Skocz do zawartości

Nowy hak a Reg EKG 55


lesli

Rekomendowane odpowiedzi

Ale diagnosta nie sprawdza warunków rzeczywistych na drodze jak ktoś załadował przyczepę sobie, tylko ocenia podczas badania czy ładowność pojazdu poprawnie została opisana. A robi to po to, żeby pojazd nie stwarzał zagrożenia na drodze. Podobna zasada obowiązuje podczas sprawdzania złacza elektrycznego haka. Sprawdzić tak aby pojazd/złącze zagrożenia nie stwarzał.

Diagnosta ma sprawdzić stan pojazdu zgodnie z warunkami technicznymi a te dopuszczają oba typy gniazda. Próbujesz z siebie zrobić jakiegoś szeryfa. Pokaż mi zapis w którym jest napisane, że "samochód" musi być wyposażony w w gniazdo 13pinowe. Nic takiego nie istnieje. Zresztą już padłą odpowiedź, która podsumowuje temat:

 

Przyczepa też ma zapewniać bezpieczeństwo ale w jakichś określonych ramach czyli jeżeli ma ładowność 500 kg a ktoś załaduje 1000 to nie jest wina przyczepy jak się koło urwie. Podobnie z podpięciem złącza elektrycznego, samochód ma złącze inne niż przyczepa to powinno to dać do myślenia kierującemu.

 

Jeżeli użytkownik sprzęgnie przyczepę, która jest wyposażona w światło cofania ale pojazd nie zapewnia odpowiedniego złącza elektrycznego to taka osoba może zostać ukarana mandatem. To samo dotyczy się przeładowania przyczepy czy wykorzystanie takiej, której DMC nie spełnia określonego współczynnika względem DMC pojazdu ciągnącego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja już swoje napisałem. Niektórzy cisną teorię widząc tylko lekką przyczepkę lub z deka starawą i mają swoją rację. A ja z uporem maniaka twierdzę, że złącze powinno być uniwersalne. Miałem do czynienia z ciężarówkami, gdzie montowano zubożałe instalacje o światło cofania właśnie jak i pomijano sygnał kontrolny niesprawności kierunkowskazów w przyczepie/zespole pojazdów. Też to jest pomijane, czy nie ma jak sprawdzić? A podobno sens niewymaganego testowania amortyzatorów podczas okresowego badania technicznego idzie jakoś uzasadnić...

Wracając do sedna, jakoś nie wierzę w żadne klienckie zapewnienia, że w razie potrzeby to się kable wstecznego pociągnie. Nie wierzę i koniec. Raz się jeden 'śwagier' zaklinał, że folie z szyb ściągnie. Tak zapewniał, aż wpadł w łapy organu i pierwsze co rzekł, że te folie są podbite przez diagnostę, a że zreflektował się w czas, iż tym nieszczęśnikiem byłem ja, to darł szyby na poczekaniu. Życie. Już z nim nie piję.

Wracając do haka, to tak: usterka drobna 6.1.10. e) z dopiskiem: nieprawidłowość dotyczy pojazdów, o których mowa w § 12 ustęp 1 punkt 14 wiadomego rozporządzenia i można mnie po sądach ciągać.

Miłego weekendu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podroczylim się, to wyjaśnię swoje. Zgadzam się z twierdzeniem, że przyczepa ma być kompatybilna z pojazdem. Paprock twierdzi, że pojazd ma mieć gniazdo 13-pinowe, a jednocześnie cytuje przepisy i normy w nich zawarte, które dopuszczają inne połączenia z zastosowaniem odpowiednich wtyków przejściowych. Co do poruszania się zestawem pojazd 7-pin+przyczepa 13-pin - zagraża on porządkowi ruchu, bo nie spełnia tylko jednego wymogu - światła cofania. Kierujący takim zestawem i tak musi zachować szczególną ostrożność przy wykonywaniu tego manewru, a w razie konieczności zapewnić sobie pomoc osoby trzeciej. Co do samego zatrzymania DR, to jedyną podstawą jest uzasadnione podejrzenie, że przyczepa ma niesprawne światło cofania. Uzasadnione, bo w toku kontroli nie można sprawdzić prawidłowości jego działania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Poziom wiedzy jest opisany w normach: PN-ISO 1724, PN-ISO 3731, PN-ISO 3732, PN-ISO 1185.

 

PN-ISO 3731:2006P Pojazdy drogowe -- Złącza elektryczne między pojazdami ciągnącymi i ciągniętymi -- Złącza 7-stykowe typu 24 S (dodatkowe) do pojazdów o znamionowym napięciu zasilania 24 V

Road vehicles - Connectors for the electrical connection of towing and towed vehicles - 7-pole connector type 24 S (supplementary) for vehicles with 24 V nominal supply voltage

 

PN-ISO 1724:2006P Pojazdy drogowe -- Złącza elektryczne między pojazdami ciągnącymi i ciągniętymi -- Złącza 7-stykowe typu 12 N (normalne) do pojazdów o znamionowym napięciu zasilania 12 V

Road vehicles - Connectors for the electrical connection of towing and towed vehicles - 7-pole connector type 12 N (normal) for vehicles with 12 V nominal supply voltage

 

PN-ISO 3732:2006P Pojazdy drogowe -- Złącza elektryczne między pojazdami ciągnącymi i ciągniętymi -- Złącza 7-stykowe typu 12 S (dodatkowe) do pojazdów o znamionowym napięciu zasilania 12 V

Road vehicles - Connectors for the electrical connection of towing and towed vehicles - 7-pole connector type 12 S (supplementary) for vehicles with 12 V nominal supply voltage

 

PN-ISO 1185:2006P Pojazdy drogowe -- Złącza elektryczne między pojazdami ciągnącymi i ciągniętymi -- Złącza 7-stykowe typu 24 N (normalne) do pojazdów o znamionowym napięciu zasilania 24 V

Road vehicles - Connectors for the electrical connection of towing and towed vehicles - 7-pole connector type 24 N (normal) for vehicles with 24 V nominal supply voltage

 

 

A tutaj norma dotycząca 13-pin

 

PN-EN ISO 11446:2004 Pojazdy drogowe -- Złącza elektryczne między pojazdami ciągnącymi i ciągnionymi -- Złącza 13-stykowe pojazdów o napięciu znamionowym 12 V

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Halo Szeryfie!

Co z tych wycinków wynika? Można poprosić o jakiś konkret?

Ja powycinałem sobie ot tak: Połączenia elektryczne urządzeń sprzęgających powinny być wykonane w sposób zgodny z aktualnym poziomem wiedzy inżynierskiej zapewniający bezpieczeństwo w ruchu drogowym. W przypadku nowych rozwiązań i tam gdzie potrzebna jest większa liczba styków niż 7 alternatywą może być użycie złącza 13-stykowego zapewniające poprawne działanie światła cofania w przyczepach o d.m.c. powyżej 750 kg zarejestrowanych po 1 sierpnia 2009 roku. Czyli rozwiązań nowszych właśnie i tam gdzie potrzeba właśnie. I nie widzę w tym nic złego. Nic złego nie widzę w profilaktyce stosowania 13-stykowego złącza. Nie widzę nic złego w informowaniu użytkownika HAKA, że może być taka sytuacja iż światło cofania w przyczepie musi zadziałać. Nie widzę nic złego w tym co opisałem wyżej. Ani ja tematycznego HAKA nie sprawdzałem, ani 'dopuszczałem'. Opisałem jak traktuję zapis z 'warunków' wraz z 'uwagą z normy' i tyle. Co w tym złego lub z przepisami sprzecznego? Był HAK na badaniu. Sprawdziłem, opisałem, poinformowałem i koniec. Wszystko czarno na białym podane i w rejestrze zachowane. Nikt z nikim nie gada i w razie W nikt pretensji nie wnosi. Klar. Czysta sprawa.

Coś jeszcze, czy można rozpocząć weekend?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podsumuję Ci to wypowiedź skoro tak bardzo pragniesz komentarza:

 

----

Pojazd przystosowany do ciągnięcia przyczepy oraz przyczepa powinny być wyposażone w odpowiednie urządzenia sprzęgające, o których mowa w Regulaminie nr 55 EKG ONZ. Połączenia elektryczne urządzeń sprzęgających powinny być wykonane w sposób zgodny z aktualnym poziomem wiedzy inżynierskiej zapewniający bezpieczeństwo w ruchu drogowym. Poziom wiedzy jest opisany w normach: PN-ISO 1724, PN-ISO 3731, PN-ISO 3732, PN-ISO 1185.

----

światło cofania -

pojazd samochodowy, z wyjątkiem motocykla, i przyczepa o dopuszczalnej

masie całkowitej powyżej 750 kg; dotyczy przyczepy zarejestrowanej po raz

pierwszy po dniu 1 sierpnia 2009 r.;

----

 

Znajdź mi gdzieś w warunkach technicznych oraz R55 wzmiankę o złączu "13-stykowym". Nigdzie nie ma napisane jak to ma być realizowane ponieważ nawet nie wymieniono w podanych aktach prawnych nawet odpowiedniej normy, która takie złącza opisuje !!! Jadąc po bandzie to przy obecnym stanie prawnym mogę sobie użyć złącze 7-pin a dodatkowe piny pociągnąć oddzielnym złączem.

Dlatego nie wyskakuj ze stwierdzeniem że skoro przyczepa ma mieć światło cofania to pojazd ciągnący musi mieć wtyczkę 13-pin. Twoja rola powinna się skończyć na tym, że dasz "P" samochodowi, które ma złącze 7-pin i co najwyżej poinformujesz klienta, że jeżeli planuje ciągnąć przyczepę, która ma światło cofania to musi tego zaniechać bo stworzy niebezpieczeństwo na drodze oraz oczywiście naraża się na mandat. Badaniu podlega pojazd a nie zespół pojazdów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nic złego nie widzę w profilaktyce stosowania 13-stykowego złącza.

Co innego profilaktyka, a co innego bezpodstawny sagan lub UD za nieposiadanie jedynego słusznego złącza.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3. Urządzenia służące do łączenia pojazdu ciągnącego z przyczepą powinny zapewnić bezpieczne ciągnięcie przyczepy o dopuszczalnej masie całkowitej przewidzianej do ciągnięcia przez ten pojazd, uniemożliwić samoczynne odłączenie się przyczepy oraz zapewnić prawidłowe działanie świateł i hamulców, o ile przyczepa jest w nie wyposażona.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Próbujesz nadal namiętnie forsować teorię, że 13-pin jest wymagane ? Trabantowi też dasz "N" ponieważ ma złącze 7-pin mimo tego, że nie może prawnie pociągnąć przyczepy dla której światło cofania jest wymagane ?

 

Edit:

Takie pytanie bonusowe - jeżeli przyjedzie ktoś do Ciebie "ciężarówką" gdzie urządzenie sprzęgające jest dosyć mocno "schowane" i tak naprawdę można tylko korzystać z przyczep z dosyć długim dyszlem to stwierdzisz, że taki pojazd jest niezgodny z warunkami technicznymi bo w pewnych konfiguracjach nie jest w stanie zmieścić się w przepisowej "średnicy zawracania" ? Oczywiście chodzi o kolizję między przyczepą a zabudową "ciężarówki".

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

o ile przyczepa jest w nie wyposażona

 

O ILE PRZYCZEPA JEST W NIE WYPOSAŻONA !!!

 

Kurtyna w dół... Paprock, właśnie dokonał samozaorania...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

- Czego dokonał?

 

A ktoś tu kiedyś tak ładnie tłumaczył co z 'powinności' wynika dla położenia kierownicy w samochodzie przyrównując jej 'powinność' do 'powinności' otrzymywania wynagrodzenia za pracę.

Mniej więcej szło to tak: kierownica nie powinna być po prawej stronie, a pracownik za pracę powinien otrzymać zapłatę.

 

1. To jaka 'powinność' wynika dla złącza elektrycznego po obecnych przepisach?

2. Skąd wiedza ile i jakich przyczepa ma świateł?

3. Skąd teoria, że wystarczy złącze aby 7-PIN-owe?

 

A siedzeń, no miejsc do siedzenia razem z pasami bezpieczeństwa ile auto powinno mieć przynajmniej podczas okresowego badania?

Nadmienię, że ja tej kanapy nie używam wcale więc ją wymontowałem, a pasy bezpieczeństwa poobcinałem. Nikogo z tyłu nie wożę!

No mam 5 miejsc podane w dowodzie podobnie jak mam adnotację HAK, ale przecież pan panie diagnosto nie wie czy ja kogoś na te miejsca sadzam. Podobnie pan nie wie jaką zapinam przyczepę, to po kiego w ogóle mi pan kontroluje to złącze i ingeruje w miejsca siedzące?

 

- Czy tak to ma wyglądać?

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Mam nadzieję, że moja paplanina wyczerpująco problem objaśniła, który sprowadzał się do:

A na badaniu technicznym diagnosta nie chciał podbić badania na haka bo nie było zamontowane gniazdo 12 pinowe

 

Tyle miałbym w temacie życząc ciepłej nocy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam nadzieję, że to jakiś żart jest... Chciałbym abyś odpowiedział w pierwszej kolejności na temat mojego pytania dotyczącego przyczepy i "ciężarówki". Na pewno bliżej temu to takiej sytuacji i jakiej dyskutujemy a nie wyskakiwanie tutaj z pasami - od tego jest pkt 7.1 (Pasy bezpieczeństwa, zapięcia pasów i inne bezpieczeństwa systemy zabezpieczenia pasażerów pojazdu).

Po drugie chciałbym abyś wskazał w dowolnym akcie prawnym wzmiankę o złączu 13-stykowym.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

- Jaki 'żart'?

- Jakim 'złączu 13-stykowym'?

 

Wszystko zawarte w poniższych cytatach z naciskiem na 'powinność', 'bezpieczeństwo', 'prawidłowość', 'alternatywę.'

 

3. Urządzenia służące do łączenia pojazdu ciągnącego z przyczepą powinny zapewnić bezpieczne ciągnięcie przyczepy o dopuszczalnej masie całkowitej przewidzianej do ciągnięcia przez ten pojazd, uniemożliwić samoczynne odłączenie się przyczepy oraz zapewnić prawidłowe działanie świateł i hamulców, o ile przyczepa jest w nie wyposażona.

 

8. Pojazd przystosowany do ciągnięcia przyczepy oraz przyczepa powinny być wyposażone w odpowiednie urządzenia sprzęgające, o których mowa w Regulaminie nr 55 EKG ONZ.

Połączenia elektryczne urządzeń sprzęgających powinny być wykonane w sposób zgodny z aktualnym poziomem wiedzy inżynierskiej zapewniający bezpieczeństwo w ruchu drogowym.

Poziom wiedzy jest opisany w normach: PN-ISO 1724, PN-ISO 3731, PN-ISO 3732, PN-ISO 1185.

 

1. Zakres normy

W niniejszej Normie Międzynarodowej określono wymiary, rozmieszczenie styków, badania i wymagania dotyczące złączy wtyczkowych 7-stykowych typu 12 N przeznaczonych do elektrycznego połączenia pojazdów ciągnących i ciągniętych z instalacją o napięciu 12 V, zapewniając w ten sposób zamienność.

UWAGA. W przypadku nowych rozwiązań i tam gdzie potrzebna jest większa liczba styków niż 7 alternatywą stosowania złącza 7- stykowego, zgodnego z niniejszą Normą Międzynarodową i ISO 3732, może być użycie złącza 13-stykowego, zgodnego z ISO 11446.

 

Jeżeli ktoś nie stosując powyższego potrafi załączyć światła poniższe bezzasadnie testując wtyk li tylko 7-PIN to jest 'miszczem'!

 

§ 12. 1. Pojazd, z zastrzeżeniem ust. 2, wyposaża się w następujące światła zewnętrzne:

14) cofania – pojazd samochodowy, z wyjątkiem motocykla, i przyczepa o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 750 kg;

dotyczy przyczepy zarejestrowanej po raz pierwszy po dniu 1 sierpnia 2009 r.;

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

UWAGA. W przypadku nowych rozwiązań i tam gdzie potrzebna jest większa liczba styków niż 7 alternatywą stosowania złącza 7- stykowego, zgodnego z niniejszą Normą Międzynarodową i ISO 3732, może być użycie złącza 13-stykowego, zgodnego z ISO 11446.[/i]

Rozumiesz różnicę między powołaniem się "warunków technicznych" na normę dotyczącą złącz 13-PIN a zapis w normie 7-PIN, że MOŻE być użyte 13-pin ? Sprawy by nie było gdyby w punkcie 8. był dopisany odpowiedni numer normy.

 

Tak w ogóle w dalszym ciągu chciałbym uzyskać odpowiedź na moje pytanie w sprawie przyczepy+"ciężarówki".

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

- Jakiej normy?

 

Coś mi się zdaje, że w technice prawodawczej nie powiela się, nie kopiuje się, nie przenosi się jednych i tych samych przepisów do różnych aktów. Skoro 'warunki techniczne' kierują do konkretnej normy, to zbędnym się staje dalsze przekierowywanie, czy tam wskazywanie. Konkretna norma zawiera alternatywne rozwiązanie i tyle. Sensem tej uwagi są nowe rozwiązania i większej ilości styków potrzeba, a nie zwrot 'może być', którego wydźwiek jest taki sam jak: zezwala się, dopuszcza, się, zaleca się, nie stwierdza się przeciwwskazań, nie zabrania się użycia sprzetu zgodnego z inna normą.

Czyli krótko: W przypadku nowych rozwiązań i tam gdzie potrzebna jest większa liczba styków alternatywą może być użycie złącza 13-stykowego.

 

A tamto pytanie jest bardzo trudne, zagmatwane i niewyobrażalne!

Pomijam porę klikania, bo w dzień też będzie dla mnie armagedonem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A tamto pytanie jest bardzo trudne, zagmatwane i niewyobrażalne!

 

W pełni się z Tobą zgadzam.

Dziwię się też, że sad_madman znający nieco te zagadnienia jeszcze się nie domyślił, że Ty w życiu żadnej prawdziwej ciężarówki nie badałeś, więc jak masz sobie pewne rzeczy wyobrazić? :lol:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No widzisz. Zabrakło tylko rzeczowego wyepitetowania przez kogo zadane.

A już cichą nadzieję miałem, że będzie ble ble ble, bla bla bla, coś w stylu: artykuł ten i ten z ustawy Prawo o Ruchu Drogowym jako przepis autentyczny uwzględniając przedmiotowe potrzeby złącza elektrycznego w kontekście paragrafu tego a tego rozporządzenia MIiB w sprawie warunków technicznych oraz ich niezbędnego wyposażenia zwane dalej 'warunkami', uwzględniając ogólnie pojmowany aspekt bezpieczeństwa ruchu drogowego, nakłada na użytkownika pojazdu obowiązek wyposażenia go w odpowiednie złącze umożliwiające funkcjonowanie właściwych świateł w każdej przyczepie, do ciągnięcia których dany pojazd mógł zostać przystosowany. A oczywiście, że w kontekście przepisu o światłach cofania w przyczepach wymaganych.

Poza tym, oprócz ciężarówki, to nie mam zielonego pojęcia od jakiej daty montuje się airbagi, nie zapominając o ABS-ach przy okazji i temu podobne techniczne sprawki.

Dlatego dziwi mnie skąd wiedza i od kiedy obowiązuje ta wiedza, że wtyk 7-PIN wszelkie wymagania dla wszelkich przyczep załatwia!

;-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No właśnie. Na podstawie powyższego - taki maluch, co ma dozwolone ciągnąć przyczepkę o masie 400 kg maks powinien mieć wynik N. Bo on musi umożliwić prawidłowe funkcjonowanie z każdą przyczepą!!! Taką co waży powiedzmy 3000 kg też!!! Więc jak on może ciągnąć tylko pewne rodzaje przyczep (takie lżejsze, do 400kg) to tak jakby był niesprawny!!!

 

Aż normalnie umieram z ciekawości czym nas przy poniedziałku oświecisz - co się w tej głowie kryje 8)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja mam Forda który może ciągnąć max. 100kg. Montowałem hak w ubiegłym roku - 7pin. Diagnosta posprawdzał, stwierdził że wszystko ok.

ps. mam się bać na następnym przeglądzie Panowie :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.