Skocz do zawartości

Przyczepa sam 750kg


przyczepalekka

Rekomendowane odpowiedzi

Witam.

 

Nabyłem przyczepę SAM dwuosiową o DMC 750kg z 1990 roku. Chciałem ją przerejestrować i zaczęły się problemy. W DR jest wpisane liczba osi 1 a w przyczepie są dwie osie. Pani w WK powiedziała że muszę wykonać dodatkowe badania. Dzwoniłem do PIMOT i poinformowano mnie że badanie będzie kosztowało około 3500zł. Jak z tych kosztów wybrnąć???

 

 

Dodatkowo dowiedziałem sie pocztą pantoflową że przyczepka pierwotnie była jednoosiową ale podczas remontu w 2003 roku panowie X i Y dołożyli dodatkową ośi tak użytkowali przyczepę do teraz bez zmian w dokumentach.

 

Znalazłem coś takiego . Czy może mi to pomóc ???

4.1 Za oś pojedynczą uważa się oś oddaloną od osi sąsiedniej o więcej niż 2 m lub dwie sąsiednie osie oddalone od siebie o mniej niż 1 m, a przez oś wielokrotną - zespół złożony z dwóch lub więcej osi, zwanych "osiami składowymi", w którym odległość między sąsiednimi osiami składowymi jest nie mniejsza niż 1 m i nie większa niż 2 m."

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dlaczego zaraz PIMOT? Jak rozumiem jest to przyczepa zarejestrowana. W związku z powyższym trzeba zrobić albo zmiany konstrukcyjne, albo ustalenie danych. WK powinien się określić które z tych badań chce aby móc dokonać rejestracji. Nie wiadomo czy jest to błąd pisarski czy też faktycznie była jednoosiowa. Jeżeli można dotrzeć do pierwotnego badania, to trzeba by ustalić co tam widnieje, a jeżeli nie, to decyzja WK na podstawie którego badania dokonać stosownych korekt.

 

Cytowany zapis ma zastosowanie przy naciskach na oś, a nie na liczbę osi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję za zainteresowanie. Jestem pewien że osoba od poczty pantoflowej mówi prawdę i była to jednoosiowa przyczepa w której dokonano modyfikacji bez papirologii. Czy w takim przypadku wystarczy stacja kontroli pojazdów ??? Na pewno jest tez inna masa własna ze względu na druga os i blachę na burtach i podłodze zamiast desek :(

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli jest zarejestrowana, to są to typowe zmiany konstrukcyjne. Przy pozostawieniu dwóch osi zwiększy się masa własna i zmniejszy ładowność, co jest oczywiste (chyba, że użyto takich materiałów, że te zmiany nie będą miały na to wpływu). W zależności do czego ma być używana i jaka ładowność jest wymagana, trzeba się zastanowić czy zatwierdzać stan obecny, czy powrócić do jednej osi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cytowany zapis ma zastosowanie przy naciskach na oś, a nie na liczbę osi.

 

Prawda. Zdarzają się przyczepy fabryczne nawet z wpisaną homo które mają dwie osie a w DR 1 oś, być może kiedyś niektórzy błędnie interpretowali to to jako oś pojedynczą z rozstawem mniejszym niż 1 m ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

albo zmiany konstrukcyjne, albo ustalenie danych.

albo klucze do ręki i zdemontować nadmiarową ośkę

 

przyczepy z 2 osiami przeważnie mają DMC od 2000 kg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

być może kiedyś niektórzy błędnie interpretowali to to jako oś pojedynczą z rozstawem mniejszym niż 1 m ?

Mógłbyś doprecyzować słowo kiedyś , bo mi ręce opadły jakieś trzy lata temu .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

mirek.g

 

Też taki scenariusz przyszedł mi do głowy. Nie wykluczone że tak było

 

 

Jacdiag

 

Jeśli odkręcę jedną oś to albo będę miał za duży nacisk na hak albo hak będzie ciągło do góry. Musiałbym przerobić zawieszenie a to dodatkowe koszta nie znając się na tym i nie mając odpowiednich narzędzi.

 

 

DARIO64

Nie rozumiem trochę :(

 

Czyli co najlepiej zrobić ??? Bo wychodzi że jest brak zgodności dowodu z przyczepką. Próbować zwrotu ze względu na zawiłą (zatajoną) historię czy przerabiać w zakładzie ślusarskim albo zmiana konstrukcji, tylko jakie koszta mogą być związane z tą ostatnia opcją ??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli co najlepiej zrobić ???

 

Pojechać na okręgową stację i poprosić o badanie po zmianach konstrukcyjnych, które będzie podstawą do zmiany danych w DR.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I stacja diagnostyczna jest w stanie wystawić taki kwit ???

 

Oczywiście.

 

Czy to PIMOT o którym mówiła pani w WK ???

 

Niech się niedouczona panienka zapozna z przepisami zanim zacznie wciskać ludziom taki kit :razz:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

przyczepalekka, jak są zamocowane osie - resory czy belka skrętna :?:

 

belka zamocowana jest na 4 śrubach i ustawienie jej w "starym" miejscu to nie problem

 

cd280a4afd550037c6d1cc3ad8f8f6d152501486.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie rozumiem trochę :(

Masz prawo , nie jesteś diagnostą .

1. Przy okazji burzliwej dyskusji odnośnie dmc przyczepy rolniczej zadzwoniłem do ITS , no i zadając pytanie o konkretną markę ,dostałem taką mniej więcej odpowiedź.

2. Na moim terenie jest producent przyczep ,którego przyczepy z 2 osiami w katalogu marek i typów (ITS) są homologowane jako dwuosiowe .

3. Tak mniej więcej 3lata temu trafiła mi się na przegląd przyczepa fabryczna z 2 osiami ,gdzie w DR i katalogu ITS(a zatem w homologacji również) stało: liczba osi 1.

 

Stąd moja śmiałość na podstawie punktu 1 ,że o co producent wnioskuje w homologacji ,to dostanie.

Na temat uznawania dwóch osi za jedną , na tym forum trochę napisano .Ale jak widać z tego co napisałem ,to nawet jednostki homologujące mają z tym problem. A cóż wymagać od diagnostów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Osie nie są skrętne. W przyczepie są zamontowane belki tylnie z jakiegoś samochodu z bębnem na 4 śruby oraz sprężyny i amortyzatory. Z tego co szukałem w Google to podobne były w golfie 2 lub 3

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3. Tak mniej więcej 3lata temu trafiła mi się na przegląd przyczepa fabryczna z 2 osiami ,gdzie w DR i katalogu ITS(a zatem w homologacji również) stało: liczba osi 1.
i znów znaleziony winny całej chorej sytuacji :oops:
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po pierwsze - jaka jest odległość między osiami? Być może faktycznie można to uznać za pojedynczą i po problemie

 

Po drugie - ile to waży? Bo sam się domyślasz, że dane z dowodu dotyczą pierwotnej konstrukcji, a to co masz obecnie znacznie od pierwowzoru odbiega. Przecież jeśli tam są dwie osie i to jeszcze kombinowane z jakichś aut, to to swoje waży i za chwile się okaże, że żeby się zmieścić z całością w 750kg to ładowności zostanie Ci z 200-300kg.

 

Po trzecie - owszem - nowe pojazdy marki SAM legalizuje PIMOT. Zmiany w już zarejestrowanych pojazdach legalizuje każda stacja okręgowa. Ale uważaj. Jak trafisz na takich Diagnostów, jak np. wypowiadający się tutaj Kolega Adam, to zażąda od Ciebie takich projektów, wyliczeń i opisów zanim podbije Ci badanie, że żaden instytut w kraju Ci tego nie zrobi, a już a pewno nie za 3500 zł :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

yć może faktycznie można to uznać za pojedynczą i po problemie

 

Uznać do celów rozporządzenia, ale moim zdaniem w DR powinna widnieć faktyczna ilość. Było (i jest) z tym trochę zamieszania przez różne interpretacje (nawet przy homologacjach).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 5 months later...

Panowie jak to jest z tymi osiami. Mam na badaniu przyczepkę kemping z osiami oddalonymi od siebie o 0,8 m, czyli wg mnie jest to jedna os, ale co z kołami mam wpisać 4 czy jak to jest? o czym świadczy 50 kg na tabliczce znamionowej przyczepki zaraz pod dmc poj, a nad naciskiem na oś.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie ma już definicji osi pojedynczej w starym brzmieniu, teraz par.5 ust 6.Przez oś pojedynczą rozumie się oś, która nie może być uznana za oś wchodzącą w skład grupy osi. Tak wg mnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.