Skocz do zawartości

Żarówki samochdowe


Darek :-)

Rekomendowane odpowiedzi

Parametry i własności żarówek

Napięcie nominalne - Napięcie przy którym żarówka jest używana, np. 6V, 12V, 24V

Napięcie znamionowe - Napięcie, na jakie została zaprojektowana żarówka. Dla żarówek reflektorowych przeznaczonych do samochodów osobowych wynosi ono 13,2 V

Strumień świetlny - Moc promieniowania świetlnego („ilość światła wychodzącego poza żarówkę w różnych kierunkach”)

Wydajność świetlna (sprawność) - Stosunek strumienia świetlnego żarówki do mocy elektrycznej [lm/W]

Zużycie lumenów -

- Wskaźnik wydajności światła żarówki używanej w porównaniu z nową

- Pomiar dokonany po 75% określonej (Tc) trwałości żarówki

- Wyrażony w procentach początkowego strumienia

Przykład: zażycie lumenów = 60%, co oznacza, że używana lampa daje 40% mniej światła niż nowa lampa

Trwałość - Czas, który upływa od momentu przepalenia skrętki i braku emisji światła (B3 = 35, Tc = 63.2% uszkodzonych żarówek). Trwałość żarówek halogenowych wynosi od kilkuset do ponad tysiąca godzin, ale np. firma Philips zaleca wymianę żarówek co 2 lata, lub co 50000 km.

 

Wybrane typy samochodowych źródeł światła

1.Żarówka halogenowa H1 12V 55W z trzonkiem P14,5s. Zastosowanie: reflektory główne

2.Żarówka halogenowa H3 12V 55W z trzonkiem PK22s. Zastosowanie: reflektory przeciwmgłowe

3.Żarówka halogenowa H4 12V 60/55W z trzonkiem P43t-38. Zastosowanie: reflektory główne (światło mijania i drogowe). Najpopularniejsza żarówka reflektorowa.

4.Żarówka halogenowa H7 12V/55W z trzonkiem PX26d. Zastosowanie: reflektory główne. Jest to ulepszona wersja H1

5.Żarówka halogenowa HB3 12V 60W z trzonkiem P20ds. Zastosowanie: reflektory główne

6.Żarówka halogenowa HB4 12V 51W z trzonkiem P22ds. Zastosowanie: reflektory główne

7.Żarówki nowej generacji, „high performance „ (o wysokiej wydajności). Typy: H9 12V 65W z trzonkiem PGJ 19-1(z lewej); H11 12V 55W z trzonkiem PGJ 19-2 (z prawej). Dają większy strumień świetlny (H11: 1350 lm ; H9: 2100 lm) w porównaniu do H4.

8.Żarówka R2 12V 45/40W z trzonkiem P45t-41. Zastosowanie: reflektory główne. Obecnie rzadko stosowana (np. Fiat Uno, starsze wersje 126p).

9.Lampa ksenonowa D2S 85V 35W z trzonkiem P32d-2. Zastosowanie: reflektory główne typu soczewkowego.

10.Lampa ksenonowa D2R 85V 35W z trzonkiem P32d-3. Zastosowanie: reflektory główne z odbłyśnikiem paraboloidalnym.

11.Żarówki: P21W 12V 21W oraz P5W 12V 5W z trzonkiem BA15s. Zastosowanie: kierunkowskazy (standardowe kolory bańki: bezbarwny i pomarańczowy), światła STOP (wersja 21W); światła pozycyjne (wersja 5W).

12.Żarówka P21/5W 12V 21/5W z trzonkiem BAY15d. Zastosowanie: światła pozycyjne i STOP.

13.Żarówka całoszklana W5W 12V 5W z trzonkiem W2.1x9.5d. Zastosowanie: światła pozycyjne.

14.Żarówki całoszklane W2,3W oraz W1,2W 12V 2,3W i 1,2W z trzonkiem W2x4.6d. Zastosowanie: „trzecie” światła STOP (wersja 2,3W), podświetlanie deski rozdzielczej (wersja 1,2W).

15.Żarówki rurkowe C5W i C10W 12V 5W i 10W z trzonkiem SV8.5. Wersja o długości 35 mm. Zastosowanie: lampki oświetlenia wnętrza.

16.Żarówki rurkowe C5W i C10W 12V 5W i 10W z trzonkiem SV8.5. Wersja o długości 40 mm. Zastosowanie: lampki oświetlenia wnętrza.

17.Żarówki całoszklane BAX 12V 2W oraz 1,2W z trzonkiem plastykowym BAX 10d. Zastosowanie: lampki kontrolne w zestawach wskaźników.

18.Żarówki całoszklane BAX 12V 2W oraz 1,2W z trzonkiem plastykowym BAX 10s. Zastosowanie: lampki kontrolne w zestawach wskaźników.

 

Tuning żarówek

1.Dające więcej światła

 

Philips Premium +30%

Osram Super +30%

Narva Range Power +30%

Tungsram Mega Light +30%

Philips Vision Plus +50%

Osram Silverstar +50%

Tungsram Mega Light +60%

 

Żarówki ze skróconym żarnikiem, który powoduje silniejsze skoncentrowanie światła (zwiększenie strumienia odpowiednio o 30, 50 czy 60%) w obszarze ok. 75 m przed samochodem, przy krawężniku jezdni. Sugerowane oznaczeniem zwiększenie całkowitego strumienia świetlnego byłoby oczywiście niezgodne z regulacjami europejskimi. Jednak skrócenie żarnika powoduje znaczne skrócenie żywotności żarówek. Aby temu zaradzić do gazu halogenowego wypełniającego bańki żarówek dodaje się ksenonu. Jednak nie ma on tutaj nic wspólnego ze świeceniem. Praktycznie żarówki tego typu świecą wyraźnie jaśniej niż zwykłe i lepiej oświetlają drogę. Philips Vision Plus posiadają ponadto bańkę pokrytą częściowo niebieskim filtrem, natomiast Osram Silverstar bańkę pokrytą od góry srebrną powłoką, która powoduje że żarówka jest mało widoczna na tle odbłyśnika reflektora. Oba te typy dają ponadto zwiększony o kilkanaście m zasięg światła na drodze.

 

2.Do jazdy w złych warunkach atmosferycznych

 

Philips Allweather

Philips Gold

Osram Allseason

Osram Allseason +30%

Narva Azurro

Tungsram All Day

 

Żarówki posiadające bańkę pokrytą specjalnym filtrem, powodującym emisję żółtawego światła, dającego wyraźnie lepsze oświetlenie drogi w złych warunkach atmosferycznych (mgła, deszcz, śnieg). Philips Allweather emitują żółtawo-fioletowe światło. Philips Gold posiadają gęstszy filtr, niż Allweather, dają bardziej żółte światło, ale i o mniejszym strumieniu. Osram Allseason produkowane są w wersji zwykłej i +30%. Emitują jasnocytrynowe światło.

 

Żarówki tego rodzaju nadają się doskonale do reflektorów przeciwmgłowych posiadających biały odbłyśnik i szyby. W reflektorach głównych dają natomiast gorsze oświetlenie drogi podczas dobrej przejrzystości powietrza, niż żarówki typu +30%. Jednak filtr żółty osłabia strumień światła i aby temu zaradzić zwiększa się strumień świetlny emitowany przez żarnik, co powoduje znaczne skrócenie żywotności żarówek.

 

3.“Blue”; dające białe światło

 

Philips Blue Vision

Osram Cool Blue

Narva Range Power Blue 30%

Tungsram Super Blue

 

Żarówki posiadające bańkę pokrytą specjalnym niebieskim filtrem, powodującym emisję bielszego niż w przypadku zwykłych żarówek światła, dającego lepsze oświetlenie drogi w normalnych warunkach atmosferycznych. Oko ludzkie jest przyzwyczajone do naturalnego światła słonecznego, które jest odbierane jako białe. Oświetlenie żarówkami typu „blue” powoduje lepsze spostrzeganie znaków drogowych i mniej męczy wzrok kierowcy. Jednak filtr niebieski osłabia strumień światła i aby temu zaradzić zwiększa się strumień świetlny emitowany przez żarnik , co powoduje znaczne skrócenie żywotności żarówek. Żarówki BV są także produkowane jako pozycyjne 5W, ponieważ zwykła żarówka wyróżniałaby się żółtawym odcieniem na tle „białej” halogenowej.

 

4.Niewidoczne” żarówki do białych kierunkowskazów

 

Philips Silvervision

 

Emitują pomarańczowe światło. Gdy nie świecą są niewidoczne na tle białych opraw kierunkowskazów, lub reflektorów zespolonych (w odróżnieniu od zwykłych żarówek pomarańczowych).

 

Oprócz powyższych w sprzedaży dostępne są ponadto 2 inne typy ulepszonych żarówek:

 

1.Żarówki o zwiększonej mocy, „rajdowe”

 

Philips Rally

Philips Turbo

Philips Rally Allweather

Philips Turbo Allweather

Narva

 

Żarówki o znacznie wyższej mocy, niż standardowe:

 

80/70W; 100/55W; 100/90W; 110/85W; 130/100W.

 

Przeznaczone są do samochodów wyścigowych. Ze względu na znacznie większy strumień świetlny nie są dopuszczone do stosowania na drogach publicznych. Znacznie zwiększona moc żarówek powoduje wydzielanie się w nich dużych ilości ciepła oraz przepływ dużych prądów w instalacji elektrycznej samochodu, co w przypadku założenia takich żarówek do standardowych reflektorów „zwykłych” samochodów osobowych może spowodować pęknięcie szyby reflektora, żółknięcie i spływanie odbłyśników, uszkodzenie instalacji elektrycznej na skutek przeciążenia, niedostateczne ładowanie akumulatora. Ponadto w przypadku zatrzymania takiego pojazdu przez policję kierowcy grozi mandat i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Jak wynika z postów na forum Autokącika , oświetlenie drogi żarówkami 100/90 W wcale nie jest wyraźnie lepsze niż homologowanymi żarówkami typu +50%.

 

2.„Wynalazki”

 

Techno Xenon,

Laser Blue,

Xenon Halogen i inne, przeważnie zawierające w nazwie słowa „xenon” czy „laser”.

 

Są to produkty mniej znanych wśród producentów żarówek firm, które jak wykazał test zamieszczony w Auto Świecie nr 46, mają przeważnie kiepskie parametry, złe rozłożenie światła (bardzo jasne plamy w jednych miejscach i ciemne w innych), oślepiają kierowców jadących z przeciwka. Z postów na forum Autokącika wynika, że bardzo szybko się przepalają. Są natomiast bardzo drogie i umieszczone w efektownych opakowaniach. W nazwach używane są słowa „xenon” co ma sugerować niewiarygodną jasność świecenia, niemal taką jak lamp ksenonowych, czy „laser” – co jest już zupełną bzdurą. Jest to zwykłe wykorzystywanie niewiedzy kupujących, gdyż jak już napisano ksenon dodawany do żarówek nie ma nic wspólnego ze świeceniem. Lampa ksenonowa nie jest zaś żarówką, jak niektórzy błędnie sądzą, tylko lampą wyładowczą.

 

W tym miejscu należy też wspomnieć o kolorowych nakładkach na żarówki, które dają światło mieniące się wszystkimi kolorami tęczy, lub wyraźnie niebieskie i znacznie osłabiają strumień świetlny, powodując fatalne oświetlenie drogi. Używanie czegoś takiego poza tym, że jest zabronione i może mieć konsekwencje w przypadku zatrzymania przez policję, jest po prostu prymitywnym buractwem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dbaj o światła

Statystyki wypadków pokazują, że ich liczba pomiędzy zmierzchem a świtem jest relatywnie wyższa niż za dnia. Liczba zabitych i bardzo ciężko rannych też bywa nieproporcjonalnie większa.

Trudniejsze warunki jazdy przy ograniczonej widoczności to więcej nieszczęśliwych zdarzeń na drogach. Dlatego tak ważna jest jakość oświetlenia samochodu. Niedostatki oświetlenia często umykają uwadze nawet samego kierowcy. W zasadzie może on jedynie sprawdzić czy światła świecą czy nie.

Przyjrzyjmy się reflektorom samochodowym. Wiązka światła mijania wysyłana z takich reflektorów ma jaśniejszą część skierowaną na drogę i prawe pobocze i ciemniejszą - powyżej. Oba te obszary rozdziela granica światła i cienia. Reflektory podlegają homologacji. Laboratoryjne badania homologacyjne to jedyny moment, kiedy weryfikowana jest ich jakość. Podobnie jest z żarówkami. Podczas eksploatacji światła są natomiast jedynie ustawiane tak, by jaśniejsza część padała na drogę do ok. 75 m przed pojazdem po lewej stronie i odpowiednio dalej po prawej. Natomiast powyżej horyzontu światło powinno być ograniczone, aby nie oślepiać nadjeżdżających z przeciwka. Regulacji dokonuje się w warsztatach i stacjach kontroli pojazdów za pomocą specjalnych przyrządów. Dodatkowo mierzy się jeszcze światłość świateł drogowych. Światła te z reguły świecą silniej, nie mają granicy światła i cienia i używa się ich rzadziej.

Istnieją trzy, jakościowo różne rodzaje wymagań dotyczących reflektorów samochodowych - w zakresie oświetlenia drogi i olśnienia. W efekcie współczesne reflektory świateł mijania mogą kilkakrotnie lepiej oświetlać drogę niż ich poprzednicy. Ważną sprawą są określone kategorie żarówek, które pasują do konkretnego reflektora. Na rynku są żarówki czasem wielokrotnie przekraczające tolerancje dla żarówek masowej produkcji.

Aby ocenić rzeczywisty stan oświetlenia w Instytucie Transportu Samochodowego wykonano badania, którym poddano losową próbkę pojazdów przy wykorzystaniu komputerowego przyrządu do badania i ustawiania świateł opracowanego w ITS. Tylko 11 proc. pojazdów miało prawidłowo ustawione reflektory i tylko 1/8 miała prawidłowe natężenia oświetlenia reflektorów. Jedną z przyczyn jest niedostateczna jakość niektórych żarówek i jakość reflektorów. Dlatego podczas zakupu tych elementów warto zwrócić uwagę, czy mają homologację.

Wskazówki dla użytkowników aut:

 

- po każdej wymianie żarówek najlepiej jednocześnie w obu reflektorach trzeba koniecznie ustawić światła; warto to robić także zawsze wtedy, gdy stwierdzamy wzrokowo pogorszenie widoczności,

- kupować jedynie standardowe żarówki znanych producentów zgodne ze specyfikacją podaną w instrukcji obsługi pojazdu; warto unikać żarówek najtańszych,

- jeżeli stwierdzimy po wymianie żarówek zauważalne pogorszenie widoczności, należy wypróbować inny zestaw żarówek uznanego producenta,

- stosować w miarę możliwości oryginalne reflektory, a jeśli decydujemy się na inne, powinny koniecznie mieć znak homologacji europejskiej.

 

 

 

żródło motofakt

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 10 months later...

Szczytem bezmyślności jest tuning optyczny, którego efektem ubocznym jest pogorszenie jakości świateł zarówno przednich jak i tylnych. Oczywiście indywidualizacja wyglądu samochodu nie jest niczym złym, jednak wszelkie przeróbki należy przeprowadzać w oparciu o sprawdzone i atestowane produkty. „Hitem” są tanie zestawy oświetlenia ksenonowego, które nie posiadają homologacji. Przeznaczone są do samodzielnego montażu w miejscu tradycyjnych reflektorów, a właściwie w ich wnętrzu, po odpowiednich przeróbkach. W sposób bezpośredni zagraża to bezpieczeństwu ruchu drogowego bo powoduje ekstremalne oślepianie użytkowników samochodów jadących z przeciwka. Zabawa z „ksenonami”, które z założenia są źródłem specyficznego, silnego światła jest niedopuszczalna. Zgodnie z prawem obowiązującym w UE (regulacja ECE R48), pozafabrycznie montowany może być tylko kompletny ksenonowy zestaw reflektorowy. W jego skład wchodzą homologowane reflektory (na przykład opatrzone symbolem E1 na zewnętrznej szybie), automatyczny system poziomowania lamp i układ oczyszczania szyb reflektorów. Warto również wiedzieć, że samowolna ingerencja w budowę reflektora jest niedopuszczalna, bo unieważnia jego fabryczną homologację.

Jedynym sposobem na eliminacje tego typu zjawisk są rygorystyczne kontrole przeprowadzane w ramach przeglądów okresowych. :D

Coraz większą popularnością cieszy się nowa generacja żarówek, dających światło o wyższej temperaturze barwowej. Zamiast 3200K typowych dla żarówki tradycyjnej, żarówki nowej generacji dają światło 4000K, a więc zbliżone do światła dziennego. Pozostałe parametry żarówki nie zmieniają się (moc 55W, napięcie 12 V). Kierowcy, którzy zdecydowali się na ich montaż (idealnie pasują w miejsce tradycyjnych) doceniają zdecydowaną poprawę widoczności znaków poziomych i pionowych oraz mniejsze zmęczenie podczas długich nocnych podróży. Oczywiście – osoby zainteresowane zakupem powinny ograniczyć swoje zainteresowanie wyłącznie do wyrobów markowych mających oznaczenie E lub E1 (dopuszczenia do ruchu w krajach UE

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z własnego doświadczenia dodam:

 

H7 - największa porażka przepalają się nagminnie do tego potrafią robić to obie równocześnie, instalowanie H7 +50% to igranie z losem padają ja muchy po muchozolu.

 

Wszelki "Blue" dają złudne poczucie lepszej widoczności (oczywiście w znacznej mierze zależy to od indywidualnych preferencji kierowcy) a prze podwyższenie temp. i skrócenie zarnika są jeszcze mniej trwałe.

 

Są dostępne żarówki "allday" które mają podwyższoną trwałość zapewne kosztem strumienia warto rozważyć zastosowanie do samochodów o utrudnionym dostępie do ref.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Masz rację H7 to "paskudztwo" wciąż się przepala, dodam że w "dzisiejszych" samochodach np. Fiat Stilo wymiana jest już naprawą samochodu.

Wypada pogratulować konstruktorom głupoty.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Koledzy wpisujcie największe porażki konstruktorów przy projektowaniu oświetlenia pojazdu (oczywiście chodzi mi o wymianę żarówek).

U mnie mimo wszystko Fiat Stilo wymiana żarówek w reflektorze od strony kierowcy (oczywiście wersja z kierownicą po "kontynentalnej" stronie :D .).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nowe, japońskie samochody gdzie w czasie wyciągania żarówki z reflektora w łapkach zostaje nam gniazdo ją mocujące. Dlatego coraz rzadziej zabieram się za to.

Ponadto Astra II ze swą bakelitową wtyczką żarówki. Ileż to razy spotkałem te auta, które miały pokruszone łapki w wyniku niepoprawnej próby jej wymiany przez "miszczów" pomagającym swym damom przy jej wymianie.

-"Co? Ja nie wymienię?! Patrz Zocha jak się to robi,kurna, i ucz się!

Trach!! łapka złamana.

- Że co Zocha? Że krzywo świeci? Tak musi być kurna

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

xsara II z ABS.

Nie potrafiłem dostać się do l. pozycji przód. Zaraz za ref. siedzi ABS, reflektor nie daję się wyjąć bez demontazu zderzaka - poddałem się jak tos wie to prosze podzielić się wiedzą.

 

Za to mistrzostwo świata Mondeo 2001. Dwie zapinki w górę i cały ref. jedzie do przodu na prowadnicach jak szuflada.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nowe, japońskie samochody gdzie w czasie wyciągania żarówki z reflektora w łapkach zostaje nam gniazdo ją mocujące.

 

Avensis :(

 

Golf IV , to samo, żarówki od kierowcy = demontaż akumulatora.

Tico wymiana postojówek = demontaż nadkoli

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

AX

Tu trzeba przyznać francuzą działanie z głową "skoro zrobiliśmy samochód że wszystko się w nim pierniczy, to chociaż zróbmy przysługe machanikom niech im się miło naprawia"

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na każdą rzecz można patrzeć z dwóch stron. Jest prawda czasów, o których mówimy i prawda ekranu, która mówi: "Prasłowiańska grusza chroni w swych konarach plebejskiego uciekiniera". Zróbcie mi przebitkę zająca na gruszy... Nie, nie! Zamieńcie go na psa! Zamieńcie go na psa. Niech on się odszczekuje swoim prześladowcom z pańskiego dworu. Niech on nie miauczy..

 

http://film.wp.pl/p/id,7977,size,1,galeria.html :mrgreen:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.