Skocz do zawartości

Hak do platformy lawety


ivon

Rekomendowane odpowiedzi

Panowie, jak podchodzicie do tematu montażu haka do ciągnięcia przyczep (samej kuli przymocowanej jak w samochodach pow. 3,5 t) do konstrukcji zabudowy np. pomocy drogowej do 3,5 t DMC.

Na jakiej podstawie dopuszczają taki hak do użytku, brak tabliczki identyfikacyjnej, wybity tylko znak homologacji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No widziałem kilka haków pomontowanych do takich lawetowych samochodów i nie budziły wątpliwości.

Sprawa dla mnie była o tyle prosta, że identyfikowałem pojazd po właściwej tabliczce znamionowej oraz po numerze homo tam zamieszczonym i w dowodzie powtórzonym, bo to były nowe podwozia pojazdów z kabiną przeznaczone do drugiego etapu homologacji/zabudowy.

 

A tu... Cóż, nie ma tabliczki = nie ma haka! A przynajmniej kłania się wynik negatywny z badania.

Edytowane przez Paprock
  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może niech się autor wypowie, ale dla mnie wynika, że to hak nie miał tabliczki, a nie pojazd Paprocku.

 

Poza tym w pytaniu wyraźnie zaznaczono, że chodzi o hak przymocowany do samej konstrukcji platformy, nie zaś do ramy pojazdu. Jakie były rozwiązania które Ty widziałeś?

 

Bo ja osobiście kompletowałem pojazdy z hakiem zamontowanym do konstrukcji platformy zamontowanej za pomocą ramy pośredniej do ramy pojazdu i nie było z tym problemu. Generalnie spora część konstrukcji tego typu wyklucza wręcz możliwość innego montażu (dostęp do ramy pojazdu i oryginalnej poprzecznicy jest niedostępny).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

22 minuty temu, blakop napisał:

(dostęp do ramy pojazdu i oryginalnej poprzecznicy jest niedostępny).

Z góry zastrzegę o nie obrażanie się na mnie ale tego cytatu "ni w ząb" nie kapuję - można by coś rozjaśnić ?:oops:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie widziałeś nigdy pomocy drogowej? :) W większości z nich najazd jest "łamany" i w tylnej części obniża się przesłaniając oryginalną ramę pojazdu. Więc hak można założyć tylko do konstrukcji zabudowy, a nie do przystosowanej do tego poprzecznicy w oryginalnej ramie pojazdu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja mówię właśnie o takich pojazdach, które Ty kompletowałeś. A coś mi się zdaje, że bywają pojazdy po dość dziwnej kompletacji wskutek której zabronione jest montowanie haków i ciąganie przyczep. Nie wiem czy kompletowałeś też te pojazdy, bo ich zabudowa odbywała się w Kutnie.

Chodzi o to, że na tabliczce jest numer homo, na drugiej tabliczce, bo jest obowiązek jej umieszczenia na pojeździe co nie. No i jeżeli na tej tabliczce jest parametr dotyczący zespołu pojazdów, to nie ma przeciwwskazań co do montażu haka. No a dalej to już sprawa prosta: oględziny (w tym tabliczka haka, a bywają i po trzy na jednym sprzęcie), organoleptyka, poprawny montaż. Jeżeli nie jestem pewny co do ostatniego, to fon do producenta/zabudowującego i sprawa wyjaśniona. No najczęściej ten hak wygląda jak sama kula przykręcona czterema śrubami to ostatniej poprzecznej belki. Niestety trzeba zejść do kanału i popatrzyć jak te belki zostały połączone pewnym i równo pociągniętym spawem aluminiowym. No taka prawda - nic nie wymyślam. ;-) 

 

 

848322823_3_1080x720_laweta-pomoc-drogow

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Raczej rzadko w wyniku zabudowy pojazd traci możliwość "uciągu". Prędzej w wyniku zabudowy ją uzyskuje.

Ale generalnie zależności w tej kwestii i to w dodatku innych w każdej marce i modelu jest tyle, że nie sposób to zwięźle i jasno opisać.

 

W lawetach raczej problemu z tym nie ma o ile zachowana jest wymagana odległość główki haka od podłoża (a z tym różnie bywa przy dłuższych najazdach o czym nie każdy wie).

 

Tabliczka drugiego etapu jest jak Yeti... No podobno istnieje...

 

Chociaż może trochę przesadziłem - w końcu w kwestii Yeti są jednak liczne publikacje, że jednak go widziano ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

12 godzin temu, ivon napisał:

Panowie, jak podchodzicie do tematu montażu haka do ciągnięcia przyczep (samej kuli przymocowanej jak w samochodach pow. 3,5 t) do konstrukcji zabudowy np. pomocy drogowej do 3,5 t DMC.

Kwestia samej pomocy drogowej do 3.5 t już jest podejrzana bo często ich ładowność wynosi 900-1100 kg, czyli często są przeładowane, a tu jeszcze hak.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1100 kilogramów ładowności, to przecież prawię każdą osobówkę załaduje i zawiezie bezpiecznie.

Już nie mówiąc o tym, że zdolność holowania uszkodzonego pojazdu jest nieodzownym atrybutem legalnego pojazdu Pomocy Drogowej.

 

2. Pojazd pomocy drogowej powinien posiadać:
2) nadwozie konstrukcyjnie przeznaczone do przewozu uszkodzonych pojazdów lub być wyposażony w:
a) hol giętki do holowania motocykla i hol sztywny do holowania pojazdu, o konstrukcji wykluczającej potrzebę użycia niesprawnego układu kierowniczego lub niesprawnych hamulców uszkodzonych pojazdów,

 

Oczywiście powyższe można realizować przez inne rozwiązania niż targanie spsutego auta za pomocą haka. ;-) 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

O i to mi się podoba Paprock zawsze pomoże, niczym encyklopedia i paragrafem walnie. sopko?☺️☺️

Na tym forum dużo można się dowiedzieć i doszkolić?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 godzin temu, Paprock napisał:

zdolność holowania uszkodzonego pojazdu jest nieodzownym atrybutem legalnego pojazdu Pomocy Drogowej

 

Niekoniecznie. Jeśli posiada nadwozie do przewozu uszkodzonych pojazdów to żadnego holu mieć nie musi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks later...

Dzięki za wszystkie sugestie.

Klient dostarczył opinię techniczną w której w jednym z punktów był zapis o zamontowaniu homologowanego haka do ciągnięcia przyczep, tabliczka też się znalazła.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pozostaje pytanie czy spełnione są te warunki.

§ 3.9. Minimalne statyczne obciążenie pionowe urządzenia sprzęgającego nie może być mniejsze niż 4% dopuszczalnej
masy ciągniętej i mniejsze niż 25 kg, przy czym producent pojazdu podaje w instrukcji obsługi następujące dane:
1) maksymalne obciążenie urządzenia sprzęgającego;
2) miejsce mocowania tego urządzenia do konstrukcji pojazdu;
3) maksymalną odległość punktu sprzęgnięcia od osi tylnej pojazdu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.