Skocz do zawartości

Osobowy a ciężarowy


MS_PL

Rekomendowane odpowiedzi

Witam serdecznie.

Niniejszym chciałbym zwrócić się do specjalistów z prośbą o informację w następującej kwestii:

Wszedłem w posiadanie samochodu Peugeot 206, z 2002 roku produkcji. Pojazd pochodzi z polskiego salonu i był od początku zarejestrowany jako 4-osobowy samochód ciężarowy. Właściciele zmieniali się bodajże trzykrotnie, samochód regularnie przechodził okresowe badania techniczne w różnych stacjach. Poza pierwszym nabywcą, użytkownicy byli prywatni, nie prowadzący działalności, tak samo i ja nabyłem pojazd do użytkowania w celach prywatnych. Chciałbym jednak używać go legalnie i bez kłopotów podczas przeglądów, a przepisy w kwestii małych aut ciężarowych zmieniały się kilkakrotnie, w ślad za zmianami przepisów skarbowych, związanych ze słynnym odliczaniem VAT-u. 

Jak wspomniałem, pojazd jest zarejestrowany na 4 osoby. Siedzenia wyglądają na oryginalne, pasów jest pięć. Za tylnym siedzeniem nie ma żadnej kratki i nie widać żadnych śladów, które mogłyby wskazywać na to, że kiedykolwiek tam była. Z resztą w mikrym, 3-drzwiowym P206 ciężko byłoby jeszcze kratkę z tyłu wcisnąć. Co innego, gdyby to był 2-osobowy VAN. Poprzedni użytkownicy mówili, że kratki tam nie było, na przeglądach również nigdy nie było żadnych kłopotów, sprawdzano stan techniczny i nie zadawano pytań. Kratek do tego auta również nigdzie nie widziałem.

Proszę mi powiedzieć, jak to wygląda w świetle obecnych przepisów, ponieważ lubię być spokojny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na podstawie obowiązujących przepisów w tym pojeździe powinna być zamontowana przegroda/kratka. Niestety stosowana praktyka li tylko potwierdza, że w tm auteczku krata była, lecz była to krata - niewidka.

Stan legalny równa się przegroda/krata. Co prawda są wyjątki od tej reguły, lecz niestety obowiązywały i obowiązują do dzisiaj ale dla samochodów rejestrowanych po raz pierwszy coś tak po kwietniu 2009 roku.

Kombiaki z 206 rodziny na bank kratę posiadały: https://sprzedajemy.pl/peugeot-206-sw-1-4-benzyna-lublin-2-6bea9f-nr53992562

Warto zapodać bardziej szczegółowe info, choćby numer homo z tabliczki/tabliczek, może z karty pojazdu numer świadectwa homologacji i takie tam sprawy...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Musisz sobie załatwić oświadczenie lub fakturę z dowolnego warsztatu, że to ona zdemontowała ci kratkę i założyła 5 pas (bo przecież de facto nie powinno go tam być), bo takiej zmiany nie można zrobić we własnym zakresie. Z tym jedziesz na OSKP wykonac badanie techniczne ze zmianami konstrukcyjnymi i w WK przerejestrowujesz pojazd na osobowy 5 miejscowy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 minuty temu, MS_PL napisał:

Czy warsztat demontujący kratkę musi mieć jakieś szczególne uprawnienia?

W zasadzie może zrobić to każdy warsztat, który zajmuje się naprawą i konserwacją pojazdów samochodowych.

4 godziny temu, MS_PL napisał:

Siedzenia wyglądają na oryginalne, pasów jest pięć. Za tylnym siedzeniem nie ma żadnej kratki i nie widać żadnych śladów, które mogłyby wskazywać na to, że kiedykolwiek tam była

Kratka była dostarczona wraz z pojazdem a czy firma sprzedająca pojazd ją zamontowała to już inna kwestia. W P 2006 w miejscu środkowego pasażera na tylnej kanapie montowany był podłokietnik.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 weeks later...
Dnia 30.10.2018 o 19:35, MS_PL napisał:

Dziękuję.

Czy warsztat demontujący kratkę musi mieć jakieś szczególne uprawnienia?

który posiada w swoim PKD

50.20.A Konserwacja i naprawa pojazdów samochodowych
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

13 minut temu, fuks napisał:

50.20.A Konserwacja i naprawa pojazdów samochodowych

To jest podpunkt dla pomocy drogowej .

Cytat

 

50.20 Konserwacja i naprawa pojazdów samochodowych; pomoc drogowa

 

45.20.Z bardziej pasuje .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy aby na pewno kod dobry?

Nie ważne. Ważna jest podklasa opisana przy konserwacji i naprawie pojazdów samochodowych:

Podklasa ta obejmuje

Podklasa ta obejmuje: - naprawy, konserwację i przebudowę pojazdów samochodowych (z wyłączeniem motocykli), takie jak: - naprawy mechaniczne, - naprawy elektryczne, - naprawy elektronicznych systemów wtryskowych, - przeglądy, - naprawy nadwozia, - naprawy części, - mycie, polerowanie itp., - lakierowanie i malowanie, - naprawy szyb i okien, - naprawy siedzeń samochodowych, - naprawy opon i dętek, zakładanie lub wymiana, - wykonywanie zabiegów antykorozyjnych w pojazdach samochodowych, z wyłączeniem motocykli, - instalowanie części i akcesoriów w pojazdach samochodowych (niebędące częścią procesu produkcji), z wyłączeniem motocykli.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Dnia ‎2018‎-‎10‎-‎30 o 18:15, blakop napisał:

Musisz sobie załatwić oświadczenie lub fakturę z dowolnego warsztatu, że to ona zdemontowała ci kratkę i założyła 5 pas (bo przecież de facto nie powinno go tam być), bo takiej zmiany nie można zrobić we własnym zakresie. Z tym jedziesz na OSKP wykonac badanie techniczne ze zmianami konstrukcyjnymi i w WK przerejestrowujesz pojazd na osobowy 5 miejscowy.

Prawo o ruchu drogowym

Rozdział 2 Badania techniczne pojazdów.

11. Niezależnie od badań, o których mowa w ust. 3-5, dodatkowemu badaniu technicznemu podlega pojazd:

3) w którym dokonano zmian konstrukcyjnych lub wymiany elementów powodujących zmianę danych w dowodzie rejestracyjnym, z zastrzeżeniem art. 66 ust. 4 pkt 5 i 6 ustawy

Proszę sobie przemyśleć jakie ma znaczenie "z zastrzeżeniem art. 66 ust. 4 pkt 5 i 6 ustawy" i po co jest to zastrzeżenie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Art 66

5) wymiany nadwozia pojazdu posiadającego cechy identyfikacyjne, o których mowa w ust. 3a pkt 1; 

6) dokonywania zmian konstrukcyjnych zmieniających rodzaj pojazdu, z wyjątkiem: 

a) pojazdu, na którego typ zostało wydane świadectwo homologacji lub decyzja zwalniająca pojazd z homologacji, 

b) pojazdu, w którym zmian konstrukcyjnych dokonał przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą w tym zakresie. 

  • Polub 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 godzin temu, janopassat napisał:

Proszę sobie przemyśleć jakie ma znaczenie "z zastrzeżeniem art. 66 ust. 4 pkt 5 i 6 ustawy" i po co jest to zastrzeżenie.

A w którym roku ustosunkujesz się do swojej wypowiedzi? Ile lat każesz nam czekać,aż znowu błyśniesz swoją mądrością?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

14 godzin temu, Grzegorz Łódź napisał:

A w którym roku ustosunkujesz się do swojej wypowiedzi? Ile lat każesz nam czekać,aż znowu błyśniesz swoją mądrością?

Wolałbym pytanie w stylu,  jak byś zinterpretował ten przepis?. Bo z tym mamy duży problem.

Ten przepis jasno mówi że jeżeli zmiany konstrukcyjne wykonała firma która ma uprawnienia, to po raz drugi zmian konstrukcyjnych diagnosta na OSKP nie powinien robić i dlatego pojazd ten nie podlega temu badaniu.

A ty jak byś to zinterpretował?

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 minuty temu, janopassat napisał:

to po raz drugi zmian konstrukcyjnych diagnosta na OSKP nie powinien robić

I dlatego diagnosta poświadcza wykonanie zmian konstrukcyjnych poprzez wydanie zaświadczenia i wyniku pozytywnego "P".

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@janopassat a jak złożysz to w całość to skumasz?

4. Zabrania się dokonywania zmian konstrukcyjnych zmieniających rodzaj pojazdu, z wyjątkiem pojazdu, w którym zmian konstrukcyjnych dokonał przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą w tym zakresie.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zmiana konstrukcyjna zmieniająca rodzaj pojazdu - ciężarowy na osobowy i odwrotnie.

Ten przepis mówi że zmiany konstrukcyjne zmieniające rodzaj pojazdu może tylko przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą w tym zakresie lub na którego typ zostało wydane świadectwo homologacji.

 

To znaczy że, Inne zmiany które nie zmieniają rodzaj pojazdu, może wykonać zwykły Janusz w swoim garażu i wtedy jedzie na OSKP do diagnosty na zmiany konstrukcyjne, bo przecież nie ma uprawnień a czasami i pojęcia.

 

Z tego przepisu wynika też, że jeżeli jest  zmiana rodzaj pojazdu (ciężarowy na osobowy), diagnosta na OSKP musi zażądać zaświadczenia że zmiany dokonał przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą w tym zakresie, lub świadectwa homologacji i logiczne jest, zastosowanie zastrzeżenia art. 66 ust. 4 pkt 5 i 6 ustawy.

 

art. 66 ust. 4 pkt  6  stawia na równi świadectwo homologacji z  przedsiębiorcą prowadzącym działalność gospodarczą w tym zakresie, to cezary jeżeli jest świadectwo homologacji to też diagnosta poświadcza wykonanie zmian konstrukcyjnych poprzez wydanie zaświadczenia z wynikiem pozytywnym "P".  NIE SĄDZE.

Tutaj trzeba rozróżnić zwykły warsztat od przedsiębiorcy prowadzącego działalność gospodarczą w tym zakresie.

Według mojej wiedzy kod działalności gospodarczej PKD 45.20.Z ma uprawnienia do zmian konstrukcyjnych zmieniających rodzaj pojazdu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ja nadal nie wiem o co chodzi.

A najbardziej tego

3 godziny temu, janopassat napisał:

to po raz drugi zmian konstrukcyjnych diagnosta na OSKP nie powinien robić

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moim zdaniem:

1. Jeśli dokonano zmian konstrukcyjnych lub wymiany elementów powodujących zmianę danych w dowodzie rejestracyjnym,  z zastrzeżeniem art. 66 ust. 4 pkt 5 i 6 ustawy ( bez zmiany rodzaju pojazdu) to wystarczy samo badanie dodatkowe.

2.Jeśli dokonano zmian konstrukcyjnych lub wymiany elementów powodujących zmianę danych w dowodzie rejestracyjnym,  z zastrzeżeniem art. 66 ust. 4 pkt 5 i 6 ustawy ( i zmieniono  rodzaju pojazdu) to nie wystarczy samo badanie dodatkowe ma być jeszcze potwierdzenie, że zmian konstrukcyjnych dokonał przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą w tym zakresie. 

Taka jest interpretacja na egzaminie TDT.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No i najczęściej, jak nie zawsze, rozbierany jest zapis spod literki "b" właśnie.

Jak długo na tym forum żyję, tak nigdy problemu spod literki "a" nie spotkałem jeżeli chodziłoby o pozmianowe badanie. 

Nie wiem o co kaman! 

:?

 

Sorka @cezary, że się tak wciąłem, bo to do Ciebie było skierowane. Z resztą, wrócisz z ryb to odpiszesz.  ;-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@janopassat - a powiedz - dużo takich zmian rodzaju pojazdu bez badania zrobiłeś w WK? :)

 

I jeszcze jakbyś mnie oświecił jak rozróżniasz zwykłe warsztaty, od tych uprawnionych.

 

Ja naprawdę żałuję, że Ty częściej i więcej nie udzielasz się na forum - kurcze - ale by było ciekawie :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.