Skocz do zawartości

Serdecznie witamy w nowej wersji forum!

Pierwsze logowanie wcześniejszych użytkowników do nowego forum, wymaga wygenerowania nowego hasła (jest to czynność jednorazowa). W tym celu możemy skorzystać z linku Nie pamiętasz hasła? lub z tego u dołu okna logowania. Uwaga: Proszę podać e-mail taki sam, jaki jest ustawiony na wcześniejszym forum!

Logen

Przyczepa kempingowa sprowadzona z Anglii

Polecane posty

Logen

Witam. Pytanie odnoście przyczepy kempingowej sprowadzanej z Anglii. Klient ma tylko dowód zakupu żadnych innych dokumentów ponieważ w Anglii takie przyczepy nie są rejestrowana. Badania na tym dokumencie nie przeprowadza tak ze odesłałem klienta do wydziału komunikacji po pozwolenie czasowe. Pytanie jeszcze o światła. Przyczepa ta została wyprodukowana w 2002 roku, ale nie była rejestrowana. Wydział jako datę pierwszej rejestracji wpisze rok 2002 czy 2018 ?? Jeżeli 2002 to przyczepa nie potrzebuje światła cofania, natomiast jeżeli wpiszą 2018 to w takim przypadku przyczepa powinna mieć to światło...

Jak podejść do takiego tematu ??

Jeżeli było to przepraszam ale ciężko ostatnio coś wyszukać na forum :P

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
danielg539

Wydział wpisze jako datę rejestracji 01.01 roku produkcji (tak przynajmniej powinien wpisać).

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
michal_k
4 minuty temu, danielg539 napisał:

(tak przynajmniej powinien wpisać)

 

A dlaczego powinien? To wpisuje się literalnie wtedy, kiedy pojazd był rejestrowany, ale data jest nieznana. A tutaj wiemy, że data I rejestracji to data dzisiejsza, bo pojazd nie był wcześniej rejestrowany.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
danielg539

W sumie to Michał masz racje.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Logen

No własnie nie był wcześniej rejestrowany ale po drogach jeździł itd... ciężko żeby miał złącze 13 pinowe i światło cofania... No i pytanie jakie warunki techniczne dla takiego pojazdu zastosować ?? Z 2002 roku czy z obecnego ??

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
LimonQ
Napisano (edytowany)
20 minut temu, michal_k napisał:

 

A dlaczego powinien? To wpisuje się literalnie wtedy, kiedy pojazd był rejestrowany, ale data jest nieznana. A tutaj wiemy, że data I rejestracji to data dzisiejsza, bo pojazd nie był wcześniej rejestrowany.

 

Jesli DMC powyzej 750 kg, to badanie na 3 lata od daty pierwszej rejestracji? 

Ma VIN 17 cyfrowy?

Edytowano przez LimonQ

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
adamos

Badanie na rok! Przyczepa specjalna to jest! Z Vinem dla przyczep też było sporo wątpliwości ;)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
mirek_handlarz

Zwróć uwagę na zaczep do holowania - zapewne do wymiany. Przerabiałem taką sytuację przy okazji odstępstwa. Ministerstwo zwróciło uwagę klientowi przed wysłaniem dokumentacji by sprawdził wg jakich regulaminów był homologowany i okazało się, że nie nadawał się do eksploatacji zgodnie z datą I rejestracji. 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
michal_k
55 minut temu, adamos napisał:

Badanie na rok! Przyczepa specjalna to jest!

 

Dla przyczepy nie ma znaczenia, czy jest specjalna. Zwróć uwagę, że w art. 81 ust. 6 jest mowa o przyczepach do 3,5 tony, a nie przyczepach ciężarowych. Dlatego idzie w terminach 3-2-1.

 

2 godziny temu, Logen napisał:

No i pytanie jakie warunki techniczne dla takiego pojazdu zastosować ??

 

Zgodne z datą I rejestracji. Dostaniesz PC to będziesz wiedział jak urząd ją określił.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
wojteczek

 Warunki zgodnie z §1 ust 3. rozporządzenia 01-01-roku produkcji.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Paprock
Napisano (edytowany)
16 godzin temu, michal_k napisał:

 

A dlaczego powinien? To wpisuje się literalnie wtedy, kiedy pojazd był rejestrowany, ale data jest nieznana. A tutaj wiemy, że data I rejestracji to data dzisiejsza, bo pojazd nie był wcześniej rejestrowany.

 

Poniżej dwa przepisy. Jeden z Instrukcji Rejestracji, drugi z Warunków Technicznych i pytanie; z którego zapisu wynika 'literalnie' i wprost, że pojazd powinien być wcześniej zarejestrowany, aby przyjąć/wpisać datę pierwszego stycznia roku produkcji?

Jeżeli w pakiecie dokumentów załączonych do wniosku o rejestracje nie ma dowodu rejestracyjnego z kraju pochodzenia pojazdu, ba tam nie wystawia się czegoś takiego dla przyczep, to jednoznacznie i daty pierwszej rejestracji nie ma.

Jeżeli dla pojazdu sprowadzonego z zagranicy nie można ustalić daty pierwszej rejestracji z tak prozaicznego powodu jak wyżej, to skąd teza, że "kiedy pojazd był rejestrowany, ale data jest nieznana"?

Z Instrukcji Rejestracji:

2) w rubryce przy kodzie B – wpisuje się datę pierwszej rejestracji pojazdu; w przypadku pojazdu sprowadzonego z zagranicy i rejestrowanego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej po raz pierwszy jest to dzień pierwszej rejestracji pojazdu za granicą;

jeżeli w dokumentach załączonych do wniosku o rejestrację pojazdu brak jest informacji o dacie pierwszej rejestracji pojazdu, to w tej rubryce wpisuje się datę 1 stycznia roku produkcji pojazdu;

Z Warunków Technicznych:

3. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:

1) „stosowaniu warunków technicznych w zależności od daty zarejestrowania pojazdu po raz pierwszy”, rozumie się przez to stosowanie tych warunków odpowiednio do daty pierwszej rejestracji pojazdu, którą jest:

a)5) data pierwszej rejestracji pojazdu zarejestrowanego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, określona w dowodzie rejestracyjnym pojazdu lub pozwoleniu czasowym, z zastrzeżeniem lit. b i c,

b) data pierwszej rejestracji za granicą w przypadku pojazdu zarejestrowanego po raz pierwszy za granicą,

c) data zarejestrowania pojazdu po raz pierwszy podana przez organy, o których mowa w art. 73 ust. 3 ustawy,

d) 1 stycznia roku produkcji – w przypadku pojazdu sprowadzonego z zagranicy, dla którego nie można ustalić daty pierwszej rejestracji za granicą;

 

Oczywiście WK może zrobić z badaniem bałagan zapodając w PC aktualną datę!  :silent:

 

Edytowano przez Paprock

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
leski66
24 minuty temu, Paprock napisał:

Oczywiście WK może zrobić z badaniem bałagan zapodając w PC aktualną datę!

Żeby tego uniknąć to do WK "u nas" klient dodatkowo szoruje z opinią rzeczoznawcy, który ustala rok prod.( dodatkowo mamy dane techniczne).

I jeszcze (jak do tej pory) nie było problemu.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
michal_k
32 minuty temu, Paprock napisał:

jeżeli w dokumentach załączonych do wniosku o rejestrację pojazdu brak jest informacji o dacie pierwszej rejestracji pojazdu, to w tej rubryce wpisuje się datę 1 stycznia roku produkcji pojazdu;

 

Czyli dla pojazdu nowego z salonu również powinienem wpisać 01.01 roku produkcji? Ja ten przepis czytam w ten sposób, że stosuje się go w przypadku kiedy pojazd był rejestrowany, ale nie znamy daty.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
leski66

A czy pojazd z salonu jest pojazdem sprowadzonym z zagranicy?

1 stycznia roku produkcji – w przypadku pojazdu sprowadzonego z zagranicy, dla którego nie można ustalić daty pierwszej rejestracji za granicą

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
wojteczek
3 godziny temu, michal_k napisał:

Ja ten przepis czytam w ten sposób, że stosuje się go w przypadku kiedy pojazd był rejestrowany, ale nie znamy daty.

Czy mamy pewność że nigdy nie był zarejestrowany? Wiemy że ta przyczepa została sprowadzona z kraju gdzie nie podlegała rejestracji, czy tam była od nowości tego nie wiadomo.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
michal_k
3 godziny temu, leski66 napisał:

A czy pojazd z salonu jest pojazdem sprowadzonym z zagranicy?

 

Ale mówimy o opisie kodu B w DR, a nie stosowaniu warunków.

 

23 minuty temu, wojteczek napisał:

Czy mamy pewność że nigdy nie był zarejestrowany?

 

To "ustala" WK. Gdyby był to wymagany jest DR.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
leski66

Ja uważam ,że opis kodu B + warunki techniczne, ale "tylko" dla pojazdu sprowadzonego z za granicy. WK w moim rejonie to respektuje.

47 minut temu, michal_k napisał:

Czy mamy pewność że nigdy nie był zarejestrowany?

To już jest chyba przypadek dla "prokuratury".

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
blakop

Oczywiście Michał ma rację - literalnie przepis mówi, że datę 1 stycznia roku produkcji mamy stosować w przypadku pojazdu sprowadzonego zza granicy w sytuacji, kiedy wiemy, że pojazd był tam zarejestrowany, ale z dokumentów nie wynika od jakiej daty. Klasycznym przykładem są tu auta z USA.

 

Zatem w przypadku pojazdu zza granicy, o którym wiemy, że nigdy nie był rejestrowany - bo np. wiemy że należy do grupy pojazdów nie podlegających rejestracji w kraju pochodzenia - to LITERALNIE ten przepis zastosowania nie ma!

 

Ale...

 

Jeśli już pokusimy się o wykładnię funkcjonalną, to wydaje się, że nie taka była intencja prawodawcy, aby w ogóle uniemożliwić poprzez lapsus językowy tego przepisu sprowadzać do kraju pewnej grupy pojazdów, a po drugie wydaje się, że przypadek ten (auta nierejestrowane w kraju pochodzenia) generalnie prawodawcy umknął i nie jest określony. Pomijam fakt, że rejestracja jako określony stan prawny pojazdu nie ma swojej definicji w polskich przepisach i nie do końca wiadomo jak traktować pojazdy dopuszczone do ruchu na mocy przepisów generalnych, a nie indywidualnych rejestracji. Przypominam, że i u nas pewne pojazdy uważa się za dopuszczone do ruchu, pomimo braku obowiązku rejestracji.

W mojej ocenie pierwsza rejestracja w świetle warunków technicznych odnosi się właśnie do daty, w której pojazd zaczął uczestniczyć w ruchu publicznym niezależnie od literalnie traktowanej daty zarejestrowania pojazdu.

Poza tym jak słusznie wyżej wskazano nie ma pewności, że pojazd wcześniej jednak gdzieś zarejestrowany nie był.

A skoro są wątpliwości, to zgodnie z podstawowymi zasadami postępowania powinny być rozpatrzone na korzyść klienta - szczególnie w takim przypadku, gdzie wiadomo, że "administracyjne" zawyżenie daty rejestracji w praktyce wyeliminuje pojazd z ruchu, gdyż nie będzie w stanie spełnić warunków technicznych. Nie jest rolą administracji tworzenie fikcyjnej sytuacji zakładającej, że stary pojazd ma być traktowany pod kątem warunków technicznych jak nowy, bo jest to działanie nieracjonalne, a racjonalność prawodawcy należy do podstawowych założeń wykładni prawa.

 

Niestety - organy administracji publicznej najniższego szczebla bardzo często stosują wyłącznie wykładnię literalną, a na wykładnię funkcjonalną mamy szansę dopiero na dalszych, odwoławczych etapach postępowania przed organami wyższego szczebla i sądowymi.

 

A na koniec - przecież to jest Polska :) Więc nie zdziwię się, jeśli w praktyce w PC będzie data bieżąca, a warunki sprawdzane będą wg roku produkcji i wszyscy powiedzą, że jest ok :) Bo przecież czasowa rejestracja to jeszcze nie rejestracja, a wiele WK nawet tą datę wykreśli z PC...

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Paprock

No i tak się lawiruje w Państwie Prawa pod hasłami Dobra Zmiana! :evil:

Komuno wróć! :evil: 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
aboz

Zaraz dojdziemy do wniosku, że taki pojazd (niepodlegający rejestracji w kraju pochodzenia) jest w Polsce literalnie nie do zarejestrowania, choćby ze względu na dokumenty jakie do rejestracji nowego pojazdu są obecnie wymagane. I nie chodzi mi tu o fakt, że klient/właściciel ich nie będzie miał. One mogą zwyczajnie w świecie nie istnieć, bo czy innym jest CoC a czy innym wyciąg ze świadectwa homologacji. A jednak w przypadku takich pojazdów stosuje się wykładnię funkcjonalną w procesie rejestracji, więc może na tym oprzeć argumentację odnośnie daty pierwszej rejestracji jako 01.01. roku produkcji.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
leski66

Pomału dochodzę do wniosku , że im więcej praw " i ich interpretacji" tym mniej sprawiedliwości (i to tej społecznej).

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
danielg539
Dnia 11.07.2018 o 14:03, michal_k napisał:
Dnia 11.07.2018 o 13:39, wojteczek napisał:

Czy mamy pewność że nigdy nie był zarejestrowany?

 

To "ustala" WK. Gdyby był to wymagany jest DR.

A gdyby był zarejestrowany a po pewnym czasie wyrejestrowany to też DR był by potrzebny?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
michal_k

Tak - byłby potrzebny.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
danielg539

Michał - czyli gdyby w 2002 r nową przyczepę kupił Niemiec a w 2004 r sprzedał ją Anglikowi, to wymagał byś dowodu rejestracyjnego, który 14 lat temu został unieważniony???

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Bądź aktywny! Zaloguj się lub utwórz konto

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto, to proste!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Posiadasz własne konto? Użyj go!

Zaloguj się

×

Ważne informacje

Umieściliśmy pliki cookie na Twoim urządzeniu, aby pomóc Ci ulepszyć tę witrynę. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym razie zakładamy, że możesz kontynuować.