Skocz do zawartości

Analiza spalin.


Baesler

Rekomendowane odpowiedzi

Jak wykonuje się analizę spalin w pojazdach z silnikiem benzynowym, a jak w pojazdach z silnikiem wysokoprężnym?

Dzisiaj od znajomego diagnosty dowiedziałem się, że w silniku wysokoprężnym robi się tylko poziom zadymienia i badanie polega na dziesięciokrotnym kręceniu silnika do obrotów maksymalnych.

Z kolei niedawno, na przeglądzie, w poprzedzającym samochodzie z silnikiem wysokoprężnym widziałem jak diagnosta wkładał sondę do rury i nie gazował dziesięć razy tylko raz lub dwa i trochę silnik popracował na biegu jałowym.

 

Więc jak to ostatecznie powinno być?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

46 minut temu, Baesler napisał:

jak to ostatecznie powinno być?

Tak :

II. Pomiar emisji zanieczyszczeń gazowych spalin pojazdów z silnikiem o zapłonie iskrowym, zarejestrowanych po raz pierwszy od dnia 1 lipca 1995 r.
Warunki pomiaru
§ 5. Pomiar emisji zanieczyszczeń gazowych powinien być dokonany przyrządem przeznaczonym do pomiaru zawartości w spalinach: tlenku węgla (CO)
zgodnie z § 1, dwutlenku węgla (CO2), węglowodorów (CH-heksan), tlenu (O2) oraz do określania współczynnika nadmiaru powietrza (lambda).
§ 6. Pomiar zawartości tlenku węgla (CO) i węglowodorów (CH) w spalinach oraz określenie współczynnika nadmiaru powietrza (lambda) powinny się odbywać
przy zachowaniu warunków określonych w § 2, z tym że temperatura otoczenia podczas pomiarów powinna być wyższa niż 5°C.
Wykonanie pomiaru
§ 7. 1. Pomiar zawartości tlenku węgla (CO) i węglowodorów (CH) w spalinach powinien być dokonany najpierw przy podwyższonej prędkości obrotowej
silnika (2000–3000 min-1), a następnie przy prędkości obrotowej biegu jałowego, zgodnej z zaleceniami producenta. Pomiary powinny być dokonane
bezpośrednio po sobie, przy czym odczyt wyników pomiaru przy prędkości obrotowej biegu jałowego powinien być dokonany po ustabilizowaniu się wskazań
miernika tlenku węgla (CO) i węglowodorów (CH), w czasie pomiędzy około 30. a 60. sekundą od momentu ustabilizowania się prędkości biegu jałowego.
2. Jeżeli nie jest znana prędkość obrotowa biegu jałowego, zalecana przez producenta, należy przyjmować prędkość zapewniającą równomierną i stabilną pracę
silnika o wartości stosowanej dla silników o zbliżonych danych technicznych.
3. Pomiar współczynnika nadmiaru powietrza (lambda) powinien być dokonany przy podwyższonej prędkości obrotowej silnika (2000÷3000 min-1); dotyczy to
pojazdu wyposażonego w sondę lambda. Z wyjątkiem pojazdów, dla których pomiar współczynnika nadmiaru powietrza (lambda) powinien być dokonany
zgodnie z zaleceniami producenta, zatwierdzonymi podczas badań homologacyjnych.
4. Przepisy § 3 ust. 3–5 stosuje się odpowiednio.
5. Dla pojazdów silnikowych wyposażonych w pokładowe systemy diagnostyczne do kontroli emisji zanieczyszczeń gazowych OBDII/EOBD konieczne jest
sprawdzenie, czy w badanym pojeździe prawidłowo działa kontrolka MIL, wszystkie procedury (monitory) diagnostyczne są wykonane oraz czy nie występują
zarejestrowane kody usterek. Jeżeli wynik jest pozytywny, możliwe jest odstąpienie od wykonania pomiarów wieloskładnikowym analizatorem spalin. Przy
negatywnym wyniku dopuszczalne jest wykonanie testu czujników tlenu za pomocą czytnika OBDII/EOBD lub wykonanie tradycyjnego pomiaru zanieczyszczeń
gazowych wieloskładnikowym analizatorem spalin i ich wynik uznać za wiążący.
Ocena wyników pomiaru
§ 8. 1. Niedopuszczalne jest, aby:
1) końcowe wartości pomiarów zawartości tlenku węgla (CO) i węglowodorów (CH) w spalinach oraz współczynnika nadmiaru powietrza (lambda)
przekraczały wielkości ustalone odpowiednio w § 9 ust. 1 pkt 2 i w § 45 ust. 2 rozporządzenia o warunkach technicznych;
2) nie były spełnione wymagania, o których mowa w § 2 pkt 1;
3) wskazania czytnika informacji diagnostycznej dla systemów EOBD wykazywały jakiekolwiek kody uszkodzeń, występowały nieprawidłowości
w sygnalizacji kontrolki MIL oraz działanie było niezgodne z wymaganiami Regulaminu EKG ONZ Nr 83.05 („Jednolite przepisy dotyczące homologacji
pojazdów w zakresie emisji zanieczyszczeń gazowych przez pojazdy w zależności od wymagań paliwowych silnika”) dla pojazdów dopuszczonych do
ruchu.
2. Na wniosek właściciela, posiadacza pojazdu wydaje się wydruk z przyrządu potwierdzający wyniki pomiarów lub podaje je w zaświadczeniu określonym
w załączniku nr 3 do rozporządzenia.

 

II. Pomiar zadymienia spalin pojazdów z silnikiem o zapłonie samoczynnym
Warunki pomiaru
§ 9. 1. Pomiar zadymienia spalin powinien być dokonany dymomierzem optycznym wykorzystującym w działaniu zjawisko pochłaniania promieniowania
widzialnego (światła) w gazach.
2. Pomiaru zadymienia spalin nie powinno się dokonywać w warunkach atmosferycznych niekorzystnych w stopniu mogącym wpływać na wynik pomiaru.
Temperatura otoczenia powinna być wyższa niż 5°C.
3. Przy przeprowadzaniu pomiaru w pomieszczeniu zamkniętym należy zapewnić skuteczną wentylację stanowiska pomiarowego albo stosować indywidualne
wyciągi spalin o odpowiedniej wydajności.
§ 10. Pomiar zadymienia spalin polega na ustaleniu współczynnika absorpcji k (m-1). Jeżeli dymomierz jest wyposażony w więcej niż jedną sondę, przy pomiarze
należy zastosować sondę o średnicy odpowiedniej dla średnicy rury wydechowej badanego pojazdu, zgodnie z zaleceniami instrukcji obsługi dymomierza.
§ 11. Pomiar powinien odbywać się przy zachowaniu następujących warunków:
1) układ wydechowy powinien być całkowicie szczelny aż do miejsca poboru spalin (sprawdzanie wizualne i słuchowe); w przypadku utrudnionego dostępu
do końcówki rury wydechowej lub gdy końcowy odcinek rury wydechowej nie jest prosty na długości niezbędnej do przeprowadzania prawidłowego
pomiaru, dopuszcza się szczelne przedłużenie układu wydechowego; należy wówczas dokładnie odwzorować średnicę rury wydechowej;
2) dźwignia zmiany biegów powinna być ustawiona w pozycji neutralnej;
3) hamulec postojowy powinien być włączony;
4) silnik powinien być nagrzany do normalnej temperatury pracy (min. 70°C dla oleju silnikowego, min. 80°C dla płynu chłodzącego);
5) przed pomiarem układ wydechowy powinien być przedmuchany przez kilkakrotne naciśnięcie pedału przyspieszenia, a następnie pracę silnika przy
podwyższonej prędkości obrotowej w czasie około 1 minuty;

6) sonda dymomierza powinna być wprowadzona do rury wydechowej możliwie centrycznie, na głębokość co najmniej równą trzem średnicom wewnętrznym
rury;
7) przewody łączące sondę z dymomierzem powinny być oryginalne o tej samej długości, bez ostrych zagięć mogących powodować zaleganie sadzy lub
ograniczenie przepływu spalin.
Wykonanie pomiaru
§ 12. 1. Pomiaru zadymienia spalin dokonuje się w sposób następujący:
1) podczas pracy silnika na biegu jałowym należy szybko, lecz niegwałtownie, nacisnąć pedał przyspieszenia, tak aby uzyskać pełny wydatek pompy
wtryskowej;
2) pozycję pełnego wydatku należy utrzymać do momentu uzyskania przez silnik maksymalnej prędkości obrotowej i zadziałania regulatora obrotów, jednak
nie krócej niż przez 1,5 sekundy;
3) zwolnić pedał przyspieszenia do uzyskania przez silnik prędkości biegu jałowego i powrotu wskazań dymomierza do odpowiadających jej wartości.
2. W przypadku silnika z pompą wtryskową bez automatycznej blokady urządzenia rozruchowego przyspieszanie (ust. 1 pkt 1) rozpoczyna się od podwyższonej
prędkości obrotowej (800–900 min-1) w celu uniknięcia wtryskiwania dawki rozruchowej.
3. Należy wykonać co najmniej trzy pomiary następujące po sobie, z tym że po każdym pojedynczym pomiarze przerwa powinna wynosić około 15 sekund. Pod
uwagę bierze się tylko te zmierzone wartości, które zostały uzyskane z trzech następujących po sobie pomiarów, nieróżniące się od siebie o więcej niż 0,50 m-1
i nietworzące sekwencji malejącej.
4. Jako wynik końcowy pomiaru należy przyjąć średnią arytmetyczną z pomiarów z dokładnością do 0,01 m-1.

§ 13. Dopuszcza się pomiar zadymienia spalin według skali procentowej Hartridge'a (HRT) i przeliczanie uzyskanych wartości na współczynnik, zgodnie
z zamieszczoną tabelą.
Ocena wyników pomiarów
§ 14. 1. Niedopuszczalne jest, aby:
1) końcowa wartość pomiaru zadymienia spalin przekraczała maksymalne wielkości ustalone odpowiednio w § 9 ust. 1 pkt 3 i w § 45 ust. 2 rozporządzenia
o warunkach technicznych;
2) układ wydechowy nie spełniał wymagania, o którym mowa w § 11 pkt 1.
2. Na wniosek właściciela, posiadacza pojazdu wydaje się wydruk z przyrządu potwierdzający wyniki pomiarów lub podaje się je w zaświadczeniu określonym
w załączniku nr 3 do rozporządzenia

 

Reszta zależy od instrukcji urządzenia .

Edytowane przez DARIO64
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po prostu diagnosta zrobił tzw sztukę dla sztuki. Podczas badania zadymienia spalin urządzenia wykonują  co najmniej 4 powtórzenia. Jeśli wszystko jest O.K. urządzenie przelicza średnią i podaje wynik. A jeśli coś jest nie tak tych powtórzeń może być więcej aż do dziesięciu. Czyli tendencja spadkowa(wartość zadymienia spada za każdym powtórzeniem jest niżesz.wbrew pozorom to nie jest O.K.) i już dymomierz zwiększy liczbę powtórzeń. Ale jak Dario 64 napisał to też zależy od danego urządzenia. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dnia 1.09.2018 o 15:07, DARIO64 napisał:

Należy wykonać co najmniej trzy pomiary

Literalnie tak ale w przypadku aut z norma euro 5 lub 6 ilu pomiarów byśmy nie dokonali to i tak dymomierz nic nie pokarze (zakładając, że układ oczyszczania spalin jest sprawny).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jasne że nic nie pokaże. Między normą EURO3 a EURO5 i 6, zmiana ilości cząstek stałych to o rząd wielkości w dół.

Norma EURO3 to 0,05 g/km a EURO5 i 6 to 0,005 g/km.

Nie jesteśmy w stanie tego wychwycić.

Ponadto, o ile w niższych normach przy mechanicznym lub (powiedzmy) półmechanicznym wtrysku (pompowtryskiwacze z elektromagnetyczną cewką sterującą) przy usterce rozpylacza pojazd po prostu dymił i dało się to na stacji zmierzyć, to w wyższych normach przy common railu z piezoelektrycznymi wtryskiwaczami jest to (powiedzmy) niespotykane na stacji bo taki pojazd żadko do nas trafia. Elektronika "wywala" żółty silnik na desce rozdzielczej, odcina moc i "każe" jechać do mechanika.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dnia 1.09.2018 o 15:07, DARIO64 napisał:

3. Należy wykonać co najmniej trzy pomiary następujące po sobie, z tym że po każdym pojedynczym pomiarze przerwa powinna wynosić około 15 sekund. Pod
uwagę bierze się tylko te zmierzone wartości, które zostały uzyskane z trzech następujących po sobie pomiarów, nieróżniące się od siebie o więcej niż 0,50 m-1
i nietworzące sekwencji malejącej.

Najgorzej to z tą sekwencją malejącą?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a taka dygresja, przepisy stanowią, że współczynnik nadmiaru powietrza (lambda) ma się zawierać w granicach 0,97 do 1,03, miałem dziś dwie 5-letnie mazdy CX5 z 2-litrowymi benzynowymi silnikami, serwisowane, z polskich salonów, obydwa cacuszka z niewielkimi przebiegami, jedna ok 90 tys., druga niecałe 40, i podczas analizy w obu lambda wyszła 1,17, wiem, technologia skyactiv, itd i być może tak w tej technologii jest , ale przepis to przepis, może ktoś z zacnego grona napisze dlaczego tak, albo inaczej.

p.s. obydwa dostały P, ale po demonicznej archiwizacji, która ma nastąpić kiedyś tam, jaki wtedy dać wynik?

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

48 minut temu, cezary napisał:

ale przepis to przepis

A czasem Kolega za "płytko" sondy w ten....." komin " nie włożył. Tak mi się parokrotnie zdarzyło (przy głębszym było ok.):icon_wink:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli to silniki z wtryskiem bezpośrednim to przy małym obciążeniu podawana jest uboga mieszanka tak jak w silniku diesla, natomiast przy dużym obciążeniu mieszanka ma skład stechiometryczny i lambda powinna wynosić 1,00

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

19 godzin temu, cezary napisał:

(..) współczynnik nadmiaru powietrza (lambda) ma się zawierać w granicach 0,97 do 1,03, miałem dziś (.......) podczas analizy w obu lambda wyszła 1,17, (...)itd i być może tak w tej technologii jest , ale przepis to przepis, może ktoś z zacnego grona napisze dlaczego tak, albo inaczej.

p.s. obydwa dostały P, ale po demonicznej archiwizacji, która ma nastąpić kiedyś tam, jaki wtedy dać wynik?

 

Nie wiem jakim dysponujesz analizatorem, tak mi sie wydaje ,że  wszystkie analizatory musza posiadać czujnik tlenu , który zbyt żywotny nie jest . W urządzeniu na którym pracuję ( Bosch ) wymieniany jest co ok 2 lata. Potrafi też " klapnąć " w okresie między legalizacyjnym , mimo ,że jest   sprawdzany. Właśnie nieprawidłowe wartości lambda , były objawem jego uszkodzenia mimo,że jeszcze system analizatora nie komunikował jego zużycia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to ja napiszę jaki miałem przypadek. VW TIGUAN 3 letni przebieg 40tyś. CO przekroczone kilkukrotnie, HC koło 200, lamda przekroczona. Pytam klienta czy auto ma od nowości i czy jest po jakichś przejściach. Odpowiedź że ma od nowości i nic nie było robione cały czas serwisowane. Myślę sobie to nie możliwe i podpiąłem ODB, a tam wynik P. To myślę coś z analizatorem, dałem P i klient pojechał. Przy następnych badaniach sprawdzam analizator i wszystko OK. I co Wy na to? Czyżby VW w benzynie też przekręt zrobił? Uprzedzę pytanie dlaczego był na badaniu po czterech latach: bo ktoś mu po trzech wbił na rok.

Edytowane przez Demart
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, wadi napisał:

Nie wiem jakim dysponujesz analizatorem, tak mi sie wydaje ,że  wszystkie analizatory musza posiadać czujnik tlenu .....

analizator stargas 898, czujnik tlenu wymieniony ok. 3-4 m-ce temu, post napisany dlatego, że wskazania tylko w przypadku w/w samochodów były "dziwne", przy "normalnych" samochodach i sprawnych wskazania są ok.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 years later...
W dniu 1.09.2018 o 15:07, DARIO64 napisał:

5. Dla pojazdów silnikowych wyposażonych w pokładowe systemy diagnostyczne do kontroli emisji zanieczyszczeń gazowych OBDII/EOBD konieczne jest
sprawdzenie, czy w badanym pojeździe prawidłowo działa kontrolka MIL, wszystkie procedury (monitory) diagnostyczne są wykonane oraz czy nie występują
zarejestrowane kody usterek. Jeżeli wynik jest pozytywny, możliwe jest odstąpienie od wykonania pomiarów wieloskładnikowym analizatorem spalin. Przy
negatywnym wyniku dopuszczalne jest wykonanie testu czujników tlenu za pomocą czytnika OBDII/EOBD lub wykonanie tradycyjnego pomiaru zanieczyszczeń
gazowych wieloskładnikowym analizatorem spalin i ich wynik uznać za wiążący.

Powołując się na powyższy punkt zadano mi ciekawa pytanie.

Jak sprawdzamy czy prawidłowo działa kontrolka MIL? Czy z 5 punktu wynika, iż sprawdzają ją tylko systemy diagnostyczne auta i dopiero przy wyniku negatywnym (kontrolka się pali)  podłączamy OBD lub wykonujemy tradycyjny pomiar zanieczyszczeń?

Jak to wg Was należy zinterpretować?

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak jak mówi urządzenie: test zakończony - wynik pozytywny.

Nie uzależniam potrzeby wykonania testu od świecącej lub nie kontrolki. Czy się pali, czy nie pali, to wykonuję te polecenie, które czytnik wymienia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

14 minut temu, radekd2 napisał:

Przy
negatywnym wyniku dopuszczalne jest wykonanie testu czujników tlenu za pomocą czytnika OBDII/EOBD lub wykonanie tradycyjnego pomiaru zanieczyszczeń
gazowych wieloskładnikowym analizatorem spalin i ich wynik uznać za wiążący.

To może inaczej zadam pytanie:

Przy negatywnym wyniku czego wykonujemy pomiar OBD lub tradycyjny?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie ważne czego. Jak czytnik kończy test wynikiem negatywnym, to dla dobra całego badania wkładam w wydech sondę. Analizator albo poprze wynik EOBD, albo wyświetli parametry zanieczyszczeń w normie i ogólny wynik będzie OK.

Nie zgłębiam kodów usterek, nie deszyfruję ich, nie resetuję ich.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teraz, Paprock napisał:

Nie ważne czego.

Ups...
To może cala Ustawa jest nieważna.

A tak na poważnie nie pytam się o to jak przeprowadzasz BT tylko jak Ty i inni Forumowicze interpretujecie ten fragment Rozporządzenia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.