Skocz do zawartości
Macintosh

Laweta do przewozu czołgów na pojazd zabytkowy

Rekomendowane odpowiedzi

Macintosh

Witam serdecznie

mam nietypowy temat - jeżeli był poruszany to wybaczcie - nie moge znaleźć.

Przyjeżdża klient  przyczepą a raczej lawetą do przewozu czołgów, która kupił z wojska. Nigdy nie rejestrowana.Ma tylko fakturę zakupu.

Szerokość 3 metry, masa własna coś koło 19 ton, 4 osie po 8 kół na osi i DMC 79 ton!!!

Ma wpis do rejestru zabytków i opinie rzeczoznawcy . Nacisk osi to coś koło 190 kN. w sumie ma 32 koła jezdne.

Czy Waszym zdaniem taki pojazd można dopuścić jako zabytek do ruchu, czy wymagane jest odstępostwo od warunków technicznych wydane przez Ministerstwo - tak jak przy " normalnym" badaniu okresowym.  Niby ( według różnych opinii) pojazdy zabytkowe nie podlegają pod rozporządzenie o warunkach technicznych - zatem wymiary i  masy nie powinny dotyczyć takiego pojazdu. Ale jak to jest z tymi pojazdami zabytkowymi?  Niby badanie co do zgodności z warunkami technicznymi polega na badaniu zgodności z warunkami określonymi we wniosku o badanie?. Ale przecież chodzi o bezpieczeństwo na drodze . Na wszelki wypadek klient został poproszony  o udanie się do WK po PC i tam ZONG. WK odmówił,że względu na przekroczone gabarytu pojazdu . WK potrzebuje czasu żeby sprawie się przyjrzeć. Co Panowie myślicie o takim przypadku? Czy można badanie  co do zgodności z warunkami technicznymi pojazdu zabytkowego takiego pojazdu wykonać  bez PC, czy DR? Czy może zrobić tak, że wykonać z wynikiem negatywnym ze względu na przekroczone wymiary i masy i poczekać na pismo z Ministerstwa. Proszę o opinię.

Pozdrawiam

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
aboz
2 minuty temu, Macintosh napisał:

badanie co do zgodności z warunkami technicznymi polega na badaniu zgodności z warunkami określonymi we wniosku o badanie?

Wiesz co piszesz? Sam sobie odpowiedziałeś na pytanie powyższym zdaniem, ale w jego pierwszej części.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Macintosh

dzięki za podpowiedź. 

Wiem co pisze - podobnie myślałem - stąd ten post .Ale tak jak napisałem - są różne opinie w tej sprawie. Jeszcze jedno, czy Waszym zdaniem taki pojazd łapie się pod rodzaj:  " Przyczepa ciężarowa rolnicza".

Pozdrawiam.

Edytowane przez Macintosh

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
IVVO

Co napisał konserwator przyjmując pojazd do rejestru - ciężarowa czy rolnicza 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Macintosh

Z tego co pamiętam konserwator użył sformułowania" przyczepa"   nie określając  dokładnie rodzaju - w opinii rzeczoznawcy było określenie na podstawie której wydano wpis konserwatora  - przyczepa cieżarowa rolnicza 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
IVVO

Więc tak jak myślałem - potrzebują czegoś do Fastrac-a

10. Przyczepa lekka i pojazd zabytkowy nie podlegają okresowym badaniom technicznym. W przypadku pojazdu zabytkowego,
wykorzystywanego do zarobkowego transportu drogowego podlega on corocznym badaniom technicznym

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Macintosh

No i wszystko jasne - Gość pewnie chce wozić jakiś " ciężki sprzęt" . W sumie diagnosta skąd ma wiedzieć i na podstawie jakich przepisów wiedzieć, że pojazd zabytkowy będzie służył do zarobkowego transportu drogowego. To klient jest użykownikiem pojazdu - niech się  tłumaczy przy kontroli. Mniejsza z tym. Głównie chodziło mi o to , czy taką lawetę można zarejestrować jako pojazd zabytkowy mimo przekroczonych wymiarów i masy. 

Pozdrawiam i dziękuję za opinie.

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
IVVO

Wytłumacz klientowi iż za rok od badania zabytku - jeśli będzie go używał do celów zarobkowych będzie musiał jechać na przegląd techniczny - i N - a inna sprawa że tego cuda nie da się wprowadzić na SKP - więc kolego ze spokojem duch możesz cwaniaczka pogonić - niech znajdzie SKP która go zrobi bez wjazdu na kanał 

Edytowane przez IVVO

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
michal_k
31 minut temu, IVVO napisał:

będzie musiał jechać na przegląd techniczny - i N

 

A za co N? Warunki techniczne z rozporządzenia nie dotyczą pojazdów zabytkowych. Dotyczą ich przepisy "ogólne" z ustawy.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
IVVO

źle to sformułowałem - brak możliwości wykonania badania

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
michal_k
2 godziny temu, Macintosh napisał:

czy wymagane jest odstępostwo od warunków technicznych wydane przez Ministerstwo

 

Odstępstwo nie może zostać wydane, ponieważ warunki techniczne tego pojazdu nie dotyczą.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Macintosh

Warunki techniczne nie dotyczą pojazdów zabytkowych to fakt . Jednak w rozporządzeniu o warunkach dla zabytków jest odwołanie do ustawy o PRD . No ale jak np. pojazd będzie używany do zarobkowego transportu to podlega już corocznym  badaniom technicznym - w sensie badaniom okresowym- czyli normalnie porusza się po drodze i wozi co tam trzeba będzie : koparki, spychacze i inny ciężki sprzęt . Co rok przyjeżdża na badanie techniczne, które polega na sprawdzeniu danych  technicznych z tymi z wniosku i sprawdzenie prawidłowości działania podzespołów  i mechanizmów pod katem bezpieczeństwa jazdy.?  Bo nie podlega warunkom technicznym tak jak inne pojazdy.  Reasumując - przyczepa jest pojazdem zabytkowym , czyli nie musi mieć odstępstw od warunków technicznych ( bo jej nie dotyczą) ale jeździ normalnie po drodze i podlega corocznym badaniom technicznym i podlega warunkom " ogólnym" w ustawy,gdzie nie ma mowy o wymiarach i naciskach bo o tym jest mowa w rozpozrządzeniu szczegółowym ,na które ten pojazd się nie łapie .Czyli przyczepa  musi być bezpieczna i nie stanowić zagrożenia w ruchu drogowym .A czy zwiększona szerokość i masa nie stanowią zagrożenia w ruchu drogowym ?  Czy jako pojazd zabytkowy podlega pod pozwolenia na przejazd drogami publicznymi ? Te przepisy są normalnie do ..... bani. Technicznie rzecz ujmuąc to na urządzeniu rolkowym hamulców się nie zbada - bo za szeroki rozstaw kół , poza tym ma 8 kół na jednej osi - więc zostaje tylko badanie opóżnieniomierzem.   

Edytowane przez Macintosh

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
IVVO
38 minut temu, michal_k napisał:

 

 Dotyczą ich przepisy "ogólne" z ustawy.

A co mówi przepis ogólny:

10. Przyczepa lekka i pojazd zabytkowy nie podlegają okresowym badaniom technicznym. W przypadku pojazdu zabytkowego,
wykorzystywanego do zarobkowego transportu drogowego podlega on corocznym badaniom technicznym

W tym konkretnym wypadku - technicznie nie ma możliwości wykonania żadnego badania - czy okresowego czy zabytku - oś składa się z dwóch wózków po cztery opony - czyli brak miejsca "na kanał" a Heki powyżej 3,5 raczej nie ma? 

47 minut temu, Macintosh napisał:

więc zostaje tylko badanie opóżnieniomierzem.   

A jak technicznie to wykonasz

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Macintosh

Nie zastanawiałem się na  tym bo to raczej dyskutujemy tak teoretycznie nad zagadnieniem.  Do głowy mi przyszedł  tak na szybko tylko opóźnieniomierz. Zastanawia mnie inna rzecz - czy konserwator zabytków zanim wpisze cokolwiek do rejestru zabytków  powinien chyba mieć na uwadze , czy dany pojazd może w ogóle poruszać się po drogach i na jakich zasadach. W sumie nie ma się co dziwić bo bazuje na opinii rzeczoznawcy i.... wszystko jasne:)To taka moja dygresja:)

Dziękuję za opinię. Pozdrawiam serdecznie

 

Edytowane przez Macintosh

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
mirek_handlarz

To w ogóle sztuka dla sztuki rejestrować takie coś - przecież każdy przejazd tym cudem będzie wymagał zgód stosownych zarządców dróg, chyba, że to będzie taki ryzyk-fizyk ?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
danielg539
10 minut temu, mirek_handlarz napisał:

że to będzie taki ryzyk-fizyk ?

Cały ten pomysł z zabytkiem to taki ryzyk-fizyk. Jak już wykombinowali, że przyczepa ta ma być zabytkiem to dalej będą kombinować i będą jeździć po drogach.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
mirek_handlarz

Ciekawa sprawa, zatrzymanie do kontroli z ładunkiem - Pan mundurowy będzie musiał wykazać, że przewożony ładunek jest w celach zarobkowych - chcąc zatrzymać DR za brak badań ? Bo na "własne potrzeby" chyba można przewozić, no ale tak z drugiej beczki - by zachować walor historyczny to jakiś czołg by pasowało do kompletu na tym wozić ?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
danielg539
43 minuty temu, mirek_handlarz napisał:

by zachować walor historyczny to jakiś czołg by pasowało do kompletu na tym wozić

Albo przynajmniej jego atrapę.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
michal_k
2 godziny temu, Macintosh napisał:

czy konserwator zabytków zanim wpisze cokolwiek do rejestru zabytków  powinien chyba mieć na uwadze , czy dany pojazd może w ogóle poruszać się po drogach

 

Absolutnie nie. Do rejestru zabytków wpisuje się najróżniejsze przedmioty i nie ma żadnego znaczenia, czy pojazd będzie mógł poruszać się po drodze.

  • Piwo 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
mirek_handlarz

Michał ma tu rację, zabytek to zabytek dla konserwatora ma wartość historyczną i tyle, kwestie techniczne w ogóle go nie dotyczą o ile nie mają wpływu na walor historyczny przedmiotu w tym wypadku pojazdu.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
blakop

Jeśli był konserwator, to i zapewne była opinia rzeczoznawcy i biała karta. Nic tam nie było o warunkach uczestnictwa w ruchu drogowym?

 

Kolejna rzecz - badanie zgodności możesz wykonać BEZ DR/PC.

 

A samo badanie nie ma wyniku P/N.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Macintosh

Nie miałem czasu za dokładnie  zapoznać  się z opinią - tylko pobieżnie .  Akurat w miedzyczasie załatwiałem jeszcze kilka innych spraw i telefonów. Uwagę  moją zwrócił  zapis, że jest to przyczepa ciężarowa rolnicza.  Szczerze to nie przypominam sobie , żeby  coś było o tym, że pojazd może być dopuszczony do ruchu. Na pewno była informacja o tym, że może być wpisany do rejestru zabytków z przeznaczeniem na zloty  . Klient widząc, że drąże temat  zabrał dokumenty  .  Co do wykonania badania bez PC to  też jest kwestia sporna - u nas jest praktyka taka , że WK wydaje PC przed badaniem pojazdu zabytkowego w przypadku i wiem, że w sąsiednich WK też , kiedy pojazd nie ma żadnych dokumentów. Podobną informację uzyskałem w ITS .

Co do wyniku badania - to poza standardową rubryką w zaświadczeniu ogólnym jest jeszcze  w  zaświadczeniu o badaniu co do zgodności z warunkami technicznymi  informacja o tym, czy pojazd może zostać dopuszczony do ruchu jako zabytkowy , czy nie może. Zatem niejako diagnosta o tym decyduje - czyli moze uznać, że pojazd nie może zostać dopuszczony do ruchu jako zabytkowy i podać ze względu na co . 

 

dziękuję za opinię i pozdrawiam serdecznie

Edytowane przez Macintosh

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
blakop

Niestety złe zwyczaje pokutują.

NIE MA STANDARDOWEGO ZAŚWIADCZENIA Z BADANIA ZGODNOŚCI, WIĘC NIE MA RUBRYKI P/N!!!

 

Cóż - w wielu rejonach przyjęło się wiele niepoprawnych, a nawet nielegalnych praktyk na linii WK-SKP i dlatego słusznie nadzór nad stacjami się im zabiera.

A już głupoty wygadywane nieraz przez ITS to bez komentarza.

 

Pokaż mi gdzie w rozporządzeniu o badaniach zgodności jest cokolwiek o porównaniu danych z PC i DR??

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
michal_k

 

1 godzinę temu, blakop napisał:

NIE MA STANDARDOWEGO ZAŚWIADCZENIA Z BADANIA ZGODNOŚCI, WIĘC NIE MA RUBRYKI P/N!!! 

 

Ale jest wynik badania określany jako pojazd może lub nie może być dopuszczony do ruchu.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
blakop

Oczywiście! I to wszystko. To plus protokół. A tam wystawiają jeszcze zaświadczenie!! ?

 

2 godziny temu, Macintosh napisał:

Co do wyniku badania - to poza standardową rubryką w zaświadczeniu ogólnym jest jeszcze  w  zaświadczeniu o badaniu co do zgodności z warunkami technicznymi  informacja o tym, czy pojazd może zostać dopuszczony do ruchu jako zabytkowy , czy nie może.

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.