Skocz do zawartości
“Wyzwania współczesnej diagnostyki pojazdów - Hybrydy, Motocykle, Tachografy - Cykl Szkoleń 30 lat IT.NORCOM” - POZNAŃ ×

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Szanowni Państwo

Zwracam się z następującym pytaniem do specjalistów .

Jesteśmy firmą zajmującą się dostawami żurawi samojezdnych . Jednym z producentów którego reprezentujemy na rynku polskim jest włoska firma TCM .

Mamy aktualnie klienta który chciałby zamówić u nas żuraw 130 ton ( C1300 ) na podwoziu czteroosiowym IVECO w komplecie z układem do holowania pojazdów. W firmie TCM nazywa się to ROSPO . Jak w świetle polskiego prawa można zarejestrować taką hybrydę ?

Żuraw rejestrujemy jako : samochód specjalny - żuraw samochodowy

ale czy jako żuraw może holować za sobą pojazd ???

Jakie naciski na oś są dopuszczalne dla takiego pojazdu aby obyło się bez specjalnych zezwoleń.

Temat jest dla mnie kompletnie nowy.

5ae1a7dade6bd_IMG_1571(1024x683).thumb.jpg.388e9d1e19ce67b467c668b3b8c18ff5.jpg

5ae1a7daebdd9_IMG_1575(1024x683).thumb.jpg.f7f8ac6c32039aeec644494dafc33503.jpg

5ae1a7db11be7_IMG_1576(1024x683).thumb.jpg.a5f76e2c44a667a2034150d8abdf41dd.jpg

Napisano
ale czy jako żuraw może holować za sobą pojazd ???
zależy od świadectwa homologacji - a to jest w gestii producenta pojazdu

 

wrzuć foto tabliczki znamionowej

 

Jakie naciski na oś są dopuszczalne
jak każdego innego pojazdu
§ 2.1.Długość pojazdu nie może przekraczać w przypadku:

1)pojazdu samochodowego, z wyjątkiem autobusu - 12,00 m;

 

§ 3.1.Dopuszczalna masa całkowita pojazdu, z zastrzeżeniem ust. 2-13, nie może przekraczać w przypadku:

8 ) czteroosiowego pojazdu samochodowego z dwoma osiami kierowanymi - 32 tony, jeżeli oś napędowa jest wyposażona w opony bliźniacze i zawieszenie pneumatyczne lub równoważne, o którym mowa w § 5c, albo jeżeli każda z osi napędowych jest wyposażona w opony bliźniacze, a maksymalny nacisk każdej z tych osi nie przekracza 9,5 tony;

 

§ 5.1.Nacisk osi nie może przekraczać w przypadku:

1)pojedynczej osi nienapędowej - 10 ton;

 

5)podwójnej osi napędowej, przy odległości (d) między osiami składowymi:

a)mniej niż 1 m (d< 1,0) - 11,5 tony,

b)pomiędzy 1,0 m a 1,3 m (1,0 ≤ d< 1,3) - 16 ton,

c)pomiędzy 1,3 m a 1,8 m (1,3 ≤ d< 1,8) - 18 ton albo 19 ton, jeżeli oś napędowa jest wyposażona w opony bliźniacze i zawieszenie pneumatyczne lub równoważne, o którym mowa w § 5c, albo jeżeli każda z osi napędowych jest wyposażona w opony bliźniacze, a maksymalny nacisk każdej z tych osi nie przekracza 9,5 tony.

2.W przypadku pojazdu uczestniczącego w ruchu drogowym podstawą sprawdzenia wymagań, o których mowa w ust. 1, są wartości rzeczywiste.

Wszystkie drogi prowadzą do . . .

... trumny

Napisano
...

ale czy jako żuraw może holować za sobą pojazd ???...

 

A w podpisie do zdjęć jest, że do pomocy drogowej... to jak to ma być ?

Napisano

Tu chodzi o to czy może być zarejestrowany jako :

Samochód specjalny,

Przeznaczenie : żuraw samochodowy i jednocześnie pomoc drogowa. Czy poruszając się po drodze w momencie wykorzystania jako pomoc drogowa (holownik) nie bedzie miec problemów w przypadku kontroli drogowej. I w grę wchodzi nie homologacja lecz raczej dopuszczenie jednostkowe.

Napisano

Jacdiag - takie zabudowy nigdy nie były, nie są i nigdy nie będą homologowane. Warto, żeby Diagności w końcu troszeczkę się dokształcili w tym temacie.

Oczywiście, że będzie to dopuszczenie jednostkowe.

 

Natomiast co do podwójnego "przeznaczenia" to mamy tu pewien pat. Nie ma mowy o podwójnym przeznaczeniu wg aktualnych przepisów, więc zastanawiam się, czy najlepszym rozwiązaniem byłoby określenie klasyfikacji jako SPECJALNY/INNY. Taki przysłowiowy wilk syty i owca cała.

Sztywne określenie przeznaczenia, że albo to będzie "żuraw", albo "pomoc drogowa" (czy nawet "pogotowie techniczne") zawsze będzie rodziło pewien dysonans gdy pojazd będzie akurat wykorzystywany w innej funkcji.

Dlatego uważam, że najbezpieczniej byłoby nie określać w ogóle tego przeznaczenia w tym wypadku.

Samo określenie pojazdu jako "specjalny" jest jak dla mnie wystarczające dla wszelkich kwestii kontrolno-podatkowych etc. w tym akurat przypadku.

Napisano
...

ale czy jako żuraw może holować za sobą pojazd ???...

 

A w podpisie do zdjęć jest, że do pomocy drogowej... to jak to ma być ?

..............................................

Jak zarejestrować taki pojazd ?

jako pomoc drogową - czy jako żuraw samochodowy

Ogólnie klient chce wykonywac nim różne prace od prac dźwigowych do pomocy drgowej

 

[ Dodano: 16-05-2017, 21:40 ]

Jacdiag - takie zabudowy nigdy nie były, nie są i nigdy nie będą homologowane. Warto, żeby Diagności w końcu troszeczkę się dokształcili w tym temacie.

Oczywiście, że będzie to dopuszczenie jednostkowe.

 

Natomiast co do podwójnego "przeznaczenia" to mamy tu pewien pat. Nie ma mowy o podwójnym przeznaczeniu wg aktualnych przepisów, więc zastanawiam się, czy najlepszym rozwiązaniem byłoby określenie klasyfikacji jako SPECJALNY/INNY. Taki przysłowiowy wilk syty i owca cała.

Sztywne określenie przeznaczenia, że albo to będzie "żuraw", albo "pomoc drogowa" (czy nawet "pogotowie techniczne") zawsze będzie rodziło pewien dysonans gdy pojazd będzie akurat wykorzystywany w innej funkcji.

Dlatego uważam, że najbezpieczniej byłoby nie określać w ogóle tego przeznaczenia w tym wypadku.

Samo określenie pojazdu jako "specjalny" jest jak dla mnie wystarczające dla wszelkich kwestii kontrolno-podatkowych etc. w tym akurat przypadku.

.........................................

No własnie i tutaj mając homologacje tylko na podwozie bez zabudowy / zgłaszam do ITS o wykonanie dopuszczenia jednostkowego i od nich zależy jak to ujmą w dopuszczeniu jednostkowym ?

 

[ Dodano: 16-05-2017, 21:42 ]

Tu chodzi o to czy może być zarejestrowany jako :

Samochód specjalny,

Przeznaczenie : żuraw samochodowy i jednocześnie pomoc drogowa. Czy poruszając się po drodze w momencie wykorzystania jako pomoc drogowa (holownik) nie bedzie miec problemów w przypadku kontroli drogowej. I w grę wchodzi nie homologacja lecz raczej dopuszczenie jednostkowe.

......................

 

No własnie ......

Chyba zgłoszę ten problem do Instytutu Transportu Samochodowego aby pomogli mi rozwiązać taki problem

Napisano

ITS (jeśli ich akurat wybierzesz) mogą coś tam podpowiedzieć, ale to producent wnioskuje o taką, a nie inną klasyfikację i musi wiedzieć co chce.

W tej sytuacji, kiedy pojazd wykonuje więcej niż jedną funkcję zgodną z tabelą przeznaczeń proponuję "neutralne" określenie przeznaczenia z kodu "99", czyli "INNY". Cała masa pojazdów specjalnych nie ujętych w tabeli ma takie przeznaczenie i gra. SPECJALNY/INNY.

Napisano
"neutralne" określenie przeznaczenia z kodu "99", czyli "INNY"

 

ITS tego nie łyka. Oni są "mądrzejsi" i tworzą swoje "pompy do betonu", "rębaki do gałęzi" itd.

Napisano

Rodzaj pojazdu: samochód specjalny, przeznaczenie "inny" to rzeczywiscie najlepsze rozwiazanie a co z masami?, masą zespołu pojazdów w przypadku holowania, zmiesci

w 40 t ?

Napisano

Osobiście rejestrował bym go jako Pomoc - Jako żuraw będzie problem F.3 - Jako Pomoc przepisy z PORD o holowaniu. Raczej trudno będzie bez odstępstw - to cudo - a miałem podobne waży około 40t a dopuszczone dla czteroosiowego to 32 - wchodzą w rachubę jeszcze naciski - 2x bliźniak czyli 19T a przypuszczam iż jest 2x 13000 - 26000, jeszcze może ale nie musi być długość - podaj foto TZ to będzie coś więcej można powiedzieć oraz wymiary. To że poza pracą jako Pomoc będzie świadczył usługi dźwigowe w niczym nie przeszkadza. I tak będzie podlegał pod UDT

Napisano
masą zespołu pojazdów w przypadku holowania, zmiesci

w 40 t ?

Art. 2.

49)zespół pojazdów - pojazdy złączone ze sobą w celu poruszania się po drodze jako całość; nie dotyczy to pojazdów złączonych w celu holowania;

 

:D

Wszystkie drogi prowadzą do . . .

... trumny

Napisano

To niestety za dużo. Czeka Cię odstępstwo - niezależnie od tego czy będzie specjalny, czy nie.

Napisano
Jacdiag - takie zabudowy nigdy nie były, nie są i nigdy nie będą homologowane. Warto, żeby Diagności w końcu troszeczkę się dokształcili w tym temacie.

Oczywiście, że będzie to dopuszczenie jednostkowe

 

Aleś pojechał ????

A może właśnie będzie dopuszczenie indywidualne?

Napisano

Indywidualne, jednostkowe... różnica niewiele wnosząca do tematu, że na pewno nie homologacja dla takich pojazdów.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.