Skocz do zawartości

Nowy hak a Reg EKG 55


lesli

Rekomendowane odpowiedzi

No jest, bo wszystkie światła wymagane przepisami muszą działać w takiej przyczepie, a diagnosta nie jest od zgadywania jaka przyczepa stara. Poza tym dziś ciągnie auto przyczepę pra-dawną bez światła cofania, a jutro nową, w której już się nie obejdzie bez tego światła. Ot i tak wygląda cała sprawa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja uważam, że taki pojazd może posiadać złącze 7 pinowe ale nie będzie mógł ciągnąc przyczepy innej niż lekka jak przyczepa spełnia nowe kryteria (posiada światło cofania).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

§ 12. 1. Pojazd, z zastrzeżeniem ust. 2, wyposaża się w następujące światła zewnętrzne:

14) cofania – pojazd samochodowy, z wyjątkiem motocykla, i przyczepa o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 750 kg; dotyczy przyczepy zarejestrowanej po raz pierwszy po dniu 1 sierpnia 2009 r.;

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wszystko jasne ale nikt się nie pyta klienta jaką będzie ciągał przyczepę może tylko lekką a jak sprzeda samochód za dwa lata i inny klient będzie ciągał akurat lawete? To samo dotyczy pojazdów starszych które juz mają haki i chca ciągnąć nową lawet po 2009r

Czyli w przepisach nie ma konkretnie że pojazd dzisiaj przyjeżdżający na badanie haka ma mieć zamontowane gniazdo 12 pinowe tak jak jest przepis że przyczepy o DMC zarejestrowane po raz pierwszy po 2009r mają mieć światło cofania

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Stare haki z racji niedopracowenego złącza/oświetlenia nie mogą nowych przyczep zapinać!

Właśnie z tego powodu nie ma potrzeby o cokolwiek klienta pytać a robić swoje w zgodzie po przepisach. To nie zgaduj-zgadula. Pisałem, hak musi dla każdej przyczepy odpowiadać!

Niestety na dziś mus mieć 13 PIN.

Z dobrego serca tylko dopowiem, że za 7 PIN afery nie robię, a uprzedzam lojalnie klienta, że za brak światła cofania podczas holowania dowód może stracić i nikt inny jak tylko on sam będzie temu winny!

 

Podobna sytuacja dotyczy platform rowerowych montowanych na hakach, gdzie nie ma mowy o datach pierwszej rejestracji i o masach, a jest mowa o jednym: wszystkie światła platformy spięte z samochodem przy pomocy hakowego złącza muszą działać. Nikt nie drepta dookoła samochodu i nie pyta czy czasami siodełko światła cofania nie zasłania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Stare haki z racji niedopracowenego złącza/oświetlenia nie mogą nowych przyczep zapinać!
A podstawę prawną otrzymam na piśmie. Może być na forum :cool:
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie ma na to podstawy prawnej. Mówię o tym, że stara 7 PIN-owa instalacja nie włączy w nowej przyczepie światła cofania. Jak ktoś się godzi na mandaty, to proszę bardzo. Swoje napisałem o lojalności wobec klienta. ;-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mówię o tym, że stara 7 PIN-owa instalacja nie włączy w nowej przyczepie światła cofania. Jak ktoś się godzi na mandaty, to proszę bardzo.
Ja o tę podstawę do mandatu bym prosił. Przykładowo mam pojazd ze złączem 7-pinowym i chcę wypożyczyć z wypożyczalni przyczepę, ale wszystkie które mają są ze złączem 13-pinowym. Na jakiej podstawie nie mogę się poruszać takim zestawem?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

blakop, ale czym innym jest brak obowiązkowego wyposażenia pojazdu czy też faktyczne nie spełnianie warunków technicznych, a czym innym takie zestawienie pojazdu z przyczepą, o jakie pytam.

 

[ Dodano: 11-01-2018, 15:11 ]

Ale moja inspektorka co to wyłapuje przeciążone Iveczka na szosie w życi tej bajki nie kupi. :evil:
W takim przypadku niech sąd rozstrzyga zasadność nałożenia kary w postaci mandatu i zatrzymania DR. A pewnie jakbym był upierdliwy, to pociągnąłbym temat dalej i zażądał od OKRD zadośćuczynienia za uniemożliwienie rozporządzania własnym mieniem w wyniku błędnej decyzji organu.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Inny podobny przypadek to podłączenie naczepy wyposażonej w ABS do ciągnika siodłowego nie mającego dodatkowego gniazda zasilającego. Można skonfigurować taki zestaw czy nie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

brak obowiązkowego wyposażenia pojazdu

 

Jaki brak, jak mówię że w domu mam!!

 

Ja tu widzę pełną analogię do stwierdzenia "tu wszystko działa, ale akurat nie teraz" 8)

 

Pojazd nie ma pełnego oświetlenia i za to mandat się należy!! To, że akurat wynika to nie z niesprawności, tylko braku kompatybilności pojazdów nie ma tu znaczenia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jaki brak, jak mówię że w domu mam!!
A co mnie obchodzi co masz w domu. Przecież wyposażenie pojazdu ma się znajdować w nim, bo gaśnica samochodowa w domu to wyposażenie domu.
Pojazd nie ma pełnego oświetlenia i za to mandat się należy!!
Ale, ale. Za mną jedzie kolega co ma złącze 13-pinowe to możemy sprawdzić czy działa. I nagle się okaże, że ani podstawy do mandatu, ani do zatrzymania DR nie ma.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sorry, ale chyba się nabijasz. Ja nie zarzucam, że którykolwiek z tych pojazdów jest niesprawny, tylko że jako zespół pojazdów nie mogą się poruszać bo sposób ich połączenia narusza podstawy art. 66 PoRD.

 

Nie wnikam w to czy zasadne jest tu zatrzymanie DR. Może i nie jest. Ale zestaw taki ma niesprawne oświetlenie i tyle. Co to za absurdalny przykład z tym kolegą z tyłu??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8. Pojazd przystosowany do ciągnięcia przyczepy oraz przyczepa powinny być wyposażone w odpowiednie urządzenia sprzęgające, o których mowa w Regulaminie nr 55 EKG ONZ.

Połączenia elektryczne urządzeń sprzęgających powinny być wykonane w sposób zgodny z aktualnym poziomem wiedzy inżynierskiej zapewniający bezpieczeństwo w ruchu drogowym.

Poziom wiedzy jest opisany w normach: PN-ISO 1724, PN-ISO 3731, PN-ISO 3732, PN-ISO 1185.

1. Zakres normy

W niniejszej Normie Międzynarodowej określono wymiary, rozmieszczenie styków, badania i wymagania dotyczące złączy wtyczkowych 7-stykowych typu 12 N przeznaczonych do elektrycznego połączenia pojazdów ciągnących i ciągniętych z instalacją o napięciu 12 V, zapewniając w ten sposób zamienność.

 

UWAGA. W przypadku nowych rozwiązań i tam gdzie potrzebna jest większa liczba styków niż 7 alternatywą stosowania złącza 7- stykowego, zgodnego z niniejszą Normą Międzynarodową i ISO 3732, może być użycie złącza 13-stykowego, zgodnego z ISO 11446.

 

Dla mnie 'zamienność' znaczy ni mniej ni więcej jak tylko tyle, że złącze elektryczne zapodaje prąd na wszystkie wymagane lampy i odwrotnie - żadne wymagane lampy nie zatrzymują na wtyczce prądu. No jakoś tak. Tworzymy zespół pojazdów z przyczepą, w której wymagane jest cofania światło, no to nie ma zmiłuj, trzeba wtyk przerobić na taki aby móc to światło włączyć. Mowa o włączeniu przez kierowcę i z miejsca kierowcy światła cofania w przyczepie, gdy przyczepa wraz z samochodem tworzy zespół pojazdów. ;-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ależ ono sprawne, tylko nie działa. W tej konfiguracji nie działa, ale działa :evil:

 

Równie dobrze możesz w ogóle nie podłączyć elektryki przyczepy (brak przejściówki 7/13) i też będziesz się tłumaczył, że światła sprawne, ale nie działają?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tworzymy zespół pojazdów z przyczepą, w której wymagane jest cofania światło, no to nie ma zmiłuj, trzeba wtyk przerobić na taki aby móc to światło włączyć. Mowa o włączeniu przez kierowcę i z miejsca kierowcy światła cofania w przyczepie, gdy przyczepa wraz z samochodem tworzy zespół pojazdów. ;-)

Dla mnie sytuacja jest prosta:

Auto z gniazdem 7-pin + przyczepa 7-pin Kombinacja dopuszczalna

Auto z gniazdem 13-pin + przyczepa 13-pin Kombinacja dopuszczalna

Auto z gniazdem 13-pin + przyczepa 7-pin Kombinacja dopuszczalna

Auto z gniazdem 7-pin + przyczepa 13-pin Kombinacja niedopuszczalna

 

Dlatego nie rozumiem co to ma być za argument - "bo nie wiadomo jaką przyczepę kierowca podepnie". Nie ma przecież w warunkach technicznych zapisu, że gniazdo ma być 13-pinowe, co w prostej linii powoduje że może być 7-pinowe. Dopiero sprzęgnięcie pojazdu z "niekompatybilną" przyczepą powoduje że warunki techniczne dla takiej przyczepy nie będą spełnione.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

warunki techniczne dla takiej przyczepy nie będą spełnione.

 

Warunki dla zestawu nie będą spełnione. Bo przyczepa sama w sobie warunki spełnia.

I tu faktycznie jest problem, czy jest podstawa do zatrzymania DR za "usterki"(?). No i którego DR :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.