Skocz do zawartości

Opłaty za BTP powypadkowe i po zmianach konstrukcyjnych


Bogusław Maćkowski

Rekomendowane odpowiedzi

Od wielu lat różne Urzędy próbowały uzyskać jednoznaczną interpretację o wysokości opłaty za badania powypadkowe bądź po zmianach konstrukcyjnych.

W Polsce co Urząd to inna interpretacja. Czasami pojawiła się fajna interpretacja jak czytać przepis przy pojazdach z zagranicy jak coś uległo zmianie wówczas 2 opłaty, jednak można było dopowiadać a jak miał ważne badanie to okresówki nie trzeba było robić.

Wszystko przez Towarzystwa Ubezpieczeniowe, które odmawiały zapłaty pełnej opłaty za dane badanie.

W Biuletynie Ubezpieczeniowym już kilka lat temu napisano pobierać opłaty za wszystkie czynności a więc okresowe i dodatkowe.

Dzięki wsparciu Komisji Infrastruktury (nasze monity pozostawały bez odpowiedzi) w końcu autor przepisu zajął stanowisko.

 

Wiele osób prosiło mnie o opublikowanie scanu opinii ze względu na konieczność przedłożenia przed Towarzystwem Ubezpieczeniowym, które zwraca tylko opłatę za badanie dodatkowe podczas, gdy zarówno Ministerstwo jak i Wydział Prawny Biura Rzecznika Ubezpieczonych jasno informuje, że całkowita suma opłat stanowi opłatę za wszystkie czynności w tym dodatkowe i punkty od 1-10 tzw okresowe bez względu na to czy wyznacza się termin badania.

 

Od 2004r. nie było podwyżek za badania i aby pozyskać klienta stacje pomniejszają opłaty jak mogą wykonując przy tym te same czynności.

 

Tak jednoznacznej opinii nie widziałem jeszcze nigdy, gdzie jednoznacznie podano kwoty za badania.

 

Zatem teraz jeśli jakieś Towarzystwo Ubezpieczeniowe odmówi wypłaty opłaty za czynności, które musicie wykonać, macie narzędzie do obrony swoich racji. W obronie takiej ubezpieczalni odmawiającej wypłaty odszkodowania ze względu na swoje interpretacje nie stanie ani ich własne Biuro Rzecznika Ubezpieczonych (obecnie zmieniło nazwę) ani twórca przepisu.

 

W tym miejscu jeszcze raz dziękuję, Panu Posłowi z Komisji Infrastruktury, który zmobilizował w końcu twórcę przepisu do jednoznacznej interpretacji.

 

Oczywiście jak sama nazwa mówi samorząd sam się rządzi, więc domyślam się, że opłaty tradycyjnie będą różnie pobierane. Aczkolwiek zawierają Vat raz wyższy raz niższy ....

 

PS. Przy okazji poruszony został również temat dostosowania rozmiaru tablic rejestracyjnych zabytkowych aut amerykańskich jednakże Producenci Tablic i Instytut Transportu Samochodowego uznali, że skala problemu jest zbyt niska, aby specjalnie dla nich zmieniać rozmiar tablic. I nie dotarło, że zmian zderzaka z przodu i z tyłu spowoduje, że pojazd starci status zabytku. Właściciele zabytków typu Fordy Mustangi, Chevrolet Corvette i tym podobnych cacek z pewnością zrozumieją dlaczego na drodze zatrzyma im się dowody rejestracyjne za nielegalizowane tablice (oczywiście na BTP są właściwe jeśli jest wymagane badanie). Próbowaliśmy.

pismo5421_MIR_opłata btp_norcom.pdf

 

pismo5421_MIR_opłata_btp_odp_MIR_do_posła_Piotra_Król_Komisja_Infrastruktury_norcom bez pisma.pdf

  • Piwo 2
  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Za 'zmiany konstrukcyjne' tak kasowałem, to znaczy okresowe plus dodatkowe.

No ale z tym 'powypadkiem' trudno mi jakoś strawić zasadność, żeby doliczyć po całości okresowe.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli przy zmianach określałeś termin następnego badania ? Czy termin zostawiałeś i tylko kasowałeś drożej ?

No bo jak trzeba pobrać opłatę za okresowe to w sumie i datę by pasowało ustalić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 minutę temu, Logen napisał:

 

No bo jak trzeba pobrać opłatę za okresowe to w sumie i datę by pasowało ustalić.

ja tak robię przy zmianach,określam TNB

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Określałem nowy termin. No jak okresowe bez terminu? Określałem, wpisywałem do zaświadczenia i ten termin za pomocą WK lądował w 'pozmianowym' dowodzie. Wszystko legal. ;-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Od pewnego czasu zakres okresowego wyfrunął z zakresu powypadkowego,

 

7 godzin temu, Logen napisał:

No bo jak trzeba pobrać opłatę za okresowe to w sumie i datę by pasowało ustalić

Musisz rozróżnić wykonanie zakresu badania (za które pobierasz opłatę) i wykonanie badania (ze wszystkimi jego konsekwencjami). Było to omawiane tyle razy na forum, że ciężko napisać coś więcej...

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli okresowe  + dodatkowe powypadkowe i kasa 98+94+1zł .Z tego co pytałem P.Inspektora na kontroli , jeżeli ma ważne  OBT, to była odpowiedz że tylko 94  dodatkowe .Widzę że interpretację się zmieniają .

Edytowane przez jarek1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No i pytanie o ten termin. Ci którzy wyznaczają go zawsze przy ZK - czy jeśli ten termin jest jeszcze powiedzmy dużo dłuższy niż rok to go skracacie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

to ja się tak zapytam:-) , robimy BT przed rejestracją i wszystko jest oki, ale klient jedzie do WK i dowiaduje się, że na umowie ma wpis pojazd uszkodzony Wk kieruje go na db,

i co teraz znowu OBT+DBT :razz2:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

20 godzin temu, jarek1 napisał:

Czyli okresowe  + dodatkowe powypadkowe

Przeciez napisałem, że:

 

23 godziny temu, Psuj napisał:

Od pewnego czasu zakres okresowego wyfrunął z zakresu powypadkowego,

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Miałem ostatnio własnie powypadkowe sprowadzony zagranicy ,badanie OBT wykonane w drugim końcu Polski i mam pytanie tak jak kolega darkdog opisuje i co jeszcze raz zakres OBT +dodatkowe po wypadku ?no właśnie wyfrunoł bo jedni robili OBT+dodatkowe ,zadałem pytanie na kontroli no Panie po co ? jak ma OBT  ,co miesiąc inna interpretacja przepisów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To przerzucanie się argumentami,czy powypadkowe z OBT ,czy bez OBT. Czy w tym ministerstwie nie widzą, tą polemikę i zapytania o interpretację tego zapisu, od kilku lat.Czy to tak trudno, wreszcie zrobić jednoznaczny zapis mówiący o sposobie wykonania DBT pojazdu po wypadku drogowym, oraz wynikającej ceny za to badanie.Kolejny rząd który jest głuchy na sugestie środowiska.I jeszcze wypisuje pisma ,które są moim zdaniem sprzeczne z zapisem ustawy,i mogą być podważone przez każdego prawnika. Już tracę wiarę że prawo może być jasne i jednoznaczne w każdym zapisie.

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 months later...
Dnia 22.05.2018 o 23:31, Tomasz56 napisał:

Czy to tak trudno, wreszcie zrobić jednoznaczny zapis mówiący o sposobie wykonania DBT pojazdu po wypadku drogowym, oraz wynikającej ceny za to badanie.Kolejny rząd który jest głuchy na sugestie środowiska.

Obawiam się, że twórcy przepisu są zadowoleni nie tylko w tym przypadku z niejasności i niestabilności prawa w naszym Kochanym kraju.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.