Skocz do zawartości

specjalny (kamper) z busa dostawczego


serwan

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

 

Od dosyć dawna nosiłem się z zamiarem zrobienia taniego 'kampera' - kupna busa, dołożenia stołu, 4 foteli, łózka, toalety i zarejestrowania tegoż pojazdu jako specjalny-kamper na 4 osoby. Plotka głosi że od tego miesiąca taka operacja nie zostanie pobłogosławiona z przyczyn których do końca nie rozumiem (zmiany przepisów? nagłe parcie na dokładniejśze ich przestrzeganie? zmiana interpretacji?); wspomniana plotka mówi że rzecz się rozbija o fabryczne punkty mocowania siedzeń.

 

Czy ktoś może znajdzie chwilę żeby w dwóch słowach mi wyjaśnić:

a) opinie jakie się pojawiają to fakt? nie da się już 'przerobić' i zarejestrować 2-3 osobowego busa na 4-5 osobowego kampera?

b) jeżeli tak, to czy bus 6 osobowy (dwa rzędy siedzeń) będzie miał szanse - po przeróbce - na stanie się 6-cio osobowym kamperem w przypadkach:

- jeżeli fotele pozostaną na swoich oryginalnych pozycjach, lub

- jeżeli fotele zmienią miejsce zamocowania?

 

pozdrawiam

Tomasz

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 65
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

  • blakop

    13

  • jer2y

    12

  • michal_k

    9

  • danielg539

    8

Top Posters In This Topic

Posted Images

Tam zdaje się był podobny temat, jednakże zastygł bez większych wniosków na końcu:

:arrow:http://www.norcom.com.pl/nowe_forum/viewtopic.php?t=17163

 

Tam dyskusja o nadeszłych i nadchodzących zmianach:

:arrow:http://www.norcom.com.pl/nowe_forum/viewtopic.php?t=18277

 

Tam zacny materiał dotyczący zmian:

:arrow:http://www.norcom.com.pl/nowe_forum/viewtopic.php?t=18309

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

hej,

 

dziękuje za odpowiedź - mi właśnie o te wnioski chodzi; na ile udało mi się doczytać to chcąc zamienić ducato (3 fotele) na kampera (6 miejsc), muszę załatwić 2 punkty:

 

1) zgodnie z linkami powyżej i skopiowaną treścią w poniższym:

"W samochodzie ciężarowym o maksymalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony (kategorii N1) i samochodzie ciężarowym o maksymalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 7,5 tony (kategorii N2) o nadwoziu rodzaju BB, mogą być wprowadzone zmiany konstrukcyjne polegające na zmianie liczby siedzeń, jeżeli pojazd spełnia wymagania, o których mowa w pkt 3.5., pkt 3.6. oraz pkt 3.8. dla pojazdów kategorii N1, części A załącznika II do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2007/46/WE z dnia 5 września 2007 r. ustanawiającej ramy dla homologacji pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, części i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów i spełnione są wymagania techniczne dotyczące wytrzymałości siedzeń i ich mocowania, kotwiczenia pasów bezpieczeństwa, potwierdzone badaniami na zgodność z wymaganiami Regulaminów nr 14, 17 EKG ONZ, wykonanymi przez jednostkę uprawnioną. Siedzenia powinny być wyposażone w pasy bezpieczeństwa spełniające wymagania Regulaminu nr 16 EKG ONZ; z zastrzeżeniem § 9c."

 

watpliwości jakie tutaj mam:

- czemu plotka głosi że to takie nierealne? szalenie drogie (ile)?

- jak się określa wymagania dot. kotwiczenia pasów bezpieczeństwa?

 

2) zamiana pojazdu ciężarowego, już z 6-ma fotelami, na specjalny, na 6 osób

 

wątpliwości przy tym punkcie jakie mi się pojawiają:

- zakładając że rzeczone ducato ma juz 6 foteli, są one zamontowane w 2 rzędach, przodem do kierunku jazdy; z kolei chcąc taki układ przerobić na 'kamperowy' chciałbym mieć fotel kierowcy, pasazera, i dwie kanapy (2 rzedy po 2 miejsca, przodami do siebie) za fotelem kierowcy; czy to też się wiąże z kolejną zmianą miejsca mocowania pasów/foteli? czy można je od razu umiejscowic odpowiednio w punkcie 1) powyzej?

 

z góry dziękuję za podpowiedzi i pozdrawiam

Tomasz

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Powoli.

Oczywiście nic nikomu nie ujmując z darów sztuk manualnych najważniejszą sprawą przy zmianie rodzaju pojazdu jest podmiot prowadzący działalność gospodarczą w tym zakresie:

Art. 66.

4. Zabrania się:

6) dokonywania zmian konstrukcyjnych zmieniających rodzaj pojazdu, z wyjątkiem:

a) pojazdu, na którego typ zostało wydane świadectwo homologacji typu lub inny równoważny dokument, o którym mowa w art. 70j ust. 1, art. 70k ust. 1, art. 70o ust. 1, art. 70zo ust. 1, art. 70zp ust. 1 albo art. 70zu ust. 1,

b) pojazdu, w którym zmian konstrukcyjnych dokonał przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą w tym zakresie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

watpliwości jakie tutaj mam:

- czemu plotka głosi że to takie nierealne? szalenie drogie (ile)?

ponieważ

wykonanymi przez jednostkę uprawnioną.

A to nic innego jak badania homologacyjne. Jeżeli użyjesz elementów (pasy, fotele) homologowanych to i tak mocowania muszą być również homologowane - zorientuj się ile kosztują mocowania homologowane do jakiegoś tam busa :D . Natomiast jak użyjesz własnych rozwiązań to one muszą być przez tę jednostkę przebadane. Czyli musisz dostarczyć kilka identycznych rozwiązań, które trzeba w trakcie tych badań zniszczyć. Do tego potrzebna jest dokumentacja - z czego jest to wykonane (jaki materiał), jaki jest proces wytworzenia... itd. Podsumowując koszt takiego badania idzie w dziesiątki tysięcy złotych i nie masz pewności otrzymania wyniku pozytywnego.

 

Tylko czy oby na pewno idzie o taki rodzaj badania?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

hej,

 

czyli podsumowując:

 

1) jeżeli będe chciał z busa zrobic kampera - to wybrać takiego busa który juz ma w dowodzie że jest 6-cio osobowy; jeżeli nie, to zmiana ilości osób w dowodzie jest nierealna (kosztowna); dobrze rozumiem?

 

2) jeżeli powyższe jest słuszne, to (pod warunkiem dokonania wewnątrz wymaganej zabudowy) nie będzie problemu ze zmiana przeznaczenia takiego busa (na pojazd specjalny), przy czym:

a) jeżeli fotele będą korzystały z oryginalnych punktów mocowania - żaden kłopot, da się to zrobić tak jak do tej pory

b) ale jeżeli będęe chciał przestawić miejsca mocowania foteli we wnętrzu auta - wracamy do punktu (1) powyżej, i jest to w zasadzie nierabialne.

 

dobrze zrozumialem?

 

pozdrawiam

Tomasz

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pkt 2 lit a i b - dobrze rozumujesz.

 

Jeśli pomysł miałeś od dawna to trzeba było działać - spóźniłeś się...

 

A generalnie wszystko jest zmianą przepisów - dość istotną w tej kwestii - to żadne tam plotki ani różnice w interpretacji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 months later...

Podrążę jeszcze ten temat. Co do ilości osób sprawa jest w zasadzie jasna, trzeba kupić pojazd zarejestrowany na taką liczbę osób jaka jest nam potrzebna. Ale jeszcze mam pytania:

1. Jak są traktowane samochody które są (od dawna) zarejestrowane na np. 6 osób, posiadają drugi rząd siedzeń z 3-punktowymi pasami ale ich mocowania nie są w punktach homologowanych.

2. Uzyskałem informację na jednej z OSKP, że aby zmienić kategorię pojazdu z ciężarowego na specjalny-kempingowy, pojazd musi na obecną chwilę spełniać normę emisji spalin EURO5 (oczywiście mowa o dieslu) - czy to prawda?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2. Uzyskałem informację na jednej z OSKP, że aby zmienić kategorię pojazdu z ciężarowego na specjalny-kempingowy, pojazd musi na obecną chwilę spełniać normę emisji spalin EURO5 (oczywiście mowa o dieslu) - czy to prawda?

Nie

"2a. Pojazd, o którym mowa w art. 66 ust. 4 pkt 6 lit. b ustawy, powinien spełniać wymagania i warunki techniczne

w zakresie dokonanych zmian konstrukcyjnych lub wymiany elementów, obowiązujące w dniu dokonania zmiany rodzaju pojazdu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czytaj dokładnie:

2a. Pojazd, o którym mowa w art. 66 ust. 4 pkt 6 lit. b ustawy, powinien spełniać wymagania i warunki techniczne

w zakresie dokonanych zmian konstrukcyjnych lub wymiany elementów, obowiązujące w dniu dokonania zmiany rodzaju pojazdu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

art. 66 ust. 4 pkt 6 lit. b

 

6) dokonywania zmian konstrukcyjnych zmieniających rodzaj pojazdu, z wyjątkiem:

 

b) pojazdu, w którym zmian konstrukcyjnych dokonał przedsiębiorca prowadzący działalność

gospodarczą w tym zakresie.

 

Czy zmiana silnika zmienia rodzaj pojazdu ???????????????????????

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli wychodzi na to, że emisja spalin nie jest tutaj problemem, jest dobra taka jaka jest. Dziękuję za wyjaśnienie.

Męczy mnie jeszcze w dalszym ciągu temat liczby miejsc. Są na rynku dostępne samochody ok.7-8 letnie w wersjach 4-osobowych i więcej. Jednak nawet oglądając zdjęcia niektórych z nich widać, że nie jest to raczej na pewno zabudowa fabryczna foteli tylko jakieś dostawki, chociaż dowód opiewa na osób 4+. Są też i takie które "wyglądają porządnie" ale czy to fabryczna zabudowa to nie wiem. Czy przepis o montowaniu foteli w miejscach homologowanych jest od "zawsze", czy też ileś lat temu można było zrobić taką przeróbkę legalnie w innych punktach, zmienić liczbę osób w dowodzie i jest to honorowane (tak jak z brakiem pasów na tylnych siedzeniach przed 1993 r), czy też nie ma takiej opcji. Oczywiście zakładam, że nie są to fotele przykręcone do podłogi na blachowkręty itp.

Żeby była jasność, chcę kupić samochód przede wszystkim bezpieczny oraz taki abym nie miał problemu z badaniami.

Ideałem oczywiście byłyby fotele mocowane w przeznaczonych do tego punktach, lecz jeśli nie kolidowało by to z legalnością nie wykluczałbym, bardzo, ale to bardzo solidnego mocowania poza nimi - w końcu robiłbym go dla siebie. Uważam, że jest to i tak lepsze rozwiązanie niż zakup fabrycznego kampera z przełomu lat 80/90 za podobne pieniądze ale bez pasów z tyłu i to na legalu.

Jeszcze jedno pytanie, chyba prostsze - czy można bez problemu zmniejszyć liczbę miejsc demontując 3 rząd lub jeden fotel z trzech w drugim rzędzie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

czy można bez problemu zmniejszyć liczbę miejsc demontując 3 rząd lub jeden fotel z trzech w drugim rzędzie

Tak, o ile zmiana taka nie pociągnie za sobą zmiany rodzaju pojazdu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teraz ja się pogubiłem, a w czym zmiana rodzaju przeszkadza?

 

 

Czy przepis o montowaniu foteli w miejscach homologowanych jest od "zawsze"[...]

- przepis tyczący sprawdzania mocowania siedzeń i pasów jest zdaje się od tamtego czasu:

 

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY

z dnia 18 września 2009 r.

w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

chciałbym mieć fotel kierowcy, pasazera, i dwie kanapy (2 rzedy po 2 miejsca, przodami do siebie) za fotelem kierowcy;

Te cztery miejsca to do użytku tylko podczas postoju rozumiem ;)

Ty i żona na wczasy.( fotel kierowcy i pasażera )

A na kampingu zawsze do stolika do brydża można zaprosić sąsiadów :-D .

 

Ciężko mi wyobrazić sobie samochód kampingowy ( po zmianach konstrukcyjnych ) do 3,5 tony z trzema rzędami siedzeń do podróżowania i jeszcze miejsce na całą resztę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co prawda nie po zmianach, a po zabudowie (nie pamietam jakiej marki) był kamper na bazie Ducato z trzema rzędami siedzeń. Kierowca i pasażer po prawej to był pierwszy rząd. Plecami do pasażera już w zabudowie hotelowej wykombinowali jednoosobowy bo jednoosobowy ale jakby nie patrzeć drugi rząd. No a im dalej w hotel to po lewej stronie za stolikiem kolejne dwa miejsca siedzące były zrobione, czyli trzeci rząd. Wszystko wyposażone w pasy dwu i trzypunktowe mocowane solidnie do konstrukcji stalowej pod paździerzami ukrytej.

 

Na potrzeby fotki stolik przesunięty w prawą stronę.

5ae1a78d8e8c5_Kamperfotele.gif.8ed42ad38164127bfa0d0ea4d437049c.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak - potwierdzam, że trzy "rzędy" w kamperze są możliwe. Choć oczywiście nie będą to rzędy tak do końca w powszechnym rozumieniu, a jednak wszystkie fotele będą przystosowane do pasów itd... Niemniej jednak stworzenie tego przy wykorzystaniu fabrycznych - standardowych - punktów jest raczej awykonalne. Układ tych niby rzędów jest bowiem z goła inny zazwyczaj.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ciężko mi wyobrazić sobie samochód kampingowy ( po zmianach konstrukcyjnych ) do 3,5 tony z trzema rzędami siedzeń do podróżowania i jeszcze miejsce na całą resztę.

Popuszczając wodze fantazji - Renault Master w wersji L3H2 ma 374 cm paki, tak wiec zabudowując ją dwoma rzędami siedzeń "twarzami do siebie" i stolikiem po środku na co potrzebujemy ok. 200 cm, pozostawia nam jeszcze ok. 170 cm na np. kabinę prysznicową i 2 szafki po jednej stronie. Po opuszczeniu stołu uzyskujemy z ławek 2 miejsca do spania. Na drugiej ścianie jakaś zabudowa kuchenna. Dałoby się zrobić sensowną zabudowę w ten sposób, jednak obawiam się, że przy 6 osobach + zabudowa trudno byłoby samochodu nie przeciążyć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jednak obawiam się, że przy 6 osobach + zabudowa trudno byłoby samochodu nie przeciążyć.

 

Bez przesady! To ile niby by te szafki i prysznic miały ważyć? Ponad tonę?? :shock:

Jakim cudem chcesz zabudową kamperową dostawczak do 3,5 tony przeciążyć? Stosując marmur i granit do zabudowy?

Natomiast oczywiście to o czym mówisz, czyli dwa rzędy zwrócone do siebie "twarzą" ze stolikiem po środku w części mieszkalnej jest standardem w wielu kamperach i często wszystkie z foteli tych są przystosowane jednocześnie do jazdy.

Jednak biorąc pod uwagę praktyczne wymiary wykonanie tego z wykorzystaniem fabrycznych mocowań ze standardowej wersji transportowej z trzema rzędami po prostu Ci nie wyjdzie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jednak obawiam się, że przy 6 osobach + zabudowa trudno byłoby samochodu nie przeciążyć.

 

Bez przesady! To ile niby by te szafki i prysznic miały ważyć? Ponad tonę?? .......

No faktycznie Master ma ok 1,5 tony ładowności więc wycofuję się z "trudno byłoby samochodu nie przeciążyć" na rzecz "trzeba uważać żeby samochodu nie przeciążyć" gdyż:

6 osób + woda - jak jest prysznic to ze 100 litrów w zbiorniku + skuter, no bo czymś na miejscu trzeba po chleb jeździć + jakiś ponton może nawet z silnikiem + trochę żarełka + skrzynka piwa + krzesełka turystyczne i stolik... i tak można jeszcze długo wymieniać a to wszystko waży. Zabudowa wcale nie musi być z marmuru aby tą dostępną tonę na nie-osoby zagospodarować.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No wiesz - jak tak liczysz to nie skuter, tylko 6 skuterów (skoro sześć osób) plus helikopter na dachu i takie tam...

 

Płyny użytkowe (woda świeża i brudna) zazwyczaj usuwa się lub pobiera na samych postojach, a nie wozi ze sobą... Jak tak będziesz liczył, to faktycznie zastanów się, czy nie celować w auta o wyższym DMC, bo de facto kamper dla 6 osób w granicach 3,5t to bardziej niż cygański kompromis... Nawet Oni po tylu w tych taborach nie żyją na kupie :evil:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja potrzebuję wariantu dla 4 osób czyli 2 (przód) + 2 (drugi rząd, przodem do jazdy), a to co wymieniłem to nie jest konfiguracja moich marzeń tylko luźna wariacja na temat

Ciężko mi wyobrazić sobie samochód kampingowy ( po zmianach konstrukcyjnych ) do 3,5 tony z trzema rzędami siedzeń do podróżowania i jeszcze miejsce na całą resztę.

No wiesz - jak tak liczysz to nie skuter, tylko 6 skuterów (skoro sześć osób) plus helikopter na dachu i takie tam...

Można, czemu nie, bo kto bogatemu zabroni?

A tak na poważnie, chciałem tylko wykazać, że nie trzeba robić zabudowy z marmuru aby dojść do kresu ładowności - a to co wymieniłem, to nie są żadne fanaberie, wielu ludzi z takim ekwipunkiem jeździ. Co do wody, niekoniecznie. Kamper daje dużą swobodę podróżowania, np. w całej Skandynawii (ale nie tylko) można zatrzymywać się na "dziko" i tak robi wielu włącznie z Niemcami, Francuzami , Holendrami itp. Siłą rzeczy poruszasz się wtedy "zatankowany" wodą do oporu.

I to na tyle, bo zaczyna się robić OT.

Wracając do tematu podbiję pytanie:

- czy ileś lat temu można było zrobić taką przeróbkę legalnie (chodzi o montaż siedzeń 2 rzędu), nie w punktach homologowanych, zmienić liczbę osób w dowodzie i jest to obecnie honorowane (tak jak z brakiem pasów na tylnych siedzeniach przed 1993 r), czy taki pojazd przeglądu nie przejdzie.

Oczywiście zakładam, że nie są to fotele przykręcone do podłogi na blachowkręty itp.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.