Skocz do zawartości

Ustawa o transporcie drogowym (Dz.U.2017, poz. 2200) v. 18.10.2018


Bogusław Maćkowski

Rekomendowane odpowiedzi

Do pobrania najnowsza wersja ujednolicona ustawy o transporcie drogowym ze stanem prawnym na dzień 25.11.2018r. (Dz. U. z 2017r., poz. 2200 z późn. zm.).

 

 

===================================================

NOWOŚĆ - ZMIANA STANU PRAWNEGO - ZAKTUALIZOWANY DNIA 18.10.2018R.

===================================================

 

Najważniejsze zmiany:

Od dnia 3.09.2018 r. załącznik nr 3

Wprowadzenie sankcji karnej za brak okresowego badania technicznego w wysokości 2.000,00 zł. - dot. transportu drogowego np. taksówka, ciągnik siodłowy, autobus.

Wprowadzenie sankcji karnej za stwierdzenie podczas kontroli drogowej usterki w wysokości 2.000,00 zł. np układ kierowniczy, układ hamulcowy, opony.

 

1        NARUSZENIE PRZEPISÓW O ZDATNOŚCI TECHNICZNEJ POJAZDÓW17)

 

 

 

 

9.1. Wykonywanie przewozu drogowego pojazdem nieposiadającym aktualnego okresowego badania technicznego potwierdzającego jego zdatność do ruchu drogowego – za każdy pojazd

2000

5.1 NN

 

 

9.2. Wykonywanie przewozu drogowego pojazdem posiadającym usterkę lub usterki układu hamulcowego, połączeń układu kierowniczego, kół, opon, zawieszenia, podwozia lub innego wyposażenia, zakwalifikowane jako niebezpieczne – za każdy pojazd

2000

5.2 NN

 

 

Ciekawostka kierowca otrzymuje karę finansową 2.000,00 zł za brak ważnych badań okresowych o 1 dzień w mieście X na ul. Y kierowca postanawia jechać dalej a na ulicy Z ma kolejną kontrolę drogową i dostaje kolejne 2.000,00.

 

Ciekawostka druga jedzie zespół pojazdów składający się z ciągnika siodłowego i naczepy - oba pojazdy nie mają ważnych okresowych badań technicznych o 1 dzień - nakładana jest kara w wysokości 2 x 2.000,00 zł.

 

Ciekawostka trzecia organu kontroli ruchu drogowego od dnia 1.10.2018r. nie interesuje, czy ktoś ma pieczątkę w dowodzie rejestracyjnym tylko czy w bazie CEPIK jest wpis diagnosty - Diagności pilnujcie się, czy właściwie przypisaliście badanie do właściwego pojazdu gdyż skutki są drogie.

 

Ciekawostka czwarta zapłacenie kary finansowej to jest najmniejsze zmartwienie, gdyż z Urzędu organ kontroli ruchu drogowego zawiadamia Starostę/Prezydenta Miasta o wszczęcie postępowania spełniania wymogu dobrej reputacji (ustawowo urzędnik wylicza wzorami ilość i częstotliwość naruszeń) za najpoważniejsze naruszenie jakim jest m. in. brak okresowych badań technicznych - brak dobrej reputacji oznacza cofnięcie licencji na wykonywanie transportu drogowego / zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego.

 

Ciekawostka piąta samochód nie ma ważnych badań technicznych i ma łysą oponę - otrzymuje 4.000,00 zł.

 

Takie kary są już nakładane i z całą pewnością jest to skuteczne działanie do zwiększenia ilości badań technicznych na stacjach kontroli pojazdów.

 

 

 

Przypomnienie:

Art. 18. [Wymogi uzyskania zezwoleń na wykonywanie przewozów: regularnych, regularnych specjalnych, wahadłowych i okazjonalnych]

5. Przy wykonywaniu przewozów okazjonalnych w krajowym transporcie drogowym pojazdem przeznaczonym konstrukcyjnie do przewozu nie więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą zabrania się:

1) umieszczania i używania w pojeździe taksometru;

2) umieszczania w sposób widoczny i czytelny z zewnątrz pojazdu oznaczeń z nazwą, adresem, telefonem, adresem strony internetowej przedsiębiorcy lub innych oznaczeń mających na celu identyfikację przedsiębiorcy, a także reklam usług taksówkowych i przedsiębiorców świadczących takie usługi;

3) umieszczania na dachu pojazdu lamp lub innych urządzeń technicznych.

NORCOM_Dz.U.2017.2200_ustawa o transporcie drogowym_ujednolicony_2018_10_18.pdf

  • Lubię 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Analogicznie powinno być z pozostałymi pojazdami. Za jazdę po drodze publicznej bez aktualnych badań powinno być min. 500 zł kary. Do tego naklejki z badania na TR lub szybę i problem 30% jeżdżących pojazdów bez badań mamy z głowy. Nasz ustawodawca planuje wprowadzić karę 50% ceny BT za spóźnienie. Tylko ja się pytam : Jaką karę zapłaci ten co w ogóle badań nie robi?? !!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam cichą nadzieję, że ministerstwo wypowie się na temat faktycznej ilości badań - za chwilę minie rok od uruchomienia CEP 2.0. Może pokuszą się o jakieś podsumowanie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

22 minuty temu, michal_k napisał:

Skąd wiadomo, że 30% pojazdów jeździ bez badań? 

To tak skromnie licząc, gdyż patrząc na faktyczne dane ilości badań i ilości zarejestrowanych pojazdów to ponad 50% pojazdów od kilku lat nie poddaje się okresowym badaniom. https://bip.um.bydgoszcz.pl/struktura_miasta/wydzialy_urzedu_miasta/wydzial_uprawnien_komunikacyjnych/komunikaty/Sprawozdanie_Bydgoszcz_SKP_2001r____2015r_.aspx#0

W linku u dołu są liczby i grafika ostatni slajd. Licząc margines błędu 30% jeździ bez badań.

 

Według danych NIK za 2017 r. w Polsce skala z marginesem błędu to 7.000.000 pojazdów na 15.000.000 pojazdów. Usterki to 2% jak w analizie Bydgoszczy.

https://www.motofakty.pl/artykul/nik-alarmuje-7-mln-aut-bez-waznych-badan-technicznych.html

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

22 minuty temu, michal_k napisał:

Skąd wiadomo, że 30% pojazdów jeździ bez badań?

 

- pewnie z magicznych statystyk. Przykładowo podczas akcji ZNICZ skontrolowano dziesięć samochodów z czego trzy bez ważnych badań były, no to mamy statystyczny wynik. :wink:

Podobnie można wydukać ile razy w tygodniu zakonnica się stuka zestawiając ją z pracownicą lekkiego obyczaju, która robi to czternaście razy w tygodniu. No i statystycznie tej pierwszej wychodzi siedem razy na tydzień. :evil:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

zawyżone o dużo czy o trochę mniej nie jest tak istotne, sednem sprawy jest to, że nie ma restrykcji dla uchylających się od obowiązków takich  jak badania techniczne i ubezpieczenie OC.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 minut temu, michal_k napisał:

 Te dane wydają mi się mocno zawyżone. 

Z danymi się nie dyskutuje - to suche fakty. Można rozważać w stylu ilu diagnostów jest zatrudnionych w stacjach kontroli pojazdów a ilu z nich faktycznie w miesiącu wykonuje badania. Dokładnie tak samo jest tutaj i w ujawnionych danych urzędowych i danych NIK jest 50% pojazdów bez badań okresowych. Przyjmując margines błędu w tym pojazdy nie jeżdżące, przyczepy lekkie, leasingi, porzucone na drodze do usunięcia i jeszcze nie złomowane można przyjąć spokojnie, że co 3 pojazd jeździ bez badań. Taką tezę postawił również NIK a skala kraju to 7 mln pojazdów.

Najważniejszy sygnał dla diagnostów to takie działanie z mocy ustawy będzie skutecznym narzędziem i do poprawy bezpieczeństwa na drodze i do realnego zwiększenia ilości badań okresowych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pytanie czy w ogóle nie są badane te pojazdy (7 mln) czy część z nich nie jest badana terminowo. Bo pewnie w zadanym okresie czasu może to wypaczać wynik, ale i tak nie zmienia to faktu, że masa pojazdów nie ma wykonywanych OBT. Powiedzmy sobie szczerze jakie są sankcje za brak OBT. Ja w ostatnich 10 latach na około 400 tyś. pokonanych kilometrów nie byłem kontrolowany pod kątem ważności badań technicznych. Trzeźwość, prędkość itp.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, Bogusław Maćkowski napisał:

Według danych NIK za 2017 r. w Polsce skala z marginesem błędu to 7.000.000 pojazdów na 15.000.000 pojazdów.

Przecież sam NIK przyznał , iz kontrole robią tak by było dobrze lub tak by było żle, Ogólnie tak jakie jest akurat zapotrzebowanie.

Więc po co tu cokolwiek komentować, polemizować, a tym bardziej przyjmować jako wiarygodne.

 

A tak swoją drogą, ciekawe ile w tym cepie jest jeszcze maluchów, polonezów czy dużych fiatów 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, Bogusław Maćkowski napisał:

można przyjąć spokojnie, że co 3 pojazd jeździ bez badań. Taką tezę postawił również NIK a skala kraju to 7 mln pojazdów.

 

Nie uwierzę w to nigdy. Może co trzeci "ogółem" nie ma badań, ale nie jeździ po drodze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, Bogusław Maćkowski napisał:

Ciekawostka trzecia organu kontroli ruchu drogowego od dnia 1.10.2018r. nie interesuje, czy ktoś ma pieczątkę w dowodzie rejestracyjnym tylko czy w bazie CEPIK jest wpis diagnosty

 

A mnie jako obywatela kompletnie nie interesuje jakiś śmieszny system teleinformatyczny, skoro mam przy sobie dokument potwierdzający wykonanie badania (DR+zaświadczenie). W przypadku jakichkolwiek negatywnych sankcji dla mnie z tego tytułu do samego Strasburga pójdę jak będzie trzeba. Z takim nieudolnym kondominium jak Polska to akurat łatwo wygrać :)

  • Piwo 2
  • Lubię 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziennie mam kilka osób klientów, którzy załatwiają sprawy w Urzędzie i widzę, że nie mają badań ważnych. Pytam dlaczego? Z reguły jest milczenie owiec :-) Czas uwierzyć w to, że jeżdżą bez badań, a nie wmawiać sobie, że to martwe dusze :-)

Wiem dla mnie też jest to nie do pomyślenia, że jeżdżą bez badań. Zgadzam się cześć to pojazdy widniejące w CEP a porzucone na drodze z braku możliwości wyrejestrowania. Różne są powody administracyjne. Aczkolwiek nie ma fikcyjnych pojazdów w CEP w haśle martwe dusze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

20 minut temu, Bogusław Maćkowski napisał:

nie ma fikcyjnych pojazdów w CEP w haśle martwe dusze

 

Są takie, które już dawno w ogóle nie istnieją (zezłomowane, pocięte, rozebrane na części itd.), ale formalnie figurują jako zarejestrowane.

 

22 minuty temu, Bogusław Maćkowski napisał:

Dziennie mam kilka osób klientów, którzy załatwiają sprawy w Urzędzie i widzę, że nie mają badań ważnych

 

Ale co trzecia osoba nie ma badań?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie ważne czy jeździ 10% czy 30% bo wystarczy dotkliwa kara za poruszanie się po drodze bez badań i jedna naklejka na tablice ( jak w Niemczech) i problem jeżdżących bez badań spadnie do promila. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

17 minut temu, michal_k napisał:

wyeliminowanie pojazdów niesprawnych, a nie tych jeżdżących bez badań.

ale żeby stwierdzić niesprawność trzeba poddać badaniu technicznemu i właściwie ocenić, i kółko się zamyka.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

32 minuty temu, michal_k napisał:

wyeliminowanie pojazdów niesprawnych,

Wiesz doskonale, że to nierealne,,,

15 minut temu, cezary napisał:

trzeba poddać badaniu technicznemu i właściwie ocenić,

Nawet jeśli, to nie wszystkie usterki powstają po roku ,,,

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

15 godzin temu, Bogusław Maćkowski napisał:

Ciekawostka trzecia organu kontroli ruchu drogowego od dnia 1.10.2018r. nie interesuje, czy ktoś ma pieczątkę w dowodzie rejestracyjnym tylko czy w bazie CEPIK jest wpis diagnosty - Diagności pilnujcie się, czy właściwie przypisaliście badanie do właściwego pojazdu gdyż skutki są drogie.

Ciekawostka taka że : przyjeżdża naczepa na OBT -roczna -okazuje że wg CEPIK-jeździła cały rok bez; przyjeżdża osobówka polski salon 3 latek - to samo.Tak więc nie tylko diagności.

15 godzin temu, markes30 napisał:

 i problem 30% jeżdżących pojazdów bez badań mamy z głowy. 

i teraz czy  te moje  2  pojazdy  też są policzone?

12 godzin temu, Mecher napisał:

A tak swoją drogą, ciekawe ile w tym cepie jest jeszcze maluchów, polonezów czy dużych fiatów 

i wsk wfm jawek  jawy rometów  pochowanych po garażach..

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 godzin temu, duchu napisał:

Tak więc nie tylko diagności.

 

Wychodzi na to, że termin wyznaczany przez WK nie jest "wpisywany" jako termin badania w CEP. Sprawdziłem kilka nowych pojazdów, w WK termin wyznaczony prawidłowo, a w CEP w ogóle go nie widać. Ot, Polska.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.