kowal Napisano 13 Grudzień 2005 Share Napisano 13 Grudzień 2005 PORADY Właściwa technika jazdy pozwala zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 20 procent Jadę i oszczędzam Średniej wielkości samochód z silnikiem o pojemności 1,6 l może okazać się wyjątkowo ekonomiczny, jeśli umiemy nim jeździć oszczędnie. Pokazali to w swoich badaniach pracownicy Politechniki Opolskiej, Wacław Hepner i Ireneusz Hetmańczyk. Według nich jeździć ekonomicznie, to jeździć płynnie. Nie ma sensu rozpędzać auta i natychmiast hamować. Jednak ruszać należy w miarę dynamicznie, na pół gazu - w przeciwnym wypadku auto ślamazarnie toczy się na pierwszym biegu, przy którym zużycie paliwa jest najwyższe. Wóz z silnikiem benzynowym o pojemności 1,6 l w trakcie przyspieszania na pierwszym biegu może spalić nawet 100 l na 100 km, a 2-litrowy diesel około 30 l. Silniki benzynowe mogą pracować nawet na niskich obrotach poniżej 1000 obr./min, nowoczesne diesle wymagają wyższych, szczególnie przy ruszaniu. Należy używać jak najwyższych biegów. Hepner i Hetmańczyk wyliczyli, że auto jadące z prędkością 45 km/h na piątym biegu zużywa 3,9 l/100 km, a przy tej samej prędkości na biegu trzecim - 5,1 l/100 km. Na biegu pierwszym spala aż 13,5 l. Dlatego radzą: szybko wrzucać jak najwyższe biegi. Trzeci przy 30 km/h, czwarty przy 40 km/h, a piąty przy 50 km/h. Naturalnie nie wolno dławić silnika, jeżeli zaczyna szarpać, bieg należy zredukować. Trzeba przy tym unikać wysokich obrotów: przy maksymalnym otwarciu przepustnicy maksymalny moment obrotowy pojawia się przy 3600 obr./min, natomiast przy przepustnicy otwartej w połowie, silnik osiąga maksymalny moment przy ok. 2000 obr./min. W jeździe ekonomicznej nie ma więc sensu "piłować" silnika na wysokich obrotach. Dojeżdżając np. do skrzyżowań, pojazd może swobodnie toczyć się na luzie. Pracujący na biegu jałowym silnik o pojemności do 2 l spala ok. 1 l/100 km. Niby niedużo, ale można i w tym momencie zaoszczędzić. Wystarczy hamować silnikiem, gdy samochód ma włączony bieg. Wtedy w silnikach z wtryskiem zużycie paliwa spada do zera. Dopiero gdy obroty silnika spadają poniżej 1000 obr./min, pojawia się dawkowanie paliwa. Wystarczy zawczasu zredukować bieg, by nadal hamować silnikiem i jednocześnie oszczędzać paliwo. - Cztery zasady oszczędnej jazdy 1. Jechać płynnie i obserwować otoczenie, by nie być zmuszonym do nagłego hamowania 2. Jak najszybciej włączać wyższy bieg 3. Ruszać na pół gazu 4. Hamować silnikiem Zródło Rzeczpospolita Jak wy podchodzicie do tego problemu Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Psuj Napisano 14 Grudzień 2005 Share Napisano 14 Grudzień 2005 Dojeżdżając np. do skrzyżowań, pojazd może swobodnie toczyć się na luzie. Ekonomicznie nie znaczy bezpiecznie. Mnie zawsze uczyli, że na luz się nie wyrzuca, szczególnie zimą, bo w razie poślizgu to już można tylko zdrowaśkę odmówić... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
SKP Botojan2 Napisano 14 Grudzień 2005 Share Napisano 14 Grudzień 2005 wydaje sie ze "psuj"ma racje bo nas uczyli tego co on pozdrowionka Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
berecik Napisano 14 Grudzień 2005 Share Napisano 14 Grudzień 2005 Jak pojedziesz ekonomicznie i oszczędnie to z tyłu będą trąbić na Ciebie ... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kontroler2 Napisano 14 Grudzień 2005 Share Napisano 14 Grudzień 2005 Oszczędny gość był przed chwiją na badaniu. Po naciśnięciu pedału hamulca zablokowało cylinderki.Samochód ma 76 tys. od nowego klocki hamulcowe prawie nówki .Kierowca pochwalił się ,że hamulca nie używa tylko redukuje biegami. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
gladki Napisano 14 Grudzień 2005 Share Napisano 14 Grudzień 2005 Ja jezdże automatem i nici z luzu,ale przynajmniej silnika nie zakatuje Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Darek :-) Napisano 14 Grudzień 2005 Share Napisano 14 Grudzień 2005 W mieście raczej trudno mówić o ekonomicznej jeździe, natomiast w trasie to zależy ile mam czasu aczkolwiek są granice których nie pezekraczam. Po mieście nawet jak chce się jechać ekonomicznie to godziny szczytu, swiatła i inne historie nie pozwalają na oszczędną jazdę. W trasie przeważnie prędkość 90-110km/h no chyba że się spieszę to trochę przyłożę. Darek Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
ijm Napisano 14 Grudzień 2005 Share Napisano 14 Grudzień 2005 Staram sie tak jezdzic jak to opisano wyzej, ale na naszych drogach i przy obecnym nasileniu ruchu nie jest latwo, zaskoczylo mnie tylko to dosc szybkie dodawanie gazu, myslalem ze lepiej lagodnie rozpedzac samochod na poszczegolnych biegach. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.