serwan Napisano 19 Lipiec 2016 Share Napisano 19 Lipiec 2016 Witam, Od dosyć dawna nosiłem się z zamiarem zrobienia taniego 'kampera' - kupna busa, dołożenia stołu, 4 foteli, łózka, toalety i zarejestrowania tegoż pojazdu jako specjalny-kamper na 4 osoby. Plotka głosi że od tego miesiąca taka operacja nie zostanie pobłogosławiona z przyczyn których do końca nie rozumiem (zmiany przepisów? nagłe parcie na dokładniejśze ich przestrzeganie? zmiana interpretacji?); wspomniana plotka mówi że rzecz się rozbija o fabryczne punkty mocowania siedzeń. Czy ktoś może znajdzie chwilę żeby w dwóch słowach mi wyjaśnić: a) opinie jakie się pojawiają to fakt? nie da się już 'przerobić' i zarejestrować 2-3 osobowego busa na 4-5 osobowego kampera? b) jeżeli tak, to czy bus 6 osobowy (dwa rzędy siedzeń) będzie miał szanse - po przeróbce - na stanie się 6-cio osobowym kamperem w przypadkach: - jeżeli fotele pozostaną na swoich oryginalnych pozycjach, lub - jeżeli fotele zmienią miejsce zamocowania? pozdrawiam Tomasz Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Paprock Napisano 20 Lipiec 2016 Share Napisano 20 Lipiec 2016 Tam zdaje się był podobny temat, jednakże zastygł bez większych wniosków na końcu: http://www.norcom.com.pl/nowe_forum/viewtopic.php?t=17163 Tam dyskusja o nadeszłych i nadchodzących zmianach: http://www.norcom.com.pl/nowe_forum/viewtopic.php?t=18277 Tam zacny materiał dotyczący zmian: http://www.norcom.com.pl/nowe_forum/viewtopic.php?t=18309 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
serwan Napisano 20 Lipiec 2016 Autor Share Napisano 20 Lipiec 2016 hej, dziękuje za odpowiedź - mi właśnie o te wnioski chodzi; na ile udało mi się doczytać to chcąc zamienić ducato (3 fotele) na kampera (6 miejsc), muszę załatwić 2 punkty: 1) zgodnie z linkami powyżej i skopiowaną treścią w poniższym: "W samochodzie ciężarowym o maksymalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony (kategorii N1) i samochodzie ciężarowym o maksymalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 7,5 tony (kategorii N2) o nadwoziu rodzaju BB, mogą być wprowadzone zmiany konstrukcyjne polegające na zmianie liczby siedzeń, jeżeli pojazd spełnia wymagania, o których mowa w pkt 3.5., pkt 3.6. oraz pkt 3.8. dla pojazdów kategorii N1, części A załącznika II do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2007/46/WE z dnia 5 września 2007 r. ustanawiającej ramy dla homologacji pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, części i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów i spełnione są wymagania techniczne dotyczące wytrzymałości siedzeń i ich mocowania, kotwiczenia pasów bezpieczeństwa, potwierdzone badaniami na zgodność z wymaganiami Regulaminów nr 14, 17 EKG ONZ, wykonanymi przez jednostkę uprawnioną. Siedzenia powinny być wyposażone w pasy bezpieczeństwa spełniające wymagania Regulaminu nr 16 EKG ONZ; z zastrzeżeniem § 9c." watpliwości jakie tutaj mam: - czemu plotka głosi że to takie nierealne? szalenie drogie (ile)? - jak się określa wymagania dot. kotwiczenia pasów bezpieczeństwa? 2) zamiana pojazdu ciężarowego, już z 6-ma fotelami, na specjalny, na 6 osób wątpliwości przy tym punkcie jakie mi się pojawiają: - zakładając że rzeczone ducato ma juz 6 foteli, są one zamontowane w 2 rzędach, przodem do kierunku jazdy; z kolei chcąc taki układ przerobić na 'kamperowy' chciałbym mieć fotel kierowcy, pasazera, i dwie kanapy (2 rzedy po 2 miejsca, przodami do siebie) za fotelem kierowcy; czy to też się wiąże z kolejną zmianą miejsca mocowania pasów/foteli? czy można je od razu umiejscowic odpowiednio w punkcie 1) powyzej? z góry dziękuję za podpowiedzi i pozdrawiam Tomasz Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Paprock Napisano 20 Lipiec 2016 Share Napisano 20 Lipiec 2016 Powoli. Oczywiście nic nikomu nie ujmując z darów sztuk manualnych najważniejszą sprawą przy zmianie rodzaju pojazdu jest podmiot prowadzący działalność gospodarczą w tym zakresie: Art. 66.4. Zabrania się: 6) dokonywania zmian konstrukcyjnych zmieniających rodzaj pojazdu, z wyjątkiem: a) pojazdu, na którego typ zostało wydane świadectwo homologacji typu lub inny równoważny dokument, o którym mowa w art. 70j ust. 1, art. 70k ust. 1, art. 70o ust. 1, art. 70zo ust. 1, art. 70zp ust. 1 albo art. 70zu ust. 1, b) pojazdu, w którym zmian konstrukcyjnych dokonał przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą w tym zakresie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
adam1501 Napisano 20 Lipiec 2016 Share Napisano 20 Lipiec 2016 watpliwości jakie tutaj mam:- czemu plotka głosi że to takie nierealne? szalenie drogie (ile)? ponieważ wykonanymi przez jednostkę uprawnioną. A to nic innego jak badania homologacyjne. Jeżeli użyjesz elementów (pasy, fotele) homologowanych to i tak mocowania muszą być również homologowane - zorientuj się ile kosztują mocowania homologowane do jakiegoś tam busa . Natomiast jak użyjesz własnych rozwiązań to one muszą być przez tę jednostkę przebadane. Czyli musisz dostarczyć kilka identycznych rozwiązań, które trzeba w trakcie tych badań zniszczyć. Do tego potrzebna jest dokumentacja - z czego jest to wykonane (jaki materiał), jaki jest proces wytworzenia... itd. Podsumowując koszt takiego badania idzie w dziesiątki tysięcy złotych i nie masz pewności otrzymania wyniku pozytywnego. Tylko czy oby na pewno idzie o taki rodzaj badania? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
serwan Napisano 20 Lipiec 2016 Autor Share Napisano 20 Lipiec 2016 hej, czyli podsumowując: 1) jeżeli będe chciał z busa zrobic kampera - to wybrać takiego busa który juz ma w dowodzie że jest 6-cio osobowy; jeżeli nie, to zmiana ilości osób w dowodzie jest nierealna (kosztowna); dobrze rozumiem? 2) jeżeli powyższe jest słuszne, to (pod warunkiem dokonania wewnątrz wymaganej zabudowy) nie będzie problemu ze zmiana przeznaczenia takiego busa (na pojazd specjalny), przy czym: a) jeżeli fotele będą korzystały z oryginalnych punktów mocowania - żaden kłopot, da się to zrobić tak jak do tej pory b) ale jeżeli będęe chciał przestawić miejsca mocowania foteli we wnętrzu auta - wracamy do punktu (1) powyżej, i jest to w zasadzie nierabialne. dobrze zrozumialem? pozdrawiam Tomasz Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
blakop Napisano 20 Lipiec 2016 Share Napisano 20 Lipiec 2016 Pkt 2 lit a i b - dobrze rozumujesz. Jeśli pomysł miałeś od dawna to trzeba było działać - spóźniłeś się... A generalnie wszystko jest zmianą przepisów - dość istotną w tej kwestii - to żadne tam plotki ani różnice w interpretacji. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
jer2y Napisano 10 Październik 2016 Share Napisano 10 Październik 2016 Podrążę jeszcze ten temat. Co do ilości osób sprawa jest w zasadzie jasna, trzeba kupić pojazd zarejestrowany na taką liczbę osób jaka jest nam potrzebna. Ale jeszcze mam pytania: 1. Jak są traktowane samochody które są (od dawna) zarejestrowane na np. 6 osób, posiadają drugi rząd siedzeń z 3-punktowymi pasami ale ich mocowania nie są w punktach homologowanych. 2. Uzyskałem informację na jednej z OSKP, że aby zmienić kategorię pojazdu z ciężarowego na specjalny-kempingowy, pojazd musi na obecną chwilę spełniać normę emisji spalin EURO5 (oczywiście mowa o dieslu) - czy to prawda? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Grzegorz Łódź Napisano 11 Październik 2016 Share Napisano 11 Październik 2016 2. Uzyskałem informację na jednej z OSKP, że aby zmienić kategorię pojazdu z ciężarowego na specjalny-kempingowy, pojazd musi na obecną chwilę spełniać normę emisji spalin EURO5 (oczywiście mowa o dieslu) - czy to prawda? Nie "2a. Pojazd, o którym mowa w art. 66 ust. 4 pkt 6 lit. b ustawy, powinien spełniać wymagania i warunki techniczne w zakresie dokonanych zmian konstrukcyjnych lub wymiany elementów, obowiązujące w dniu dokonania zmiany rodzaju pojazdu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
hugol22 Napisano 11 Październik 2016 Share Napisano 11 Październik 2016 Czyli jak by wymieniał silnik o innej mocy lub pojemności to musiało bu być spełnione warunki EURO z dnia zmian konstrukcyjnych. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Grzegorz Łódź Napisano 11 Październik 2016 Share Napisano 11 Październik 2016 Czytaj dokładnie: 2a. Pojazd, o którym mowa w art. 66 ust. 4 pkt 6 lit. b ustawy, powinien spełniać wymagania i warunki techniczne w zakresie dokonanych zmian konstrukcyjnych lub wymiany elementów, obowiązujące w dniu dokonania zmiany rodzaju pojazdu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Psuj Napisano 11 Październik 2016 Share Napisano 11 Październik 2016 art. 66 ust. 4 pkt 6 lit. b 6) dokonywania zmian konstrukcyjnych zmieniających rodzaj pojazdu, z wyjątkiem: b) pojazdu, w którym zmian konstrukcyjnych dokonał przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą w tym zakresie. Czy zmiana silnika zmienia rodzaj pojazdu ??????????????????????? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
jer2y Napisano 12 Październik 2016 Share Napisano 12 Październik 2016 Czyli wychodzi na to, że emisja spalin nie jest tutaj problemem, jest dobra taka jaka jest. Dziękuję za wyjaśnienie. Męczy mnie jeszcze w dalszym ciągu temat liczby miejsc. Są na rynku dostępne samochody ok.7-8 letnie w wersjach 4-osobowych i więcej. Jednak nawet oglądając zdjęcia niektórych z nich widać, że nie jest to raczej na pewno zabudowa fabryczna foteli tylko jakieś dostawki, chociaż dowód opiewa na osób 4+. Są też i takie które "wyglądają porządnie" ale czy to fabryczna zabudowa to nie wiem. Czy przepis o montowaniu foteli w miejscach homologowanych jest od "zawsze", czy też ileś lat temu można było zrobić taką przeróbkę legalnie w innych punktach, zmienić liczbę osób w dowodzie i jest to honorowane (tak jak z brakiem pasów na tylnych siedzeniach przed 1993 r), czy też nie ma takiej opcji. Oczywiście zakładam, że nie są to fotele przykręcone do podłogi na blachowkręty itp. Żeby była jasność, chcę kupić samochód przede wszystkim bezpieczny oraz taki abym nie miał problemu z badaniami. Ideałem oczywiście byłyby fotele mocowane w przeznaczonych do tego punktach, lecz jeśli nie kolidowało by to z legalnością nie wykluczałbym, bardzo, ale to bardzo solidnego mocowania poza nimi - w końcu robiłbym go dla siebie. Uważam, że jest to i tak lepsze rozwiązanie niż zakup fabrycznego kampera z przełomu lat 80/90 za podobne pieniądze ale bez pasów z tyłu i to na legalu. Jeszcze jedno pytanie, chyba prostsze - czy można bez problemu zmniejszyć liczbę miejsc demontując 3 rząd lub jeden fotel z trzech w drugim rzędzie? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
danielg539 Napisano 12 Październik 2016 Share Napisano 12 Październik 2016 czy można bez problemu zmniejszyć liczbę miejsc demontując 3 rząd lub jeden fotel z trzech w drugim rzędzie Tak, o ile zmiana taka nie pociągnie za sobą zmiany rodzaju pojazdu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Paprock Napisano 12 Październik 2016 Share Napisano 12 Październik 2016 Teraz ja się pogubiłem, a w czym zmiana rodzaju przeszkadza? Czy przepis o montowaniu foteli w miejscach homologowanych jest od "zawsze"[...] - przepis tyczący sprawdzania mocowania siedzeń i pasów jest zdaje się od tamtego czasu: ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY z dnia 18 września 2009 r. w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
danielg539 Napisano 12 Październik 2016 Share Napisano 12 Październik 2016 w czym zmiana rodzaju przeszkadza? W tym, że w przypadku zmiany rodzaju pojazdu potrzebne jest zaświadczenie od firmy dokonującej zmiany konstrukcyjnej. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
bartekacprzak Napisano 14 Październik 2016 Share Napisano 14 Październik 2016 chciałbym mieć fotel kierowcy, pasazera, i dwie kanapy (2 rzedy po 2 miejsca, przodami do siebie) za fotelem kierowcy; Te cztery miejsca to do użytku tylko podczas postoju rozumiem Ty i żona na wczasy.( fotel kierowcy i pasażera ) A na kampingu zawsze do stolika do brydża można zaprosić sąsiadów . Ciężko mi wyobrazić sobie samochód kampingowy ( po zmianach konstrukcyjnych ) do 3,5 tony z trzema rzędami siedzeń do podróżowania i jeszcze miejsce na całą resztę. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Paprock Napisano 14 Październik 2016 Share Napisano 14 Październik 2016 Co prawda nie po zmianach, a po zabudowie (nie pamietam jakiej marki) był kamper na bazie Ducato z trzema rzędami siedzeń. Kierowca i pasażer po prawej to był pierwszy rząd. Plecami do pasażera już w zabudowie hotelowej wykombinowali jednoosobowy bo jednoosobowy ale jakby nie patrzeć drugi rząd. No a im dalej w hotel to po lewej stronie za stolikiem kolejne dwa miejsca siedzące były zrobione, czyli trzeci rząd. Wszystko wyposażone w pasy dwu i trzypunktowe mocowane solidnie do konstrukcji stalowej pod paździerzami ukrytej. Na potrzeby fotki stolik przesunięty w prawą stronę. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
blakop Napisano 14 Październik 2016 Share Napisano 14 Październik 2016 Tak - potwierdzam, że trzy "rzędy" w kamperze są możliwe. Choć oczywiście nie będą to rzędy tak do końca w powszechnym rozumieniu, a jednak wszystkie fotele będą przystosowane do pasów itd... Niemniej jednak stworzenie tego przy wykorzystaniu fabrycznych - standardowych - punktów jest raczej awykonalne. Układ tych niby rzędów jest bowiem z goła inny zazwyczaj. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Paprock Napisano 14 Październik 2016 Share Napisano 14 Październik 2016 Nie mówiąc, że cała zabudowa tuż za kabina jest zgoła inna. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
jer2y Napisano 14 Październik 2016 Share Napisano 14 Październik 2016 Ciężko mi wyobrazić sobie samochód kampingowy ( po zmianach konstrukcyjnych ) do 3,5 tony z trzema rzędami siedzeń do podróżowania i jeszcze miejsce na całą resztę. Popuszczając wodze fantazji - Renault Master w wersji L3H2 ma 374 cm paki, tak wiec zabudowując ją dwoma rzędami siedzeń "twarzami do siebie" i stolikiem po środku na co potrzebujemy ok. 200 cm, pozostawia nam jeszcze ok. 170 cm na np. kabinę prysznicową i 2 szafki po jednej stronie. Po opuszczeniu stołu uzyskujemy z ławek 2 miejsca do spania. Na drugiej ścianie jakaś zabudowa kuchenna. Dałoby się zrobić sensowną zabudowę w ten sposób, jednak obawiam się, że przy 6 osobach + zabudowa trudno byłoby samochodu nie przeciążyć. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
blakop Napisano 14 Październik 2016 Share Napisano 14 Październik 2016 jednak obawiam się, że przy 6 osobach + zabudowa trudno byłoby samochodu nie przeciążyć. Bez przesady! To ile niby by te szafki i prysznic miały ważyć? Ponad tonę?? Jakim cudem chcesz zabudową kamperową dostawczak do 3,5 tony przeciążyć? Stosując marmur i granit do zabudowy? Natomiast oczywiście to o czym mówisz, czyli dwa rzędy zwrócone do siebie "twarzą" ze stolikiem po środku w części mieszkalnej jest standardem w wielu kamperach i często wszystkie z foteli tych są przystosowane jednocześnie do jazdy. Jednak biorąc pod uwagę praktyczne wymiary wykonanie tego z wykorzystaniem fabrycznych mocowań ze standardowej wersji transportowej z trzema rzędami po prostu Ci nie wyjdzie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
jer2y Napisano 14 Październik 2016 Share Napisano 14 Październik 2016 jednak obawiam się, że przy 6 osobach + zabudowa trudno byłoby samochodu nie przeciążyć. Bez przesady! To ile niby by te szafki i prysznic miały ważyć? Ponad tonę?? ....... No faktycznie Master ma ok 1,5 tony ładowności więc wycofuję się z "trudno byłoby samochodu nie przeciążyć" na rzecz "trzeba uważać żeby samochodu nie przeciążyć" gdyż: 6 osób + woda - jak jest prysznic to ze 100 litrów w zbiorniku + skuter, no bo czymś na miejscu trzeba po chleb jeździć + jakiś ponton może nawet z silnikiem + trochę żarełka + skrzynka piwa + krzesełka turystyczne i stolik... i tak można jeszcze długo wymieniać a to wszystko waży. Zabudowa wcale nie musi być z marmuru aby tą dostępną tonę na nie-osoby zagospodarować. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
blakop Napisano 14 Październik 2016 Share Napisano 14 Październik 2016 No wiesz - jak tak liczysz to nie skuter, tylko 6 skuterów (skoro sześć osób) plus helikopter na dachu i takie tam... Płyny użytkowe (woda świeża i brudna) zazwyczaj usuwa się lub pobiera na samych postojach, a nie wozi ze sobą... Jak tak będziesz liczył, to faktycznie zastanów się, czy nie celować w auta o wyższym DMC, bo de facto kamper dla 6 osób w granicach 3,5t to bardziej niż cygański kompromis... Nawet Oni po tylu w tych taborach nie żyją na kupie Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
jer2y Napisano 14 Październik 2016 Share Napisano 14 Październik 2016 Ja potrzebuję wariantu dla 4 osób czyli 2 (przód) + 2 (drugi rząd, przodem do jazdy), a to co wymieniłem to nie jest konfiguracja moich marzeń tylko luźna wariacja na temat Ciężko mi wyobrazić sobie samochód kampingowy ( po zmianach konstrukcyjnych ) do 3,5 tony z trzema rzędami siedzeń do podróżowania i jeszcze miejsce na całą resztę. No wiesz - jak tak liczysz to nie skuter, tylko 6 skuterów (skoro sześć osób) plus helikopter na dachu i takie tam... Można, czemu nie, bo kto bogatemu zabroni? A tak na poważnie, chciałem tylko wykazać, że nie trzeba robić zabudowy z marmuru aby dojść do kresu ładowności - a to co wymieniłem, to nie są żadne fanaberie, wielu ludzi z takim ekwipunkiem jeździ. Co do wody, niekoniecznie. Kamper daje dużą swobodę podróżowania, np. w całej Skandynawii (ale nie tylko) można zatrzymywać się na "dziko" i tak robi wielu włącznie z Niemcami, Francuzami , Holendrami itp. Siłą rzeczy poruszasz się wtedy "zatankowany" wodą do oporu. I to na tyle, bo zaczyna się robić OT. Wracając do tematu podbiję pytanie: - czy ileś lat temu można było zrobić taką przeróbkę legalnie (chodzi o montaż siedzeń 2 rzędu), nie w punktach homologowanych, zmienić liczbę osób w dowodzie i jest to obecnie honorowane (tak jak z brakiem pasów na tylnych siedzeniach przed 1993 r), czy taki pojazd przeglądu nie przejdzie. Oczywiście zakładam, że nie są to fotele przykręcone do podłogi na blachowkręty itp. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.