Skocz do zawartości

Miedziane przewody hamulcowe


jast

Rekomendowane odpowiedzi

Pojawia się na badaniach coraz więcej pojazdów z miedzianymi przewodami hamulcowymi montowanymi w warsztatach samochodowych. Nie znalazłem DzU w którym byłoby to zabronione. Są tylko zakazy producentów pojazdów aby ich nie montować w pojazdach, które posiadają ABS (FIAT STILO) lub inne podobne układy. W Niemczech jest to zabronione i pojazd nie otrzyma pozytywnego wyniku badania okresowego. Wiem również, że opel i ford nie posiadał w ofercie sprzedaży przewodów oryginalnych tylko kazali dorabiać. A przecież przewody dorabiane "z metra" nie posiadają homologacji, jest tylko napis Z/C PM-22F/16 x WP x ZP/373/2016 x 14/04/16. (WP nazwa firmy), który się ściera bądź znika po paru latach. Średnica fi 4,75 mm. Wiadomo, że podczas gwałtownego hamowania ciśnienie w przewodach wzrasta do 100bar i grozi pęknięciem bądź urwaniem w miejscu dokręcania. Mało tego sposób montażu tych przewodów pozostawia wiele do życzenia (brak mocowań, ocieranie itp.) Czy tak powinno być? Czy znowu luka w przepisach? Średnica otworu też jest mniejsza co powoduje zmianę przepływu. :?::idea:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sprawdziłem na ich stronie w internecie i pokazują tam certyfikaty na swoje wyroby wydane przez DEKRA i inne instytucje, jednak certyfikatu homologacji nie widzę. A w art.70g PoRD tyle się mówi o homologacjach. Czy nie powinny być umieszczane znaki WE lub E w kółku na takich przewodach, żeby było wiadomo że są dopuszczone do montażu i posiadają certyfikaty bezpieczeństwa? W/g mnie jest to luka w przepisach, którą trzeba uzupełnić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ciekną-nie ,korodują-nie ,zagniecione są-nie ,przemieszczone są -tak =UD.

Szukasz dziury w całym odnośnie homo .

GAZ- przewód miedziany w oplocie plastikowym nie ma E, też zastanawiasz się nad tym. :razz:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale masz homologację instalacji gazowej jako całego wyrobu. Tutaj też jest homologacja pojazdu, który podczas montażu otrzymał części i podzespoły zgłoszone przez producenta, natomiast wymiana podczas naprawy na oryginały nie budzi zastrzeżeń. Budzi zastrzeżenie używanie do naprawy części i podzespołów nie posiadających znaków homologacyjnych, a to już jest ingerencja (np. w układ hamulcowy), który decyduje o życiu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Masz rację, ale mnie chodzi o granicę absurdu gdzie wymienia się przewody o których nie mamy pojęcia. Może na stronie producenta powinna być homologacja ogólna dopuszczająca do używania jako zamienniki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie z tymi przewodami to jest tak- nie ma zakazu ich stosowania ale ... Producenci pojazdów rozesłali do serwisów pisma z zakazem stosowanie przewodów miedzianych w pojazdach z ABS i innymi udogodnieniami w hamowaniu np FIAT - powód - znacznie wyższe ciśnienia występujące w tych układach oraz ponoć korozję elektrolityczną w połączeniu z elementami aluminiowymi np pompy hamulcowe, cylinderki itd.. . Na niemieckim TIF już nie jeden mechanik z Polski zaliczył zonka - bo założył miedziane przewody - tam to nie przechodzi. a ogólnie to przypuszczam iż lobby producentów przewodów hamulcowych maczało w tym ręce

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na niemieckim TIF
o ironio, a rzeczony certyfikat wydał nie kto inny jak "TÜV Rheinland" na zgodnoisć z normą DIN 74234:1992-09..., a norma DIN 74234:1992-09 dotyczy stricte

Titel (deutsch): Hydraulische Bremsanlagen; Bremsrohre, Bördel.

 

https://www.beuth.de/de/norm/din-74234/1923592

 

No chyba, że jest zastrzeżenie: nie stosować w układach hamulcowych z układem ABS.

 

Ale o tym fakcie powinien poinformować dystrybutor, producent przedmiotowych przewodów hamulcowych. Takiej informacji nie znalazłem.

 

Ale pozwolę sobie zadzwonić do... ;-)

 

[ Dodano: 10-06-2016, 12:15 ]

a ogólnie to przypuszczam iż lobby producentów przewodów hamulcowych maczało w tym ręce

 

no i wszystko jasne. Rzecz idzie o to, że pewien producent przewodów hamulcowych stara się usilnie "przepchnąć" na rynek swoje stalowe przewody hamulcowe jako jedyne i słuszne. Jak twierdzi przedstawiciel firmy WP ich przewody miedziane spełniają wszelkie normy techniczne, również do pojazdów z układem ABS. Jeżeli idzie o badania pojazdów na rynku niemieckim stacje pod patronatem TÜV oraz Dekry dopuszczają wymianę przewodów stalowych na przewody miedziane. Natomiast są one nieakceptowalne w stacjach pod patronatem firmy, która chce "zdobyć" rynek przewodami stalowymi.

 

Jeżeli ktoś potrzebuje informacji na piśmie może zwrócić się o nią do firmy WP - udzielą.

 

Czyli jeżeli nie wiadomo o co chodzi to chodzi o...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na niemieckim TIF już nie jeden mechanik z Polski zaliczył zonka

Nie w temacie , ale słyszałem przypadek o aucie które już było prawie na wyjeździe z TIF i kontrolujący zauważył polskie kartki z wymianą oleju. Auto ponownie wróciło na ścieżkę diagnostyczną i dostało negatywa za coś tam. Od tamtej pory właściciel prowadzi notes z informacjami co było robione i kiedy wymiana oleju.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Producenci pojazdów rozesłali do serwisów pisma z zakazem stosowanie przewodów miedzianych w pojazdach z ABS i innymi udogodnieniami w hamowaniu np FIAT - powód - znacznie wyższe ciśnienia występujące w tych układach oraz ponoć korozję elektrolityczną w połączeniu z elementami aluminiowymi np pompy hamulcowe, cylinderki itd.. .

Zapewniam, że nie o lobby tu chodzi a o to, że miedziane przewody faktycznie pękają i to z powodu zmęczenia materiału a nie z powodu wyższego ciśnienia czy korozji. W tych przypadkach, które znam to pęknięcie nastąpiło w złączce, w wyniku zmęczenia materiału wibracjami i pulsacja ciśnienia doszło do "odkrojenia" kielicha przewodu. Oczywiście powstaje pytanie na ile przyczynił sie do tego zły montaż (zbyt mocne dokręcenie przewodu), złe jego zakucie czy zła jakość miedzi, bo ta zawierająca dużo krzemu jest znacznie tańsza ale i dużo bardziej krucha. Zalecam, aby przed montażem przewodów miedzianych sprawdzić przynajmniej, czy rurka miedziana jest ocechowana - na całej długości powinna mieć nadruk z norma lub atestem (do sprawdzenia tylko w przypdku nowego przewodu).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tylko, że tanich i kiepskich przyrządów do zarabiania miedzianych przewodów hamulcowych jest pełno na rynku i o źle zarobiony przewód nie trudno. Do zarobienia stalowych potrzebna jest profesjonalna praska za kwotę ponad 1000 PLN.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przewód stalowy pęknie szybciej i częściej niż miedziany przy "zarabianiu końcówki".

I prasa za pieniądze, które podałeś, nie ma tu znaczenia, a właściwości materiału.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przewód stalowy pęknie szybciej i częściej niż miedziany przy "zarabianiu końcówki".
Ale jak już uda się go zarobić we właściwy sposób, to raczej nie ma możliwości aby doszło do "odcięcia" grzybka lub kielicha nawet w przypadku bardzo mocnego dokręcenia.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.