Skocz do zawartości

VAT/PIT/CIT


bubson922

Rekomendowane odpowiedzi

Ustawy PIT i CIT są dość zawile napisane, żeby je zrozumieć trzeba by z 5 doktoratów zrobić. Tak czy siak jest tam mowa o przegrodzie, jest mowa o vanach i wielozadaniowych, jak i o pojazdach gdzie część ładunkowa jest konstrukcyjnie osobnym miejscem. To samo co w Vacie, po prostu większy idiota pisał.

Koniec końców chodzi o te same pojazdy. Kiedyś był VAT za 51 złoty. Teraz jest VAT i PIT lub VAT i CIT za 102 zł. Pojazd ten sam tylko cena inna.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No i właśnie o to mi chodzi.Tak wiem ile przepisów tyle interpretacji ,ale Czy to my nie robimy oczywistej omyłki interpretując pojazdy samochodowe spełniające warunki do Vat-u

do tych samych spełniających do CIT-u i PIT-u.Poczytajcie różne wywody firm zajmujących się prowadzeniem księgowości

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale za samochód osobowy ustawa uważa pojazd taki, który przewozi osoby. A jak przewozi osoby, to w dowodzie stoi rodzaj pojazdu OSOBOWY. Natomiast taki wyjątek okratkowany i jako van lub wielozadaniowy mianowany już nie jest według ustawy samochodem osobowym! Te wszystkie pojazdy niżej przy literkach, przy myślnikach wymienione to są wyjątki własnie. Wyjątki, czyli NIE OSOBOWE! I to diagnosta ma potwierdzić na stacji. Potwierdzić spełnienie warunków dla pojazdów wymienionych przy literkach, przy myślnikach. Potwierdzić spełnienie warunków o kracie/przegrodzie, wielozadaniowym/vanie dla samochodu który jest inny, wyjątkowy, NIE OSOBOWY!!!

No gdzie i po co do wywodów księgowych się tu odnosić!

:zzz:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rozumiem ,ale polski urzędnik do oczywistego zaświadczenia że pojazd osobowy jest pojazdem rodzaju osobowego jak niezbicie wykazuje dowód rejestracyjny (w naturze różnie z tym bywa)widocznie potrzebował by według mojej interpretacji zaświadczenia z OSKP że pojazd ten zarejestrowany w prowadzonej firmie,działalności PIT,CIT ,JEST samochodem OSOBOWYM

i tym samym spełnia wymagania do odliczeń kosztów uzyskania przychodu jako środek trwały.Czyli de fakto powinniśmy wystawiać zaświadczenia PIT i CIT na samochody osobowe nie ciężarowe do 3,5 t.Samochody ciężarowe -van,wielozadaniowy spełniają przepisy do odliczania pełnych kosztów czyli VAT obojętnie czy 1 czy 2.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

zadałem sobie odrobine trudu , poczytałem ustawe i znalazłem takie coś :

Dziennik Ustaw – 12 – Poz. 1509

Art. 5d. Spełnienie wymagań dla pojazdów samochodowych określonych w:

1) art. 5a pkt 19a lit. a i b stwierdza się na podstawie dodatkowego badania technicznego przeprowadzonego przez okrę-gową stację kontroli pojazdów, potwierdzonego zaświadczeniem wydanym przez tę stację, oraz dowodu rejestracyj-nego pojazdu zawierającego odpowiednią adnotację o spełnieniu tych wymagań;

2) art. 5a pkt 19a lit. c stwierdza się na podstawie dokumentów wydanych zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.

 czyli wiemy ,że badanie PIT  należy wykonać .szukam dalej  co oznacza formułka oprócz samochodu osobowego itd. ...  wychodzi czytanie przepisów wyrywkowo.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 minut temu, dario7110 napisał:

Czyli de fakto powinniśmy wystawiać zaświadczenia PIT i CIT na samochody osobowe

 

Nic bardziej mylnego. W ustawie "PIT" definicja samochodu osobowego (na cele tejże ustawy) nie odpowiada definicji samochodu osobowego w PORD (jest znacznie szersza, bo obejmuje w zasadzie każdy pojazd samochodowy do 3,5 t z wyjątkiem autobusu). Dlatego wszystkie w/w pojazdy według w/w ustawy są samochodami osobowymi (nawet motocykl) Z WYJĄTKIEM (i tu podane są właśnie pojazdy, które odpowiadają pojazdom "VAT"). Diagnosta ma potwierdzić, że badany pojazd jest właśnie tym wyjątkiem (czyli nie jest "samochodem osobowym" zdefiniowanym w ustawie "PIT").

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zgadza się co piszesz o rozszerzonej interpretacji samochodu osobowego łącznie z motocyklem ale czy na pewno potwierdzić ''wyjątek'',czyli co -wynik badania negatywny że samochód osobowy zarejestrowany jako środek trwały nie jest samochodem osobowym spełniającym wymagania do PIT i CIT.

Problem właśnie tkwi w tym jak to zinterpretować.Mieliśmy dziś właśnie samochód OSOBOWY ,a ponieważ klijent miał go wprowadzonego do firmy to księgowa aby móc odliczać koszty

przychodu zażyczyła sobie badanie dodatkowe PIT - nie mylić z odliczaniem pełnych kosztów VAT-u. I jak to ugryżć aby owca była cała a wilk syty( +51 zł)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 minuty temu, dario7110 napisał:

Mieliśmy dziś właśnie samochód OSOBOWY

 

I zapewne nie spełniał warunków dla "wyjątku", więc wynik badania N.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Badanie..'' czeka''. Masz rację nie spełniał warunków dla ''WYJĄTKU'' ,czyli nie był van-em,wielozadaniowym itd.do warunków VAT,ale spełniał warunki do PIT-u i tu leży problem.Dobra jutro rano telefon do ministerstwa i pora wysłuchać ich interpretacji przepisów.Pozdrawiam wszystkich

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 minuty temu, dario7110 napisał:

ale spełniał warunki do PIT-u

 

Nie spełniał żadnych warunków do PIT-u. Są one IDENTYCZNE jak warunki VAT. Czyli przedmiotowy pojazd jest samochodem osobowym w rozumieniu ustawy "PIT", czyli nie należą mu się odliczenia takie jak dla "wyjątków". Proste.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

P.Michale błędne koło.Samochód osobowy NIE MOŻE mieć według obowiązujących przepisów mieć PRAWO do takich samych odliczeń jak samochody ''wyjątkowe'' czyli VAT-owce.Jako środek trwały przedsiębiorca według ustawy może odliczać częściowe koszty uzyskania przychodu.A to niestety są całkiem dwie różne sprawy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie bardzo rozumiem powyższy wpis.

 

Sprawa jest prosta - diagnosta w badaniu ma potwierdzić, że pojazd jest "wyjątkowy". Jeśli nie jest - wynik N.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bardzo błędne!

Po pierwsze primo zakres badanie jest niezainteresowany kto i jak z fiskusem kombinuje.

Po drugie primo zakres badania odnosi się li tylko do WYJĄTKOWY / NIEWYJĄTKOWY.

Po trzecie primo jak jest wyjątkowy to jest wyjątkowy, a nie osobowy.

 

Post kierowany oczywiście do @dario7110.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tu z pewnego forum gość fajnie tłumaczy

Updof: 
Ilekroć w ustawie jest mowa o: 
19a) samochodzie osobowym - oznacza to pojazd samochodowy w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, konstrukcyjnie przeznaczony do przewozu nie więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą, z wyjątkiem: 
a) pojazdu samochodowego mającego jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą: 
- klasyfikowanego na podstawie przepisów o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van lub 
- z otwartą częścią przeznaczoną do przewozu ładunków, 
b) pojazdu samochodowego, który posiada kabinę kierowcy z jednym rzędem siedzeń i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu, 
(...) 

Art. 5d. Spełnienie wymagań dla pojazdów samochodowych określonych w: 

1) art. 5a pkt 19a lit. a i b stwierdza się na podstawie dodatkowego badania technicznego przeprowadzonego przez okręgową stację kontroli pojazdów, potwierdzonego zaświadczeniem wydanym przez tę stację, oraz dowodu rejestracyjnego pojazdu zawierającego odpowiednią adnotację o spełnieniu tych wymagań; 

Dotąd było potrzebne właściwie tylko, gdy ktoś chciał skorzystać z amortyzacji na zasadach określonych w art. 22k ustawy o pdof, 
Wg mnie mogłoby być jedno zaświadczenie, bo definicje dla PIT i VAT są praktyczne takie same, ale niestety MF w 2018.r stwierdził, że 
"W przypadku badania technicznego pojazdu, o którym mowa w art. 81 ust. 11 pkt 7 ustawy Prawo o ruchu drogowym, w zaświadczeniu o przeprowadzonym badaniu technicznym pojazdu (stanowiącym załącznik nr 3 do ww. rozporządzenia), na stronie drugiej, w pkt 2 uprawniony diagnosta powinien stwierdzić, czy pojazd odpowiada (lub nie odpowiada) warunkom technicznym przewidzianym odpowiednio w: 

art. 5a pkt 19a lit. a lub lit. b ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (...) lub 

art. 4a pkt 9a lit. a lub lit. b ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (...), lub 

art. 86a ust. 9 pkt 1 lub pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (...). 

W związku z powyższym dla potrzeb jednorazowej amortyzacji, by uznać dany pojazd samochodowy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony za pojazd wykluczony z kategorii samochodów osobowych, należy posłużyć się zaświadczeniem o przeprowadzonym badaniu technicznym pojazdu z powołaniem się na przepisy updof lub updop." 

 

 

 

Od 2019r. jeśli chcesz rozliczać 100% kosztów eksploatacyjnych samochodu firmowego, to musi to być samochód stricte ciężarowy >3,5 tony lub trzeba prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu potwierdzającą, że samochód jest wykorzystywany tylko na potrzeby firmy. Podobnie jak w VAT, aby nie prowadzić tej kilometrówki możesz udowodnić, że Twój dostawczak jest z definicji nieprzydatny do celów osobistych :). Po to jest to badanie. Tok myślenia zupełnie jak w VAT, tylko papier osobny. 

Edytowane przez IVVO
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli wychodzi że jednak ja żle interpretuję przepisy ,każdy się może pomylić. Przepraszam za zamieszanie w takim razie .Nie mniej jednak w przepisach o podatku dochodowym cały czas jest mowa tylko o samochodzie osobowym .Obym się mylił.Jeszcze raz pozdrawiam zainteresowanych i dziękuję za opinie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

46 minut temu, IVVO napisał:

Wg mnie mogłoby być jedno zaświadczenie, bo definicje dla PIT i VAT są praktyczne takie same, ale niestety MF w 2018.r stwierdził, że 
"W przypadku badania technicznego pojazdu, o którym mowa w art. 81 ust. 11 pkt 7 ustawy Prawo o ruchu drogowym, w zaświadczeniu o przeprowadzonym badaniu technicznym pojazdu (stanowiącym załącznik nr 3 do ww. rozporządzenia), na stronie drugiej, w pkt 2 uprawniony diagnosta powinien stwierdzić, czy pojazd odpowiada (lub nie odpowiada) warunkom technicznym przewidzianym odpowiednio w: 

art. 5a pkt 19a lit. a lub lit. b ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (...) lub 

art. 4a pkt 9a lit. a lub lit. b ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (...), lub 

art. 86a ust. 9 pkt 1 lub pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (...).

A to dla Paproka na noc - który kiedyś o mało mnie nie zagryzł - zaraz na początku tego tematu - jednak ktoś myśli podobnie do mnie - jedno badanie - jedno zaświadczenie - dobranoc 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No sorry, ale dalej będę swoją gryzącą opinię trzymał, bo z powyższego cytatu i tak nic nie wynika. Ustawa opisuje jedno badanie dla trzech ustaw. Zakres opisuje jedno badanie dla trzech ustaw. Tabela usterkowa przewiduje jednego iksa dla trzech ustaw. Tabela opłat przewiduję jedną kwotę za potwierdzenie wymagań z trzech ustaw. I choćby w ustawie było wymienione i pięć ustaw, i siedem, i nie wiadomo ile jeszcze więcej. I taka sama, nie wiadomo jaka, ilość ustaw powymieniana byłaby w zakresach, tabelach, opłatach, to cały czas jest to pojedyncze badanie dla tych wszystkich, nie wiadomo ilu, ustawach. Dla mnie "odpowiednio" i "lub" użyte w objaśnieniach odnosi się bardziej do konkretnych punktów, podpunktów, literek z tych ustaw, niż samych ustaw. Na forum OSDS zapodano nawet dwie opinie w tej sprawie. Jedna ITS, druga PISKP. I niestety obie różne. Nie widzę podstaw, by tworzyć osobne kwity i opłaty dla każdej wymienionej ustawy. Dla mnie sprawa jasna. Jedno badanie, jedne pięćdziesiąt złotych do kasy i jeden opis do punktu drugiego zaświadczenia składający się z takiej mniej więcej budowy, że pojazd odpowiada warunkom dla PIT literka a, dla CIT literka a, dla VAT punkt 1. No taka prawda. A jak zawita klient kumaty i powie konkretnie o co chodzi, to mu się punkt drugi objaśnień do jednej tej konkretnie wskazanej ustawy skróci. No taki zysk z tej całej sprawy, a nie wyciąganie kasy osobnym badaniem za każdą ustawę.

Gdyby komuś z wymyślających jasne i proste przepisy zależało na opłacie za każdą podatkową ustawę, to zaiste w tabeli opłat byłoby coś wzorem alko-blokady pokombinowane, że za każde stanowisko osobno A tu, przy podatkach czegoś takiego nie ma więc coś na rzeczy leży, czyli dalej gryźć i kąsać się będziemy. ;-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 godzin temu, dario7110 napisał:

Czyli wychodzi że jednak ja żle interpretuję przepisy ,każdy się może pomylić.

Czyli jest nas dwóch oraz masa księgowych w kraju.

Pocieszmy się tym, że nie pierwszy to zapis przy którym  większe od naszych mózgi się pogubiły,,,

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Lub 

spójnik

(1.1) spójnik łączący dwa zdania równorzędne oraz dwie części zdania, wskazując, że przynajmniej jedna część jest prawdziwa; zob. też alternatywa w Wikipedii
(1.2) pot. spójnik łączący dwa zdania równorzędne oraz dwie części zdania, wskazując, że jedna i tylko jedna z dwóch części jest prawdziwa zob. też alternatywa wykluczająca w Wikipedii
(1.3) st.pol. chociaż

W naszym przypadku 1.2

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No święte słowa drogi Ivvanie. W końcu pokapowałeś. ;-)

Prawda i tylko prawda. Sama prawda. Bo przecież jak dla PIT prawdziwa jest literka a, to automatycznie literka b nieprawdziwa jest. To samo dla CIT. Literka a równa się prawda, przeciwnie do literki b, która zaprzecza a przecież, czyli nieprawdziwa jest. I dla VAT podobnie jest. Skoro punkt 1 jest prawdą to automatycznie punk 2 jest nieprawdą.

Do dalszych ćwiczeń spójnika lub w tym zagadnieniu polecam wykazać prawdę lub nieprawdę co do wymagań dla tych trzech ustaw. Bo nie może być tak, i nie jest tak, że literak a dla PIT jest prawdziwa, a dla CIT fałszywa, co nie. ;-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

23 minuty temu, Paprock napisał:

jak dla PIT prawdziwa jest literka a, to automatycznie literka b nieprawdziwa jest

 

Nie zawsze. Przykładem choćby wywrotka. Spełnia a i b :P

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

OK. Ale ja nie o wywrotkach. Ja cisnę o tym tutaj z pominięciem niuansów.;-)

I po mojemu ten spójnik lub swoją rolę odpowiednio pełni tu (na czerowno):

Na stronie drugiej, w pkt 2 uprawniony diagnosta powinien stwierdzić, czy pojazd odpowiada (lub nie odpowiada) warunkom technicznym przewidzianym odpowiednio w: 

art. 5a pkt 19a lit. a lub lit. b ustawy PIT lub 

art. 4a pkt 9a lit. a lub lit. b ustawy CIT lub, 

art. 86a ust. 9 pkt 1 lub pkt 2 ustawy VAT.

Edytowane przez Paprock
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Alternatywa - to wybór

14 minut temu, Paprock napisał:

art. 5a pkt 19a lit. a lub lit. b ustawy PIT lub 

art. 4a pkt 9a lit. a lub lit. b ustawy CIT lub, 

art. 86a ust. 9 pkt 1 lub pkt 2 ustawy VAT.

Te LUB to sobie jakoś po swojemu wymyśliłeś - nas interesują tu drugie lub

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.