Skocz do zawartości

Warunki tech. dla pojazdu do przewozu osób niepełnosprawnych


berecik

Rekomendowane odpowiedzi

Na pewno taki pojazd jest pojazdem używanym do celów specjalnych. Z przeznaczeniem - przewóz osób niepełnosprawnych. Dz.U. Nr 192 , poz. 1878 załącznik tabela nr 4 kod 704.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Prawo o ruchu drogowym

 

Art. 58. 1. Pojazd przeznaczony konstrukcyjnie do przewozu osób niepełnosprawnych oznacza się z przodu i z tyłu kwadratowymi tablicami barwy niebieskiej z międzynarodowym symbolem wózka inwalidzkiego barwy białej. Tablice te powinny być wykonane z materiału odblaskowego. Kierujący tym pojazdem jest obowiązany włączyć światła awaryjne podczas wsiadania lub wysiadania osoby niepełnosprawnej.

2. Kierujący pojazdem, omijając pojazd, o którym mowa w ust. 1, jest obowiązany w czasie wsiadania lub wysiadania osoby niepełnosprawnej zachować szczególną ostrożność i w razie potrzeby zatrzymać się.

 

Warunki techniczne

 

§ 10. 1. Przedmioty wyposażenia i części pojazdów związane z bezpieczeństwem ich użytkowania i ochroną środowiska mogą być stosowane w pojazdach, jeżeli spełniony jest co najmniej jeden z następujących warunków:

1) oznakowane są znakami homologacji międzynarodowej stosowanymi w homologacji Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - "E" lub Unii Europejskiej - "e";

2) oznakowane są cechami producenta pojazdu, na który wystawiono krajowe świadectwo homologacji typu pojazdu; ocechowanie to powinno być zgłoszone do upoważnionej jednostki celem ewidencji;

3) oznakowane są cechami dostawcy producenta pojazdu, na który wystawiono krajowe świadectwo homologacji typu pojazdu; ocechowanie to powinno być zgłoszone do upoważnionej jednostki celem ewidencji;

4) oznakowane są znakiem zgodności zgodnie z przepisami o systemie oceny zgodności i akredytacji; przepisu nie stosuje się do przedmiotów wyposażenia i części oznakowanych znakiem bezpieczeństwa na podstawie dotychczasowych przepisów o badaniach i certyfikacji;

5) tablice rejestracyjne mogą być stosowane w pojazdach, jeżeli oznakowane są znakiem producenta zgodnie z przepisami o rejestracji i oznaczaniu pojazdów.

2. Przepis ust.1 stosuje się do producentów, importerów, dystrybutorów oraz podmiotów montujących i świadczących usługi.

3. Wykaz przedmiotów wyposażenia i części związanych z bezpieczeństwem użytkowania pojazdu i ochroną środowiska podlegających sprawdzeniu w tym zakresie przez jednostki akredytowane w polskim systemie akredytacji określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.

4. Przedmioty wyposażenia i części objęte obowiązkiem homologacji typu określone są w przepisach o homologacji pojazdów.

 

a dla zainteresowanych problematyka osób niepełnosrawnych POLECAM:

 

http://www.niepelnosprawni.info/labeo/app/cms/x/3555

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tego jednak nie wynika od jakiego momentu uznać iż jest to pojazd przystosowany do przewozu osób niepełnosprawnych. Czy jeżeli ma windę, czy jej nie musi mieć. Generalnie to chodzi o Lublina przerobionego . Nie bardzo wiem jak ten temat ugryść ? :(

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dzu 2003 227 2250

 

 

14. SPECJALISTYCZNE BADANIE POJAZDU, W KTÓRYM DOKONANO ZMIAN KONSTRUKCYJNYCH LUB WYMIANY NIEKTÓRYCH ELEMENTÓW

14.1. Zmiany konstrukcyjne,

przeznaczenia,

wymiana silnika

Oględziny zewnętrzne, sporządzenie opisu zmian, ustalenie nowych danych pojazdu (w uzasadnionych wypadkach odpowiednia opinia rzeczoznawcy). W wypadku tylko wymiany silnika bez zmiany pojemności silnika ocena jak w poz. 9.

1. Niezgodność zmian z wymaganiami przepisów ustawy

i rozporządzeń.

2. W wypadku tylko wymiany silnika bez zmiany

pojemności jak w poz. 9.1.1 do 3, 9.2.1 do 7 lub

9.3.1, oraz 9.4.

 

UWAGI:

1. Oględziny przeprowadza się bez demontażu zespołów i części pojazdu ustawionego na kanale lub podniesionego za pomocą dźwignika na stanowisku kontrolnym.

2. Wykaz czynności oraz metody i kryteria oceny stanu technicznego pojazdów nie wyczerpują wszystkich możliwych wypadków niesprawności.

3. W indywidualnych, uzasadnionych wypadkach, przedmiot i zakres badania, sposób przeprowadzania badania i kryteria uznania stanu technicznego za niezadowalający ustala i wskazuje okręgowa stacja kontroli pojazdów.

ZAŁĄCZNIK Nr 6

SPOSÓB USTALANIA NIEZNANYCH DANYCH TECHNICZNYCH POJAZDU PODCZAS PRZEPROWADZANIA BADANIA TECHNICZNEGO

§ 1. Załącznik określa sposób ustalania danych technicznych pojazdu, zwłaszcza dopuszczalnej ładowności lub dopuszczalnej masy całkowitej oraz liczby miejsc.

§ 2. 1. Przy ustalaniu nieznanych danych technicznych pojazdu (§ 1) należy w możliwie największym stopniu wykorzystywać dostępne informacje zawarte w takich źródłach, jak przepisy i dokumenty homologacyjne, dane producenta pojazdu, katalog marek i typów pojazdów homologowanych oraz dopuszczonych do ruchu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, opracowywany przez Instytut Transportu Samochodowego w Warszawie, a w indywidualnych wypadkach inne wiarygodne publikacje i dokumenty, dotyczące danego pojazdu lub jego zespołów i elementów.

2. Wszelkie ustalenia powinny być podejmowane:

1) na podstawie przepisów art. 2 pkt 31-57 i art. 66 ust. 6 ustawy;

2) z uwzględnieniem ograniczeń wynikających z § 2-5 rozporządzenia o warunkach technicznych oraz z ewentualnych warunków dodatkowych dotyczących danego pojazdu;

3) z uwzględnieniem odpowiednich przepisów rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 27 września 2003 r. w sprawie szczegółowych czynności organów w sprawach związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych sprawach (Dz. U. Nr 192, poz. 1878).

§ 3. 1. Masę własną pojazdu ustala się:

1) przez zważenie całego pojazdu albo

2) jako sumę mas wynikających z nacisków poszczególnych osi pojazdu.

2. W przypadku dokonania zmian konstrukcyjnych, przeznaczenia pojazdu marki, typu i modelu produkowanego fabrycznie, ustalona dopuszczalna masa całkowita nie może przekraczać jej pierwotnej wielkości.

3. W razie powstania trudności w ustaleniu podstawowych parametrów pojazdu, powinno się zażądać opinii rzeczoznawcy samochodowego, o którym mowa w art. 79a ustawy, lub w szczególnych przypadkach - dodatkowo odpowiednio innej specjalności.

§ 4. 1. Dopuszczalną ładowność pojazdu ustala się jako różnicę między dopuszczalną masą całkowitą a masą własną.

2. Dopuszczalną ładowność i masę własną pojazdu określa się w zaokrągleniu do:

1) 10 kg - dla pojazdów o masie własnej do 2.000 kg;

2) 50 kg - dla pozostałych pojazdów.

§ 5. 1. Liczbę miejsc w pojeździe ustala się tak, aby:

1) łączna masa osób znajdujących się w pojeździe nie powodowała przekroczenia jego dopuszczalnej masy całkowitej; masę pierwszej osoby przyjmuje się w wysokości 75 kg, a kolejnych w wysokości 68 kg, z zachowaniem warunków § 17 ust. 2 rozporządzenia o warunkach technicznych;

2) zachowane były wymagania dotyczące miejsc oraz pomieszczeń przeznaczonych lub przystosowanych do przewozu osób, określone dla danego rodzaju pojazdu w rozporządzeniu o warunkach technicznych.

2. Jeżeli przepisy ustawy zezwalają na przewóz danym rodzajem pojazdu osób stojących lub leżących, poza łączną liczbą miejsc, należy określić również zawartą w niej liczbę miejsc do stania i leżenia.

§ 6. Inne dane techniczne pojazdu, np. rodzaj, podrodzaj, przeznaczenie, pojemność skokową silnika ustala się, stosując odpowiednio zasady określone w § 2-5 załącznika

 

są jeszcze zakłady przystosowujące i wydają odpowiedznie dokumenty

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na pewno taki pojazd jest pojazdem używanym do celów specjalnych

I to właśnie jest problem. Sprawdziłem, pojazd do przewozu osób niepełnosprawnych, jest sam. osobowym kombi lub vanem (w programie POJAZD). Po prostu w komunikacji dopisują przeznaczenie.

Czy jeżeli ma windę, czy jej nie musi mieć.

Na dobrą sprawę niepełnosprawnego może wnieść pielęgniarz a musi tylko mieć miejsce na zapakowanie wózka (dlatego kombi i van). Cały problem rozchodzi się o ubezpieczenie takiego przewozu. Jeśli pojazd nie ma zapisu w DR "do przew. niepełnosprawnych" przedsiębiorca taki ma problemy z ubezpieczeniem, miejscem parkingowym, wjechaniem w pewne miejsca pod zakaz. Moim zdaniem właściciel pojazdu powinien zgłosić w WK zmiany konstrukcyjne i ze skierowaniem stawić się na stacji. Diagnosta sprawdza czy są tablice informacyjne, czy jest miejsce na wózek, ewentualnie jeśli pojazd ma wozić ludzi w wózku, to czy jest platforma (oryginalna a nie samoróbka - nie musi mieć dozoru, zbyt mała nośność i wysokość podnoszenia) i czy jest możliwość umocowania wózka i spięcia pasami bezpieczeństwa. Po wykonanym badaniu w uwagach piszemy, że pojazd jest przystosowany do przewozu osób niepełnosprawnych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dzu z 2003 r Nr 192 poz 1878 ze zm

 

załącznik nr 4

 

Tabela nr 4 - Przeznaczenia pojazdów używanych do określonych celów

 

Lp 2

Kod 704

Nazwa przewóz osób niepełnosprawnych

 

NIE JEST TO POJAZD SPECJALNY!!!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.