Skocz do zawartości

Dodatkowy układ hamulcowy


wiesław

Rekomendowane odpowiedzi

Taki temat , w samochodzie do nauki jazdy STAR 200 uległ awari roboczy hamulec , auto jadące z góry uszkodziło 8 stojących pojazdów , sprawą zajął się prokurator twierdząc że nastąpiła ingerencja w fabryczny układ hamulcowy montując dodatkowy hamulec dla instruktora , co mogło być przyczyną wypadku jeszcze nie ustalono ,co w takim przypadku ma zrobić diadnosta przy pierwszym badaniu odnosnie tego dodatkowego pedału hamulca , kto ma zamontować dodatkowy pedał ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Prokurator może sobie tak twierdzić, ale jako prawnik nie posiada tzw. "wiedzy specjalnej" - w tym przypadku z zakresu techniki - chodzi o ustalenie, czy zamontowanie dodatkowych pedałów miało wpływ na zaistnienie kolizji. W tym temacie może wypowiedzieć się np. biegły sądowy (najczęściej jest to rzeczoznawca motoryzacyjny), powołany właśnie przez prokuratora. Tak naprawdę, to biegły wypowiada się na temat, a decyzje podejmuje sąd. Opinia biegłego zresztą też nie musi byc ostateczna...

Diagnosta na SKP wykonuje badanie pojazdu do nauki jazdy wg okreslonych kryteriów i dostepnymi mu określonymi metodami badawczymi i narzędziami. Jeżeli w czasie badania pojazdu nie stwierdzi nieprawidłowości - powinien auto dopuścić do ruchu. O ile wiem nigdzie nie uregulowano, kto jest uprawniony do montowania dodatkowej "pedaliery". Myślę, że w tym konkretnym przypadku należy jedynie przeanalizować, czy w momencie badania pojazdu diagnosta mógł stwierdzić usterki zmodyfikowanego układu, czy nie. jeżeli nie mógł - nie powinien ponosić odpowiedzialności.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie my na naszej SKP (jezeli przyjechał pan z N. jazdy) sprawdzamy tez zadziałanie ham. pana instruktora(to jest nie obowiązkowe-ale zawsze jesteśmy kryci)

Natomiast nikt nie określa siły działania ham. w N.Jazdy "wyciskanych przez instruktora na jego pedałach"Nas na SKP interesują siły ham. zasadniczego+pomocniczego na ham. pojazdu :?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 year later...
nastąpiła ingerencja w fabryczny układ hamulcowy montując dodatkowy hamulec dla instruktora ,

jeżeli wykonane przez "uprawnione jednostki" to nie powinno być problemu

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY

z dnia 16 grudnia 2003 r.

w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach

Dz. U. nr 227 poz. 2250

 

Załącznik nr 1

 

WYKAZ CZYNNOŚCI KONTROLNYCH ORAZ METODY l KRYTERIA OCENY STANU TECHNICZNEGO POJAZDU PODCZAS PRZEPROWADZANIA BADANIA TECHNICZNEGO

 

4. UKŁADY HAMULCOWE

 

1Przedmiot i zakres badania 2Sposób przeprowadzenia badania 3 Podstawowe kryteria uznania stanu technicznego za niezadowalający

 

.1. Układy hamulcowe (wszystkie)

2 Oględziny.

3.1 Konstrukcja niezgodna z wymaganiami przepisów.

3.2. Samodzielne zmiany konstrukcyjne jakiejkolwiek części układu hamulcowego, z wyłączeniem pojazdów przystosowanych do kierowania przez inwalidów oraz pojazdów moderniozowanych przez uprawnione jednostki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 months later...

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.