fakturę za taką przeróbkę z firmy która się tym zajmuję.

Żadne oświadczenie. Zmiana rodzaju pojazdu może nastąpić tylko poprzez podmiot uprawniony (art. 66 PoRD "...4. Zabrania się: ... 6) dokonywania zmian konstrukcyjnych zmieniających rodzaj pojazdu, z wyjątkiem:.... b) pojazdu, w którym zmian konstrukcyjnych dokonał przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą w tym zakresie....). Musi tego dokonać przedsiębiorca.

Następnie udaję się do Okręgowej Stacji i tam co?

Tam wnioskujesz o dokonanie badania technicznego po zmianach konstrukcyjnych. Otrzymujesz zaświadczenie z badania technicznego wraz z opisem zmian dokonanych w pojeździe, następnie

udaję się do Starostwa ... po nowy DR
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bardzo dziękuję za pomoc,

 

chyba już wiem czego nie wiedziałem. Pytanie tylko o listę podmiotów uprawnionych, czy istnieje takowa, czy podmiot uprawniony to po prostu warsztat samochodowy (jakikolwiek?) ewentualnie firma który ma wpisane PKD 50.20.A. Zakładam że jeżeli warsztat montuje haki holownicze lub usuwa kratki z samochodów "ciężarowych" to też może zaświadczyć, zafakturować "montaż" wałka odbioru mocy?

 

Pozdrawiam,

Łukasz

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

podmiot uprawniony to po prostu warsztat samochodowy (jakikolwiek?) ewentualnie firma który ma wpisane PKD 50.20.A.

Dokładnie tak.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jaką prędkość rozwija Unimog?
Dopuszczalna prędkość na drodze nie ma nic wspólnego z definicją ciągnika rolniczego z PoRD-u . Bo chyba w tym kierunku idziesz.

Ciągniki kategorii T5 zasuwają powyżej 40km/h i zostały dopuszczone do ruchu .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ciągniki kategorii T5 zasuwają powyżej 40km/h i zostały dopuszczone do ruchu .

 

Wbrew rozporządzeniu w sprawie warunków technicznych :x

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wbrew rozporządzeniu w sprawie warunków technicznych

Bo nasi są przeważnie 5lat do tyłu za Unią. Od nowego roku mamy nowe kategorie homologacyjne i cicho sza .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czytałem w dodatku AGRO do Dziennika Łódzkiego, że wiceminister rolnictwa wystąpił albo do naszego ministerstwa, albo do sejmu (nie pamiętam)z propozycją podniesienia prędkości do 50km/h, bo w tej chwili 30km/h obowiązująca dla ciągnika lub zestawu z dwoma przyczepami jest za niska dla teraźniejszych ciągników, które aby spełniać dotychczasowe warunki muszą być blokowane elektronicznie. Słyszał ktoś o takich blokadach i jak je rozpoznać?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Prędkość maksymalna mojego to katalogowo 78km/h. Natomiast z tego co wyczytałem (pytanie czy dobrze zrozumiałem) w Internecie jest kategoria T5 ciągników - szybkobieżnych?

 

Przy okazji jeszcze pytanie jak "wyprostować" błędny wpis pojemności silnika w Dowodzie Rejestracyjnym. Powinno być 5675cm3 a jest 5636cm3?

 

Pozdrawiam,

Łukasz

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zakupiłem Unimoga rocznik 1988 który jest zarejestrowany jako ciężarowy

No i prawidłowo.

co powinienem zrobić żeby zmienić typ z ciężarowego na rolniczy?

Po pierwsze nie ma takiego określenia.

Po drugie zmiana z samochodu ciężarowego na ciągnik rolniczy według mojej oceny jest niezgodna z prawem.

W ustawie PoRD są definicje:

 

33) pojazd samochodowy - pojazd silnikowy, którego konstrukcja umożliwia jazdę z prędkością przekraczającą 25 km/h; określenie to nie obejmuje ciągnika rolniczego;

42) samochód ciężarowy - pojazd samochodowy przeznaczony konstrukcyjnie do przewozu ładunków; określenie to obejmuje również samochód ciężarowo-osobowy przeznaczony konstrukcyjnie do przewozu ładunków i osób w liczbie od 4 do 9 łącznie z kierowcą;

 

44) ciągnik rolniczy – pojazd silnikowy skonstruowany do używania łącznie ze sprzętem do prac rolnych, leśnych

lub ogrodniczych; ciągnik taki może być również przystosowany do ciągnięcia przyczep oraz do prac ziemnych

 

32) pojazd silnikowy - pojazd wyposażony w silnik, z wyjątkiem motoroweru i pojazdu szynowego;

 

Jak widać ciągnik rolniczy nie jest pojazdem samochodowym. Jak samochód ciężarowy (pojazd samochodowy) który spełnia definicję pojazdu samochodowego nagle jej nie spełnia (ten sam pojazd "niby ciągnik rolniczy") :?

 

Jeśli można tak wszystko zamieniać to co za problem z ciągnika rolniczego zrobić samochód osobowy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak widać ciągnik rolniczy nie jest pojazdem samochodowym. Jak samochód ciężarowy (pojazd samochodowy) który spełnia definicję pojazdu samochodowego nagle jej nie spełnia (ten sam pojazd "niby ciągnik rolniczy")

 

Tak samo jak zmiana motocykla na motorower albo odwrotnie. Pojazd samochodowy zmienia się w pojazd, który nawet nie jest pojazdem silnikowym.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Grzegorz - już same przepisy które osobiście cytujesz są sprzeczne z Twoimi tezami.

 

Zgodnie z definicjami UNIMOG z odpowiednim osprzętem jak najbardziej może być ciągnikiem rolniczym - wg definicji PoRD.

 

Zmiany klient może dokonać osobiście - o ile tylko prowadzi jakąkolwiek działalność gospodarczą (bo jej rozszerzenie można od ręki załatwić smartfonem nawet na samej SKP) :-P

 

Jeśli nie, wystarczy JAKIKOLWIEK warsztat samochodowy - robiący choćby wymianę oleju na co dzień, bo tak niestety wpojono to Diagnostom, a Ci ślepo to przyjęli i nawet nie chcą słyszeć o logicznych wyjaśnieniach...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

blakop, przy takiej przebudowie to każdy warsztat zajmujący się obsługą maszyn rolniczych może to wykonać i będzie ok. Zasadniczo to mamy tu do czynienia z montażem specjalistycznego wyposażenia, przeznaczonego do ciągników rolniczych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zgodnie z definicjami UNIMOG z odpowiednim osprzętem jak najbardziej może być ciągnikiem rolniczym - wg definicji PoRD

Do poczytania

http://www.orzeczenia-nsa.pl/wyrok/ii-sa-rz-492-08/dopuszczenie_pojazdu_do_ruchu_drogowy/1074825.html?q=&_symbol=603_6030&_haslo=Ruch+drogowy&_sad=Wojew%C3%B3dzki+S%C4%85d+Administracyjny+w+Rzeszowie&_skarzony=Samorz%C4%85dowe+Kolegium+Odwo%C5%82awcze&_okres=2008_11

 

" Zgodzić należy się ze skarżącą, że zgodnie z definicją z pkt A ust. 1 pkt 5 w części II załącznika nr 1 do rozporządzenia, istnieje kategoria T5 przewidziana dla ciągników kołowych o max. prędkości konstrukcyjnej przekraczającej 40 km/h. Istnienie takiej kategorii nie oznacza jednak, że przedmiotowy pojazd do tej kategorii został zaliczony. Dowodem na to byłoby świadectwo homologacji, jednakże skarżąca w toku postępowania nie przedstawiała stosownego wyniku badań homologacyjnych pozwalającego na takie właśnie zakwalifikowanie pojazdu Unimog. Zaznaczyć natomiast należy, że w toku postępowania organ zwrócił się do przedstawiciela producenta pojazdu Unimog w Polsce - D. Sp. z o o w W. o wydanie zaświadczenia dotyczącego ustalenia klasyfikacji dla pojazdu marki Unimog 437 nr Vin [...]. W odpowiedzi podano, że producent sklasyfikował ten pojazd w swojej bazie jako samochód ciężarowy skrzyniowy (k.47 akt adm.). Brak było więc podstaw do zakwalifikowania pojazdu jako ciągnika rolniczego sklasyfikowanego wg kategorii T5."

 

Nie pomagajmy kombinatorom.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Grzegorz my mówimy o zmianach konstrukcyjnych, a nie o klasyfikacji pojazdu. Prawo nie zabrania zmiany rodzaju pojazdu. Z malucha mogę zrobić ciągnik rolniczy, i nic pierwotnemu producentowi do tego. Pytanie producenta o pojazd, w którym dokonano zmianach konstrukcyjnych jest niedorzeczne.

 

Czytałem w dodatku AGRO do Dziennika Łódzkiego, że wiceminister rolnictwa wystąpił albo do naszego ministerstwa, albo do sejmu (nie pamiętam)z propozycją podniesienia prędkości do 50km/h, bo w tej chwili 30km/h obowiązująca dla ciągnika lub zestawu z dwoma przyczepami jest za niska dla teraźniejszych ciągników, które aby spełniać dotychczasowe warunki muszą być blokowane elektronicznie. Słyszał ktoś o takich blokadach i jak je rozpoznać?

Niczego nie trzeba robić. Ty jak masz samochód to też jest ograniczony elektronicznie do 140 km/h, bo tylko tyle można jeździć po naszych drogach?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Grzegorz my mówimy o zmianach konstrukcyjnych, a nie o klasyfikacji pojazdu. Prawo nie zabrania zmiany rodzaju pojazdu

Zgadza się.Ale nie możesz nadać nowej kategorii homologacyjnej. A T5 to kategoria homologacyjna.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na jakiej podstawie miałbym to zrobić? Przy zmianach konstrukcyjnych, zmienię rodzaj pojazdu bez określania kategorii homologacyjnej. Analogicznie jak przy innych zmianach (ciężarowy na osobowy...), po zmianach nie wpisuję M1, bo nie mam na to stosownych "kwitów", ale rodzaj pojazdu uległ zmianie i klienta to w zadowala w całej rozciągłości.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem czy to ważne ale- gdzieś ostatnio czytałem, że te T5 chcą podciągnąć pod "samochody ciężarowe " :D - właśnie ze w/g na prędkość. Szukałem danych do ciągnika i tak przy okazji coś takiego znalazłem na stronie dla rolników

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na jakiej podstawie miałbym to zrobić?

No właśnie ?

A będziesz musiał żeby to coś było ciągnikiem rolniczym kategorii T5 bo jak nie to co zrobisz z tym zapisem

"3) maksymalna prędkość konstrukcyjna ciągnika rolniczego i leśnego nie przekraczała o więcej niż 3 km/h wartości

40 km/h zmierzonej zgodnie z przepisami o homologacji pojazdów"

?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

. Z malucha mogę zrobić ciągnik rolniczy, i nic pierwotnemu producentowi do tego. ?

nie biorę udziału w dyskusji ale to odważna teza, stąd już tylko krok zeby z ciagnika siodłowego powstał rolniczy.

Ty jak masz samochód to też jest ograniczony elektronicznie do 140 km/h, bo tylko tyle można jeździć po naszych drogach?

ale to sa dwa różne tematy , bo w przypadku osobówki nie ma nigdzie mowy o ograniczeniu konstrukcyjnym w przypadku ciagnika rolniczego juz tak :3) maksymalna prędkość konstrukcyjna ciągnika rolniczego i leśnego nie przekraczała o więcej niż 3 km/h wartości

40 km/h zmierzonej zgodnie z przepisami o homologacji pojazdów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nie biorę udziału w dyskusji

A ja ją zakończę takim stwierdzeniem- nie mam nic przeciwko zmiany orientacji,ale zmiana płci to już ingerencja w naturę.....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.