Skocz do zawartości

Ciężarowy na specjalny


bbrocki

Rekomendowane odpowiedzi

Dla mnie to po prostu szczyt filozofii, że coś co wszyscy do tej pory nazywaliśmy zmianą z ciężarowego na osobowy, teraz należy traktować jako przede wszystkim zwiększenie miejsc w ciężarówce... :?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 94
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

  • adam1501

    13

  • Paprock

    13

  • blakop

    10

  • tomek.W12

    10

Rozdział 1 par. 9b. "W samochodzie ciężarowym o maksymalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony (kategorii N1) i samochodzie ciężarowym o maksymalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 7,5 tony (kategorii N2) o nadwoziu rodzaju BB..."

 

Znajomy prawnik (zajmuje się motoryzacją) czytając to rozporządzenie powiedział, że zgodnie z tym zapisem nadwozie rodzaju BB dotyczy tylko samochodów ciężarowych o DMC do 7,5 tony podchodzących pod kategorię N2 (co nie znaczy, że mają mieć wpis N2 w DO ponieważ zapis o kategorii jest w nawiasie i służy do pomocniczego określenia typu pojazdu). Reasumując w przypadku pojazdów ciężarowych do 3,5 tony powinniśmy tak samo traktować każdy rodzaj nadwozia, do którego dokładamy siedzenia.

 

Co do zmiany najpierw na osobowy, a później dołożenie siedzeń, to wypowiedział się tak: "po pierwsze demontaż kratki, czy przegrody nie powoduje według mojej wiedzy i doświadczenia z rozpraw sądowych zmiany rodzaju pojazdu na osobowy a jedynie powoduje brak spełnienia warunków samochodu ciężarowego, czyli wynik badania powinien być negatywny. Jedynie zwiększenie liczby siedzeń i demontaż przegrody może spowodować zmianę pojazdu na osobowy, lub pozostać dalej jako ciężarowy o zmienionej liczbie miejsc jeżeli przegroda zostanie zamontowana ponownie za siedzeniami, zmieni się najwyżej podrodzaj.

Zgodnie z rozporządzeniem wszystkie takie przeróbki muszą spełniać wymagania dyrektywy europejskiej i regulaminów, o których mowa w rozporządzeniu i być potwierdzone badaniami przez jednostkę uprawnioną."

 

Oczywiście inny prawnik może mieć inne stanowisko w tym temacie, ale z prawników zajmujących się motoryzacją znam tylko tego więc nie skonsultuje tego z innym.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do zmiany najpierw na osobowy, a później dołożenie siedzeń, to wypowiedział się tak: "po pierwsze demontaż kratki, czy przegrody nie powoduje według mojej wiedzy i doświadczenia z rozpraw sądowych zmiany rodzaju pojazdu na osobowy a jedynie powoduje brak spełnienia warunków samochodu ciężarowego, czyli wynik badania powinien być negatywny.

I na złom?

 

jeżeli przegroda zostanie zamontowana ponownie za siedzeniami, zmieni się najwyżej podrodzaj.

Możesz to jakoś rozwinąć? Mam N1 o podrodzaj - van. Zmieniam na osobowy - podrodzaj van. Zakładam zaś kratkę, to na jaki podrodzaj się zmieni to auto?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To zmieniasz na osobowy, czy zostawiasz ciężarowy? W przypadku VAN-a, to nic się nie zmieni.

Napisałem "co najwyżej". Inna sprawa, że to ja się źle wyraziłem i źle zacytowałem - mój błąd.

Chodziło o to, że zmieni się co najwyżej przeznaczenie pojazdu z ciężarowego na np. Ciężarowo-osobowy. Nie zapytałem, czy w związku z powyższym należy zmienić rodzaj pojazdu na Ciężarowo-osobowy, ale wydaje mi się, że nie o to mu chodziło i wystarczy dopisanie ilości miejsc.

 

Kto zrozumie prawnika... :?:

Niestety on sam nie chce się na forum wypowiadać żeby to wszystko wyjaśniać choćby z powodów prowadzenia spraw przeciwko SKP. Ciężko wyjaśniać co autor miał na myśli jak się nie jest autorem wypowiedzi. Zacytowałem ją tylko dlatego, że uznałem za stosowne podzielić się punktem widzenia prawnika-prokuratora, który jakby nie było może kiedyś postawić nam zarzuty. Niestety wczoraj wrócił do Warszawy więc nie będę miał zbyt szybkiej okazji znów z nim pogadać.

 

Za to bardzo chciałbym poznać opinie innych prawników. Rozmawiał ktoś z jakimś kumatym w motoryzacji prawnikiem i się podzieli informacjami???

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

zmieni się co najwyżej przeznaczenie pojazdu z ciężarowego na np. Ciężarowo-osobowy.

Ciężarowy to rodzaj pojazdu, a ciężarowo-osobowy to podrodzaj, więc się na siebie nie zamienią.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dyrektywa i dyrektywa. Tylko mi miesza ta dyrektywa.

Ta sama dyrektywa dopuszcza samochód osobowy jednomiejscowy jak i ciężarowy jednomiejscowy. Nie wspominając w tym drugim przypadku o warunkowym odstępstwie od przegrody/kraty gdzie osoby i towary mogą być przewożone w tym samym przedziale.

Co zmienić aby z ciężarowego wyszedł osobowy??? :?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

demontaż kratki, czy przegrody nie powoduje według mojej wiedzy i doświadczenia z rozpraw sądowych zmiany rodzaju pojazdu na osobowy a jedynie powoduje brak spełnienia warunków samochodu ciężarowego, czyli wynik badania powinien być negatywny. Jedynie zwiększenie liczby siedzeń i demontaż przegrody może spowodować zmianę pojazdu na osobowy,

1.Ciekawe co z autami, które zarówno w wersji ciężarowej jak i osobowej mają po 5 miejsc???

2. Jak pojazd w wersji ciężarowej nie posiadał przegrody, to najwyraźniej zdaniem prawnika ciągle był samochodem osobowym.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ciekawe co z autami, które zarówno w wersji ciężarowej
mają po 5 miejsc
pojazd w wersji ciężarowej nie posiadał przegrody

Dotyczyło auta homologowanego wg. 2007/46/WE. Wg ITS dla tego auta nie da się zrobić zmian na osobowy , bo nie ma co zmienić . Tak w skrócie .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1.Ciekawe co z autami, które zarówno w wersji ciężarowej jak i osobowej mają po 5 miejsc???

2. Jak pojazd w wersji ciężarowej nie posiadał przegrody, to najwyraźniej zdaniem prawnika ciągle był samochodem osobowym.

 

Ad. 1. Nic, w wersji ciężarowej mają przegrodę w osobowej nie mają - zależnie od homologacji. Po co wówczas coś zmieniać? Jeżeli zaś ma homologację na osobowy, a ciężarowym był po zmianach konstrukcyjnych wykonanych później, to jest wówczas rzeczywiście powrót do homologacji pierwotnej. Nadal pytam po co? U mnie nikt tego nie zmienia.

 

Ad. 2. Był taki jaką miał homologację. Odpowiedź w rozporządzeniu o war. tech. par. 8 pkt 4. podpunkt 7, 8 i 9.

 

On mówił ogólnikowo, a chodziło tylko o paragraf 9b, gdyby miał wyjaśniać wszystko to całe rozporządzenie musiał bym tu przepisać i wyjaśniać. Nie bądźmy śmieszni, nie chodziło mu o to co do tej pory było robione i sprawdzane przy zmianach konstrukcyjnych...

 

Według niego, mówiąc w skrócie, każde dołożenie siedzeń w samochodzie ciężarowym (nawet jeśli drugi taki sam był osobowy - Panda Van. Corsa Van etc.) musi mieć poświadczenie jednostki uprawnionej i nie ma znaczenia, czy najpierw przerejestrujemy go na osobowy (homologacja nadal pozostaje na ciężarowy), a później dołożymy miejsc, czy odwrotnie, albo pozostawimy go ciężarowym z dołożoną ilością miejsc.

 

Tyle w temacie. Piszę o par. 9b, a Wy zamiast się tym zająć, to czepiacie się nieistotnych pierdół...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...musi mieć poświadczenie jednostki uprawnionej i nie ma znaczenia, czy najpierw przerejestrujemy go na osobowy...

Możesz zacytować przepis, który nakłada obowiązek posiadania "kwitu" odpowiedniej jednostki, przy zmianie ilości miejsc w samochodzie osobowym?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A homologację ma na osobowy, czy na ciężarowy? Jeśli na ciężarowy, to z jakiego powodu stał się osobowym?

Przytocz mi przepis, który mówi, że samochód ciężarowy po wyrzuceniu samej przegrody staje się osobowym, bo ja widzę że przestaje odpowiadać jedynie paragrafowi 8 punkt 4 podpunkt 7 lub 9 (zależy czy VAN czy nie). Czyli przegląd z wynikiem negatywnym, a nie zmiana na osobowy, bo na jakiej podstawie nagle samochód homologowany na ciężarowy, pozostający dalej dwu miejscowym ma się stać osobowym po wyrzuceniu tylko przegrody?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A homologację ma na osobowy, czy na ciężarowy?

Jakie znaczenie ma pierwotna homologacja pojazdu, która po dokonaniu zmian konstrukcyjnych jest nieaktualna, nieważna.

Przytocz mi przepis, który mówi, że samochód ciężarowy po wyrzuceniu samej przegrody staje się osobowym

 

Proszę bardzo:

"samochód ciężarowy – pojazd samochodowy przeznaczony konstrukcyjnie do przewozu ładunków; określenie to obejmuje również samochód ciężarowo-osobowy przeznaczony konstrukcyjnie do przewozu ładunków i osób w liczbie

od 4 do 9 łącznie z kierowcą;" PoRD - określenia.

 

"w samochodzie ciężarowym powinno być oddzielone od przestrzeni ładunkowej trwałą przegrodą o odpowiedniej

wytrzymałości; przepis stosuje się do samochodu ciężarowego zarejestrowanego po raz

pierwszy w okresie od dnia 30 maja 1999 r. do dnia 31 grudnia 2016 r.;”," Warunki techniczne pojazdów.

 

Dokonuję demontażu przegrody i mam:

 

"samochód osobowy – pojazd samochodowy przeznaczony konstrukcyjnie do przewozu nie więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą oraz ich bagażu;" PoRD - określenia.

 

I prawo mi tego nie zabrania:

"Zabrania się:

dokonywania zmian konstrukcyjnych zmieniających rodzaj pojazdu, z wyjątkiem:

a) pojazdu, na którego typ zostało wydane świadectwo homologacji lub decyzja zwalniająca pojazd z homologacji,

b) pojazdu, w którym zmian konstrukcyjnych dokonał przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą w tym zakresie." PoRD.

 

Tak się składa, że posiadam takowy dokument od przedsiębiorcy i w świetle prawa wszystko odbyło się zgodnie z jego zapisami.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to zmieniłeś auto na osobowy i co dalej?

 

Według mnie zgodnie z rozporządzeniem o warunkach technicznych pojazdów nie można zmieniać ilości miejsc w samochodzie osobowym!

Przewertowałem jeszcze raz rozporządzenie i nie ma wzmianki, że dopuszcza się dokładania miejsc w samochodzie osobowym. Dopuszcza się dokładanie miejsc jedynie w samochodach ciężarowych (określa to par. 9b). W samochodach osobowych można przeprowadzić zmiany konstrukcyjne dostosowujące je do wymagań pojazdu ciężarowego (par 9a).

 

Jeżeli się mylę, to proszę o odpowiedni paragraf, że można dołożyć miejsca w samochodzie osobowym, bo ja go nigdzie nie znalazłem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przewertowałem jeszcze raz rozporządzenie i nie ma wzmianki, że dopuszcza się dokładania miejsc w samochodzie osobowym.

Nie ma też nic o innych zmianach ,czyli nie wolno ich robić ?

jeżeli pojazd spełnia wymagania,

o których mowa w pkt 3.5., pkt 3.6. oraz pkt 3.8. dla pojazdów kategorii N1,

części A załącznika II do dyrektywy 2007/46/WE

Wymóg "kwitu" jest dla aut które po dołożeniu siedzeń spełniają warunki dla ciężarowego .Jeśli nie ,to nie ma podstaw do badania przez jednostkę uprawnioną.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

PoRD:

 

Art.66

4. Zabrania się:

...

6) dokonywania zmian konstrukcyjnych zmieniających rodzaj pojazdu, z wyjątkiem:

a) pojazdu, na którego typ zostało wydane świadectwo homologacji typu lub inny równoważny dokument, o którym mowa w art. 70j ust. 1, art. 70k ust. 1, art. 70o ust. 1, art. 70zo ust. 1, art. 70zp ust. 1 albo art. 70zu ust. 1,

b) pojazdu, w którym zmian konstrukcyjnych dokonał przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą w tym zakresie.

 

5. Minister właściwy do spraw transportu w porozumieniu z ministrami właściwym do spraw wewnętrznych oraz Obrony Narodowej określi, w drodze rozporządzenia, warunki techniczne pojazdów oraz zakres ich niezbędnego wyposażenia.

 

Art. 70c. Potwierdzenie spełnienia wymagań technicznych następuje przez wydanie dla:

1) pojazdu:

a) świadectwa homologacji typu WE pojazdu,

b) świadectwa homologacji typu pojazdu;

 

2) przedmiotu wyposażenia lub części:

a) świadectwa homologacji typu WE przedmiotu wyposażenia lub części,

b) świadectwa homologacji typu EKG ONZ;

 

Minister w rozporządzeniu nie zawarł możliwości dołożenia siedzeń do samochodów osobowych, a jedynie do ciężarowych. Wszystkie zmiany konstrukcyjne nieokreślone w warunkach technicznych muszą więc być potwierdzone odpowiednią homologacją...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Minister w rozporządzeniu nie zawarł możliwości dołożenia siedzeń do samochodów osobowych

 

z wyjątkiem:

 

b) pojazdu, w którym zmian konstrukcyjnych dokonał przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą w tym zakresie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

tomek.W12 napisał/a:

b) pojazdu, w którym zmian konstrukcyjnych dokonał przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą w tym zakresie.

To dotyczy zmiany rodzaju pojazdu, a nie zmiany ilości miejsc.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

biker100, to dotyczy zmian rodzaju pojazdu, a nie mówi o dołożeniu miejsc do osobówki. Także jak przedsiębiorca (wymieniony w ustawie) wprowadzi Ci zmiany konstrukcyjne zmieniające rodzaj z ciężarowego na osobowy, to OK. Tylko jak będziesz chciał do tej osobówki dołożyć później siedzeń, to zapisu o możliwości nie ma. Za to Art. 70c mówi, że na wszystko ma być homologacja, więc nawet jeśli mówicie co nie zabronione... wówczas i tak potrzebna homologacja bo o tym mówi PoRD.

 

Gdyby było inaczej, to ja sobie zamontuje w bagażniku mojej primery drugą taką samą kanapę i pasy i będę miał 8-mio osobową osobówkę, bo nie potrzebne kwity. Zrobisz mi przegląd z wynikiem pozytywnym?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Za to Art. 70c mówi

Art. 70... dotyczą homologacji pojazdów, a nie dokonywania zmian konstrukcyjnych. My na SKP nie homologujemy tylko weryfikujemy czy pojazd spełnia warunki techniczne. Homologacja a badania techniczne to dwa różne światy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

biker100, to dotyczy zmian rodzaju pojazdu
dokładnie... mój błąd.

 

[ Dodano: 10-08-2016, 12:13 ]

Gdyby było inaczej, to ja sobie zamontuje w bagażniku
np. VW Sharan, Touran, Volvo V70 etc. dodatkowe 2 siedzenia.

 

a rzeczoznawca wyda opinię, że wszystko zostało wykonane zgodnie z przepisami - to dasz "N".

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli się rzeczoznawca pod tym podpisze, to może bym to puścił. Tylko tu dochodzimy do sedna sprawy, czyli kosztów. Koszt rzeczoznawcy: 480 PLN, plus koszty najpierw przeglądu na zmiany z ciężarowego na osobowy, a później na dołożenie miejsc i dwie wizyty w WK. Nie wspominając o tym, że do zmiany rodzaju potrzebny przedsiębiorca prowadzący działalność w tym kierunku i opłacenie jego pracy. Koszt potwierdzenia przez jednostkę uprawnioną: 500 PLN plus koszt przeglądu na zmiany i jedna wizyta w WK. Jeśli nie będzie zmiany rodzaju, to mi wystarczy papier z jednostki uprawnionej i nie potrzeba dodatkowych kosztów przedsiębiorcy...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tylko tu dochodzimy do sedna sprawy, czyli kosztów. Koszt rzeczoznawcy: 480 PLN, Koszt potwierdzenia przez jednostkę uprawnioną: 500 PLN

Sednem jest, że w samochodzie osobowym można dokonać zmiany ilości miejsc, bez żadnych jednostek uprawnionych, co najwyżej po przedstawieniu opinii rzeczoznawcy, jeżeli diagnosta będzie jej wymagać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja nadal nie mam pewności, czy bez homologacji na takie zmiany powinno się to robić. W ustawie i rozporządzeniu nie wspomniano o takiej możliwości. Pewnie dlatego w rozporządzeniu jest mowa tylko o samochodach ciężarowych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja nadal nie mam pewności, czy bez homologacji na takie zmiany powinno się to robić.

Zapytam inaczej. Czy jesteś w stanie dokonać homologacji pojazdu zarejestrowanego? Po co homologować coś, co zostało dopuszczone do ruchu. W dalszym etapie są to zmiany, które należy zatwierdzić na poziomie BT, a nie homologacji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.