Skocz do zawartości
Filippo240

Główny wyłącznik akumulatora - 2 pytania

Rekomendowane odpowiedzi

Filippo240

Witam mam 2 pytania odnośnie wył. akumulatora w poj. ADR:

1 - jak taki wyłącznik działa? W pkt. 9.2.2.3.1 mamy informację o wyłączniku - że powinien być umieszczony jak najbliżej akumulatora a w pkt. 9.2.2.3.2 jest o urządzeniu sterującym dzięki któremu możemy ten wyłącznik z pkt. poprzedniego załączyć i rozłączyć. Mam rozumieć że kierowca najpierw w kabinie aktywuje urządzenie sterujące a następnie wyskakuje z niej i leci do akumulatora by ręcznie przekręcić wyłącznik? Bo chyba ten wył. przy akumulatorze musi być jakoś zabezpieczony by nikt dla "żartu" się nim nie bawił. Czy występują wyłączniki automatycznie aktywowane od razu z kabiny?

2 - czy pojazdu typu EX/II, AT, OT powinny być wyposażone w główny wył. akumulatora? Krzyżyki przy pkt. od 9.2.2.3.1 do 9.2.2.3.4 oznaczają że wył. akumulatora w pojazdach EX/III i FL muszą spełniać dodatkowe warunki - więc muszą być wyposażone w wyłącznik a co z pozostałymi klasami? Tych warunków nie muszą spełniać - czy to znaczy że nie muszą być w ogóle wyposażone w wyłączniki?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
ketiw38

Czy ty przypadkiem nie jesteś na kursie, gdzie powinni i to wszystko powaśnić.?

 

 

A może chcesz skorzystać z możliwości jaką zapewnił wspaniały TDT i zdawać egzamin, bez kursu?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Filippo240

Kurs ukończony i za późno na pytania. Egzamin teoretyczny zaliczony - przygotowuję się do praktycznego i coraz bardziej zaczyna mi się w głowie mieszać od tego wszystkiego dlatego chciałem się upewnić.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
biker100
A może chcesz skorzystać z możliwości jaką zapewnił wspaniały TDT i zdawać egzamin, bez kursu?
a ja myślałem, że minister wraz dyrektorem DTD... :x

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
ketiw38

Ci to tylko to przyklepali, a wnioskodawcą był .............. nie kto inny jak TDT.

 

 

Podobne wnioski nas będą czekały :evil:

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Paprock

Nie wiem czy to pomoże zobrazować sprawę, ale ten w kabinie to taki kontakt jak w pokoju, a ten przy akumulatorze to jak główny bezpiecznik w domu. I tego przy bateriach nie znajduję ostatnio. Może zamieniony w jaki ukryty automat. :x

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Filippo240

Aż tak źle ze mną nie jest - wiem jak wyglądają poszczególne przełączniki :) Trochę się wczytałem w przepisy i zrozumiałem, że ten wyłącznik mechaniczny mocowany na zewnątrz to wyłącznik dodatkowy - może być zamocowany ale nie musi. Więc teraz zostało tylko drugie pytanko...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Paprock

Raczej do nikogo nic nie mam i nie analizuje jak z kim jest. To co napisałem odnosi się do zobrazowania zapisów w umowie ADR.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
romcio

Przełącznik w kabinie musi mieć jakieś zabezpieczenie przed samoczynnym czy niezamierzonym przełączeniem (często przykryty czerwoną pokrywką), a ten GŁÓWNY przy akumulatorach może być zasłonięty zaworem, osłoną. Do jego przełączenia montują na tyle kabiny tez mały przełącznik .....

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
adamos

Również spotkałem się w nowych pojazdach z brakiem tego wyłącznika przy akumulatorach. W ADR dz.9 pkt 9.2.2.8.1 i 2 nadal występują oba. Zmieniła się interpretacja (jeden zastępuje drugi) ???

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Paprock

A ten problem nie będzie powiązany z tamtym przypadkiem: 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
piter1973

wyłącznik główny akumulatora jest najczęściej w skrzynce akumulatorów . to ,że nie ma mechanicznego sterowania ( wajchy , pstryczka itp. )  nie oznacza ,że go nie ma . coraz częściej jest wyłączany elektrycznie pilotem w kluczyku . jedno naciśnięcie przycisku pilota zamyka drzwi , kolejne naciśnięcie powoduje wyłączenie prądu , słychać takie kliknięcie cewki .

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
wrc69

W jakich pojazdach? Możesz Kolego przytoczyć przykłady?

Mi się to kojarzy z odcięciem gałęzi na której się siedzi. Pomyślmy:

16 minut temu, piter1973 napisał:

jest wyłączany elektrycznie pilotem w kluczyku . jedno naciśnięcie przycisku pilota zamyka drzwi , kolejne naciśnięcie powoduje wyłączenie prądu

czyli:

1. zamykamy pojazd

2. wyłączamy prąd na odbiornikach.

Rodzi się pytanie: Jak otworzymy pojazd? (oczywiście poza mechanicznym grzebaniem kluczykiem w drzwiach) Jeśli zabraliśmy prąd na sterownikach i nie działa centralny zamek ani alarm.

Tak na logikę, to mi się wydaje trochę głupie i dlatego "zapytowuję się" o przykłady.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
piter1973
8 minut temu, wrc69 napisał:

Rodzi się pytanie: Jak otworzymy pojazd?

otwarcie pojazdu aktywuje  cewkę i włącznik prądu . przykłady ? - renautl trucks , volvo , daf ,

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
wrc69

Przepraszam że się czepiam.

Jeśli wyłączyłeś prąd (rozumiem że cewka rozłącza główny wyłącznik prądu), to jak aktywujesz cewkę na której napięcia nie ma?

Jak działa autoalarm jeśli wyłączyłeś prąd?

Wyobrażam sobie (mam bujną wyobraźnię) że podłączasz bateryjką dyndającą przy kluczach do ukrytych styków żeby aktywować cewkę, która podłączy spowrotem akumulatory do instalacji.

Moje durne pytania biorą się stąd, że wiem, że wcale nie odłączasz prądu od podzespołów pojazdu (tak jak działa główny wyłącznik prądu) mimo że klika jakaś cewka.

Następnym razem po zamknięciu pojazdu, wyłączeniu tej cewki i otwarciu ponownym sprawdź czy musisz spowrotem programować stacje w radiu. Lub czy musisz przy włączeniu radia np. w VOLVO podać 4-ro cyfrowy kod zabezpieczający radio, żeby się wogóle uruchomiło.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
piter1973
23 minuty temu, wrc69 napisał:

wcale nie odłączasz prądu od podzespołów pojazdu (tak jak działa główny wyłącznik prądu) mimo że klika jakaś cewka.

w renault  gaśnie ogrzewanie postojowe , lodówka ,  oświetlenie zewnętrzne i wewnętrzne . mało - jeśli otworzysz zamek kluczykiem bez włączenia pilotem prądu to nie zapali się oświetlenie w kabinie itd. . po włożeniu kluczyka do stacyjki klika cewka i włą cza prąd . co do innych marek nie mam 100 % pewności  ale w renault ma ( 20 lat w serwisie ASO ) .

 

28 minut temu, wrc69 napisał:

w VOLVO podać 4-ro cyfrowy kod zabezpieczający radio

w renault nawet po wymianie akumulatorów nie potrzeba kodu do radia

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
adamos

Zasięgnąłem języka i sytuacja wygląda następująco:

 

Wyłącznik główny akumulatora jest nadal w okolicy akumulatora jako przekaźnik itp

 

Natomiast to co zawsze na zewnątrz było widoczne to tylko sterowanie w/w wyłącznikiem - nie ma obowiązku posiadania tego ustrojstwa na zewnątrz pojazdu.

 

Sterowanie te natomiast jest wymagane wewnątrz kabiny i oczywiście musi posiadać zabezpieczenie przed przypadkowym użyciem.

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
wrc69

Widzisz Kolego @piter1973 ja nie miałem styczności z pojazdami Renault w stopniu, jaki uprawniałby mnie do twierdzenia że znam układ sterowania głównym wyłącznikiem prądu. Znam natomiast pojazdy marki VOLVO (pracowałem w serwisie ASO i miałem szkolenia i uprawnienia do diagnostyki komputerowej pojazdu), SCANIA (pracowałem w serwisie ASO) i (troszkę w mniejszym stopniu) MERCEDES-BENZ (pracuję w firmie mającej około 50 zestawów, w których ciągnącym jest ACTROS MP3 i mam dwa komputery do diagnostyki pojazdu i przyczepy/naczepy) i z tego miejsca twierdzę, że jakoby główny wyłącznik prądu

W dniu 10.07.2019 o 08:08, piter1973 napisał:

coraz częściej jest wyłączany elektrycznie pilotem w kluczyku

jest twierdzeniem mocno na wyrost, tym bardziej że podpartym wiedzą na temat 1 (jednego) pojazdu i 1 (jednego) producenta pojazdu.

Ale spoko, pójdę do sąsiadów za ścianę (inna firma), oni mają całą flotę Renault (jeżdżą Renault i Iveco) i zapytam.

Narazie.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
piter1973

działa to tak - jednokrotne naciśnięcie pilota zamyka drzwi ale urządzenia sa pod napięciem ( lodówka , ogrzewanie postojowe , światło w kabinie będzie się swieciło ) . drugie nacisniecie pilota spowoduje odłączenie napięcia i wyłączy się lodówka , ogrzewanie , zgasną światła ( nawet pozycyjne ) . nie wnikałem w schemat elektryczny  ale dla upartych mogę poswiecić czas i poszukać . nie upieram się ,że działa to na 100 % jak zwykły mechaniczny "hebel " ale takie spełnia zadanie . oczywiście wersje ADR mają dodatkowo 2 wyłączniki - jeden w kabinie , drugi na  zewnątrz ( prawa strona z tyłu kabiny ) .

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.