Skocz do zawartości

Rozporządzenie ws warunków technicznych pojazdów (2015.305)


Bogusław Maćkowski

Rekomendowane odpowiedzi

OSOBY, KTÓRE WYDRUKOWAŁY TĘ WERSJĘ W DNIACH 22-23.06. PROSZONE SĄ O PODMIANĘ STRONY 22 W ZAKRESIE § 11. UST. 1 PKT 9). ZA UTRUDNIENIA PRZEPRASZAM.

 

Do pobrania najnowsza wersja ujednolicona rozporządzenia o warunkach technicznych ze stanem prawnym na dzień 01.07.2016r. (oraz 01.01.2017r.)

(Dz. U. z 2015r., poz. 305 z późn. zm.)

 

[scroll]===================================================

NOWOŚĆ - ZMIANA STANU PRAWNEGO - ZAKTUALIZOWANY DNIA 16.06.2016r.

===================================================[/scroll]

 

Jest to trudniejszy dziennik do ujednolicania ze względu na dużo grafiki i zmian w załącznikach o światłach. Dlatego ostatnia aktualizacja miała miejsce w 2014r. i ostatnia zmiana dosłownie zmusiła mnie do ujednolicenia.

Nie wyobrażam sobie pracy na stacji bez wersji ujednoliconej dlatego z myślą o Was przygotowałem wersję naprawdę pomocną, gdyż zmiany spowodowały sporo wyzwań :-)

 

Cóż mogę powiedzieć o zmianach?

 

W zasadzie całą posiadaną wiedzę o warunkach technicznych mogę wyrzucić do kosza i uczyć się od nowa po 1.07.2016r. a później po 1.01.2017r. Zmieniają się wszystkie podstawowe warunki.

 

Dlatego doradzam: zanim odpowiecie klientowi na jakiekolwiek pytanie wpierw skorzystajcie z wersji ujednoliconej aby sprawdzić co na dany dzień mówi dany przepis. Czy nie uległ zmianie. Jeśli ktoś chce może sprawdzać w wersji pierwotnej nie ujednoliconej tylko współczuje nadążać za wszystkimi zmianami w międzyczasie.

 

Zmiany dotyczą: (szczegóły odnośnie terminów znajdują się przy danym przepisie)

 

- nowe masy pojazdów od 1.01.2017r. - dla ułatwienia macie stan do 31.12.2016r. i stan kursywą po 01.01.2017r. ułatwi to połapanie się na czym polegają zmiany,

 

- nowe zasady już od 01.07.2016r. zmian konstrukcyjnych w tym z osobówki na ciężarówkę z kratką. Zwróćcie uwagę na zmiany VAN gdzie bez instytutu badawczego nie możecie ich potwierdzić - tu wyjątki od 01.01.2017.,

 

- nowe zasady ustalania długości/ szerokości / wysokości pojazdów

 

- znikają niektóre definicje i pojawiają się nowe - tutaj kolejne ułatwienie definicja transportu intermodalnego odsyła do definicji transportu kombinowanego z ustawy o transporcie drogowym - tutaj wychodzę na przeciw i pod ręką od razu przytaczam tę definicję dla ułatwienia,

 

- w warunkach dla taksówki pojawia się jak w 776 zestaw naprawczy lub koło zapasowe

 

- w motorowerach znikają światła o barwie żółtej samochodowej i pozostaje tylko barwa biała - wchodzi od 1.07 jednak przewidziano 6 miesięczny okres przejściowy

 

- zwracajcie uwagę na wyjątki w przepisach końcowych oraz na wyjątki na końcu Dziennika wprowadzającego zmiany: np. § 2. Do dnia 31 grudnia 2016 r. dopuszcza się wyposażenie motoroweru w światła drogowe, mijania lub pozycyjne przednie o barwie żółtej selektywnej.

§ 3. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 lipca 2016 r., z wyjątkiem § 1 pkt 2, który wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2017 r..

 

Myślę, że najważniejszy HIT tej wersji ujednoliconej to wyjście na przeciw diagnostom i w miejscach gdzie ustawodawca odsyła do skomplikowanych regulaminów europejskich dostępnych tylko nielicznym szczęśliwcom to zamieściłem informacje przy danym paragrafie, że ów załącznik znajduje się na końcu rozporządzenia. Myślę, że takie ułatwienie, gdzie pod ręką macie wymagane przepisy i warunki dodatkowe unijne znacznie ułatwi Wam pracę.

 

Znając życie rzadko diagności zaglądają do paragrafu w Stacji 2012 SQL stąd doradzam wydrukowanie tej wersji :-)

 

Dodatkowo dodałem załącznik ułatwiający warunki dla "anglików".

 

Przy okazji spełniam prośbę IT.NORCOM Sp. Kom i PERFEKT BYDGOSZCZ publikując to ujednolicenie po niedzielnym szkoleniu :-) Niestety czas nie pozwolił omówić zasygnalizowanych zmian jednak było to szczególne wyróżnienie, gdyż na szkoleniu był autor tych zmian :-) Mówiąc krótko warunki techniczne szczególnie w zakresie mas zostały dostosowane do realiów panujących na polskich drogach.

 

Dodatkowo ułatwiając pracę na co dzień załączyłem rozkodowanie kodów pojazdów specjalnych i wszystkich podrodzajów pojazdów kategorii M, N :-)

 

Życzę przyjemnej lektury i pracy z narzędziem, które ułatwi życie nie tylko diagnostom, ale i urzędnikom :-)

NORCOM_Dz.U.2015.305_rozp warunki techniczne pojazdów_ujednolicony_2016_06_16.pdf

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 285
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

  • blakop

    30

  • michal_k

    30

  • Grzegorz Łódź

    24

  • DARIO64

    18

Top Posters In This Topic

Posted Images

nowe zasady już od 01.07.2016r. zmian konstrukcyjnych w tym z osobówki na ciężarówkę z kratką. Zwróćcie uwagę na zmiany VAN gdzie bez instytutu badawczego nie możecie ich potwierdzić

Domyślam się,że ukażą się też zmiany do rozporządzenia "w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów

stosowanych przy tych badaniach"

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Domyślam się, że ukażą się też zmiany do rozporządzenia

hehe powiem tak, ten kraj nie wpadł jeszcze na to, aby wszystkie przepisy były spójne :-)

 

Z tego, co słyszę trwają bardziej intensywne prace nad projektem (z 1.06) zmieniającym PORD w kierunku nadzoru TDT oraz CEPIKiem 2.0.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jest to trudniejszy dziennik do ujednolicania ze względu na dużo grafiki

 

Przyznasz Boguś, że rozporządzenie o rejestracji bije w tym względzie wszystko na głowę :)

 

Dlatego doradzam: zanim odpowiecie klientowi na jakiekolwiek pytanie wpierw skorzystajcie z wersji ujednoliconej aby sprawdzić co na dany dzień mówi dany przepis. Czy nie uległ zmianie.

 

Niestety praktyka wielu (a może tylko niektórych?) stacji/diagnostów jest taka, że nie załapali jeszcze zmian na temat badań z zeszłego roku (angliki, dokumenty na badaniach) :razz: Więc pewnie i na to dadzą sobie kilka lat... :?

 

definicja transportu intermodalnego odsyła do definicji transportu kombinowanego z ustawy o transporcie drogowym - tutaj wychodzę na przeciw i pod ręką od razu przytaczam tę definicję dla ułatwienia,

 

Tylko to ciągle w tym kształcie są przepisy dla przewoźników, a nie Diagnostów de facto.

 

nowe zasady już od 01.07.2016r. zmian konstrukcyjnych w tym z osobówki na ciężarówkę z kratką.

 

Powiedział bym raczej nie "w tym", tylko głównie, a w zasadzie tylko ich (i autobusów chyba). Reszta po staremu.

 

KAWAŁ DOBREJ ROBOTY!

Będę miał czas to przyjrzę się szczegółom 8)

 

[ Dodano: 22-06-2016, 22:09 ]

PS. Myślę, że te opracowania powinny być publikowane PRZEDE WSZYSTKIM z uwagi na zainteresowanie tematem i chęć pomocy Diagnostom, a nie ze względu na:

 

spełniam prośbę IT.NORCOM Sp. Kom i PERFEKT BYDGOSZCZ

 

8) W mojej ocenie nie musiałeś tego dodawać... Punkty lojalnościowe zbierasz czy co? :evil:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przyznaje, że rozporządzenie o rejestracji bije wszystkie na głowę hehe. Zresztą zapewne widzicie, że nie ujednolicałem go od 2014r. bo jak mam tknąć sprawdzenie tych setem tablic rejestracyjnych czy są nadal aktualne to mi się odechciewa tykać go :-)

 

W 305 były małe chochliki jak badanie lusterek z materiału DECRA gdzie był błąd ortograficzny w wyrazie "waha się" albo zapomniałem o załączniku nr 13 dla anglików.

 

W sumie przepis ukazał się 2 tygodnie przed wejściem w życie i miałem tylko 3 dni na ujednolicenie korzystając z materiałów PDF, gdyż lex nie posiada jeszcze wersji edycyjnej. Gdyby, coś trzeba było poprawić poproszę o sygnał. Aczkolwiek po cichu liczę, że wyłapaliśmy ewentualne chochliki :-)

(od 24.06-04.07 mogę być poza zasięgiem netu).

Oczywiście dziękuję za docenienie i wirtualne piwka :-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Swego czasu prowadziłem ujednolicanie rozporządzenia o rejestracji i instrukcji z pełną grafiką i...opisem zmian!!!... Kto wie - może kiedyś jeszcze je wrzucę jak znajdę czas na aktualizację 8)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

[scroll]===================================================

NOWOŚĆ - NOWA PLOTKA - ZAKTUALIZOWANA DNIA 19.06.2016r.

===================================================[/scroll]

Niestety czas nie pozwolił omówić zasygnalizowanych zmian jednak było to szczególne wyróżnienie, gdyż na szkoleniu był autor tych zmian :-)

Dario64 czy ty nie umiesz czytać? :evil:

Mówiąc krótko

Ten autor zmian wykazał się już ZAKOPANYM.

Czy "Autor" pochodzi z królestwa, które opisano http://osds.org.pl/?p=1171

 

Naprawdę DIAGNOŚCI -Nie myślicie, że jesteście robieni w balona :?:

 

Więc oczekuję na odpowiedź z imienia i nazwiska kto to jest ten "tajemniczy klient". :?:

 

Przypomnę, że podobnego chce się wcisnąć diagnostom :!:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dario64 czy ty nie umiesz czytać? :evil:

Czytać umiem tylko chęci zabrakło żeby przeczytać pierwszy post z uwagą, chyba od blakopa się zaraziłem . :lol:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

w §11 pkt3 na temat zagłówków zapomniał Pan zmiany?

Zgadza się to, że Boguś się machnął , ale koledze też się paluszek omknął bo chodzi o pkt.9 . Ale czujność jest . :lol:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Stara wersja

w zagłówki na siedzeniach wyposażonych w pasy bezpieczeństwa mocowane co najmniej w trzech punktach, z wyjątkiem siedzeń w pojeździe z nadwoziem otwartym oraz siedzeń tylnych w pojeździe z nadwoziem rodzaju coupé o układzie siedzeń "2+2"; dopuszcza się możliwość niewyposażenia w zagłówki siedzeń tylnych środkowych; przepis stosuje się do pojazdów wyprodukowanych po dniu 31 grudnia 1995 r.;

Nowa wersja

w zagłówki na każdym zewnętrznym przednim siedzeniu; przepis stosuje się do samochodu osobowego

(kategorii M1), samochodu ciężarowego o maksymalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony (kategorii

N1), autobusu o maksymalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony (kategorii M2) oraz samochodu

specjalnego o maksymalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony wymienionych kategorii,

zarejestrowanych po raz pierwszy po dniu 31 grudnia 1995 r.; pojazdy samochodowe mogą być

wyposażone w zagłówki spełniające wymagania Regulaminów nr 17 lub 25 EKG ONZ, na innych siedzeniach

niż zewnętrzne przednie;”;

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

już rano przy drukowaniu to wyczaiłem i Bogusiowi przekazałem - no nie jest tak źle ,że wielu z nas z tym się zapoznaje ,a ilu nie ........................... :shock::shock:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chłopaki spokojnie. Nawet nie myślałem, że tylu z Was do dochodzeniówki się garnie i od razu imię i nazwisko każą mi podawać :-)

Ale, żeby Was uspokoić twórca działu II nie był z żadnego Królestwa, no chyba że ktoś uwielbia nadinterpretacje to powiem, że w Bydgoszczy jest Gród nad Brdą i na Wyspie Młyńskiej panował Król Kazimierz Wielki hehe

 

Jak wiecie żyjemy w Polsce i mnie już wiele rzeczy zaskakiwało jak to, że taka kobyła przepisów ukazała się na 2 tygodnie przed wejściem w życie.

 

Autor zmian z Działu II jest przedstawicielem ITD (rozwinę Inspekcji bo pomyślicie w ferworze z TDTem :-) ) i zaproponowali zmiany mas i nacisków pojazdów na podstawie tego co widzą na drodze. Stąd pojawiło się uregulowanie słynnego autobusu z 18t do 19,5t do czego jak pamiętacie przyczyniła sytuacja z jaką mieliśmy w Bydgoszczy doczynienia. Auta mają dzisiaj więcej niż 4 osie, są też pociągi transportowe stąd uregulowano to w rozporządzeniu.

 

Jednak przedstawiciel ITD nie miał w programie szkolenia z rozporządzenia 305 tylko przygotował materiał o usterkach zawieszeń czy hamulców jakie spotykają na drodze, a które nie przechodząc badań jadą na drodze.

Dlatego napisałem, że mieliśmy szczęście bo w kuluarach coś tam mogliśmy się powymieniać doświadczeniami.

 

Opowiadaniem o nowych zmianach z 305 podjął się z kolei lokalny wykładowca z Perfektu.

 

Uznałem tę informacje za żadną sensację i mało istotną stąd tylko skrótowo zasygnalizowałem.

 

Ja również nie podjąłem się mówienia o zmianach od 01.07 gdyż sam się ich dopiero uczę, a ten kraj robi co może abym uczył się całe życie :-) Zasygnalizowałem jedynie co pomocnego (jak wyciągi z regulaminów) zamieściłem w wersji ujednoliconej.

 

Mam nadzieję, że rozwiałem Wasze obawy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chciałbym podziękować forumowiczom Arekkos i Kowal za pomoc w wychwyceniu mojego przeoczenia z zagłówkami.

 

Przede wszystkim chciałbym, przeprosić te osoby, które wczoraj i dzisiaj wydrukowały tę wersje i zapis o zagłówkach mógł ich wprowadzić w błąd. Jest to tylko mój błąd.

Dzięki osobom, na które mogę tu liczyć na forum błąd został natychmiast poprawiony.

:pada::pada::pada::pada::pada::pada::pada:::hey::hey::hey::hey::hey

 

 

Ponieważ jutro wyjeżdżam na kilka dni zależało mi, abyście przed 1.07 mogli korzystać z wersji ujednoliconej, a wcześniej mogli się z nią zapoznać. Ostatnie 3 miesiące to praca czasami na 3 stanowiskach, a jutro jedziemy jeszcze pogratulować bydgoskiej samochodówce jako Szkole Roku w Polsce, a chwile później urlop i nie dałbym rady tym się zająć. Wspomniany sygnał spowodował, że zaraz po przycince gałęzi w ogrodzie przestudiowałem dzienniki z 2015 czy jeszcze coś czasami mi nie umknęło :-)

 

Dopilnowałem również, aby zmiana tego punktu nie spowodowała zmiany liczby stron i wystarczyła podmianka tylko 1 strony.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

no chyba że ktoś uwielbia nadinterpretacje to powiem, że w Bydgoszczy
No nie wątpimy, że w Bydgoszczy są tacy co powołują się na Warszawę i nadinterpretacje.
Autor zmian z Działu II jest przedstawicielem ITD (...) i zaproponowali zmiany mas i nacisków pojazdów na podstawie tego co widzą na drodze.
No to dobrze, że mnie uświadomiłeś co teraz będzie wyznacznikiem przepisów. Uff.....
Stąd pojawiło się uregulowanie słynnego autobusu z 18t do 19,5t do czego jak pamiętacie przyczyniła sytuacja z jaką mieliśmy w Bydgoszczy doczynienia.
Podobno razem z Warszawą
Auta mają dzisiaj więcej niż 4 osie, są też pociągi transportowe stąd uregulowano to w rozporządzeniu.
Mógłbyś rozwiną i podać podstawę poruszania się tych pociągów np ciągnika siodłowego z dwoma "przyczepami (dla tych co nie wiedzą - ciągnik + naczepa + przyczepa)?

Wyjaśnij też co nazywasz pociągiem transportowym.

Mam nadzieję, że rozwiałem Wasze obawy.
Jeszcze nie, ale ...........

 

[ Dodano: 24-06-2016, 06:37 ]

OCZYWIŚCIE TO WSZYSTKO NIE ZMIENIA FAKTU, ŻE WIELKIE PODZIĘKOWANIA ZA WERSJĘ UJEDNOLICONĄ :ok:piwo

:pada::pada::pada::pada:::hey::hey::hey::hey

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chciałbym podziękować forumowiczom Arekkos i Kowal za pomoc w wychwyceniu mojego przeoczenia z zagłówkami.

bo ile człowiek się nasłuchał i zjeb........dostał -panie pan wymagasz a inni nie i jak teraz w tamtym roku pan wymagał a teraz nagle nie.. :shock:
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po nowelizacji będzie można robić zmiany z ciężarowego na osobowy z dołożeniem jednego miejsca na tylnej kanapie po "staremu" ? Wg mnie tak nie ma w nowelizacji wzmianki o takim przypadku.Pytam i proszę o wasze zdanie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po nowelizacji będzie można robić zmiany z ciężarowego na osobowy z dołożeniem jednego miejsca na tylnej kanapie po "staremu" ? Wg mnie tak nie ma w nowelizacji wzmianki o takim przypadku.Pytam i proszę o wasze zdanie.

 

Według mnie będzie dotyczył ten zapis:

"§ 9b. W samochodzie ciężarowym o maksymalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony (kategorii N1)i samochodzie ciężarowym o maksymalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 7,5 tony (kategorii N2) o nadwoziu rodzaju BB mogą być wprowadzone zmiany konstrukcyjne polegające na zmianie liczby siedzeń, jeżeli pojazd spełnia wymagania, o których mowa w pkt 3.5., pkt 3.6. oraz pkt 3.8. dla pojazdów kategorii N1, części A załącznika II do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2007/46/WE z dnia 5 września 2007 r. ustanawiającej ramy dla homologacji pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, części i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów i spełnione są wymagania techniczne dotyczące wytrzymałości siedzeń i ich mocowania, kotwiczenia pasów bezpieczeństwa, potwierdzone badaniami na zgodność z wymaganiami Regulaminów nr 14, 17 EKG ONZ, wykonanymi przez jednostkę uprawnioną. Siedzenia powinny być wyposażone w pasy bezpieczeństwa spełniające wymagania Regulaminu nr 16 EKG ONZ; z zastrzeżeniem § 9c.

 

Według mnie wymagania odnośnie dokładanych "siedzeń" i w ciężarowych i w osobowych (bez wzgledu na rodzaj pojazdu) są takie same.

 

P.s. Jeśli ktoś dołoży sobie w N1 za dużo siedzeń to siłą rzeczy stanie się osobowym.

zauważcie zapisy z dyrektywy:

"3.5. Liczba miejsc siedzących poza miejscem siedzącym kierowcy nie może przekroczyć:

a) 6 w przypadku pojazdów kategorii N1;............."

Muszą być spełnione wymagania tam zawarte.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pytanie brzmi o jakie pojazdy tu chodzi

 

N1 o podrodzaju VAN i N2 o podrodzaju VAN, czy to VAN jednak tylko tych N2 dotyczy?

 

Mniejsza z tym - co jeśli mój ciężarowy nie jest BB? :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.