Skocz do zawartości

druciarstwo Polaków


Norbert Jezierski

Rekomendowane odpowiedzi

Pomysłowość ludzka nie zna granic, także jeżeli chodzi o zmuszanie auta do jazdy za wszelką cenę. Zobacz, z czym kierowcy zjawiają się na stacjach kontroli pojazdów.

Jazda z pękniętym przewodem hamulcowym, ze startymi niemal do zera klockami i tarczami hamulcowymi, czy z prowizorycznie naprawionym zawieszeniem - takie "błahostki" nie zaprzątają uwagi niektórym właścicielom samochodów.

 

Dowodem są zdjęcia ze stacji kontroli pojazdów, do których zgłosili się kierowcy, chcąc dostać pieczątkę w dowodzie rejestracyjnym.

 

Nie trzeba chyba przekonywać, jak niebezpieczne jest poruszanie się niesprawnym autem. Co prawda według policyjnych statystyk w ubiegłym roku doszło tylko do 66 wypadków spowodowanych złym stanem technicznym pojazdu (niemal połowa awarii dotyczyła braku oświetlenia, a nieprawidłowości w stanie ogumienia i hamulców stanowiły po ok. 20 proc.), ale dane te nie odzwierciedlają rzeczywistego problemu. Nie zawsze udaje się udowodnić, że usterki i niedomagania samochodu miały bezpośredni wpływ na dany wypadek.

 

Tymczasem w Niemczech eksperci sprawdzili auta, które brały udział w kolizji i aż w 7 proc. z nich stwierdzili usterki techniczne mające bezpośredni związek z zaistniałym wypadkiem.

 

Polaki_potrafi_Takie_auta_5528214.jpg

 

Trzeba pamiętać, że pojazdy u naszych zachodnich sąsiadów są zdecydowanie młodsze niż w Polsce i w praktyce podlegają bardziej surowym badaniom. Kiedy ich stan techniczny wymaga znacznych nakładów (staje się tak zwykle po 8 latach eksploatacji), trafiają na drogi Europy centralnej i wschodniej, w tym do Polski.

 

Z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego wynika, że w krajach Unii ok. 70 proc. aut ma mniej niż 10 lat. W Polsce ta grupa wśród zarejestrowanych samochodów stanowi zaledwie 34 proc. Nie jest więc tajemnicą, że zły stan techniczny pojazdu może mieć wpływ na o wiele większą liczbę wypadków w Polsce niż wynikałoby to ze statystyk ogólnoeuropejskich.

 

Polaki_potrafi_Takie_auta_5528222.jpg

 

Przedstawiamy galerię aut "sprawnych inaczej", którymi właściciele przyjechali na obowiązkowe badanie techniczne. Jak widać, niefrasobliwość oraz pomysłowość kierowców i ich mechaników w kwestii umożliwienia samochodom jazdy w zasadzie nie ma granic. Nie są przy tym ważne ani względy bezpieczeństwa, ani zdrowy rozsądek.

 

O czym musisz wiedzieć w związku z badaniem technicznym?

 

Polaki_potrafi_Takie_auta_5528232.jpg

 

Odebranie dowodu rejestracyjnego

 

Jeśli samochód ma poważne usterki zagrażające bezpieczeństwu ruchu, diagnosta zatrzyma dowód rejestracyjny i odeśle go do wydziału komunikacji (tego, który rejestrował pojazd). Auto będzie musiało pojechać do warsztatu na lawecie.

 

Po naprawie trzeba wykonać ponowne badanie techniczne. Jeśli samochód przejdzie je pozytywnie, można udać się do wydziału komunikacji po odbiór dowodu rejestracyjnego. Następnie trzeba ponownie udać się do diagnosty, aby wbił w dokument pieczątkę z badania.

 

Polaki_potrafi_Takie_auta_5528244.jpg

 

Czas na usunięcie wykrytych usterek

 

Po stwierdzeniu usterek wykluczających zaliczenie badania, kierowca ma 14 dni na usunięcie uchybień. Jeśli nie zdąży w tym terminie lub po naprawie pojedzie do innej stacji, badanie będzie musiało zostać wykonane od nowa zamiast sprawdzenia jedynie tych elementów, których sprawność została wcześniej zakwestionowana.

 

Polaki_potrafi_Takie_auta_5528233.jpg

 

Lista kontrolna diagnosty

 

Zakres kontroli oraz niedozwolone usterki i uchybienia określa stosowane rozporządzenie Ministra Infrastruktury. Podczas obowiązkowego przeglądu samochodu osobowego są sprawdzane:

 

dokumenty pojazdu, tablice rejestracyjne i numer VIN, wyposażenie pojazdu (trójkąt i gaśnica), opony (stan ogumienia, czy są takie same opony na jednej osi), światła i kierunkowskazy, hamulce, układ kierowniczy, instalacja elektryczna (głównie czy akumulator nie ma pęknięć i czy jest przymocowany), poziom emitowanego przez pojazd hałasu, nadwozie i wnętrze (m.in. czy nie wystają z niego ostre przedmioty, czy szyby i lusterka nie są uszkodzone oraz czy działa sygnał dźwiękowy), zawieszenie i podwozie, emisja zanieczyszczeń (silnik benzynowy) lub zadymienie (silnik wysokoprężny).

 

Polaki_potrafi_Takie_auta_5528240.jpg

 

Wymagania dotyczące dokumentów

 

Na badaniu technicznym, oprócz dowodu rejestracyjnego samochodu, mogą być potrzebne inne dokumenty. W przypadku auta z instalacją LPG, diagnosta ma prawo żądać od kierowcy okazania świadectwa legalizacji zbiornika gazowego i sposobu montażu instalacji gazowej (dotyczy instalacji LPG założonej w pojeździe po 20 kwietnia 2001 r.).

 

Dodatkowy dokument (wyciąg ze świadectwa homologacji) może być potrzebny w przypadku montażu przedniego orurowania (dotyczy pojazdów zarejestrowanych w Polsce po 20 października 2007 r.).

 

Źródło: INTERIA.PL

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To Panowie DIAGNOŚCI - do dzieła ::hey

Gdyby tak wspólnie z Panami POLICJANTAMI, byłyby efekty ,,,

zbierajcie tylko DR-y za oświetlenie i podejrzenie czegoś co może sprawdzić diagnosta ,,,

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

zbierajcie tylko DR-y za oświetlenie

Wóczas w ciągu 2 tygodni niemal całkowicie zostały by wyeliminowane cięzarówki z wieloma przedziwnymi światłami na przedniej masce.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czesc

A ja przeciwnie - pochwale kierowcow za coraz lepszy stan techniczny pojazdow. Szczerze mowiac coraz trudniej wystawic wynik N a przeciez i takie musza byc w statystykach.

A ciezarowki jakie do nas trafiaja to sam miod - zwlaszcza te ADR. :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ja przeciwnie - pochwale kierowcow za coraz lepszy stan techniczny pojazdow.

Tytus

Skąd: Warszawa

Najwyraźniej mieszkasz w Polsce A. Czym dalej na wschód i czym dalej od dużego miasta tym stan pojazdów jest coraz gorszy :(

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No niestety Daniel ma racje ,ja też to zauważyłem.Jeżdżę czasem po Polsce i widać po samochodach stan zamozności ludzi w poszczególnych rejonach kraju.Im dalej od dużych aglomeracji tym auta są w gorszym stanie. Osobiście też nie mogę narzekać bo samochody u nas są coraz nowsze i w lepszym stanie technicznym a klienci często domagają się wnikliwego przebadania ich samochodu.Widać że świadomość społeczna rośnie i to jest bardzo pozytywne zjawisko.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czesc

 

Tak wiem panowie ze ogromne znaczenie ma fakt ze to Warszawa ( a w zasadzie to jej granica administracyjna). Oczywiscie zdaje sobie sprawe ze w innych czesciach naszego kraju moze byc inaczej - ale ja porownuje stan aut tu na przestrzeni ostatnich 3 lat.

 

Nie zapomne do konca zycia 6 letniego Actrosa na oponach typu slick z drucianym zbrojeniem do ktorego jak wsiadlem przed OBT w 2009 to az łuna szla od czerwonych kontrolek na desce a ktorego wlasciciel uparcie pchal sie na linie w OSKP z telefonem do mojego szefa w rece. Potem szef poinformowal mnie iz w MPO bez problemu auto przeszlo OBT. Fakt wazny bo przypieczetowal decyzje o zmianie szefa.

 

Obecnie nawet 8-10 letnie auta ciezarowe bez problemu przejezdzaj linie - bo ich wlascicele zrozumieli ze problem nie lezy tu w tych "czepiajacych sie" diagnostach a w austryjackiej i niemieckiej policji ktora szybko i bolesnie weryfikuje stan techniczny "zalatwiony" u pocztowcow.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

bo ich wlascicele zrozumieli ze problem nie lezy tu w tych "czepiajacych sie" diagnostach

Tak tylko ile czasu mineło i minie żeby to ludzie wkońcu zrozumieli że to do ich i naszego bobra

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Brawo, cóż za geniusz, niech spróbuje teraz pojeździć :shock:

 

Nie jarajcie się... przecież to fake jest... :) tak zespawany atak z talerzem nie da się w ogóle zamontować :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.