Skocz do zawartości

Serdecznie witamy w nowej wersji forum!

Pierwsze logowanie wcześniejszych użytkowników do nowego forum, wymaga wygenerowania nowego hasła (jest to czynność jednorazowa). W tym celu możemy skorzystać z linku Nie pamiętasz hasła? lub z tego u dołu okna logowania. Uwaga: Proszę podać e-mail taki sam, jaki jest ustawiony na wcześniejszym forum!

Baesler

Testowanie gniazd elektrycznych haka.

Polecane posty

Baesler

Może tutaj ktoś mi pomoże.

Mianowicie.

Wymieniłem sobie gniazdo haka z 7-stykowego na 13-stykowe. Samochód stary, ze starym typem instalacji, bez instalacji CAN i bez modułu do wspomnianego gniazda.

Połączenia wykonałem zgodnie ze schematem na zaprezentowanym obrazku.

Dodam, że wykonując połączenia uwzględniłem to, że po stronie wtyczki styki nr 12 i nr 3 są ze sobą połączone. Dzięki temu po włożeniu wtyczki do gniazda wyłacza mi się światło przeciwmgłowe w samochodzie, a włącza się tylko w przyczepie.

auto%20-%20gniazdko%2013-pin.jpg

 

Pojechałem na stację diagnostyczną sprawdzić poprawność połączeń.

Diagnosta podłączył to urządzenie.

amx700-268x160.jpg

I okazało się, że na styku nr 2, który odpowiada za światło przeciwmgłowe nie ma napięcia.

Wychodzi na to, że ww wtyczce testera styk nr 12 i nr 3 nie były ze sobą połączone.

 

Nigdzie nie mogę się dowiedzieć za co naprawdę odpowiada styk nr 12 w tym gnieździe.

Niby jakiś test podłączenia przyczepy, jednak pewnie ten test nie zadziała gdy styki we wtyczce nie będą ze sobą połączone.

 

Czy może ktoś z diagnostów może podpowiedzieć jak odczytywany jest przez to urządzenie styk nr 12?

Jak w ogóle działa taki tester i jakie funkcje posiada?

Wtyczka miała wszystkie styki ale nie wiem czy w środku, we wtyczce ten styk faktycznie jest gdzieś podłączony.

 

Chyba tylko realne rozkręcenie takiej wtyczki testera pozwoliłoby sprawdzić czy styk nr 12 ma podłączony jakiś przewód. ;)

 

Proszę mnie źle nie zrozumieć, po prostu chcę się dowiedzieć, bo wolę jak coś jest zrobione tak jak ma być i przez to mam pewność, że u mnie w samochodzie wszystko gra.

 

Z góry dziękuję za pomoc.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
danielg539

Były testery, które w przypadku złącza 13 stykowego miały 2 wtyczki do podłączenia do testera. Po włożeniu jednej można było sprawdzić obwody podłączone do styków 1-7 a po podłączeniu drugiej wtyczki można było sprawdzić styki 8-13. Czy po podłączeniu przyczepy światła działają poprawnie?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Baesler
Były testery, które w przypadku złącza 13 stykowego miały 2 wtyczki do podłączenia do testera. Po włożeniu jednej można było sprawdzić obwody podłączone do styków 1-7 a po podłączeniu drugiej wtyczki można było sprawdzić styki 8-13.

Ten tester, którym miałem sprawdzane gniazdo był taki jak na zdjęciu, a przewód z jednaj strony miał złącze pozwalające na podłączenie do testera, a z drugiej strony wtyczkę 13-stykową.

 

Czy po podłączeniu przyczepy światła działają poprawnie?

Światła działają popranie.

Jednak czasami muszę zastosować przejściówkę gniazda z 13 styków na 7.

Wszystkie dostępne przejściówki obsługują tylko 7 podstawowych obwodów świateł i gdy taką zastosuję to nie działa mi światło przeciwmgłowe w przyczepie.

 

Musiałem przerobić taką przejściówkę i doposażyć w ósmy styk nr 12 gdyż dopiero wówczas działa przekaźnik przełączający tylne światła przeciwmgłowe, tzn. wyłącza w samochodzie, a włącza w przyczepie.

Gdy stosuję moją przejściówkę to wszystko działa poprawnie.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
ketiw38
Wszystkie dostępne przejściówki obsługują tylko 7 podstawowych obwodów świateł i gdy taką zastosuję to nie działa mi światło przeciwmgłowe w przyczepie.
To znaczy, że masz coś źle podłączone bo te 7 obwodów to:

MASA

światłą pozycyjne lewa strona

światła pozycyjne prawa strona

kierunek lewy

kierunek prawy

światło stop

ŚWIATŁO PRZECIWMGŁOWE

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Baesler
To znaczy, że masz coś źle podłączone bo te 7 obwodów to:

No właśnie dobrze mam podłączone.

Mam układ elektryczny, który po włożeniu wtyczki 13-stykowej wyłącza światło przeciwmgłowe w samochodzie, a włącza w przyczepie.

 

Warunkiem jednak jest to, że we wtyczce 13-stykowej styk nr 12 musi być połączony ze stykiem nr 3 czyli tak jak na opisie prezentowanym powyżej.

Gdy wtyczka ma tak wykonane podłączenia przewodów to światło w przyczepie będzie świecić.

 

Wydaje mi się, że prezentowany opis połączeń jest standardowy i obowiązujący. Wydawało mi się, że wtyczka urządzenia diagnostycznego testującego prawidłowość połączeń też ma tak właśnie wykonane połączenia.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
ketiw38
Dodam, że wykonując połączenia uwzględniłem to, że po stronie wtyczki styki nr 12 i nr 3 są ze sobą połączone. Dzięki temu po włożeniu wtyczki do gniazda wyłacza mi się światło przeciwmgłowe w samochodzie, a włącza się tylko w przyczepie.

Teraz doczytałem twoje twierdzenie, które jest błędne!

 

Po to po stronie przyczepy masz (we wtyczce przyczepy) masz zwarcie pinu 3 i 12, żeby poinformować samochód o tym, że ma rozłączyć światło przeciwmgielne w samochodzie, a nie włączyć światło w przyczepie!

światło w przyczepie jest włączone poprzez pin nr 2 i 3.

 

Czyli wystarczy włączenie świateł przeciwmgielnych w samochodzie i sprawdzenie czy na pinie nr 2 jest prąd. A najlepiejw gnieździe samochodu do pinu nr 3 i nr 2 podłączyć kontrolkę (bez żadnej wtyczki) i ma świecić.

Powodzenia.

 

Przyrząd na stacji na pewno jest sprawny, a ty masz źle podłączoną instalację ;)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Baesler
Teraz doczytałem twoje twierdzenie, które jest błędne!

No chyba trochę nie do końca. ;)

 

Po to po stronie przyczepy masz (we wtyczce przyczepy) masz zwarcie pinu 3 i 12,

Zgadza się. Styki we wtyczce mam zwarte.

 

żeby poinformować samochód o tym, że ma rozłączyć światło przeciwmgielne w samochodzie, a nie włączyć światło w przyczepie!

Może nie informuje ale po prostu uruchamia zwykły przekaźnik, który w stanie spoczynku zasila światło przeciwmgłowe w samochodzie.

Gdy włożymy wtyczkę, w której styk 12 i 3 są złączone, to przekaźnik ten odłącza światło w samochodzie i puszcza zasilanie na styk nr 2 w gnieździe, a tym samym zasila światło przeciwmgłowe w przyczepie.

Tak więc poniekąd wszystko jest dobrze, pod warunkiem, że wtyczka włożona do gniazda ma zwarte styki 12 i 3.

 

światło w przyczepie jest włączone poprzez pin nr 2 i 3.

I tak właśnie w przyczepie (we wtyczce) jest.

 

Dla mnie jest to konieczne by światło przeciwmgłowe było wyłączane gdyż na przyczepie nie mam wówczas świecącej czerwonej ściany.

Podłączyłem to tak gdyż nie wiem jak to zrobić inaczej. Nie wiem czy istnieje jakiś elektroniczny przekaźnik, który jakoś elektronicznie wyłącza światło przeciwmgłowe w samochodzie.

Wiem, że można kupić gniazdo z wyłącznikiem, jednak miałem takie rozwiązanie i jest ono zawodne z uwagi na ewentualną wilgoć.

Gdyby ktoś mi podpowiedział jak to zrobić inaczej to byłbym wdzięczny.

 

 

Wciąż się jednak zastanawiam jak to jest rozwiązane w samochodach bez modułu.

No i co pokazuje tester na styku nr 12, bo diagnosta, którego pytałem to jakiś taki mało rozmowny był.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
ketiw38

Odpowiedz mi na pytania:

1) Czy jak świeci światło w przyczepie to nie może świecić się to światło w pojeździe ciągnącym?

 

2) co ma sprawdzić diagnosta w gnieździe pojazdu ciągnącego?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Krzysiek665

witam

Z tego co zrozumiałem to chcesz podłączyć przekaźnik w taki sposób ze jak podłączysz przyczepę to ma wyłączyć światło przeciw mgielne to musisz założyć przekaźnik z odwrotnymi stykami

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Baesler

1) Czy jak świeci światło w przyczepie to nie może świecić się to światło w pojeździe ciągnącym?

Jak dla mnie to nie może, bo mi przeszkadza. Często jeżdżę z przyczepą i może nie często ale zdarza się używać tylne światło przeciwmgłowe ale jednak się go używa i gdy się świeci to odbija mi się w przyczepie czerwona poświata, która przeszkadza.

 

2) co ma sprawdzić diagnosta w gnieździe pojazdu ciągnącego?

Czy na styku nr 2 pojawia się napięcie.

Napięcie pojawia się gdy wtyczka ma połączone styki nr 12 i nr 3.

 

[ Dodano: 19-11-2016, 09:29 ]

witam

Z tego co zrozumiałem to chcesz podłączyć przekaźnik w taki sposób ze jak podłączysz przyczepę to ma wyłączyć światło przeciw mgielne to musisz założyć przekaźnik z odwrotnymi stykami

 

Mam zamontowany przekaźnik.

Tego typu. Popularnie nazywany "przełączający".

84_1284878172.jpg

Na pozycji spoczynkowej puszcza napięcie na przeciwmgłowe w samochodzie.

Na pozycji włączonej odłącza przeciwmgłowe w samochodzie i puszcza napięcia na styk nr 2 w gnieździe haka.

 

Może gdzieś jest jakiś elektroniczny przekaźnik pozwalający na wyłączanie przeciwmgłowego w samochodzie bez konieczności korzystania z odpowiednich połączeń wtyczki.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
ketiw38

Jak rozumiem jest to twoja przeróbka.

Więc nie spodziewaj się, że miernik jest uniwersalny i sprawdzi co klient sobie zamontował.

Przekaźnik który jest w samochodzie ma funkcję WYŁĄCZANIA światłą w samochodzie - po zwarciu styków.

Niestety nigdzie nie spotkałem funkcji włączania światła przeciwmgłowego w przyczepie, bo jest ona niepotrzebna. Po prostu przedobrzyłeś.

 

Zamontuj jeszcze przekaźniki, któe będą odpowiedzialne (po załączeniu wtyczki od przyczepy) za włączenie napięcia w gnieździe samochodu:

- kierunków

- świateł postojowych

- hamowania

bo przeciwmgielnych już masz i po odłączeniu przyczepy prądu nie ma.

 

Więc do roboty i już diagnosta nic nie zmierzy.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
aboz

ketiw38, trochę przedobrzyłeś. Standardowym rozwiązaniem w gniazdach 13-pinowych jest wyłączenie światła przeciwmgielnego pojazdu ciągnącego, po zapięciu wtyczki przyczepy do gniazda. Rozwiązanie z przekaźnikiem jest stosowane w pojazdach bez szyny CAN, bo nie będzie działa moduł sterujący.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Paprock

Ja powiem tak... Ja powiem tak... Ja się nie znam, ale może tak pod inny przyrząd podpiąć się podjechać.

A piszę tak dlatego, że kiedyś korzystałem z przyrządu firmy z siedzibą nad naszym morzem i było OK, a teraz mam dziwną jakby kopię tego samego urządzenia lecz innego producenta i jest NO OK. Poza tym walizka z całą tą elektronika do kanału wpadła. No taka prawda. Tak jakoś sama wleciała ale działa. :x

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Baesler
Jak rozumiem jest to twoja przeróbka.

Trudno to nazwać przeróbką, bo opierałem się na opisie podłączeń pokazanych na zaprezentowanym rysunku. Jest tam podana norma ISO więc myślałem, że urządzanie diagnostyczne mają zwarte styki 12 i 3 we wtyczce.

 

 

Zamontuj jeszcze przekaźniki, któe będą odpowiedzialne (po załączeniu wtyczki od przyczepy) za włączenie napięcia w gnieździe samochodu:

- kierunków

- świateł postojowych

- hamowania

bo przeciwmgielnych już masz i po odłączeniu przyczepy prądu nie ma.

 

Więc do roboty i już diagnosta nic nie zmierzy.

Nie wymyślajmy skrajnych cudów.

 

[ Dodano: 19-11-2016, 10:53 ]

ketiw38, trochę przedobrzyłeś. Standardowym rozwiązaniem w gniazdach 13-pinowych jest wyłączenie światła przeciwmgielnego pojazdu ciągnącego, po zapięciu wtyczki przyczepy do gniazda. Rozwiązanie z przekaźnikiem jest stosowane w pojazdach bez szyny CAN, bo nie będzie działa moduł sterujący.

 

No i tak właśnie u mnie jest. Nie ma CAN.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
ketiw38
Czy na styku nr 2 pojawia się napięcie.

Napięcie pojawia się gdy wtyczka ma połączone styki nr 12 i nr 3.

I to właśnie jest źle!

Napięcie tam ma być czy wtyczka jest podłączona czy nie.

Czy wreszcie to zrozumiałeś?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Psuj
Ten tester, którym miałem sprawdzane gniazdo był taki jak na zdjęciu, a przewód z jednaj strony miał złącze pozwalające na podłączenie do testera, a z drugiej strony wtyczkę 13-stykową.

 

Niestety mijasz się z prawdą, nie wiem czy specjalnie, bo TEN tester co jest na zdjęciu ma z jednego końca wtyk 13 PIN a z drugiego dwa wtyki do przyrządu.

 

Patrząc po Twoich postach to mam wrażenie, że sprzedajesz jakiś sprzęt związany z hakami, bo na razie robisz antyreklamę a to dla testera, a to dla haków bez oczek... :evil::evil::evil:

 

 

 

 

Mam zamontowany przekaźnik.

Tego typu. Popularnie nazywany "przełączający".

 

Wytnij cały ten szajs co masz założony i zamontuj wiązkę haka DEDYKOWANĄ do modelu samochodu. Twoje problemy znikną jak ręką odjął... Tylko teraz nie płacz ile ona kosztuje. Mnie, biednego diagnostę, było stać, to Ciebie też...

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Baesler
Niestety mijasz się z prawdą, nie wiem czy specjalnie, bo TEN tester co jest na zdjęciu ma z jednego końca wtyk 13 PIN a z drugiego dwa wtyki do przyrządu.

Być może. Nie wiem nie przyglądałem się mu dokładniej.

 

Patrząc po Twoich postach to mam wrażenie, że sprzedajesz jakiś sprzęt związany z hakami, bo na razie robisz antyreklamę a to dla testera, a to dla haków bez oczek...

Nie nie zajmuję się handlem hakami.

Jak ktoś znajomy chce to mu zakładam hak. A pytam dlatego żeby mieć pewność i żeby ktoś nie miał problemów na przeglądzie.

Jak nie ma oczka na linkę to dorabiam.

 

Wytnij cały ten szajs co masz założony i zamontuj wiązkę haka DEDYKOWANĄ do modelu samochodu. Twoje problemy znikną jak ręką odjął... Tylko teraz nie płacz ile ona kosztuje. Mnie, biednego diagnostę, było stać, to Ciebie też...

Do mojego samochodu nie da się kupić dedykowanej wiązki. Jest zbyt stary.

Moja instalacja jest całkowicie nowa, zrobiona od podstaw i nie mam z nią żadnych problemów. Wszystko jest sprawne, działa, świeci, nie ma zwarć, majtających się kabli etc.

Zwyczajnie pytam się czy tak może być i czy może jest jeszcze jakiś sposób na wyłączanie tego nieszczęsnego światła przeciwmgłowego.

 

Najwidoczniej nie dowiem się czy we wtyczce testera styk 12 i 3 są ze sobą połączone.

 

;)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
adam1501
Jak nie ma oczka na linkę to dorabiam.

Chcesz powiedzieć, że przerabiasz hak holowniczy???

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
ketiw38
Najwidoczniej nie dowiem się czy we wtyczce testera styk 12 i 3 są ze sobą połączone.
Nie ma takiego wymogu.

Za to jest wymóg aby w gnieździe pojazdu (po włączeniu tego światła) na stałe był sygnał od światła przeciwmgielnego, a nie po włożeniu wtyczki!

 

Niestety do Ciebie to nie dociera.

Ty masz swój patent, że sygnał pokazuje się po podłączeniu wtyczki , niestety takiej dyrektywy ja nie znam, więc podziękuję za dyskusję.

 

Mam nadzieję, że nie wymagasz od mechanika używającego oscyloskopu - znajomości jego działania. Pod warunkiem, że wiesz co to oscyloskop.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Baesler
Czy na styku nr 2 pojawia się napięcie.

Napięcie pojawia się gdy wtyczka ma połączone styki nr 12 i nr 3.

I to właśnie jest źle!

Napięcie tam ma być czy wtyczka jest podłączona czy nie.

Czy wreszcie to zrozumiałeś?

 

Doskonale to rozumiem. Chciałbym żeby było dobrze tylko chciałbym żeby to pierońskie światło przeciwmgłowe się wyłączało i żebym mógł przez to użytkować standardowy adapter 13/7, a nie mój z dodanym stykiem 12.

Szukam w czeluściach cyberprzestrzeni i nie potrafię się doszukać.

 

[ Dodano: 19-11-2016, 19:46 ]

Jak nie ma oczka na linkę to dorabiam.

Chcesz powiedzieć, że przerabiasz hak holowniczy???

Nie przerabiam.

Nie ingeruję w ogóle w konstrukcję. Wykorzystuję dostępne otwory do przykręcenia specjalnego oczka, które są dostępne u producentów haków.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
adam1501
Wykorzystuję dostępne otwory do przykręcenia specjalnego oczka, które są dostępne u producentów haków.

Zdajesz sobie sprawę z tego co zrobi z Tobą prokurator w razie W? Dociekliwy właściciel, jak przyjdzie mu pokryć koszty jakieś szkody, również szarpnie Cię do odpowiedzialności, a Ty niestety nie będziesz miał od czego się odbić, bo przepisy zabraniają jakiejkolwiek ingerencji w homologowane - certyfikowane urządzenie. Pamiętaj, że nadgorliwość gorsza od faszyzmu... , tudzież inne przysłowie diagnostów: Nie rób nikomu dobrze, a Tobie nie będzie źle...

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Paprock
Do mojego samochodu nie da się kupić dedykowanej wiązki. Jest zbyt stary.
- no OK, samochód leciwy, a przyczepa ile ma lat, ile dopuszczalnej masy całkowitej ma, światło cofania działa?

Tak tylko dla jasności pytam z ciekawości.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Baesler
Wykorzystuję dostępne otwory do przykręcenia specjalnego oczka, które są dostępne u producentów haków.

Zdajesz sobie sprawę z tego co zrobi z Tobą prokurator w razie W? Dociekliwy właściciel, jak przyjdzie mu pokryć koszty jakieś szkody, również szarpnie Cię do odpowiedzialności, a Ty niestety nie będziesz miał od czego się odbić, bo przepisy zabraniają jakiejkolwiek ingerencji w homologowane - certyfikowane urządzenie. Pamiętaj, że nadgorliwość gorsza od faszyzmu... , tudzież inne przysłowie diagnostów: Nie rób nikomu dobrze, a Tobie nie będzie źle...

Ale ja nie ingerują w żaden sposób w konstrukcję haka. Jeżeli nie ma możliwości to nie robię nic. Ale jeżeli jest możliwość, bo są fabryczne otwory to je wykorzystuję. A niektórzy producenci haków sprzedają akcesoria do nich dedykowane, m. in. oczka do zaczepienia linki wraz ze śrubą o stosownej twardości.

:)

 

[ Dodano: 20-11-2016, 08:04 ]

no OK, samochód leciwy, a przyczepa ile ma lat, ile dopuszczalnej masy całkowitej ma, światło cofania działa?

Tak tylko dla jasności pytam z ciekawości.

Przyczepy ciągnie się różne zarówno ze światłem cofania jak i bez. Masy do 2800kg. Pełne oświetlenie działa w każdej.

Często korzystam z przyczep z wypożyczalni. Gdzie wszystkie przyczepy z 13-stykową wtyczką mają właśnie wykonane połączenia elektryczne tak, że przeciwmgłowe też działa.

Jak jadę z jakąś inną przyczepą od kogoś prywatnego to też najczęściej wszystko działa, a jak nie to we wtyczce przyczepy jej właściciel łączy styk 12 z 3.

Właściciel wypożyczalni nie spotkał się jeszcze z samochodem, w którym coś byłoby nie tak przez takie połączenia we wtyczce. Nie ma to żadnego wpływu na instalację w innych samochodach.

 

Przez to właśnie zainteresowało mnie to jak urządzenia testujące na stacjach diagnostycznych mają to rozwiązane.

:)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
adam1501
Ale ja nie ingerują w żaden sposób w konstrukcję haka.

Skoro do niego cokolwiek dokładasz, co nie jest zgodne z jego pierwotną specyfikacją, to znaczy, że modyfikujesz istniejące rozwiązanie, a to jest niedopuszczalne. Jeżeli zawiedzie ta dokładka i spowoduje straty, to wszyscy ręce umyją, oprócz Ciebie...

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Grzegorz Łódź

"Ja tylko pociągnął..." ;)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Bądź aktywny! Zaloguj się lub utwórz konto

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto, to proste!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Posiadasz własne konto? Użyj go!

Zaloguj się

×

Ważne informacje

Umieściliśmy pliki cookie na Twoim urządzeniu, aby pomóc Ci ulepszyć tę witrynę. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym razie zakładamy, że możesz kontynuować.