Skocz do zawartości

Ciągnik siodłowy z naczepa Jumbo pojazd specjalny szkoleniow


Straszek

Rekomendowane odpowiedzi

Witam wszystkich serdecznie,

 

Mam do Państwa jako fachowców pytanie.

Zestaw jak w temacie DMC do 12 t.

Budyjemy zestaw (trenazer do ćwiczeń dla strażaków).

Na naczepie zbudujemy (na stałe) na bazie kontenera morskiego komore do ćwiczeń pożarowych wraz z osprzetam, czyli trapy, schody drabinki poręcze itp. Bedzie to w zestawie z ciągnikiem siodłowym, który bedzie wyposażony w aparaty powietrzne (nad rama ciagnika) zespół ładowania aparatów ( na ramie ciagnika) zespół zasilania naczepy 230 v. W kabinie urzadzenia podlaczone z komora naczepy monitorujace (z sondami) atmosfere wokół pojazdu (stężenia CO itp) oraz konsola pomiarowa rozkładu temperatur wewnatrz kontenera podczsd ćwiczeń strażaków. Planujemy zarejestrować to jako pojazd specjalny/inny. Firma, ktora podjęła sie glownych przeróbek wystawi nam załącznik oświadczenie o dokonanych zmianach ( zalacznik nr 2) ktora posiada pkd 45.20.z.

Czy, moga wyniknąć jakieś problemy na stacji diagnostycznej przy ubieganiu sie o wpis w DR?

 

Pozdrawiam serdecznie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z naczepą problemów raczej nie będzie. Z opisu wynika, że faktycznie będzie to pojazd specjalny.

Natomiast sam ciągnik - hmm - sam nie wiem. Jak dla mnie wspomniane wyposażenie nie zmienia faktu, że podstawowym założeniem tego pojazdu będzie ciągle ciągnięcie naczepy. Dziś tej o której mowa w poście, a jutro każdej innej. Dlaczego w tym momencie ma być to "samochód specjalny"? To ciągle ciągnik...

 

Oczywiście zmieni się pewnie jego masa własna - i na to trzeba zrobić badanie z opisem zmian na OSKP. Dla naczepy faktycznie potrzebne będzie dodatkowo oświadczenie od podmiotu, który dokona tego przystosowania. I nie wiem czy kod 45.20.z jest właściwy. Od kiedy to punkty prowadzące obsługę i naprawę pojazdów mechanicznych są właściwe dla wykonania zabudowy przeznaczonej do ćwiczeń p-poż??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ciągnik siodłowy będzie posiadał na ramie specjalistyczne urządzenia, a z kabiny połączony z monitoringiem naczepy (komory)

Skoro to ciagnik "specjalny/inny" to zawsze bedzie też ciagnikiem, bo jego zadaniem jest właśnie współpraca w zestawie. Przecież nie zespawamy go do naczepy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Głównie idzie o to, że Klasyfikacja Pojazdów nie przewiduję ciągnika siodłowego jako samochodu specjalnego. Ciągnik to ciągnik i może być siodłowy, balastowy, inny. I to jest wszystko co do ciagnika. Klasyfikacja przewiduje jako pojazdy specjalne tylko samochód specjalny i przyczepę/naczepę specjalną.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W zwykłej np. chłodni też są urządzenia do stałego monitorowania parametrów w naczepie. Nic w tym specjalnego...

Pozostały osprzęt też za bardzo nie wpływa na to, żeby pojazd uznać za spełniający specjalne czynności na drodze.

Tak jak wspomniano - nie ma klasyfikacji ciągnik samochodowy / specjalny.

Właśnie - zespawać go nie można, więc w każdej chwili może też ciągnąć każdą inną naczepę.

 

Prosty przykład odnośnie tego niby dodatkowego wyposażenia.

Pompa do betonu to pojazd specjalny - jasne.

Ale tzw. "gruszka" wioząca beton to już pojazd ciężarowy tylko.

I teraz - nawet jak na podwoziu auta z gruszką dołożymy jednak tą pompę, to... i tak zostaje to pojazd ciężarowy. Bo ciągle głównym zadaniem pojazdu jest wożenie czegoś - a jedynie posiada dodatkowe oprzyrządowanie z tym związane. Funkcją ciągnika z kolei zawsze będzie ciągnięcie naczepy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Możecie mi wytłumaczyć co to za kod "599" inny?

Powyższy przykład to nie trafny chyba, bo...

Beda specjalistyczne urządzenia do pomiaru atmosfery wokół całego trenazera oraz sprzęt ochrony drog oddechowych i zestaw sprezarkowy ladujacy butle powietrzne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to może być Twój wynalazek pod warunkiem, że zostanie posadowiony nie na ciągniku a na samochodzie. Taka subtelna różnica. No nie przewidzieli specjalnego ciągnika i lipa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Inny to inny - po prostu nienazwany, o innej konstrukcji inaczej niesklasyfikowany. Pod tabelką masz to wytłumaczone, a jak widzę dotarłeś do niej. Twój ciągnik to zwykły ciągnik siodłowy.

 

Klasyfikacja RPP nie przewiduje dla ciągnika samochodowego określenia SPECJALNY.

Z powodów które podałem powyżej, a których nie starasz się zrozumieć prawodawca słusznie uznał, że niezależnie od tego, co dołożysz sobie do CIĄGNIKA to będzie to ciągle ciągnik - bo to będzie jego główne przeznaczenie.

Taka czy inna dodatkowa instalacja na tym ciągniku tego nie zmieni. Bo cokolwiek byś na nim założył, to on ciągle może ciągnąć zwykłą naczepę również.

Gdyby to było takie proste jak myślisz, że wystarczy coś tam dodatkowego dołożyć do ciągnika i jest specjalny to cała branża transportowa w tym kraju miała by "ciągniki specjalne". Ja bym np. maszynę do lodów i gofrownicę w sypialce zrobił i twierdził, że to ruchoma kawiarnia. I już podatku nie ma :evil:

Wiem, że przykład śmieszny, ale w pełni oddaje istotę sprawy - pewne dodatkowe komponenty na ciągniku nie zmienią jego przeznaczenia dopóki pojazd ten posiada siodło i może ciągnąć naczepę - jakąkolwiek.

Zresztą - tą Twoją naczepę specjalną również może przetransportować każdy inny ciągnik, a zapewnienie odpowiednich parametrów jej pracy już na postoju i monitorowanie ich można realizować stacjonarnie w dowolny sposób.

Tego zespołu pojazdów nie rozpatruje się jako całość - to są dwa oddzielne pojazdy. Naczepa będzie specjalna - ciągnik nie, gdyż z założenia samych przepisów takiej możliwości nie ma.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tu, na forum raczej ciężko uzyskać info jak się z paragrafów wyślizgać. Chociaż są debeściaki co przy pomocy aukcyjnego portalu potrafią obcinać trabantom dachy. :evil:

Nie ukrywam, że miałem styczność z takimi "specjalnymi" pomysłami wypływającymi na zasadzie przetargów z sekretariatów okolicznych gmin najczęściej. Niestety odmawiałem i już nie mam tamtej pracy. Z resztą nie żałuję wcale. Jedyne co praktyka stosowana wskazuje to to, że... na własnym terenie, między wójtem, panem i plebanem takie tematy się ugaduje. :x

Skoro można wskazać do Allegra to i chyba można do Reja. ;-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

prawodawca słusznie uznał, że niezależnie od tego, co dołożysz sobie do CIĄGNIKA to będzie to ciągle ciągnik - bo to będzie jego główne przeznaczenie.

I tego należy się trzymać.

Jedyne co praktyka stosowana wskazuje to to, że... na własnym terenie, między wójtem, panem i plebanem takie tematy się ugaduje.

Skoro można wskazać do Allegra to i chyba można do Reja

Do momentu, gdy przyjedzie Policja Gospodarcza razem z NIK-iem i zburzy obecny porządek.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cóż - prawda jest taka, że tak jak i trabant cabrio bez bólu z SKP wyjedzie, tak i ten zestaw.

Sorry - taki mamy klimat :)

 

PS. A mało to po strażach ciągników do cystern porejestrowanych jako specjalne pożarnicze?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na drugim forum w temacie do którego link tu podano jest pismo z ministerstwa jasno określające, że bez demontażu siodła nie ma mowy o uznaniu ciągnika za samochód specjalny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month later...

Z ciągnikiem sprawa rozwiązana.

Pytanie teraz, czy naczepa trenażer zbudowana jak w opisie na początku kod ITS to 07 samochód specjalny 599 inny*

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Szczerze? Chyba nikomu nie che się tego od nowa czytać...

Myślę, że od początku problemem był ciągnik.

Jeśli ten problem rozwiązano na Twoją korzyść napisz jakich konkretnie dalszych rozwiązań potrzebujesz....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

czy naczepa (...) to 07 samochód specjalny 599 inny*

naczepa ≠ samochód

 

Art. 2.

32)pojazd silnikowy - pojazd wyposażony w silnik, z wyjątkiem motoroweru i pojazdu szynowego;

33)pojazd samochodowy - pojazd silnikowy, którego konstrukcja umożliwia jazdę z prędkością przekraczającą 25 km/h; określenie to nie obejmuje ciągnika rolniczego;

 

50)przyczepa - pojazd bez silnika, przystosowany do łączenia go z innym pojazdem;

 

52)naczepa - przyczepę, której część spoczywa na pojeździe silnikowym i obciąża ten pojazd;

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak ten kontener będzie z naczepą tworzył monolityczną i specjalną konstrukcje, to możnaby potraktować to jako pojazd o rodzaju naczepa specjalna i przeznaczeniu o kodzie 599 inny.

Natomiast, jak ten kontener będzie wyglądał jak typowy kontener 'morski', jak typowy ładunek i zostanie do naczepy zamontowany z wykorzystaniem klasycznego mocowania kontenerów, w tym morskich kontenerów, no to z klasyfikacją 'specjalną' może wyniknąć problem. Trzeba kombinować tak, aby uczynić zadość definicji:

36) pojazd specjalny – pojazd samochodowy lub przyczepę przeznaczone do wykonywania specjalnej funkcji, która powoduje konieczność dostosowania nadwozia lub posiadania specjalnego wyposażenia; w pojeździe tym mogą być przewożone osoby i rzeczy związane z wykonywaniem tej funkcji;

Z powyższego wynika, że trzeba wykonać, że trzeba dostosować do rodzaju specjalnego cały calusieńki pojazd - tu naczepę, a nie tylko sam kontener morski przerobić. Trzeba wyczarować pojazd specjalny, a nie ładunek (kontener) specjalny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No właśnie.

Taka naczepa wejdzie do ITS jako 12 i bedzię pojazdem specjalnym, czy nie ? Czy, jednak 07 599 inny?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale co robi tu ten cały ITS?

Po klasyfikacji zawartej w rozporządzeniu w sprawie szczegółowych czynności organów w sprawach związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych sprawach będzie to:

• rodzaj pojazdu: naczepa specjalna

• podrodzaju pojazdu: bez podziału

• przeznaczeniu pojazdu specjalnego o kodzie: 599 inny

Tak to ma zostać opisane w zaświadczeniu z badania technicznego, bo zakładam, że pojazd (naczepa) takim czynnościom zostanie poddany, a z cała resztą Wydział Komunikacji wespół z CEPiKiem i Iteesem sobie poradzi. ;-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.