Skocz do zawartości

światła przeciwmgielne w zabytku


damianw

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

Mam dylemat odnośnie zapisu w protokole oceny stanu technicznego. Wypełniłem protokół oceny z ograniczeniem w użytkowaniu pojazdu podczas mgły, gdyż nie posiada świateł przeciwmgielnych tylnych. Według daty I rejestracji nie są wymagane, lecz ze względów bezpieczeństwa wolałem zapisać to ograniczenie, gdyż to autobus wykorzystywany zarobkowo do przewozu osób. Czy według Was postąpiłem słusznie, czy nie? Pytam, gdyż klient chce założyć teraz światła przeciwmgielne, aby wykreślić mu to ograniczenie. Jutro muszę odpowiedzieć mu na to pytanie. Z góry dziękuje za odpowiedź

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

14 minut temu, damianw napisał:

Czy według Was postąpiłem słusznie, czy nie?

 

Miałeś literalnie prawo wpisać mu dowolne ograniczenia, ale spójrzmy na temat inaczej:

 

- dwa identyczne autobusy z taką samą datą I rejestracji; jeden rejestrowany normalnie, drugi zabytek; ten "normalny" może jeździć do woli we mgle, a zabytek nie. Czy jest w tym sens?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zgadza się i tu przyznaje 100% racji, zrobiłem to ze względów bezpieczeństwa przewożonych pasażerów. Literalne prawo? Właśnie konkretnie nie mogę odnaleźć przepisów, które mówią kiedy i jak mogę wnioskować o ograniczenia. Oczywiście mam takie prawo, lecz czy są określone przypadki? Czy mogę teraz umieścić adnotację o montażu/usprawnieniu światła przeciwmgielnego i wnioskować o wykreślenie adnotacji?

Bardzo dziękuje za podpowiedzi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

18 minut temu, damianw napisał:

nie mogę odnaleźć przepisów, które mówią kiedy i jak mogę wnioskować o ograniczenia.

 

Takich przepisów nie ma - wszystko to kwestia uznaniowa.

 

18 minut temu, damianw napisał:

Czy mogę teraz umieścić adnotację o montażu/usprawnieniu światła przeciwmgielnego i wnioskować o wykreślenie adnotacji?

 

Czy pojazd został już zarejestrowany z taką adnotacją? Nie spotkałem się jeszcze z przypadkiem zmiany ograniczeń już po rejestracji, więc może nawet zmiany konstrukcyjne by wchodziły w grę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak został zarejestrowany i jest problem teraz, że chcą jeździć w okresie jesienno-zimowym, a tu nie trudno o mgłę.

Zgadza się, kwestia uzaniowa, lecz mój szef pilnie wymaga podstawy prawnej na jakiej podstawie zastosowałem ograniczenie.

Zmiany konstrukcyjne? A co jeśli np światła były i zostały usprawnione lub domontowane? Niby racja jest to zmiana powodująca zmiany w dowodzie rejestracyjnym,ale myślałem, aby to zrobić w trybie korekty badania co do zgodności z warunkami technicznymi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nałożyłeś ograniczenie ( w dobrej czy złej " wierze " ) i ono ciągnie za sobą konsekwencje w postaci braku poruszania się pojazdem  w warunkach zmniejszonej przejrzystości powietrza, czyli we mgle . Wg. mojej oceny tryb korekty służy do poprawienia oczywistej omyłki - " tzw. błędu pisarskiego ", nadanie ograniczenia w tym przypadku nie jest omyłką tylko " świadomym " działaniem. Zadzwonił bym na Twoim miejscu do WK w,  którym zarejestrowano ten zabytek i dopytał jak z tej sytuacji można " wybrnąć ", lub tak jak @michal_k zasugerował :

 

26 minut temu, michal_k napisał:

więc może nawet zmiany konstrukcyjne by wchodziły w grę.

Tylko słabo logicznie to wygląda bo :

 

1 godzinę temu, michal_k napisał:

dwa identyczne autobusy z taką samą datą I rejestracji; jeden rejestrowany normalnie, drugi zabytek; ten "normalny" może jeździć do woli we mgle, a zabytek nie. Czy jest w tym sens?

 

  • Piwo 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Okej, dziękuje. Oczywiście, że w dobrej wierze jeśli chodzi o bezpieczeństwo podróżujących nim pasażerów. Miałem już sugestię,aby skorygować badanie co do ograniczeń, a w zaświadczeniu o przeprowadzonym badaniu co do zgodności wpisać np: ,,usunięto ograniczenie jazdy podczas mgły, czy coś w tym stylu'' co Wy na to?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 minut temu, damianw napisał:

w dobrej wierze jeśli chodzi o bezpieczeństwo podróżujących nim pasażerów

 

Niestety sprawdziło się powiedzenie o nadgorliwości...

 

6 minut temu, damianw napisał:

Miałem już sugestię,aby skorygować badanie co do ograniczeń

 

Zawsze możesz skorygować jeśli dojdziesz do wniosku, że się pierwotnie pomyliłeś (a nie dlatego, że pojazd doposażono).

  • Polub 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

12 godzin temu, damianw napisał:

Witam,

Mam dylemat odnośnie zapisu w protokole oceny stanu technicznego. Wypełniłem protokół oceny z ograniczeniem w użytkowaniu pojazdu podczas mgły, gdyż nie posiada świateł przeciwmgielnych tylnych. 

 

Skoro to pojazd wpisany do rejestru zabytków to podlega pod Konserwatora zabytków,  Jak klient zamierza jakieś światła dołożyć to przede wszystkim musi opinię wyrazić konserwator.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

rozdział 3 - Światła. Par.12/1/13 z adnotacją w tym samym paragrafie pkt 2/1. " nie stosuje się do pojazdów zarejestrowanych po raz pierwszy przed dniem 1 stycznia 1986 r itd...."

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No przepis jest znany (ale zawsze mam kłopot go znaleźć). Tylko, że problem jest deko inny, bo chodzi o to, czy z powodu niemania przeciwmgłowych świateł można dać ograniczenie zabytkowi przewożącemu zarobkowo osoby.

Podobnie sprawa może wyglądać ze stuletnim samochodem wyposażonym w kaganki a'la bryczka zamiast samochodowych świateł. 
No i powstają pytania:
1. Czy stulatek może przewozić osoby używając tychże świateł, a może w ramach zarobkowego przewozu osób należałoby go doposażyć w oświetlenie na obecne czasy?
2. Czym się różnią warunki dla zabytka od warunków dla zabytka przewożącego zarobkowo osoby?

 

 

Benz_auto.jpg

 

ee1c96af1e037417fb5be05dc649e18b_large-e

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

1 godzinę temu, blakop napisał:

I co? Opinii konserwatora do badania wymagasz? Na jakiej podstawie? 

 

§ 2. Zaświadczenie wydaje się, jeżeli:

 1) urzędowego potwierdzenia określonych faktów lub stanu prawnego wymaga przepis prawa;

2) osoba ubiega się o zaświadczenie ze względu na swój interes prawny w urzędowym potwierdzeniu określonych faktów lub stanu prawnego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No właśnie Panowie, jest nacisk na wykreślenie tej adnotacji, lecz niekoniecznie wiem jak to poprawnie zrobić. Macie rację w tych latach nie musiałem wymagać tych świateł i klient teraz drąży temat dlaczego? Nie rozumie tego, że ze względu bezpieczeństwa, tylko żąda podstawy prawnej. Chcę nawet usprawnić te światła przeciwmgłowe żeby tylko pozbyć się adnotacji.

Usprawnić, w sensie dołożyć do badania. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Padło już wyżej rozwiązanie, że to pomyłka była. Znaczy pomroczność jasna wystąpiła i w protokół wkradło się ograniczenie.

Ja bym podzwonił do WK i zaproponował korektę protokołu/badania, a oni niech wykreślą resztę.

Dla mnie ten samochód może jeździć we mgle bez tych świateł, bo jeszcze ograniczone zaufanie jest i szczególnie niebezpieczne warunki drogowe gdzie wszyscy, ale to wszyscy bez wyjątku muszą mieć baczenie co się dookoła dzieje. Szczególnie we mgle, bo jak się okazuję można całkiem po legalu nadziać się na zad samochodu, który z racji daty pierwszej rejestracji nie musi posiadać przeciwmgłowych świateł. Co nie. :icon_wink:

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

18 godzin temu, blakop napisał:

AUTOSAN H09 miał przeciwmgielne, czy nie?

Raczej tak. Między tylnymi lampami a tablicą rejestracyjną miał kwadratowe lampy cofania i okrągłe przeciwmgłowe. Nie znalazłem w internecie ostrego zdjęcia tyłu takiego autobusu, ale coś mi tak chodzi po głowie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

19 godzin temu, damianw napisał:

Chcę nawet usprawnić te światła przeciwmgłowe żeby tylko pozbyć się adnotacji.

Usprawnić, w sensie dołożyć do badania. 

 

Skoro zdecydował się na zabytek to ponosi tego konsekwencje. To już nie jest jego pojazd - tak mu się tylko wydaje.  O losie tego autobusu nie decyduje właściciel, tylko konserwator zabytków. Jeśli chce dołożyć światło przeciwmgłowe to z dokumentacją techniczną i technologią montażu do konserwatora po zgodę. Następnie montaż + nowe zdjęcia do białej karty i ponowne badanie zgodności. Inaczej tego nie widzę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 godzin temu, markes30 napisał:

Jeśli chce dołożyć światło przeciwmgłowe to z dokumentacją techniczną i technologią montażu do konserwatora po zgodę.

 

Podaj jeszcze podstawę prawną na to, że diagnosta może wymagać zgody na zamontowanie takiej "pierdoły" jak światło przeciwmgielne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, michal_k napisał:

że diagnosta może wymagać zgody na zamontowanie takiej "pierdoły" jak światło przeciwmgielne.

Nie diagnosta, tylko konserwator wyraża zgodę na wszelkie zmiany i tak jak napisał kolega markes30

 

6 godzin temu, markes30 napisał:

To już nie jest jego pojazd - tak mu się tylko wydaje.  O losie tego autobusu nie decyduje właściciel, tylko konserwator zabytków.

 

Dnia 27.09.2018 o 08:39, waga50 napisał:

rozdział 3 - Światła. Par.12/1/13 z adnotacją w tym samym paragrafie pkt 2/1. " nie stosuje się do pojazdów zarejestrowanych po raz pierwszy przed dniem 1 stycznia 1986 r itd...."

zgadza się, ale te autobusy były produkowane z tego co pamietam w latach 1973-2006, zatem po 1 stycznia 1986 musiały przystosować się do nowych przepisów.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, kurant2000 napisał:

konserwator wyraża zgodę na wszelkie zmiany

 

To na wymianę każdej śrubki też? A jak zechcę sobie wymienić opony albo świece na inne to też muszę konserwatora o zgodę pytać?

 

To nie jest jakaś wielka zmiana / zniszczenie pojazdu. To jest montaż jednej lampy na jedną śrubkę, w zasadzie bez żadnej ingerencji w konstrukcję pojazdu oraz z możliwością powrotu do stanu poprzedniego.

 

Ponadto, co ma zgoda konserwatora do wykonania badania?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 godzin temu, michal_k napisał:

To na wymianę każdej śrubki też? A jak zechcę sobie wymienić opony albo świece na inne to też muszę konserwatora o zgodę pytać?

 

To nie jest śrubka tylko element obowiązkowy element wyposażenia bezpośrednio wpływający na bezpieczeństwo. Problem jest w tym, że u konserwatora jest dokumentacja fotograficzna ( biała karta) i na niej nie ma światła przeciwmgłowego. Na badaniu zgodności również są 4 zdjęcia i na nich też nie ma światła przeciwmgłowego. Mógł doposażyć ten autobus przed wpisem do rejestru ....  i badaniem zgodności. Diagnosta postąpił prawidłowo dając ograniczenia (podstawę prawną podał Kurant). Teraz gdy brak światła jest tak dobrze udokumentowany pozostaje jedynie droga formalna. Swoją drogą klient "przy-cwaniakował" i chce robić transport autobusem zabytkowym bez podatku drogowego i czasu pracy kierowcy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.