Skocz do zawartości

Kanał ma 20 m - czy wymagane są dwa czujniki LPG ?


zjc

Rekomendowane odpowiedzi

koledzy mam pytanie: czy prawdą jest, że jeżeli kanał ma długość 20 m to wymagane są dwa czujniki LPG?

z góry dziękuję za odpowiedzi.

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie, nie róbmy bałaganu na forum - starajcie się zadawać pytania w odpowiedniich tematach.

Jest nowe pytanie - zakładamy nowy temat - koniec i kropka.

 

Jeśli Wy tego nie robicie, my mamy więcej pracy.

 

Sorki, zjc, że Tobie się dostało, ale na kogoś musiało trafić ...

 

Ps. Zakładam nowy temat !

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

(Dz. U. z 2005r. Nr 25, poz. 205 z późn. zm.)

§ 15. Wyposażenie technologiczne stanowiska kontrolnego powinno obejmować co najmniej:

6) wentylację:

a) naturalną lub grawitacyjną oraz mechaniczną nawiewno-wyciągową zapewniającą awaryjną wymianę powietrza, przy czym stanowisko kontrolne powinno być wyposażone w alarmowy czujnik nadmiernego poziomu tlenku węgla, który może automatycznie uruchamiać wentylację,

8. alarmowy czujnik nadmiernego poziomu gazu płynnego i ziemnego w stacji kontroli pojazdów przeprowadzającej badania pojazdów przystosowanych do zasilania gazem.

 

W każdej stacji obowiązkowo musi być zamontowany alarmowy czujnik nadmiernego poziomu tlenku węgla.

 

Ponieważ nie napisałeś zakładam, iż stacja posiada zakres badań "c" czyli badanie gazu.

W takiej stacji po pierwsze:

1. użyto liczby pojedyńczej "alarmowy czujnik gazu płynnego i ziemnego" a nie czujniki,

po drugie:

2. cytowanego przeze mnie §15 pkt 8 nie uzależniono od długości stacji czy kanału bądź jej wysokości.

 

Odpowiadając w stacji posiadającej kanał o długości 20m (czy jakiejkolwiek innej długości) musi być JEDEN czujnik nadmiernego gazu płynnego.

 

Nie zmienia to faktu, że w stacji posiadającej zakres badań z gazem muszą być łącznie 3 czujniki: tlenku węgla, gazu ziemnego (sufit), gazu płynnego (kanał).

 

Oprócz czujników wymagana jest następująca dokumentacja:

- certyfikat Instytutu Górnictwa (jednorazowo kopia wystarcza),

- instrukcja montażu, z której wynika na jakiej wysokości montuje się czujniki oraz kiedy wskazywany jest stan alarmowy oraz numer seryjny urządzenia i data sprzedaży, z której wynika, czy atest dotyczy urzywanego urządzenia. ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oprócz czujników wymagana jest następująca dokumentacja:

- certyfikat Instytutu Górnictwa (jednorazowo kopia wystarcza),

 

Czy aby napweno? Fakt faktem, że większość urządzeń ma takie certyfikaty. Tyle ze na dzień dzisiejszy maja one wartość zblżoną do certyfikatów ITS, a wymagane jest CE i to wystarcza w 100%. Czujnik nie jest na liście urządzeń wymagających sprawdzenia dodatkowych warunków.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a wymagane jest CE i to wystarcza w 100%.

 

(Dz. U. z 2005r. Nr 25, poz. 209 z późn. zm.)

§ 8. Stacja kontroli pojazdów powinna posiadać:

1) instrukcje obsługi urządzeń i przyrządów stanowiących wyposażenie stacji kontroli pojazdów;

 

§14. ust. 5. Wyposażenie kontrolno-pomiarowe oraz inne wyposażenie stacji kontroli pojazdów wykorzystywane do przeprowadzania badań technicznych pojazdów, które powinno posiadać oznakowanie CE, określa tabela stanowiąca załącznik nr 1 do rozporządzenia.

6. Stacje kontroli pojazdów powinny posiadać dokumenty związane z oceną zgodności, o której mowa w ust. 5, wszystkich posiadanych urządzeń i przyrządów, w stosunku do których wymagane jest oznakowanie CE.

11. Przedsiębiorca prowadzący stację kontroli pojazdów powinien posiadać dokumenty z okresowej kontroli eksploatacyjnej, metrologicznej i dozoru technicznego urządzeń i przyrządów stanowiących wyposażenie stacji kontroli pojazdów.

 

Drogi Piotrze wydaje się mi, że jeśli załącznik nr 1 nie przewiduje wymogu posiadania znaku CE dla alarmowych czujników to z całą pewnością nie muszą one posiadać takiego oznakowania i dokumentacji zwanej deklaracją zgodności ze znakiem CE. Jak widać nie wystarcza oznakowanie CE, gdyż musi być na to dokument potwierdzający ocenę zgodności. W żadnym czujniku nie widziałem takiej oceny ze znakiem CE i nawet nie wymagam,, bo nie jest wymagalny znak CE na czujnikach gazu i tlenku węgla.

 

Owszem, certfikaty mogą być akredytowanej jednostki nie koniecznie Instytutu Górnictwa a np. ITS. Mnie okazywane były na czujniki gazu tylko atesty Instytutu Górnictwa stąd się zagalopowałem. Jak najbardziej każdej akredytowanej jednostki w tym zakresie.

 

Obowiązkowo powinna być zatem instrukcja urzytkowania i montażu czujników wymaganych na SKP zgodnie z §8.

 

Odnośnie atestu nie upieram się, gdyż nie wiem który przepis wymaga posiadania atestu dla czujników gazu jednak na żadnej stacji nie było z tym problemu, gdyż każda go posiadała łącznie z urządzeniem. A jak brakowało lub był niezgodny to go faksował producent. Stwierdzalem wówczas zgodność numeru atestu z wpisanym w instrukcji montażu i było wporządku. :lol:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dzięki za fachowe wyjaśnienia.

temat wynikął z tego, że podczas zamawiania w/w czujników sprzedawca spytał jak długi jest kanał? kiedy powiedziałem, że ok. 20 m stwierdził, że muszą być dwa czujniki.

teraz wiem dokładnie co mu jutro odpowiedzieć

jeszcze raz dzięki i pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dzięki za fachowe wyjaśnienia.

temat wynikął z tego, że podczas zamawiania w/w czujników sprzedawca spytał jak długi jest kanał? kiedy powiedziałem, że ok. 20 m stwierdził, że muszą być dwa czujniki.

teraz wiem dokładnie co mu jutro odpowiedzieć

jeszcze raz dzięki i pozdrawiam.

 

Mówimy o różnych rzeczach. Widocznie producent doszedł do wniosku, że na długości 20 m potrzebne są 2 czujniki w celu zapewnienia bezpieczeństwa. Należy założyć, iż producent ma większą wiedzę w tym temacie niż ITS, TDT i my razem wzięci.

Zgodność z CE - to zupełnie odmienna sprawa. Po wejściu do UE wszystko co jest wprowadzane do obrotu handlowego powinno posiadać CE. Oznacza to, iż jeśli na urządzeniu jest znak CE nikt np. TDT nie może powiedzieć iż to urządzenie nie spełnia swojego zadania. Inna sprawa, iż narzucono na nas obowiązek posiadania dodatkowych dokumentów potwierdzających zgodność z CE. W kwesti CE - ITS przez długi czas nie mógł się oswoić z myślą, że nagle nie ma nic do powiedzenia stąd dziwne zamieszanie. Podsumowując, jeśli na stacji jest przyrząd wyprodukowany/dopuszczony po dacie wejscia do UE bez CE to nie spełnia on wymagań.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.