markuscfc Napisano 22 Styczeń 2018 Share Napisano 22 Styczeń 2018 Witam Wszystkich, Z racji tego ,że niedługo będę podchodził do egzaminu teoretycznego, także mam nadzieję że szybko do praktycznego to chciałbym dowiedzieć się jak wygląda sprawdzenie/kontrola powyższych układów w pojazdach. Pytam się ponieważ nie mogę znaleźć dokładnego opisu w ustawach oraz niestety praktyke mam tylko na podstawowej stacji pojazdów i z w.w. nie miałem do czynienia. Z góry dziękuje za odpowiedzi oraz pozdrawiam ! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
adam1501 Napisano 23 Styczeń 2018 Share Napisano 23 Styczeń 2018 Nie znajdziesz takich opisów. Tu niezbędna jest praktyka. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Paprock Napisano 23 Styczeń 2018 Share Napisano 23 Styczeń 2018 A z pięć lat temu w jakimś niezbędniku było cokolwiek opisane. Teraz nie wiem, nie ma chętnych do prenumeraty tego wydawnictwa. Kontrola polega głównie na organoleptyce, a więc obecność, a więc kompletność. Trzeba wiedzieć też, co jest wymagane dla danego pojazdu. Niektóre sprzęty jak ogranicznik i tachograf mają być potwierdzone słuszną kontrolna wklejką/nalepką. Takich wklejek szuka się gdzieś po szoferce. Najczęściej w rogach szyby po kierowcy stronie i lewych drzwiach szoferki. Miałem gdzieś ciekawe foty zwalniaczy, ale zapodziałem. Najlepiej zorganizowac sobie jakieś praktyki na okręgówce w zamian za zamiatanie . Ja tylko zapodam przykładowe wklejki na tacho i ogranicznik, które potem wykasuję. Mus podzielić załączniki na dwa etapy, bo post się blokuje. W pierwszej transzy ograniczniki: Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
piter1973 Napisano 23 Styczeń 2018 Share Napisano 23 Styczeń 2018 zwalniacz - tu dokumentacja wymagana jest dla ADR po 16 t DMC lub możliwości ciągnięcia przyczepy pow 10t DMC i bus 100 . jak sprawdzić ? za skrzynią biegów bedzie dodatkowa " skrzynia" najczęściej z podłączonymi przewodami ukł chłodzenia . elektryczna telma z kolei będzie miała kilka cewek elektrycznych dookoła wału napędowego ( jak silnik elektryczny ). może być też zwalniacz wbudowany w skrzynię bieów (zintegrowany). jak sprawdzić czy działa ? najlepiej na drodze ( nie proponuj tego na egzaminie )... . ABS - sprawdzamy isnienie czujników przy kołach , kontrolkę na desce rozdzielczej , modulator / zawór , stan przewodó . ( osobowy , ciężarowy , bus , przyczepa - tu zasada działania taka sama). dokumentacja wymagana dla ADr , BUS100 . [ Dodano: 23-01-2018, 19:09 ] Tachograf musi mieć ważna legalizacje w dniu badania ( jutro juz może być nie ważna ) . legalizacja potwierdzona jest wklejką . gdzie szukać wklejki ? w tacho na tarczki ( otwierany na kluczyk ) jest wklejona wewnątrz tacho . w tacho na tarczki ( tzw szuflada ) może być wewnątrz tacho ale także na trwałym elemencie nadwozia , najczęściej próg lub otwór drzwiowy . może być podstawa fotela kierowcy . tacho cyfrowe ( na karte ) wklejka jest na progu , otworze drzwiowym , w autobusach na szybie lub podstawie fotela . w pojazdach ADR musi być dodatkowo znaczek z napisem EX. ogranicznik prędkości - jest oznakowany jak wyżej na foto , jakaś naklejka na szybie , progu itp . dokumentacja wymagana jest przy ADR i bus100 . jak sprawdzić ? w nowoczesnych pojazdach jest to niewykonalne bo ograniczniki są elektroniczne , nie ma widocznych żadnych dodatkowych elementów( silniczków , pierścieni , przewodów . w starych pojazdach ( do ok 2000 r ) ogranicznik to silnik elektryczny połączony linką / cięgnem z elementami sterującymi pompą wtryskową . po osiągnięciu prędkości granicznej ( np 90km/h ) silnik odcinał dopływ paliwa , kierowca odczuwał to delikatnym wciągnięciem pedału gazu , mógł wcisnąc gaz do podłogi ale szybciej już nie jechał . [ Dodano: 23-01-2018, 19:15 ] zwalniacz i tacho znam z "dwu stron " - jako diagnosta i jako kierowca . kiedyś jeździłem trochę ( tak dorabiam ) , także znam obsługę tacho , wiem także jak działają w praktyce zwalniacze ( róznego rodzaju , hydrauliczzne , telmy , jakobsa itd) . pytaj bo pisać można dużo . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
cezary Napisano 24 Styczeń 2018 Share Napisano 24 Styczeń 2018 piter1973, Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Paprock Napisano 24 Styczeń 2018 Share Napisano 24 Styczeń 2018 Tak jak obiecałem, teraz tachografy. A ograniczniki proponuję zachować sobie, oj bo można wcale nie zobaczyć podczas pracy, a na bank szybciej numer rejestracyjny ujrzy w wywrotce na tylnej burcie, niż wklejkę ogranicznika w kabinie! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
piter1973 Napisano 24 Styczeń 2018 Share Napisano 24 Styczeń 2018 z tachografem na tarczki może być zonk przy czytaniu wklejki legalizacyjnej . umieszczona jest ona w tachografie i żeby ją odczytać trzeba tacho otworzyć i często wyjąc tarczkę . na tarczce zapisze się rysa i slad ,że tacho było otwierane . wg przepisów AETR ( obowiązują kierowców , czas pracy i jazdy ) nieuprawnione otwarcie tacho jest karane . policjant czy inspektor ma obowiązek ostemplować tarczkę na odwrocie podając datę i godzine kontroli . Nam diagnostom nie dano takich uprawnień . jeśłi szofer sie uprze i nie otworzy tacho to ma takie prawo a my... nie mamy możliwości sprawdzenia legalizacji tachografu . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
adam1501 Napisano 24 Styczeń 2018 Share Napisano 24 Styczeń 2018 Nam diagnostom nie dano takich uprawnień . jeśłi szofer sie uprze i nie otworzy tacho to ma takie prawo a my... nie mamy możliwości sprawdzenia legalizacji tachografu . Jeżeli nie możesz potwierdzić legalizacji tachografu to wynik chyba jest oczywisty. Mi nigdy kierowca nie stwarzał problemów. Stemplowałem tarczkę z podaniem daty i godziny i nikt tego nigdy nie kwestionował. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
jast Napisano 25 Styczeń 2018 Share Napisano 25 Styczeń 2018 Ja tak samo stemplowałem tarczkę z datą, godziną i podpisem, a potwierdzało to jeszcze, że pojazd aktualnie o tej godzinie był w trakcie badań. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
IVVO Napisano 25 Styczeń 2018 Share Napisano 25 Styczeń 2018 Zawsze otwieram tacho i jak koledzy podbijam Tarczkę Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
DARIO64 Napisano 25 Styczeń 2018 Share Napisano 25 Styczeń 2018 Nigdy nie stemplowałem tarczki i też dobrze ,nikt nie miał problemów . Zresztą teraz naklejają na słupku ,nawet w tych na tarczkę . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Demart Napisano 25 Styczeń 2018 Share Napisano 25 Styczeń 2018 Również robię jak Koledzy wyżej bez żadnych problemów. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
piter1973 Napisano 3 Luty 2018 Share Napisano 3 Luty 2018 Mi nigdy kierowca nie stwarzał problemów. ja też nie miałem sprzeciwów aby otworzyć tacho podczas badania . sam kiedyś ,jako kierowca ciężarowego podczas kontroli drogowej ( niebyła to drogówka) poproszony o okazanie bieżącej wykresówki spytałem ,czy będzie podstemplowana po wyjęciu z tacho . usłyszałem ,że "my nie drogówka i nie mamy pieczątki " . odmówiłem . pomamrotał coś pod nosem i kazał jechać dalej . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Maj16 Napisano 12 Maj 2018 Share Napisano 12 Maj 2018 Czyli reasumując: pojazd ADR diagnosta wymaga dokumenty: -dokument potwierdzający spełnienie wymagań ABS -dokument potwierdzający spełnienie wymagań ZWALNIACZ -dokument potwierdzający spełnienie wymagań dla ogrzewacza spalinowego FL, AT -protokół TDT z badania cysterny AUTOBUS 100km/h -dokument potwierdzający spełnienie wymagań ABS -dokument potwierdzający spełnienie wymagań dot. stateczności ruchu po rozerwaniu jednej z opon kół osi przedniej. Czy ktoś może to potwierdzić? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
danielg539 Napisano 14 Maj 2018 Share Napisano 14 Maj 2018 Dnia 12.05.2018 o 17:12, Maj16 napisał: Czyli reasumując: ... -protokół TDT z badania cysterny Dotyczy tych pojazdów, które posiadają na sobie cysternę. Jeżeli to będzie ciągnik siodłowy to takowy protokół nie będzie dostępny. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Maj16 Napisano 14 Maj 2018 Share Napisano 14 Maj 2018 Jeśli Ciągnik siodłowy+cysterna to będzie protokół TDT z badania cysterny tylko tak? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
danielg539 Napisano 14 Maj 2018 Share Napisano 14 Maj 2018 Tak. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
piter1973 Napisano 14 Maj 2018 Share Napisano 14 Maj 2018 maj 16 - taka praca domowa przed egzaminem - jeśli będzie naczepa podkontenerowa na badanie ADR to jakie dokumenty poprosisz do wykonania badania ? czy taka naczepa może przejść pozytywnie dodatkowe badanie ADR ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
k2ryszard Napisano 15 Maj 2018 Share Napisano 15 Maj 2018 jak sprawdzić jaki jest zakres tachografu? np. 125? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Paprock Napisano 15 Maj 2018 Share Napisano 15 Maj 2018 Ale o co pytasz konkretnie, bo mi "125" Polskiego Fiata przypomina. Czytałeś temat od początku, a w szczególności co @piter1973 napisał? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
k2ryszard Napisano 15 Maj 2018 Share Napisano 15 Maj 2018 BUS 100 powinien mieć tacho o zakresie pomiarowym 125 km/h. Jak to sprawdzić czy jest taki tachograf? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Paprock Napisano 15 Maj 2018 Share Napisano 15 Maj 2018 Nigdy tego nie dociekałem. Do moich obowiązków należy sprawdzenie aby na aucie była wklejka potwierdzająca ważną legalizację. Dla mnie jest to parametr techniczny samego przyrządu i zapewne istnieją sposoby jego odczytu w jakiś magiczny sposób za pomocą karty serwisowej lub karty kierowcy. O szczegóły to raczej w Tacho-Serwsie dopytywać. Tu tylko poglądowe linki: https://www.sofiba.pl/wiedza/tachografy-cyfrowe/6-tachograf-cyfrowy-efas http://www.melzer.pl/oferta/tachografy-analogowe.html Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
piter1973 Napisano 15 Maj 2018 Share Napisano 15 Maj 2018 4 godziny temu, k2ryszard napisał: jak sprawdzić jaki jest zakres tachografu? np. 125? to zależy od tachografu . stare tachografy wskazówkowe na tarczki - widać zakres max prędkości np. 100 km/h , 125 km/h ; tachograf na tarczki tzw szuflada - po otwarciu tachografu jest w nim wklejka ( coś w rodzaju tabliczki znamionowej tacho . na wklejce jest zapisany zakres tacho od V min do V max ( np. V min 20 km/h - Vmax 100 km /h ; 25 - 125 km/h ; 30 - 180 km/h ). tachograf cyfrowy ( na kartę , stosowany od 01.05.2006 r ) z założenia i konstrukcji dostosowany jest do prędkości max 180 km/h czyli każdy tachograf cyfrowy spełnia wymagania BUS100 . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
k2ryszard Napisano 15 Maj 2018 Share Napisano 15 Maj 2018 super. Dzięki Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Maj16 Napisano 15 Maj 2018 Share Napisano 15 Maj 2018 (edytowane) 18 godzin temu, piter1973 napisał: maj 16 - taka praca domowa przed egzaminem - jeśli będzie naczepa podkontenerowa na badanie ADR to jakie dokumenty poprosisz do wykonania badania ? czy taka naczepa może przejść pozytywnie dodatkowe badanie ADR ? Ktoś odpowie?, ja nie mam pojęcia Edytowane 15 Maj 2018 przez Maj16 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.