Skocz do zawartości

Ciągniki siodłowe a VAT


Mariola B.

Rekomendowane odpowiedzi

W programie Vademekum Głównego Księgowego znalazłam pytanie i udzieloną na nie odpowiedź. Współtwórcą tego programu jest Lex. Odpowiedzi przeważnie udzielają pracownicy Urzędów Skarbowych.

Ciekawa jestem, co o tym sądzą forumowicze. Ja nie wiem co mam myśleć o takiej interpretacji i podchodzę do tego sceptycznie.

 

Pytanie

Czy zaświadczenie i wpis do dowodu rejestracyjnego pojazdu, o których mowa w art. 86 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - dalej u.p.t.u., dotyczy ciągników siodłowych?

Nie posiadają one określonej dopuszczalnej masy całkowitej, a jedynie dopuszczalny nacisk na oś oraz ciężar własny (ok. 7 ton).

 

Odpowiedź

 

odpowiedzi udzielono: 20 października 2005 r.

stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

 

Ciągniki siodłowe zaliczane są do grupy pojazdów samochodowych, w których przypadku konieczne jest posiadanie stosownego zaświadczenia oraz wpisu do dowodu rejestracyjnego.

Uzasadnienie

Obowiązujące od 22 sierpnia 2005 r. przepisy dotyczące odliczeń związanych z samochodami dzielą samochody na kilka grup. Najkorzystniejsza jest sytuacja pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony (por. art. 86 ust. 3 u.p.t.u.), pojazdów specjalnych (por. art. 86 ust. 4 pkt 5 u.p.t.u.) oraz autobusów (por. art. 86 ust. 4 pkt 6 u.p.t.u.). Nabycie takich samochodów uprawnia do pełnego odliczania bez posiadania specjalnego zaświadczenia oraz wpisu do dowodu rejestracyjnego. Zaświadczenie takie oraz wpis nie są również potrzebne, aby możliwe było odliczanie podatku naliczonego przy nabyciu paliwa wykorzystywanego do ich napędu.

Wydaje się, że ciągniki siodłowych nie można zaliczyć do tej grupy. Po pierwsze z tego powodu, że nie posiadają one dopuszczalnej masy całkowitej, a jedynie dopuszczalny nacisk na oś oraz ciężar własny. Skoro tak, nie są pojazdami, których dopuszczalna masa całkowita przekracza 3,5 tony. Po drugie dlatego, że ciągniki siodłowe należą do grupy pojazdów samochodowych określonych w art. 86 ust. 4 pkt 1 u.p.t.u., tj pojazdów samochodowych, które posiadają kabinę kierowcy i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu. Wskazuje to, że ustawodawca założył, że ciągniki siodłowe nie są pojazdami samochodowymi, o których mowa w art. 86 ust. 3 u.p.t.u. i konieczne jest ich wymienienie w art. 86 ust. 4 u.p.t.u., który wymienia pojazdy samochodowe, do których przepisu art. 86 ust. 3 u.p.t.u. się nie stosuje.

Prowadzi to do wniosku, że ciągniki siodłowe zaliczane są do grupy pojazdów samochodowych, w których przypadku stwierdzenie określonych w przepisach wymagań odbywa się na podstawie dodatkowego badania technicznego przeprowadzonego przez okręgową stację kontroli pojazdów, potwierdzonego zaświadczeniem wydanym przez tę stację oraz dowodu rejestracyjnego pojazdu, zawierającego właściwą adnotację o spełnieniu tych wymagań (por. art. 86 ust. 5 u.p.t.u.). Posiadanie takiego zaświadczenia oraz wpisu jest niezbędne z punktu widzenia prawa do pełnego odliczenia przy nabyciu ciągników siodłowych, jak również z punktu widzenia możliwości odliczania podatku naliczonego przy nabyciu paliwa wykorzystywanego do ich napędu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A mógłbym poprosić - w imieniu forumowiczów - o adres strony, z której to było wzięte ?

Interpretacja ciekawa ... :mrgreen:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Komunikat ProfInfo

 

Dostęp zabroniony

Dostęp do żądanego dokumentu został zabroniony.

 

Wejdź do serwisu online przez odpowiedni link w ProfInfo lokalnym

 

[ Dodano: 09-12-2005, 12:30 ]

Jedynie to - ale nie sprawdzałem, czy tam coś jest:

http://www.profinfo.pl/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po pierwsze z tego powodu, że nie posiadają one dopuszczalnej masy całkowitej, a jedynie dopuszczalny nacisk na oś oraz ciężar własny. Skoro tak, nie są pojazdami, których dopuszczalna masa całkowita przekracza 3,5 tony

No chyba zaraz orła wywinę. Waży 7 ton to nie są pojazdani których dmc przekroczy 3,5... interpretacja naprawdę w dechę... Więcej takich inteligentów na stołkach to cofniemy się do średniowiecza i wozów zaprzęgowych, tylko ciekawe czy na owies pozwolą vat odpisać...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Buhahahaha zaraz się zesikam ze śmiechu :D

Więcej takich inteligentów na stołkach to cofniemy się do średniowiecza i wozów zaprzęgowych, tylko ciekawe czy na owies pozwolą vat odpisać...

Całkowita racja. W sumie nie wiadomo czy się śmiać czy płakać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

gdyby nie adwent to po przeczytaqniu pomyślałem, że to prima-aprils.

przecież jak masa własna przekracza 3,5 tony , to dmc napewno może być mniejsza - tak chyba wykombinował ten kto odpowiadał na zadane pytanie.

horror. trzeba uciekać stąd dopóki można, bo nas zavatują.

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks later...

Mam klienta z ciągnikiem siodłowym masa własna 2800kg, bez dmc w dowodzie rejestracyjnym. Na tabliczce znamionowej dmc 5600kg. Klient domaga się wykonania badania dla VAT. Moim zdaniem nie podlega takiemu badaniu. :?:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks later...
  • 5 months later...

Wydaje mi się, że temat powrócił. W gazecie podatkowej nr 50 z dnia 22.06.2006 r. na stronie nr 6 w poradach eksperta - temat: Ciągniki siodłowe a zaświadczenie z okręgowej stacji diagnostycznej.

 

[ Dodano: 23-06-2006, 14:27 ]

Stwierdzicie pewnie, że czepiam się tego tematu. Na swoje usprawiedliwienie dodam, iż jestem także współwłaścicielem firmy transportowej. Niektóre ciągniki siodłowe mają określoną dopuszczalną masę całkowitą a niektóre nie mają. Uważam, iż te które nie mają tego określonego w dowodzie rejestracyjnym, muszą zrobić badanie na potrzeby VAT.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

muszą zrobić badanie na potrzeby VAT.

 

Ja bym go nie zrobił. Poradziłbym klientowi udać się tam gdzie robił ostatni przegląd (jeśli u mnie to spoko) i do ostatniego przeglądu ustaliłbym wszystkie brakujące w DR dane. Następnie klient uda się do WK z wnioskiem o uzupełnienie danych w DR. W adnotacjach wpiszą odpowiednie dane (łaski nie zrobią, nie wpisali przedtem) i po wszystkim.

 

Nie wiem czy moje rozumowanie jest prawidłowe, ale to tak na chłopski rozum.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month later...

Teoretycznie , jak i praktycznie , ciągnik siodłowy ma ładowność . W DZ.U.227 zał 2 par 4 ust 2 [ chodzi o badanie hamulców ] czytamy :.......Dopuszczalną masą całkowitą pojazdu przyjmuje się ................................. , dla ciągników siodłowych dopuszczalną ładownością jest dopuszczalny nacisk na siodło ciągnika

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.