Bogusław Maćkowski Napisano 22 Czerwiec 2016 Share Napisano 22 Czerwiec 2016 OSOBY, KTÓRE WYDRUKOWAŁY TĘ WERSJĘ W DNIACH 22-23.06. PROSZONE SĄ O PODMIANĘ STRONY 22 W ZAKRESIE § 11. UST. 1 PKT 9). ZA UTRUDNIENIA PRZEPRASZAM. Do pobrania najnowsza wersja ujednolicona rozporządzenia o warunkach technicznych ze stanem prawnym na dzień 01.07.2016r. (oraz 01.01.2017r.) (Dz. U. z 2015r., poz. 305 z późn. zm.) [scroll]=================================================== NOWOŚĆ - ZMIANA STANU PRAWNEGO - ZAKTUALIZOWANY DNIA 16.06.2016r. ===================================================[/scroll] Jest to trudniejszy dziennik do ujednolicania ze względu na dużo grafiki i zmian w załącznikach o światłach. Dlatego ostatnia aktualizacja miała miejsce w 2014r. i ostatnia zmiana dosłownie zmusiła mnie do ujednolicenia. Nie wyobrażam sobie pracy na stacji bez wersji ujednoliconej dlatego z myślą o Was przygotowałem wersję naprawdę pomocną, gdyż zmiany spowodowały sporo wyzwań Cóż mogę powiedzieć o zmianach? W zasadzie całą posiadaną wiedzę o warunkach technicznych mogę wyrzucić do kosza i uczyć się od nowa po 1.07.2016r. a później po 1.01.2017r. Zmieniają się wszystkie podstawowe warunki. Dlatego doradzam: zanim odpowiecie klientowi na jakiekolwiek pytanie wpierw skorzystajcie z wersji ujednoliconej aby sprawdzić co na dany dzień mówi dany przepis. Czy nie uległ zmianie. Jeśli ktoś chce może sprawdzać w wersji pierwotnej nie ujednoliconej tylko współczuje nadążać za wszystkimi zmianami w międzyczasie. Zmiany dotyczą: (szczegóły odnośnie terminów znajdują się przy danym przepisie) - nowe masy pojazdów od 1.01.2017r. - dla ułatwienia macie stan do 31.12.2016r. i stan kursywą po 01.01.2017r. ułatwi to połapanie się na czym polegają zmiany, - nowe zasady już od 01.07.2016r. zmian konstrukcyjnych w tym z osobówki na ciężarówkę z kratką. Zwróćcie uwagę na zmiany VAN gdzie bez instytutu badawczego nie możecie ich potwierdzić - tu wyjątki od 01.01.2017., - nowe zasady ustalania długości/ szerokości / wysokości pojazdów - znikają niektóre definicje i pojawiają się nowe - tutaj kolejne ułatwienie definicja transportu intermodalnego odsyła do definicji transportu kombinowanego z ustawy o transporcie drogowym - tutaj wychodzę na przeciw i pod ręką od razu przytaczam tę definicję dla ułatwienia, - w warunkach dla taksówki pojawia się jak w 776 zestaw naprawczy lub koło zapasowe - w motorowerach znikają światła o barwie żółtej samochodowej i pozostaje tylko barwa biała - wchodzi od 1.07 jednak przewidziano 6 miesięczny okres przejściowy - zwracajcie uwagę na wyjątki w przepisach końcowych oraz na wyjątki na końcu Dziennika wprowadzającego zmiany: np. § 2. Do dnia 31 grudnia 2016 r. dopuszcza się wyposażenie motoroweru w światła drogowe, mijania lub pozycyjne przednie o barwie żółtej selektywnej. § 3. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 lipca 2016 r., z wyjątkiem § 1 pkt 2, który wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2017 r.. Myślę, że najważniejszy HIT tej wersji ujednoliconej to wyjście na przeciw diagnostom i w miejscach gdzie ustawodawca odsyła do skomplikowanych regulaminów europejskich dostępnych tylko nielicznym szczęśliwcom to zamieściłem informacje przy danym paragrafie, że ów załącznik znajduje się na końcu rozporządzenia. Myślę, że takie ułatwienie, gdzie pod ręką macie wymagane przepisy i warunki dodatkowe unijne znacznie ułatwi Wam pracę. Znając życie rzadko diagności zaglądają do paragrafu w Stacji 2012 SQL stąd doradzam wydrukowanie tej wersji Dodatkowo dodałem załącznik ułatwiający warunki dla "anglików". Przy okazji spełniam prośbę IT.NORCOM Sp. Kom i PERFEKT BYDGOSZCZ publikując to ujednolicenie po niedzielnym szkoleniu Niestety czas nie pozwolił omówić zasygnalizowanych zmian jednak było to szczególne wyróżnienie, gdyż na szkoleniu był autor tych zmian Mówiąc krótko warunki techniczne szczególnie w zakresie mas zostały dostosowane do realiów panujących na polskich drogach. Dodatkowo ułatwiając pracę na co dzień załączyłem rozkodowanie kodów pojazdów specjalnych i wszystkich podrodzajów pojazdów kategorii M, N Życzę przyjemnej lektury i pracy z narzędziem, które ułatwi życie nie tylko diagnostom, ale i urzędnikom NORCOM_Dz.U.2015.305_rozp warunki techniczne pojazdów_ujednolicony_2016_06_16.pdf Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Grzegorz Łódź Napisano 22 Czerwiec 2016 Share Napisano 22 Czerwiec 2016 nowe zasady już od 01.07.2016r. zmian konstrukcyjnych w tym z osobówki na ciężarówkę z kratką. Zwróćcie uwagę na zmiany VAN gdzie bez instytutu badawczego nie możecie ich potwierdzić Domyślam się,że ukażą się też zmiany do rozporządzenia "w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach" Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Bogusław Maćkowski Napisano 22 Czerwiec 2016 Autor Share Napisano 22 Czerwiec 2016 Domyślam się, że ukażą się też zmiany do rozporządzenia hehe powiem tak, ten kraj nie wpadł jeszcze na to, aby wszystkie przepisy były spójne Z tego, co słyszę trwają bardziej intensywne prace nad projektem (z 1.06) zmieniającym PORD w kierunku nadzoru TDT oraz CEPIKiem 2.0. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
blakop Napisano 22 Czerwiec 2016 Share Napisano 22 Czerwiec 2016 Jest to trudniejszy dziennik do ujednolicania ze względu na dużo grafiki Przyznasz Boguś, że rozporządzenie o rejestracji bije w tym względzie wszystko na głowę Dlatego doradzam: zanim odpowiecie klientowi na jakiekolwiek pytanie wpierw skorzystajcie z wersji ujednoliconej aby sprawdzić co na dany dzień mówi dany przepis. Czy nie uległ zmianie. Niestety praktyka wielu (a może tylko niektórych?) stacji/diagnostów jest taka, że nie załapali jeszcze zmian na temat badań z zeszłego roku (angliki, dokumenty na badaniach) Więc pewnie i na to dadzą sobie kilka lat... definicja transportu intermodalnego odsyła do definicji transportu kombinowanego z ustawy o transporcie drogowym - tutaj wychodzę na przeciw i pod ręką od razu przytaczam tę definicję dla ułatwienia, Tylko to ciągle w tym kształcie są przepisy dla przewoźników, a nie Diagnostów de facto. nowe zasady już od 01.07.2016r. zmian konstrukcyjnych w tym z osobówki na ciężarówkę z kratką. Powiedział bym raczej nie "w tym", tylko głównie, a w zasadzie tylko ich (i autobusów chyba). Reszta po staremu. KAWAŁ DOBREJ ROBOTY! Będę miał czas to przyjrzę się szczegółom [ Dodano: 22-06-2016, 22:09 ] PS. Myślę, że te opracowania powinny być publikowane PRZEDE WSZYSTKIM z uwagi na zainteresowanie tematem i chęć pomocy Diagnostom, a nie ze względu na: spełniam prośbę IT.NORCOM Sp. Kom i PERFEKT BYDGOSZCZ W mojej ocenie nie musiałeś tego dodawać... Punkty lojalnościowe zbierasz czy co? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Bogusław Maćkowski Napisano 22 Czerwiec 2016 Autor Share Napisano 22 Czerwiec 2016 Przyznaje, że rozporządzenie o rejestracji bije wszystkie na głowę hehe. Zresztą zapewne widzicie, że nie ujednolicałem go od 2014r. bo jak mam tknąć sprawdzenie tych setem tablic rejestracyjnych czy są nadal aktualne to mi się odechciewa tykać go W 305 były małe chochliki jak badanie lusterek z materiału DECRA gdzie był błąd ortograficzny w wyrazie "waha się" albo zapomniałem o załączniku nr 13 dla anglików. W sumie przepis ukazał się 2 tygodnie przed wejściem w życie i miałem tylko 3 dni na ujednolicenie korzystając z materiałów PDF, gdyż lex nie posiada jeszcze wersji edycyjnej. Gdyby, coś trzeba było poprawić poproszę o sygnał. Aczkolwiek po cichu liczę, że wyłapaliśmy ewentualne chochliki (od 24.06-04.07 mogę być poza zasięgiem netu). Oczywiście dziękuję za docenienie i wirtualne piwka Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
blakop Napisano 22 Czerwiec 2016 Share Napisano 22 Czerwiec 2016 Swego czasu prowadziłem ujednolicanie rozporządzenia o rejestracji i instrukcji z pełną grafiką i...opisem zmian!!!... Kto wie - może kiedyś jeszcze je wrzucę jak znajdę czas na aktualizację Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
DARIO64 Napisano 23 Czerwiec 2016 Share Napisano 23 Czerwiec 2016 trwają bardziej intensywne prace nad projektem (z 1.06) zmieniającym PORD Małe pytanko. Czy królestwo było 19 w Bydgoszczy ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
ketiw38 Napisano 23 Czerwiec 2016 Share Napisano 23 Czerwiec 2016 [scroll]=================================================== NOWOŚĆ - NOWA PLOTKA - ZAKTUALIZOWANA DNIA 19.06.2016r. ===================================================[/scroll] Niestety czas nie pozwolił omówić zasygnalizowanych zmian jednak było to szczególne wyróżnienie, gdyż na szkoleniu był autor tych zmian Dario64 czy ty nie umiesz czytać? Mówiąc krótko Ten autor zmian wykazał się już ZAKOPANYM. Czy "Autor" pochodzi z królestwa, które opisano http://osds.org.pl/?p=1171 Naprawdę DIAGNOŚCI -Nie myślicie, że jesteście robieni w balona Więc oczekuję na odpowiedź z imienia i nazwiska kto to jest ten "tajemniczy klient". Przypomnę, że podobnego chce się wcisnąć diagnostom Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
DARIO64 Napisano 23 Czerwiec 2016 Share Napisano 23 Czerwiec 2016 Dario64 czy ty nie umiesz czytać? Czytać umiem tylko chęci zabrakło żeby przeczytać pierwszy post z uwagą, chyba od blakopa się zaraziłem . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
arekkos Napisano 23 Czerwiec 2016 Share Napisano 23 Czerwiec 2016 Zauważyłem że w §11 pkt3 na temat zagłówków zapomniał Pan zmiany? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
DARIO64 Napisano 23 Czerwiec 2016 Share Napisano 23 Czerwiec 2016 w §11 pkt3 na temat zagłówków zapomniał Pan zmiany? Zgadza się to, że Boguś się machnął , ale koledze też się paluszek omknął bo chodzi o pkt.9 . Ale czujność jest . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
czmarek1 Napisano 23 Czerwiec 2016 Share Napisano 23 Czerwiec 2016 Zauważyłem że w §11 pkt3 na temat zagłówków zapomniał Pan zmiany? kolego możesz to rozwinąć Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
arekkos Napisano 23 Czerwiec 2016 Share Napisano 23 Czerwiec 2016 Stara wersja w zagłówki na siedzeniach wyposażonych w pasy bezpieczeństwa mocowane co najmniej w trzech punktach, z wyjątkiem siedzeń w pojeździe z nadwoziem otwartym oraz siedzeń tylnych w pojeździe z nadwoziem rodzaju coupé o układzie siedzeń "2+2"; dopuszcza się możliwość niewyposażenia w zagłówki siedzeń tylnych środkowych; przepis stosuje się do pojazdów wyprodukowanych po dniu 31 grudnia 1995 r.; Nowa wersja w zagłówki na każdym zewnętrznym przednim siedzeniu; przepis stosuje się do samochodu osobowego (kategorii M1), samochodu ciężarowego o maksymalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony (kategorii N1), autobusu o maksymalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony (kategorii M2) oraz samochodu specjalnego o maksymalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony wymienionych kategorii, zarejestrowanych po raz pierwszy po dniu 31 grudnia 1995 r.; pojazdy samochodowe mogą być wyposażone w zagłówki spełniające wymagania Regulaminów nr 17 lub 25 EKG ONZ, na innych siedzeniach niż zewnętrzne przednie;”; Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kowal Napisano 23 Czerwiec 2016 Share Napisano 23 Czerwiec 2016 już rano przy drukowaniu to wyczaiłem i Bogusiowi przekazałem - no nie jest tak źle ,że wielu z nas z tym się zapoznaje ,a ilu nie ........................... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Bogusław Maćkowski Napisano 23 Czerwiec 2016 Autor Share Napisano 23 Czerwiec 2016 Chłopaki spokojnie. Nawet nie myślałem, że tylu z Was do dochodzeniówki się garnie i od razu imię i nazwisko każą mi podawać Ale, żeby Was uspokoić twórca działu II nie był z żadnego Królestwa, no chyba że ktoś uwielbia nadinterpretacje to powiem, że w Bydgoszczy jest Gród nad Brdą i na Wyspie Młyńskiej panował Król Kazimierz Wielki hehe Jak wiecie żyjemy w Polsce i mnie już wiele rzeczy zaskakiwało jak to, że taka kobyła przepisów ukazała się na 2 tygodnie przed wejściem w życie. Autor zmian z Działu II jest przedstawicielem ITD (rozwinę Inspekcji bo pomyślicie w ferworze z TDTem ) i zaproponowali zmiany mas i nacisków pojazdów na podstawie tego co widzą na drodze. Stąd pojawiło się uregulowanie słynnego autobusu z 18t do 19,5t do czego jak pamiętacie przyczyniła sytuacja z jaką mieliśmy w Bydgoszczy doczynienia. Auta mają dzisiaj więcej niż 4 osie, są też pociągi transportowe stąd uregulowano to w rozporządzeniu. Jednak przedstawiciel ITD nie miał w programie szkolenia z rozporządzenia 305 tylko przygotował materiał o usterkach zawieszeń czy hamulców jakie spotykają na drodze, a które nie przechodząc badań jadą na drodze. Dlatego napisałem, że mieliśmy szczęście bo w kuluarach coś tam mogliśmy się powymieniać doświadczeniami. Opowiadaniem o nowych zmianach z 305 podjął się z kolei lokalny wykładowca z Perfektu. Uznałem tę informacje za żadną sensację i mało istotną stąd tylko skrótowo zasygnalizowałem. Ja również nie podjąłem się mówienia o zmianach od 01.07 gdyż sam się ich dopiero uczę, a ten kraj robi co może abym uczył się całe życie Zasygnalizowałem jedynie co pomocnego (jak wyciągi z regulaminów) zamieściłem w wersji ujednoliconej. Mam nadzieję, że rozwiałem Wasze obawy. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Bogusław Maćkowski Napisano 23 Czerwiec 2016 Autor Share Napisano 23 Czerwiec 2016 Chciałbym podziękować forumowiczom Arekkos i Kowal za pomoc w wychwyceniu mojego przeoczenia z zagłówkami. Przede wszystkim chciałbym, przeprosić te osoby, które wczoraj i dzisiaj wydrukowały tę wersje i zapis o zagłówkach mógł ich wprowadzić w błąd. Jest to tylko mój błąd. Dzięki osobom, na które mogę tu liczyć na forum błąd został natychmiast poprawiony. Ponieważ jutro wyjeżdżam na kilka dni zależało mi, abyście przed 1.07 mogli korzystać z wersji ujednoliconej, a wcześniej mogli się z nią zapoznać. Ostatnie 3 miesiące to praca czasami na 3 stanowiskach, a jutro jedziemy jeszcze pogratulować bydgoskiej samochodówce jako Szkole Roku w Polsce, a chwile później urlop i nie dałbym rady tym się zająć. Wspomniany sygnał spowodował, że zaraz po przycince gałęzi w ogrodzie przestudiowałem dzienniki z 2015 czy jeszcze coś czasami mi nie umknęło Dopilnowałem również, aby zmiana tego punktu nie spowodowała zmiany liczby stron i wystarczyła podmianka tylko 1 strony. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
ketiw38 Napisano 24 Czerwiec 2016 Share Napisano 24 Czerwiec 2016 no chyba że ktoś uwielbia nadinterpretacje to powiem, że w BydgoszczyNo nie wątpimy, że w Bydgoszczy są tacy co powołują się na Warszawę i nadinterpretacje.Autor zmian z Działu II jest przedstawicielem ITD (...) i zaproponowali zmiany mas i nacisków pojazdów na podstawie tego co widzą na drodze. No to dobrze, że mnie uświadomiłeś co teraz będzie wyznacznikiem przepisów. Uff.....Stąd pojawiło się uregulowanie słynnego autobusu z 18t do 19,5t do czego jak pamiętacie przyczyniła sytuacja z jaką mieliśmy w Bydgoszczy doczynienia.Podobno razem z WarszawąAuta mają dzisiaj więcej niż 4 osie, są też pociągi transportowe stąd uregulowano to w rozporządzeniu.Mógłbyś rozwiną i podać podstawę poruszania się tych pociągów np ciągnika siodłowego z dwoma "przyczepami (dla tych co nie wiedzą - ciągnik + naczepa + przyczepa)?Wyjaśnij też co nazywasz pociągiem transportowym. Mam nadzieję, że rozwiałem Wasze obawy.Jeszcze nie, ale ........... [ Dodano: 24-06-2016, 06:37 ] OCZYWIŚCIE TO WSZYSTKO NIE ZMIENIA FAKTU, ŻE WIELKIE PODZIĘKOWANIA ZA WERSJĘ UJEDNOLICONĄ Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kowal Napisano 24 Czerwiec 2016 Share Napisano 24 Czerwiec 2016 Chciałbym podziękować forumowiczom Arekkos i Kowal za pomoc w wychwyceniu mojego przeoczenia z zagłówkami. bo ile człowiek się nasłuchał i zjeb........dostał -panie pan wymagasz a inni nie i jak teraz w tamtym roku pan wymagał a teraz nagle nie.. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
radekd2 Napisano 24 Czerwiec 2016 Share Napisano 24 Czerwiec 2016 W załączeniu spis treści. Będzie trochę łatwiej Celowo pominąłem rozdział 11 ponieważ jest on zawarty w załączniku 9. Pozdr. Spis treści 305.doc Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Bogusław Maćkowski Napisano 24 Czerwiec 2016 Autor Share Napisano 24 Czerwiec 2016 Jestem na urlopie ostatnim rzutem w Brexicie i wybaczcie zapominam o pracy Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kowal Napisano 24 Czerwiec 2016 Share Napisano 24 Czerwiec 2016 zapominam o pracy Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
mirek.g Napisano 28 Czerwiec 2016 Share Napisano 28 Czerwiec 2016 Po nowelizacji będzie można robić zmiany z ciężarowego na osobowy z dołożeniem jednego miejsca na tylnej kanapie po "staremu" ? Wg mnie tak nie ma w nowelizacji wzmianki o takim przypadku.Pytam i proszę o wasze zdanie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
rurek777 Napisano 28 Czerwiec 2016 Share Napisano 28 Czerwiec 2016 też jestem ciekaw takich popularnych przypadków ,ale nic nie pisze na ten temat ,albo nie widzę Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Grzegorz Łódź Napisano 28 Czerwiec 2016 Share Napisano 28 Czerwiec 2016 Po nowelizacji będzie można robić zmiany z ciężarowego na osobowy z dołożeniem jednego miejsca na tylnej kanapie po "staremu" ? Wg mnie tak nie ma w nowelizacji wzmianki o takim przypadku.Pytam i proszę o wasze zdanie. Według mnie będzie dotyczył ten zapis: "§ 9b. W samochodzie ciężarowym o maksymalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony (kategorii N1)i samochodzie ciężarowym o maksymalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 7,5 tony (kategorii N2) o nadwoziu rodzaju BB mogą być wprowadzone zmiany konstrukcyjne polegające na zmianie liczby siedzeń, jeżeli pojazd spełnia wymagania, o których mowa w pkt 3.5., pkt 3.6. oraz pkt 3.8. dla pojazdów kategorii N1, części A załącznika II do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2007/46/WE z dnia 5 września 2007 r. ustanawiającej ramy dla homologacji pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, części i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów i spełnione są wymagania techniczne dotyczące wytrzymałości siedzeń i ich mocowania, kotwiczenia pasów bezpieczeństwa, potwierdzone badaniami na zgodność z wymaganiami Regulaminów nr 14, 17 EKG ONZ, wykonanymi przez jednostkę uprawnioną. Siedzenia powinny być wyposażone w pasy bezpieczeństwa spełniające wymagania Regulaminu nr 16 EKG ONZ; z zastrzeżeniem § 9c. Według mnie wymagania odnośnie dokładanych "siedzeń" i w ciężarowych i w osobowych (bez wzgledu na rodzaj pojazdu) są takie same. P.s. Jeśli ktoś dołoży sobie w N1 za dużo siedzeń to siłą rzeczy stanie się osobowym. zauważcie zapisy z dyrektywy: "3.5. Liczba miejsc siedzących poza miejscem siedzącym kierowcy nie może przekroczyć: a) 6 w przypadku pojazdów kategorii N1;............." Muszą być spełnione wymagania tam zawarte. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
blakop Napisano 28 Czerwiec 2016 Share Napisano 28 Czerwiec 2016 Pytanie brzmi o jakie pojazdy tu chodzi N1 o podrodzaju VAN i N2 o podrodzaju VAN, czy to VAN jednak tylko tych N2 dotyczy? Mniejsza z tym - co jeśli mój ciężarowy nie jest BB? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.