Skocz do zawartości

Radiowozy i wozy strażackie zostaną w garażach? Kłopot z BTP


Bogusław Maćkowski

Rekomendowane odpowiedzi

Jeśli kogoś dotyczy ten temat to mogę go rozwinąć.

Podejmujemy wszelkie działania od 01.03.2017r., aby jak najbardziej zminimalizować skutki tego co spowodowało działanie bądź jego zaniechanie ze strony MSW.

Dziękuję wszystkim tym, którzy przyłączyli się do przyspieszenia prac nad wydaniem nowego rozporządzenia, na które czekamy.

 

Stacje resortowe otrzymały informacje o zakazie badań już 1.03.2017r. z samej góry.

 

Bydgoszcz podjęła tak drastyczne środki dopiero po otrzymaniu jednoznacznej opinii prawnej (3 strony dr prawa) i w błyskawicznej konsultacji z służbami, których problem dotknął.

 

GAZETA POMORSKA http://www.pomorska.pl/wiadomosci/bydgoszcz/a/policjanci-i-strazacy-zostana-bez-samochodow-bo-ustawa-nie-przewidziala,11889056/

 

TVN 3 BYDGOSZCZ Zbliżenia: 15.03.2017, g. 18.30

http://bydgoszcz.tvp.pl/29508844/15032017-g-1830

 

http://bydgoszcz.tvp.pl/29508131/radiowozy-i-wozy-strazackie-zostana-w-garazach-klopot-z-badaniami

 

TVN24 http://www.tvn24.pl/wiadomosci-z-kraju,3/pojazdy-sluzb-bez-badan-pozostaja-w-garazach-winne-przepisy,723731.html

 

 

POWÓD ZAMIESZANIA:

 

Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej.

Dz.U.2016.1948 z dnia 2016.12.02

Status: Akt obowiązujący

Wersja od: 1 marca 2017 r.

USTAWA

z dnia 16 listopada 2016 r.

Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej

 

Rozdział 1

Przepisy ogólne

Art. 32.

W ustawie z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2012 r. poz. 1137, z późn. zm.) wprowadza się następujące zmiany:

16) w art. 86 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Do pojazdów Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Biura Ochrony Rządu, Straży Granicznej i Krajowej Administracji Skarbowej wykorzystywanych przez Służbę Celno-Skarbową, których dotyczą warunki i tryb rejestracji określone w art. 73 ust. 3 oraz w art. 76 ust. 4 pkt 1, oraz pojazdów należących do obcych sił zbrojnych przebywających na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie umów międzynarodowych, o których mowa w art. 73 ust. 2b, a także do pojazdów Państwowej Straży Pożarnej mają zastosowanie przepisy art. 83 ust. 1, z wyłączeniem wymogu posiadania zezwolenia starosty, o którym mowa w art. 83 ust. 1 pkt 1 lit. b.";

 

Art. 256.

Dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na podstawie:

1) art. 5 ust. 2, art. 11b ust. 7, art. 11c ust. 3, art. 36c ust. 17, art. 36ca ust. 5, art. 36f ust. 4 i 5, art. 37 ust. 3 oraz art. 37a ust. 5 ustawy uchylanej w art. 159 pkt 1 zachowują moc do dnia wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 65 ust. 5, art. 69 ust. 6, art. 95 ust. 6, art. 118 ust. 18, art. 120 ust. 7, art. 127 ust. 6, art. 130 ust. 2, art. 131 ust. 6, art. 134 ust. 7 oraz art. 135 ustawy, o której mowa w art. 1, jednak nie dłużej niż przez 12 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy, oraz mogą być zmieniane na podstawie tych przepisów;

2) art. 11g ust. 4 ustawy uchylanej w art. 159 pkt 1 zachowują moc do dnia wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 140 pkt 1 i 3 oraz art. 208 ust. 4 ustawy, o której mowa w art. 1, jednak nie dłużej niż przez 3 lata od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy, oraz mogą być zmieniane na podstawie tych przepisów;

3) art. 4 ust. 3, art. 8 ust. 11, art. 30 ust. 7, art. 42 ust. 5, art. 46 ust. 6, art. 47 ust. 11, art. 48 ust. 3, art. 49 ust. 1 pkt 1-3, art. 50 ust. 1, art. 51 ust. 1, art. 51a, art, 56a, art. 64 ust. 10, art. 72 ust. 6 i 7, art. 77 ust. 4, art. 80 ust. 6, art. 84 ust. 2, art. 87 ust. 2, art. 90, art. 92 ust. 4, art. 93 ust. 3, art. 100 ust. 3, art. 101 ust. 6, art. 111 ust. 4, art. 112 ust. 12, art. 115 ust. 10, art. 120 ust. 7, art. 121 ust. 3, art. 123 ust. 10, art. 125a ust. 2, art. 128 ust. 2, art. 129 ust. 5, art. 135 ust. 2, art. 136 ust. 2, art. 141 ust. 2, art. 142 ust. 2, art. 154 ust. 4, art. 156 ust. 2, art. 157 ust. 3, art. 158 ust. 2, art. 160 ust. 3 i art. 186 ustawy uchylanej w art. 159 pkt 3 zachowują moc do dnia wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 46 ust. 3, art. 50 ust. 3, art. 54 ust. 3, art. 65 ust. 5, art. 69 ust. 6, art. 70 ust. 3, art. 89 ust. 1 pkt 1-3, art. 90 ust. 1, art. 91 ust. 1, art. 92, art. 99 ust. 4, art. 111 ust. 1, art. 134 ust. 7, art. 135, art. 136 ust. 12, art. 153 ust. 6, art. 155 ust. 4, art. 160 ust. 2, art. 163 ust. 2, art. 166 ust. 6, art. 168 ust. 4, art. 169 ust. 3, art. 175 ust. 3, art. 176 ust. 5, art. 188 ust. 4, art. 189 ust. 20, art. 192 ust. 11, art. 197 ust. 7, art. 198 ust. 3, art. 200 ust. 8, art. 203 ust. 2, art. 205 ust. 2, art. 206 ust. 6, art. 212 ust. 2, art. 213 ust. 2, art. 219 ust. 2, art. 220 ust. 2, art. 241 ust. 4, art. 243 ust. 3, art. 244 ust. 3, art. 245 ust. 2, art. 247 ust. 3 oraz art. 274 ustawy, o której mowa w art. 1, jednak nie dłużej niż przez 12 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy, oraz mogą być zmieniane na podstawie tych przepisów;

4) art. 15 ust. 7, art. 46 ust. 5, art. 47 ust. 10, art. 67 ust. 2, art. 70 pkt 2 oraz art. 131 ust. 4 ustawy uchylanej w art. 159 pkt 3 zachowują moc do dnia wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 6 ust. 7, art. 69 ust. 5, art. 136 ust. 11, art. 140 pkt 2 i 4 oraz art. 208 ust. 4 ustawy, o której mowa w art. 1, jednak nie dłużej niż przez 3 lata od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy, oraz mogą być zmieniane na podstawie tych przepisów;

5) art. 49 ust. 3 pkt 3 ustawy uchylanej w art. 159 pkt 3 zachowuje moc do dnia wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 66 ustawy, o której mowa w art. 1, jednak nie dłużej niż przez 3 lata od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.

 

 

Art. 260.

Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 marca 2017 r., z wyjątkiem:

1) art. 1, art. 4 pkt 1 i pkt 11 lit. c i d, lit. e w zakresie § 12 i 13 oraz lit. f, art. 11, art. 13, art. 27, art. 38 pkt 39 lit. a tiret drugie, pkt 65 lit. a, pkt 68 lit. a w zakresie pkt 1, pkt 76 lit. b tiret drugie, art. 119, art. 148, art. 160 ust. 2 i 3, art. 162 ust. 1 pkt 1, art. 164, art. 165 ust. 1, 2 i 6, art. 178, art. 190 ust. 1, art. 201 ust. 1 i art. 259 ust. 1, które wchodzą w życie z dniem ogłoszenia;

2) art. 150, który wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2017 r.;

2a) 39 art. 112 pkt 2-4, które wchodzą w życie z dniem 27 lutego 2017 r.;

3) art. 4 pkt 12, art. 163 pkt 3, art. 168, art. 172 pkt 6 oraz art. 192 ust. 1-4, które wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2018 r.;

4) 40 art. 149a, który wchodzi w życie z dniem 4 czerwca 2018 r.

 

 

(PRZYPIS: art. 256 nie uwzględnia wyjątku ani okresu przejściowego dla rozporządzenia z art. 32)

 

 

 

(Dz. U. z 2017r., poz. 128 z późn. zm.)

USTAWA

z dnia 20 czerwca 1997 r.

Prawo o ruchu drogowym

 

Art. 86. [badanie techniczne pojazdów służb mundurowych]

1. 37 Do pojazdów Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Biura Ochrony Rządu, Straży Granicznej i Krajowej Administracji Skarbowej wykorzystywanych przez Służbę Celno-Skarbową, których dotyczą warunki i tryb rejestracji określone w art. 73 ust. 3 oraz w art. 76 ust. 4 pkt 1, oraz pojazdów należących do obcych sił zbrojnych przebywających na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, na podstawie umów międzynarodowych, o których mowa w art. 73 ust. 2b, a także do pojazdów Państwowej Straży Pożarnej, mają zastosowanie przepisy art. 83 ust. 1, z wyłączeniem wymogu posiadania zezwolenia starosty, o którym mowa w art. 83 ust. 1 pkt 1 lit. b.

2. Badania techniczne pojazdów służb, o których mowa w ust. 1, są przeprowadzane:

1) przez upoważnione komórki organizacyjne lub stacje kontroli pojazdów prowadzone przez służby, o których mowa w ust. 1, z wyłączeniem obcych sił zbrojnych przebywających na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;

2) w stacjach kontroli pojazdów prowadzących działalność, o której mowa w art. 83 ust. 2.

3. Upoważnione do przeprowadzania badań technicznych komórki organizacyjne lub stacje kontroli, o których mowa w ust. 2 pkt 1, posiadają uprawnienia stacji kontroli pojazdów wyłącznie w odniesieniu do pojazdów służb, o których mowa w ust. 1.

4. Minister właściwy do spraw wewnętrznych, minister właściwy do spraw finansów publicznych oraz Minister Obrony Narodowej w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw transportu oraz po zasięgnięciu opinii Szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Szefa Agencji Wywiadu, Szefa Biura Ochrony Rządu i Szefa Centralnego Biura Antykorupcyjnego, a także Szefa Służby Kontrwywiadu Wojskowego i Szefa Służby Wywiadu Wojskowego, uwzględniając specyfikę wynikającą z przeznaczenia pojazdów służb, o których mowa w ust. 1, określą, w drodze rozporządzenia:

1) jednostki organizacyjne sprawujące nadzór nad komórkami organizacyjnymi i stacjami kontroli pojazdów przeprowadzającymi badania techniczne pojazdów oraz wydające upoważnienia do przeprowadzania badań technicznych, wzory dokumentów związanych z uzyskaniem upoważnień do wykonywania badań oraz wzór upoważnienia do ich przeprowadzania;

2) wymagania w stosunku do komórek organizacyjnych i stacji kontroli pojazdów upoważnionych do przeprowadzania badań technicznych pojazdów;

3) wzory dokumentów stosowanych przy badaniach technicznych pojazdów;

4) warunki i terminy przeprowadzania badań technicznych pojazdów;

5) okoliczności dopuszczające przeprowadzanie badań technicznych pojazdów, w stacjach kontroli pojazdów prowadzących działalność, o której mowa w art. 83 ust. 2, nieposiadających upoważnienia do badań technicznych pojazdów służb;

6) zasady i warunki współpracy przy wykonywaniu badań technicznych pojazdów innej służby niż właściwa dla komórki organizacyjnej przeprowadzającej badanie.

 

(PRZYPIS: oznacza, to, że pojazdy m.in policji, państ.straży pożarnej, sił zbrojnych mową być badane w stacjach z art. 83 ust. 2 czyli cywilne pod warunkiem określenia przez tych Ministrów okoliczności dopuszczające przeprowadzanie BTP.

Zauważcie, że ustawa nie pozwala na wykonywanie badań tylko daje upoważnienie Ministrom do określenie w drodze rozporządzenia okoliczności w jakich można wykonać takie badanie na stacji cywilnej.

Dodatkowy SYGNAŁ ART. 86 UST. 4 MA ODESŁANIE DO ART 86 UST. 1, KTÓRY ZOSTAŁ ISTOTNIE ZMIENIONY).

 

PO WPROWADZENIU ZMIANY 1.03.2017R. AUTOMATYCZNIE ROZPORZĄDZENIE powinno być wydane nowe w uzgodnieniu z nowymi Ministrami albo powinien być okres przejściowy w art. 256, do czasu wydania nowego rozporządzenia. Tak się nie stało. Ktoś to .................

 

Dotychczasowe rozporządzenie określało te okoliczności jednak utraciło moc prawną - zostało pośrednio uchylone.

 

Dz.U.2011.153.910

ROZPORZĄDZENIE

MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI 1 , MINISTRA FINANSÓW 2 ORAZ MINISTRA OBRONY NARODOWEJ

z dnia 11 lipca 2011 r.

w sprawie badań technicznych pojazdów Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, Policji i innych pojazdów użytkowanych w sposób szczególny

Na podstawie art. 86 ust. 4 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:

 

§ 6. Dopuszcza się możliwość przeprowadzenia badania technicznego pojazdów w stacjach kontroli pojazdów prowadzących działalność, o której mowa w art. 83 ust. 2 ustawy, nieposiadających upoważnienia wydanego na podstawie § 3 ust. 1, jeżeli:

1) w obiektach jednostki organizacyjnej Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, Policji, Agencji Wywiadu, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Biura Ochrony Rządu lub Służby Celnej nie ma stacji kontroli pojazdów lub stacja kontroli pojazdów nie posiada uprawnienia do wykonywania badań technicznych danego rodzaju pojazdów albo

2) wykonanie badania jest uzasadnione względami służbowymi, organizacyjnymi lub ekonomicznymi.

 

STATUS: UTRACIŁ MOC UCHYLENIE Z DNIEM 1.03.2017

Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej.

Dz.U.2016.1948 | ustawa z dnia 16 listopada 2016 r. | Akt obowiązujący

art. 32 pkt 16 | 1 marca 2017 | u.pośr.

 

1.03.2017r. pisemny zakaz wykonywania badań otrzymały stacje resortowe stąd pojawiły się te pojazdy na stacjach cywilnych.

My też mieliśmy wątpliwości i zaskoczenie, że ktoś mógł dopuścić do takiego bubla prawnego stąd w stacjach cywilnych wydano zakaz dopiero z chwilą otrzymania pisemnej opinii prawnej serwisu LEX, który poinformował o uchyleniu rozporządzenia.

 

Jednocześnie od 2.03.2017r. podejmowaliśmy wszelkie możliwe działania, aby problem rozwiązać, mimo, iż to nie Urząd go spowodował tylko MSW.

Duże wsparcie Sejmowej Komisji Infrastruktury za co dziękujemy spowodowało zamierzone skutki. Pomocne okazało się wsparcie medialne w efekcie już 14.03 MSW dostrzegło problem i podjęło szybkie prace nad nowym rozporządzeniem, aby badania techniczne mogły być ponownie wykonywane zarówno na stacjach resortowych jak i cywilnych.

 

Z czasem wsparcia udzieliło MIR.

 

Przez cały czas patrzeliśmy racjonalnie, aby radiowozów i straży pożarnych nie zabrakło co spotkało się z uznaniem tych służb w efekcie czego znikoma ilość pojazdów pozostała bez badań jednak z chwilą jednoznacznej opinii prawnej badania zostały wstrzymane.

 

Ktoś zapytał na forum a co mi grozi za wykonanie badania pojazdów policji czy straży pożarnej?

 

Chciałbym przypomnieć, że zarówno urzędnicy jak i diagności mogą pracować wyłącznie w granicach prawa. Jeśli prawo przestało umożliwiać badania pojazdów określonych w art. 86 wówczas jest to przekroczenie uprawnień i dokonanie wpisu do dowodu rejestracyjnego bądź wydanie zaświadczenia nie zgodnie z przepisami reguluje art. 84.

 

Ja nie będę tłumaczył o innych zasadach kontroli, innych wzorach pieczęci do dowodów służb resortowych, gdy nie działają przepisy cywilne.

 

Może inaczej ROWER ma określone warunki techniczne w Dz. U 2016.2022, jest pojazdem z art. 2 PORD ale czy to oznacza, że mogę wykonać badanie z art. 83 jak dla każdego pojazdu i wystawić zaświadczenie?

No taki sam absurd jak potraktowanie pojazdu z art 86 tak samo jak z art 83.

 

Nie ma co mówić największe autorytety oraz sami zainteresowani potwierdzili problem i poinformowali przez media, że już nad nowym rozporządzeniem pracują.

 

Szkoda tylko, że o wprowadzeniu ustawy o KASach wiedziano wcześniej i można było przewidzieć taką sytuację.

 

Hitem dla mnie jest medialne wmawianie 14.03 przez natychmiast jako MSW rozpoczęliśmy prace wg 1 mediów a innych pracowaliśmy już wcześniej tylko na dzień 16.03 nie skończyliśmy. W dniu 3.03.2017 wydano nowe warunki techniczne dla policji i sił zbrojnych dz. z 2017.450 z datą od 1.03 - można było?

 

Najlepsze jest to, że nowe rozporządzenie musi mieć zmienione wykreślenie Służba Celna na Krajowa Administracja Skarbowa ot cała zmiana :-);-

 

Brak tej zmiany skutkuje zmianę patrolów zmotoryzowanych na patrole piesze :-)

 

PS. I znowu po słynnej aferze radiowozów ITD z lampami błyskowymi Bydgoszcz znowu zasłynęła. Być może następnym razem ktoś w Ministerstwie zareaguje wcześniej gdy to zgłaszamy a nie jak już media o tym wiedzą :-).

 

W załączeniu opinia prawna, którą otrzymały również skp.

Pojazdy służb bez badań, pozostają w garażach. Winne przepisy TVN24.pdf

Pojazdy służb bez badań, pozostają w garażach. Gazeta Pomorska.pdf

pismo5421_skp_btp pojazdów sił zbrojnych policji_opinia[12425].pdf

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 55
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

  • michal_k

    9

  • Bogusław Maćkowski

    8

  • ketiw38

    8

  • Qnick

    4

Jeśli kogoś dotyczy ten temat to mogę go rozwinąć.

 

Toż to do mnie znajomy dzwonił i się o to dziś pytał. Może chociaż nr Dz.U. który uchylił te badania bo pewnie jakaś Straż się trafi za niedługo to chciałbym się czymś podeprzeć :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pech polega na tym, że poczta elektroniczna nie przesłała mi tak dużego pliku, gdyż szykuje materiał na niedzielne szkolenie w Perfekt diagnostów. Dlatego skoro temat dotyczy także innych Miast niż Bydgoszcz, Bydgoskie, Toruń i Toruńskie to postaram się jutro do uzupełnić.

Namieszały przepisy wprowadzające Krajową Administrację Skarbową w art. 32 pkt 16 z uwzględnieniem art 256, które 1.03.2017r. rykoszetem uderzyły w SKP resortowe i cywilne.

 

Problem dotyczy pojazdów 11 poważnych służb w naszym kraju tj. Policja, Siły Zbrojne, Straż Pożarna, ABW, CBA, BOR itp.

 

Służby takie jak ITD, Ambulanse, Straże miejskie a nawet Służby Więzienne śpią spokojnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nasuwa się jednak pytanie - czy nie można wykonywać badań, czy też należy wykonywać je na mocy ustawy (sprawdzając, czy pojazd spełnia art. 66)?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ustawa w art. 86 PORD jasno i precyzyjnie stanowi, że wolno je wykonywać tylko i wyłącznie jeśli zaistnieją okoliczności, o których mowa w par. 6 rozporządzenia - które ..... uchylono 1.03.2017r.

 

Zanim to opublikowaliśmy to:

1. KGP powiadomiła 1.03 KWP o uchyleniu rozporządzenia i braku możliwości wykonywania BTP w stacjach resortowych

2. gdy 2.03 nastąpił najazd Bydgoszczy przez radiowozy policji, żandarmerii, straży pożarnych na cywilne SKP, (sytuacja nie jest nam obca, gdyż dotychczas również badaliśmy te pojazdy ale nie w takiej skali 1 dnia),

3. jak się domyślacie Ministerstwo miało ważniejsze problemy - fakt 13.03 powstało nowe PORD jest w trakcie publikacji w RCL

4. aby mieć 99,9% uzyskaliśmy od LEXA blisko 3 stronnicową opinię prawną od nie byle kogo bo autorytetu prawnego, którzy podtrzymali swoją opinię.

5. Wsparcia natychmiast udzieliła Sejmowa Komisja Infrastruktury, która 13.03 ruszyła machinę w MIR i MSW - okazało się, że zawalił ktoś, kto tworzył art. 256 przepisów przejściowych i MSW.

6. Najfajniejsze jest to, że 3.03 z mocą od 1.03 MSW wydało nowe warunki techniczne a sposób wykonywania badań w stacjach resortowych i okoliczności, do których odsyła ustawa czekają na ......... nową lepszą zmianę ... :-)

 

Podsumowując brak jest podstawy prawnej do wykonywania badań pojazdów służb o których mowa w art. 86 PORD na dzień dzisiejszy.

 

W dniu dzisiejszym zostałem poinformowany przez przedstawicieli zainteresowanych Ministerstw, że trwają szybkie prace nad nowym rozporządzeniem :-)

 

Znając życie myślałem, że zwalą winę na samorząd ale muszę przyznać stanęli na wysokości zadania.

 

Tak żartem sytuacja na dzień dzisiejszy jeśli ktoś zadzwoni na 112, że ma wypadek to dyżurny zapewne poinformuje proszę spokojnie czekać, patrol pieszy w ciągu godzinki postara się dobiec aczkolwiek strażacy będą szybciej bo biegną tylko z 1 gaśnicą :-)

I tym optymistycznym akcentem :-)

 

PS. żeby uspokoić to podkreślam, że problem dotyczy tylko tych pojazdów, którym skończył się termin badania technicznego, natomiast większość radiowozów ważne badania już ma a najbliższy wóz strażacki, któremu minie badanie to dopiero 9.04. Tak więc można być spokojnym służby są mobilne, o co zadbaliśmy :-) Aczkolwiek pierwsze pojazdy są już uziemnione ale to znikoma ilość.

Gorzej jeśli taki pojazd BOR znowu weźmie udział w niezamierzonej kolizji i nie będzie miał ważnych badań :x:x:x

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na Facebooku po relacji telewizyjnej pojawił się już kolejny żart:

 

Teraz podczas kontroli będzie można sobie zażartować.

-" nie ma pan ważnego przeglądu..."

- " ... tak samo jak pana sierżanta radiowóz"

:evil::evil::evil:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ustawa w art. 86 PORD jasno i precyzyjnie stanowi, że wolno je wykonywać tylko i wyłącznie jeśli zaistnieją okoliczności, o których mowa w par. 6 rozporządzenia - które ..... uchylono 1.03.2017r.

 

Nadal nie jestem w 100% przekonany, że brak rozporządzenia powoduje niemożność wykonywania badań. Dlaczego nie można przyjąć, że co nie jest zabronione, to jest dozwolone, a skoro minister nie określił okoliczności, to można wykonać badanie w każdych okolicznościach?

 

Co grozi diagnoście za wykonanie badania? Nie można mu zarzucić, że wykonał badanie techniczne niezgodnie z określonym zakresem i sposobem wykonania albo wydał zaświadczenie lub dokonał wpisu do dowodu rejestracyjnego pojazdu niezgodnie ze

stanem faktycznym lub przepisami, gdyż zakres i sposób nie istnieje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam wszystkich użytkowników!

Chciałbym się dołączyć do tego tematu i może troszkę pomóc. Z chwilą uchylenia ustawy powstałą nowa która zaczęła obowiązywać od 1.03.2017r

Jest to: Dz.U. z 2017r. poz. 450

Jeżeli się mylę to proszę o sprostowanie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam wszystkich użytkowników!

Chciałbym się dołączyć do tego tematu i może troszkę pomóc. Z chwilą uchylenia ustawy powstałą nowa która zaczęła obowiązywać od 1.03.2017r

Jest to: Dz.U. z 2017r. poz. 450

Jeżeli się mylę to proszę o sprostowanie.

 

http://www.norcom.com.pl/nowe_forum/viewtopic.php?t=19292

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja tam chciałbym wiedzieć od kiedy straże pożarne zaliczamy do tzw. służb 8)

Fajnie że jakieś szkolenie z tego będzie. Szkoda tylko, że nie organizowane przez organ nadzoru nad SKP, czyli UM Bydgoszcz, tylko przez prywatną firmę za cenę dla wielu zaporową.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

„1. Do pojazdów Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Biura Ochrony Rządu, Straży Granicznej i Krajowej Administracji Skarbowej wykorzystywanych przez Służbę Celno-Skarbową, których dotyczą warunki i tryb rejestracji określone w art. 73 ust. 3 oraz w art. 76 ust. 4 pkt 1, oraz pojazdów należących do obcych sił zbrojnych przebywających na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie umów międzynarodowych, o których mowa w art. 73 ust. 2b, a także do pojazdów Państwowej Straży Pożarnej mają zastosowanie przepisy art. 83 ust. 1, z wyłączeniem wymogu posiadania zezwolenia starosty, o którym mowa w art. 83 ust. 1 pkt 1 lit. b.”;

 

Nie wiem czy dobrze zrozumiałem ale Ochotniczą Straż Pożarną to można robić :mrgreen:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem czy dobrze zrozumiałem ale Ochotniczą Straż Pożarną to można robić

Jak Ci się chałupa zapali to najwyżej do Ciebie nie przyjadą, bo nie będą mieli badań.

Z drugiej strony jadąc w akcji do pożaru lub wypadku nikt ich nie zatrzyma i nie będzie kontrolował :D ale na powrocie to już można. :P

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W pierwszym poście zgodnie z obietnicą uzupełniłem dla zainteresowanych powody, dla których stacje cywilne i stacje resortowe nie mogą chwilowo wykonywania badań pojazdów specjalnych wraz z opinią prawną uznanego autorytetu prawa. Pogląd ten podzieliły również urzędy i resorty zainteresowane. Można powiedzieć lepiej późno niż wcale MSW podjęło szybkie prace nad nowym rozporządzeniem jak czytamy w TVN24 oraz Gazecie Pomorskiej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie ma osobnego upoważnienia na badanie pojazdów resortowych, każda SKP może te badania wykonywać zgodnie ze swoim zakresem. Wykonuję badanie zgodnie z przepisami które mnie obowiązują i cytowany wyżej ustawa mi tego nie zabrania. Ale zakazuje ich przełożonym kierowanie pojazdów na stację a to jest zasadnicza różnica. Żaden radiowóz czy inny pojazd nie powinien przyjechać na SKP bo nie powinien na to wydać zgody ich przełożony i pewnie nie zapłacą za badanie przelewem. Jak będzie miał gotówkę to czemu nie. My nie wiemy czy wykonanie badania jest uzasadnione względami służbowymi, organizacyjnymi lub ekonomicznymi. o tym decyduje ten kto przyjeżdża na badanie nie my.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chciałbym przypomnieć, że zarówno urzędnicy jak i diagności mogą pracować wyłącznie w granicach prawa.

 

Diagności nie są urzędnikami i ta zasada ich nie dotyczy. Jesteśmy tylko osobami pełniącymi funkcję publiczną a to nie to samo...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moim zdaniem Andrzej65 oraz Psuj mają rację jeśli przyjadą i będą chcieli badanie to dlaczego nie.

Co niby mam powiedzieć pracodawcy?Że dyspozytor PSP nie zna prawa?

Mam upoważnienie, wykonam czynności, zażądam zapłaty a w razie czego księgowość i radca prawny ściągną należności.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wykonam czynności

 

Problem jest jakie czynności masz wykonać, gdyż minister ich nie określił. Jednak to, że minister dał dupy, nie zabiera ustawowego prawa do wykonania badania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Problem jest jakie czynności masz wykonać, gdyż minister ich nie określił. .
Rozumiem, ze BM ściemnia i działania poza prawne podejmuje, ale ty już przesadziłeś - skąd takie wnioski?

Czy chciałeś napisać, że diagnosta nie wie co zrobić z pojazdem np MON, który przyjedzie?

To znaczy co? Czy dla pojazdów resortowych są inne czynności niż dla pojazdów "publicznych"

 

Możesz wskazać te "specjalne" czynności dla pojazdów "branżowych"?

Może być nawet w uchylonym dzienniku bo jest już też obowiązujący.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy chciałeś napisać, że diagnosta nie wie co zrobić z pojazdem np MON, który przyjedzie?

 

Źle się wyraziłem. Minister nie określił:

 

1) jednostki organizacyjne sprawujące nadzór nad komórkami organizacyjnymi i stacjami kontroli pojazdów przeprowadzającymi badania techniczne pojazdów oraz wydające upoważnienia do przeprowadzania badań technicznych, wzory dokumentów związanych z uzyskaniem upoważnień do wykonywania badań oraz wzór upoważnienia do ich przeprowadzania;

2) wymagania w stosunku do komórek organizacyjnych i stacji kontroli pojazdów upoważnionych do przeprowadzania badań technicznych pojazdów;

3) wzory dokumentów stosowanych przy badaniach technicznych pojazdów;

4) warunki i terminy przeprowadzania badań technicznych pojazdów;

5) okoliczności dopuszczające przeprowadzanie badań technicznych pojazdów, w stacjach kontroli pojazdów prowadzących działalność, o której mowa w art. 83 ust. 2, nieposiadających upoważnienia do badań technicznych pojazdów służb;

6) zasady i warunki współpracy przy wykonywaniu badań technicznych pojazdów innej służby niż właściwa dla komórki organizacyjnej przeprowadzającej badanie.

 

Czyli nie wie, czy są odpowiednie okoliczności ku temu, by badanie wykonać (ani literalnie w jakich warunkach?) Ale czy nie można przyjąć, że "chwilowo" może to zrobić w każdych okolicznościach?

 

Nie ma też wzorów pieczątek i dokumentów ani terminów badań. Ale czy to oznacza, że badań wykonywać nie można (na podstawie ustawy)?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1) jednostki organizacyjne sprawujące nadzór nad komórkami organizacyjnymi i stacjami kontroli pojazdów przeprowadzającymi badania techniczne pojazdów oraz wydające upoważnienia do przeprowadzania badań technicznych, wzory dokumentów związanych z uzyskaniem upoważnień do wykonywania badań oraz wzór upoważnienia do ich przeprowadzania;
Mam określone
2) wymagania w stosunku do komórek organizacyjnych i stacji kontroli pojazdów upoważnionych do przeprowadzania badań technicznych pojazdów;
Mam określone
3) wzory dokumentów stosowanych przy badaniach technicznych pojazdów;
Mam określone
4) warunki i terminy przeprowadzania badań technicznych pojazdów;
Mam określone
5) okoliczności dopuszczające przeprowadzanie badań technicznych pojazdów, w stacjach kontroli pojazdów prowadzących działalność, o której mowa w art. 83 ust. 2, nieposiadających upoważnienia do badań technicznych pojazdów służb;
To nie moja sprawa z jakiej racji przyjeżdża na moją stację - nigdy się tym nie interesowałem, nie będę się interesował
6) zasady i warunki współpracy przy wykonywaniu badań technicznych pojazdów innej służby niż właściwa dla komórki organizacyjnej przeprowadzającej badanie.
Mnie te zasady nie interesują
Czyli nie wie, czy są odpowiednie okoliczności ku temu, by badanie wykonać (ani literalnie w jakich warunkach?) Ale czy nie można przyjąć, że "chwilowo" może to zrobić w każdych okolicznościach?
No ja wiem że mogę to badanie wykonać, a to czy on wie na którą stację trafić to nie mój problem. Bo jak przyjedzie do mnie pojazd flotowy, a nie mam z nim podpisanej umowy to problem kierowcy jak rozliczy potem fakturę, tak samo z np. wojskowym

 

Nie ma też wzorów pieczątek i dokumentów ani terminów badań. Ale czy to oznacza, że badań wykonywać nie można (na podstawie ustawy)?
Ja mam i posiadam

Więc co jeszcze wymyślisz? Co mi Minister nie określił?

 

Więc odpowiedz czy wysłałbyś mi korzystając z pozycji nadzoru nad SKP w swoim powiecie (z mojego punku widzenia wychodząc poza granice prawa) zakaz wykonywania przeglądu np pojazdu MON?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Więc odpowiedz czy wysłałbyś mi korzystając z pozycji nadzoru nad SKP w swoim powiecie (z mojego punku widzenia wychodząc poza granice prawa) zakaz wykonywania przeglądu np pojazdu MON?

 

Nie odważyłbym się na coś takiego, gdyż uważam, że można wykonać badania z mocy ustawy. Nie widzę też podstawy do cofnięcia uprawnienia diagnoście - jeśli coś nie jest określone przepisami (a nie jest, bo rozporządzenie jest uznane za uchylone) to tym bardziej nie można powiedzieć, że diagnosta je złamał.

 

Mam określone

 

Gdzie masz to określone? Do tej pory regulowało to rozporządzenie w sprawie badań pojazdów "szczególnych" (Dz.U. 2011 nr 153 poz. 910 ze zm.) i to rozporządzenie dopiero odsyłało z wzorami do rozporządzenia w sprawie badań "zwyczajnych" (Dz.U. 2015 r. poz. 776 ze zm.). Rozporządzenie (na mocy zmiany w ustawie) zostało uznane za uchylone, więc i odwołania do "zwykłego rozporządzenia" nie obowiązują.

 

Co ciekawe - przy okazji zauważyłem, że ani rozporządzenie "szczególne" ani "zwyczajne" nie odsyła (nie odsyłało) do rozporządzenia w sprawie warunków technicznych pojazdów specjalnych - obecnie Dz.U. z 2017 r. poz. 450.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.