Skocz do zawartości

ABS raz jeszcze


MrKrzywy

Rekomendowane odpowiedzi

Witam kolegów i proszę o pomoc, uczę się do egzaminów i od dłuższego czasu nie mogę poukładać sensownie wymagań odnośnie ABS i zwalniacza które są porozrzucane po przepisach.

Kiedy stwierdziłem, że w miarę ogarnąłem kiedy co ma być, trafiłem na fragment opisówki w vademecum diagnosty, który mi trochę namieszał. Fragment w załączniku.

 

Jak to jest z tym ABS w autobusach w końcu?

Jak dla mnie Reg 13 5.2.1.22 mówi, że wszystkie M2 i M3 z mniej niż 4 osiami powinny mieć ABS kat 1. Czy coś pomijam?

 

Czy np. zwykły autobus M2 musi czy nie musi mieć ABS? Czy jest to uzależnione w jakiś sposób od pierwszej rejestracji i z jakiego przepisu wynika?

Z góry dziękuję za pomoc :)

15425610416163056436106625406425.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

zwykły autobus niezależnie od dmc nie musi mieć ABS i zwalniacza. natomiast każdy bus 100  musi meć abs a zwalniacz bus 100 od dmc 5 t ( M2 i M3 ).  możesz usłyszeć pytanie : jak sprawdzić obecność i srawność ABS w autobusie ? jak sprawdzić obecność i sprawność zwalniacza ?

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję za konkretną odpowiedź, niemniej liczę jeszcze na jej uzasadnienie :)

Czy przytoczony przeze mnie regulamin 13 EKG ONZ i wspomniany punkt 5.2.1.22 jest gdzieś wyłączony innymi przepisami? 

W końcu nowy autobus ma być homologowany w zakresie hamowania zgodnie z regulaminem 13, a tam wymaganie ABS dla M2 i M3 jest obecne, z czego więc wynika fakt że ABS w zwykłym autobusie nie jest jednak wymagany?

 

Co do sprawdzenia obecności i działania ABS i zwalniacza, dzięki za wskazówkę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, MrKrzywy napisał:

W końcu nowy autobus ma być homologowany w zakresie hamowania zgodnie z regulaminem 13, a tam wymaganie ABS dla M2 i M3 jest obecne, z czego więc wynika fakt że ABS w zwykłym autobusie nie jest jednak wymagany?

Może pomocny będzie taki przykład:

 

"§  43.  1. Pojazd silnikowy przeznaczony do nauki jazdy i egzaminowania, z zastrzeżeniem ust. 2, powinien być wyposażony w:

2)  układ hamulcowy posiadający urządzenia przeciwblokujące koła jezdne; przepis stosuje się do pojazdów wymienionych w ust. 4 pkt 5-8 i 11

 

W tym pogrubionym nie ma samochodu osobowego a jak wiesz każdy nowy już ma ABS

 

Czyli reasumując- tam gdzie jest napisane ,że muszą to ma być. A tam gdzie nic nie ma to mogą mieć a z postępu techniki i spełnianiu odpowiednich warunków homologacyjnych to i tak mają.

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jako kandydat na diagnostę nie poruszam się w tym gąszczu przepisów zbyt sprawnie, albo czegoś chyba nie rozumiem.
Mamy regulamin 13, który w punkcie 5.2.1.22 jasno stwierdza, że M2 i M3 ten ABS posiadać muszą, więc wydawało mi się, że obecność ABS w nowych autobusach nie wynika tylko z postępu techniki ale właśnie ze spełnienia wymagań prawnych tego regulaminu.

 

Czy nie jest przypadkiem tak, że od jakiejś daty (wydaje mi się, że gdzieś mi to mignęło ale niestety nie mam pojęcia gdzie) wszystkie nowo rejestrowane pojazdy muszą spełniać wymagania tego regulaminu? 

Taką datą dla ADR na pewno jest 01.01.2010 zgodnie z 9.2.3.1.1, ale czy istnieje wymóg homologacji pojazdów innych niż ADR zgodnie z 13 EKG ONZ po jakiejś dacie?

 

Treść §  43. znam, jednak nie rozwiązuje jak dla mnie problemu, hipotetycznie mamy wiekowy autobus L, który nie był homologowany wg. regulaminu 13, ustawodawca wymaga więc dla niego spełnienia dodatkowych wymagań jako, że ma służyć do nauki jazdy. Nie wskazuje to jednak jednoznacznie, że zwykły autobus niezależnie od daty produkcji tego ABS nie musi posiadać.

 

Przytoczę jeszcze pewien archiwalny już nieco wątek który porusza ten problem z konkluzją odwrotną do przedstawionej przez kolegę Grzegorza:

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie kojarzę żebym tak ciekawą teoria gdzieś tutaj rzucił, wiem że nie mają :) Chciałbym właściwie uzyskać informację czy pojazdy inne niż autobus 100 i ADR muszą być od jakiejś daty homologowane zgodnie z regulaminem 13 w zakresie hamowania. 

Rozumiem, że takiego wymogu nie ma, co w zasadzie rozwiązuje problem i rozjaśnia mi sprawę. 

Dzięki za pomoc.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, MrKrzywy napisał:

Rozumiem, że takiego wymogu nie ma, co w zasadzie rozwiązuje problem i rozjaśnia mi sprawę. 

Generalnie to pojazd w momencie rejestracji ma homo i spełnia wszystkie wymagania na dzień pierwszej rejestracji. Jakie układy i systemy w nim zamontowano to wynika z przepisów homologacyjnych i diagnostów to zbytnio nie musi interesować, bo tych wymagań nie ma w przepisach diagnostycznych.

Dla przykładu każdy pojazd M1 obecnie sprzedawany będzie miał ABS, ESP, czujniki ciśnienia w ogumieniu i parę jeszcze innych systemów.

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzieki za rozjaśnienie.

 

Prosiłbym jeszcze o pomoc z ogranicznikiem prędkości:

Mam samochód ciężarowy z 2005 roku, DMC 10t i teraz:

Art 61 p.1a mówi, że ciezarowy powinien mieć ogranicznik prędkości.

 

Dz.u z 2004 nr92 poz 884 art 3 p1. 2)a)

Mówi że przepisu nie stosuje się dla zarejestrowanych przed 1 października 2001, pojazd jest zarejestrowany w 2005 więc to wyłączenie go nie dotyczy i nadal musi mieć ogranicznik.

 

Robię badanie dodatkowe na przewóz FL, zgodnie z załącznikiem 9 tabela 9.2.5 i tutaj mam już inna datę od której dla takiego DMC wymaga się ogranicznika: 31 grudnia 2007 roku.

 

Ww. pojazd spełnia niby wymagania załącznika 9, ale nie spełnia warunków z ustawy PoRD? Czy coś podkręciłem na którymś etapie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak sam piszesz jest to samochód ciężarowy a nie samochód FL 

Załącznik tak dla ułatwienia ...

ogranicznik.pdf

 

I nie od 31 grudnia 2007 a po 31 grudnia. jeden dzień a robi różnicę.

Edytowane przez Mecher
  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki, robiłem mylne założenie, że skoro taki FL jest zbudowany na ciężarowym, to te wymagania będą się również do niego odnosić. 

Dzięki wszystkim za pomoc :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 years later...

A jak to jest z ABSem w samochodach osobowych/ciężarowych ?? Jest jakiś konkretny przepis mówiący, że od tego i tego dnia pojazdy muszą być wyposażone w ABS ??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W naszych przepisach nie ma o tym ani słowa, ale osobówki chyba od 2006 schodzące z linii produkcyjnej muszą mieć. 

W "L"kach za to jest wymóg w warunkach technicznych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nowe modele pojazdów musiały posiadać ABS od 1999 r a te produkowane w momencie wejścia obowiązku mogły go nie posiadać do końca okresu produkcji danego wariantu pojazdu. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.