Skocz do zawartości

Zmiana ilości miejsc w samochodzie ciezarowym


norbert94

Rekomendowane odpowiedzi

Kolega PIK chyba jednak nie czyta przepisów ze zrozumieniem, a paragrafy wrzuca bardzo wybiórczo. Przytoczył paragraf 9i podkreślając i wyróżniając wykonanie mocowań siedzeń i pasów, tylko zapomniał doczytać, że ten sam paragraf na końcu już wyraźnie mówi o: oświadczeniu producenta pojazdu podstawowego potwierdzającym prawidłowość zamontowania odpowiednich pasów i siedzeń. Nikogo nie interesuje tutaj czy mocowania siedzeń i pasów są wykonane prawidłowo, tylko czy siedzenia i pasy są prawidłowo zamontowane (oczywiście żeby siedzenia były prawidłowo zamontowane, to mocowania muszą być również prawidłowo wykonane). Prawidłowe zamontowanie mocowań nie oznacza, że siedzenie jest prawidłowo zamontowane (może być zamontowane np. na zwykłych śrubach, a nie wzmocnionych przewidzianych w homologacji).
Nie chce mi się więcej rozpisywać na temat sprawdzania siedzeń bo każdy Diagnosta wie, że należy je sprawdzić, a kolega PIK próbuje naciągnąć przepisy bo w swoim aucie nie ma wszystkich siedzeń.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

Mam pytanie, zakupiłem samochód Ford Fiesta MK7 w wersji VAN czyli tylko z dwoma miejscami siedzącymi.

Znajomy mechanik powiedział że nie da się zrobić z niego wersji 5 osobowej i go zarejestrować na 5os, gdyż od stycznia 2020r. zmieniły się jakieś przepisy. Czy to prawda? Proszę o pomoc!

Auto oczywiście wychodziło również w wersji 5 osobowej. Ma mocowania do pasów czy siedzeń. 

Pozdrawiam i proszę o szybką odpowiedź

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czytaj ostatnie strony tematu, wszystko się może dać lub nie, zmieniło się tylko tyle że dochodzi 1000 pln minimum za ocenę tych zmian, które Cię interesują, przyjedzie Pan z TDT lub innych uprawnionych instytucji, pokażesz Mu dowody zakupu pasów, oceni czy producent przewidział taki układ siedzeń w homologacji, czy masz z tyłu dwa isofix-y do fotelików itp a jak Ci da pozytywną ocenę w zaświadczeniu to wpadasz na OSKP robisz zmiany konstrukcyjne jak przed styczniem 2020 i już prosta droga do Wydziału Komunikacji... wszystko się da lub nie - jeżeli producent przewidział lub nie - taką możliwość:)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach


A przeczytałeś chociaż bieżący temat od pierwszego posta :?: 

 

Cytat

 

2. Zanim zapytasz...!

To chyba podstawowa zasada wszystkich forów. Zanim przedstawisz swój problem, poszukaj w dziale problemów rozwiązanych, czy już ktoś wcześniej nie rozwiązał Twojego problemu. Może z początku wydawać Ci się to stratą czasu, jednak 10-20 minut poświęconych na szukanie to nie to samo, co 10 godzin lub nawet dni na ponowne rozpatrywanie tematu.

8. Nie poganiaj!

Podpisy typu "proszę o szybką odpowiedź" są źle widziane przez innych

https://forum.norcom.pl/index.php?/topic/166-regulamin-forum-netykieta

 

 

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czytałem chyba z 10 ostatnich stron tematu i nie dostałem jasnej odpowiedzi. 

Czyli zmiany muszę dokonać w autoryzowanym do tego przeznaczonym miejscu. Zna ktoś może jakieś w województwie kuj.pom? 

8 minut temu, Jacdiag napisał:


A przeczytałeś chociaż bieżący temat od pierwszego posta :?: 

 

 

Przepraszam za błędy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zmiany dokonujesz gdzie chcesz. Jednak potwierdzenie zmian czy spełniają odpowiednie warunki wykonuje Transportowy Dozór Techniczny lub jednostka uprawniona. 

Wykaz jednostek uprawnionych znajdziesz w obwieszczeniu ministra infrastruktury z dnia 22 maja 2019 roku w sprawie wykazu jednostek uprawnionych do przeprowadzania badań homologacyjnych oraz badań potwierdzających spełnienie odpowiednich warunków lub wymagań technicznych danego pojazdu w celu dopuszczenia jednostkowego pojazdu albo dopuszczenia indywidualnego WE pojazdu.

Mają potwierdzić, że siedzenia  spełniają wymagania Regulaminu nr 16 EKG ONZ. Przynajmniej dwa siedzenia powinny być wyposażone w zaczepy ISOFIX, spełniające wymagania Regulaminu nr 14 EKG ONZ, w tym co najmniej jedno siedzenie w drugim rzędzie. Czyli 

Cytat

§ 9f. W samochodzie ciężarowym o maksymalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony (kategorii N1) o nadwoziu rodzaju BB mogą być wprowadzone zmiany konstrukcyjne polegające na zmianie liczby siedzeń powodującej zmianę rodzaju pojazdu na samochód osobowy lub specjalny, o którym mowa w przepisach o rejestracji pojazdów, jeżeli są spełnione wymagania techniczne dotyczące wytrzymałości siedzeń i ich mocowania, kotwiczenia pasów bezpieczeństwa, potwierdzone badaniami na zgodność z wymaganiami Regulaminów nr 14 i 17 EKG ONZ, wykonanymi przez jednostkę uprawnioną albo Dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego. Siedzenia powinny być wyposażone w pasy bezpieczeństwa spełniające wymagania Regulaminu nr 16 EKG ONZ. Przynajmniej dwa siedzenia powinny być wyposażone w zaczepy ISOFIX, spełniające wymagania Regulaminu nr 14 EKG ONZ, w tym co najmniej jedno siedzenie w drugim rzędzie.

Wzór potwierdzenia jest w rozporządzeniu. Może ono być zastąpione Oświadczeniem producenta pojazdu podstawowego. Ale to już w tym temacie sobie znajdziesz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks later...

Witajcie. Właśnie tez mam problem ze zmiana samochodu ciężarowego na osobowy. Mam reno clio 4, rok temu kupiłam sprowadzony z Francji jako ciężarowy 2 osobowy z informacja ze mogę go sobie przerobić na osobowy. Od razu tego nie zrobiłam bo w sumie nie potrzebowałam na już i nikogo nie wożę tylko dojeżdżam nim do pracy.  Nie spieszyło mi się bo wszystkie pieniądze wydałam na samochód wiec powoli sobie odkładałam na nowe siedzenia. W tym roku już się tym chciałam zająć żeby mieć z głowy a tu się okazuje ze w tym roku przepisy się zmieniły i wcale w pierwszym lepszym warsztacie nie przekształcę swojego samochodu. Po pierwsze długo nie mogłam znaleźć firmy która jest w ogóle uprawniona do dokonania zmian konstrukcyjnych, jak już się udało powiedzieli ze potrzebują świadectwa homologacji lub oświadczenia producenta ze ten samochód może być 5 osobowy. W serwisie powiedzieli mi ze mam homologację na 2 miejsca, ze samochód opuścił fabrykę jako ciężarowy 2 osobowy i dla nich już na zawsze taki zostanie. Jednak była jeszcze mowa o oświadczeniu producenta, ten samochód ma wszystko żeby zamocować z tylu kanapę i pasy (otwory, gwinty, kotwy). Wiec czy jest możliwe ze producent mi wystawi oświadczenie ze ten samochód może byś 5 osobowy ? Czy na prawdę już nie da się z tym nic zrobić i już na zawsze musi zostać ciężarowy ? Prosze pomóżcie bo już od 2 miesięcy się bujam poszukując informacji i co tylko mi się uda czegoś dowiedzieć i myśle ze już jestem bliska załatwienia wychodzą nowe rzeczy i utrudnienia. jestem załamana. Czy zostaje mi tylko go sprzedać jako ciężarowy ? Czy go ktoś teraz kupi ? Bo rok temu jak kupowałam podobno nie było z tym problemu, wiec jak będę chciała sprzedać to czy nie stracę na tym dużo $?  

Gdzie w ogóle o takie oświadczenie producenta mogę zapytać ? W Reno Polska ? W serwisie reno mi powiedzieli ze mój producent to Reno Francja i oni nie sa uprawnieni do wprowadzenia zmian konstrukcyjnych. Wiec kto powinien wystawić mi takie oświadczenie ? Czy mogą mi odmówić wystawienia takiego świadectwa ? Jeżeli tak na jakiej podstawie skoro jest przystosowany żeby mieć z tylu kanapę i może być przeobrażony? 😭 

Bede wdzięczna za odpowiedzi. 

Pozdrawiam,

Wiola. 

 

Uściślę: znalazłam jednostkę która pisze ze jest uprawniona do zmian konstrukcyjnych i rozmawiałam już z Panem przez telefon i mówił ze robią takie zmiany tylko muszę mu przedstawić świadectwo homologacji lub oświadczenie producenta ze samochód może być 5 osobowy. Homologację mam tylko na 2 miejsca i zmiana na tej podstawie odpada, pytanie co z tym oświadczeniem? Już się pogubiłam po przeczytaniu tych wszystkich postów czy Reno Polska może mi to wystawić (piszecie ze nie jest producentem ale z drugiej strony maja odpowiedzialność producenta) wiec w końcu nie wiem, mogą oni mi to wystawić na podstawie oględzin samochodu i czy to będzie oświadczenie producenta? Ma kotwiczenia, normalnie siedzenia z isofix można zamontować, pasy itd. Czy jest w ogóle możliwe skontaktowanie się z Reno Francja żeby wystawili takie oświadczenie ? Samochód opuścił fabrykę jako 2 osobowy ale dostosowany do zamontowania kanapy z tylu z isofix i pasami. Wiec wydaje mi się logiczne ze można go przekształcić w 5 os. Ale w urzędach logiki brak :/ 

W dniu 22.06.2020 o 09:11, michal_k napisał:

Poprawka - par. 9b.

W samochodzie ciężarowym o maksymalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony (kategorii N1) i samochodzie ciężarowym o maksymalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 7,5 tony (kategorii N2) o nadwoziu rodzaju BB mogą być wprowadzone zmiany konstrukcyjne polegające na zmianie liczby siedzeń, jeżeli pojazd spełnia wymagania, o których mowa w pkt 3.5., pkt 3.6. oraz pkt 3.8. dla pojazdów kategorii N1, części A załącznika II do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2007/46/WE z dnia 5 września 2007 r. ustanawiającej ramy dla homologacji pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, części i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów i spełnione są wymagania techniczne dotyczące wytrzymałości siedzeń i ich mocowania, kotwiczenia pasów bezpieczeństwa, potwierdzone badaniami na zgodność z wymaganiami Regulaminów nr 14, 17 EKG ONZ, wykonanymi przez jednostkę uprawnioną.

Lub czy mam z tego rozumieć ze mogę przekształcić swój samochód po prostu z ciężarowego 2 osobowego na ciężarowy 5 osobowy ? 

 

 

Edytowane przez Jacdiag
formatowanie
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja wiem, że czytania jest na dwadzieścia stron, ale w tym temacie zostało wszystko powiedziane. Przepisy zmieniły się w tej kwestii 15 stycznia tego roku i do tamtego czasu wystarczyło oświadczenie /faktura z warsztatu. Obecnie wymagany jest dokument z TDT lub jednostki uprawnionej, które może być zastąpione oświadczeniem producenta pojazdu bazowego o prawidłowości montażu siedzeń i pasów. Przepis jest tak skonstruowany, że literalnie wskazuje producenta, a nie jego przedstawiciela. Biorąc pod uwagę w jakich przypadkach przedstawiciel reprezentuje producenta w Polsce, można uznać jego oświadczenie za ważne. Trzeba tylko pamiętać, że nie chodzi o potwierdzenie faktu, że pojazd w bazowej wersji mógł być pięcioosobowy (choć jest to istotne do stwierdzenia, czy w ogóle może zostać przebudowany) tylko, że siedzenia i pasy są zamontowane prawidłowo i spełniają określone wymagania. Musisz się zwrócić do Renault Polska z zapytaniem czy i w jaki sposób może to zostać przeprowadzone. Ewentualnie jednostki uprawnione.

Edytowane przez aboz
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przepraszam, czytałam nawet te 20 stron bo szukałam odpowiedzi. Tylko dalej nie byłam pewna czy mój przypadek nie jest jeszcze inny bo tu większość osób które zmieniały samochód z ciężarowego na osobowy miało wcześniej jednak to auto 5 os, i łatwiej można było stwierdzić czy ten samochód może być z powrotem 5 os. I po stwierdzeniu Pana z Reno ze dla nich ten samochód zawsze będzie ciężarowym 2 osobowym bo w takim stanie opuścił fabrykę całkowicie już zwątpiłam ze można coś w tym temacie zrobić. Jednak poczytałam tutaj właśnie o tym oświadczeniu producenta i przypomniało mi się ze właśnie w tym „warsztacie” kazali mi przedstawić świadectwo homologacji lub oświadczenie producenta.. ale właśnie ze może być 5 osobowy, ze może być przekształcony. Czyli wychodzi ze 2 oświadczeń będę potrzebować ? Najpierw do warsztatu ze może być przekształcony i 5 osobowy, wtedy dokonują zmian i po zmianach musi jeszcze  raz producent wystawić oświadczenie o prawidłowości montażu pasów i siedzeń czy może to wystawić po prostu jednostka uprawniona która tych zmian dokonywała? 
przepraszam za zaśmiecanie ale waśnie może za dużo na raz tych informacji i się pogubiłam a post dodałam najpierw w innym wątku i zobaczyłam ze temat dotyczył konkretnego przypadku a pod spodem był link do głównego wątku i tu przeszłam i ponowiłam pytanie. Dziekuje za odpowiedz, teraz już wszystko jest jaśniejsze co w ogóle mogę jeszcze próbować i na jakie paragrafy się powoływać. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Najpierw pasowałoby wyprostować, co to za

8 minut temu, Wiolcia3009 napisał:

 w tym „warsztacie” kazali mi przedstawić świadectwo homologacji lub oświadczenie producenta.. ale właśnie ze może być 5 osobowy

że wymaga takiego oświadczenia ?

Potrzebne oświadczenie zakładu mającego odpowiednie, tak jak do tej pory było wymagane, czyli że dokonano zmiany rodzaju pojazdu.

I potrzebne także to o czym napisałem w drugim temacie

Nic diagnoście po oświadczeniach, że takie zmiany można dokonać. Trzeba wykazać, że zmiany zostały wykonane prawidłowo zgodnie z przepisami.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mówił ze ten dokument jest mu potrzebny żeby stwierdzić czy w ogóle w samochodzie można dokonać zmian konstrukcyjnych. I jak dostałam informacje odnośnie homologacji z serwisu zadzwoniłam do niego i powiedziałam ze mam homologację tylko na 2 miejsca to powiedział ze w takim razie nie będzie mógł nic zrobić bez tego i dlatego już zwątpiłam ze można coś w ogóle zrobić :/ 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

16 minut temu, Wiolcia3009 napisał:

Czyli wychodzi ze 2 oświadczeń będę potrzebować ?

Na to wychodzi. Widocznie warsztat chce się zabezpieczyć, że pojazd posiada punkty kotwiczenia. Myślę jednak, że znajdziesz warsztat (dowolnego mechanika de facto), który po prostu zamontuje siedzenia i pasy. Kolejnym krokiem będzie uzyskanie dokumentu z TDT / uprawnionej jednostki (np. PIMOT, ITS) lub oświadczenia producenta, że siedzenia i pasy zamontowane są prawidłowo (nie mylić z poprzednim oświadczeniem o takiej teoretycznej możliwości).

 

Jeszcze jedno pytanie - jaki masz teraz podrodzaj pojazdu (do sprawdzenia na historiapojazdu.gov.pl)?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

hatchback

W warsztacie tym mi mówili ze cała dokumentacje wystawia i obok jest Okregowa stacja i od razu przegląd i wszystko można zrobić na miejscu 

W wydziale komunikacji pytałam jakich dokumentów potrzebują to:

- opis zmian konstrukcyjnych 

-faktura z oświadczeniem jednostki uprawnionej 

- przegląd techniczny 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

17 minut temu, michal_k napisał:

To nieprawidłowo. Takie podrodzaj występuje tylko przy samochodzie osobowym.

Czyli tym bardziej powinni mi zmienić na osobowy? Zastanawia mnie czy tu znów nie będzie jakiś problemów bo w dowodzie rejestracyjnym nie mam w ogóle wpisanej kategorii pojazdu, są ——. 

39 minut temu, adam1501 napisał:

Tu chyba ciut za bogato poszli.

No koleś mówił ze dobrze żeby była faktura, jak będzie samo oświadczenie to tez może być ale jednak dobrze żeby faktura tez była.. z faktura to nie było problemu. Gorzej z ta homologacja :/ 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 minuty temu, Mecher napisał:

Gdzieś to wpisane, czy napisałaś bo tak wygląda ?

Na historiapojazdu.gov sprawdziłam. Ale rozmawiałam z Reno i im o tym powiedziałam to powiedzieli ze wcale to nie oznacza osobowego tylko to jest kształt pojazdu, ze hatchback oznacza ze jest tył spłaszczony a czy ciężarowy czy osobowy to nie ma znaczenia. 

Po kilku godzinach telefonów w końcu jest światełko w tunelu. Napisze wam na czym stanęła moja sprawa może komuś kiedyś się przyda. Dzwoniłam do Reno Polska w sprawie tego oświadczenia producenta. Powiedzieli mi ze żadnych oświadczeń nie wystawiają nie maja w ogóle możliwości wystawienia czegoś innego niż świadectwo homologacji które maja w systemie. Zadzwoniłam później do tdt i opisałam cała sytuacje i ze mam problem z tym świadectwem homologacji i ze żadnego oświadczenia tez mi nie chcą wystawić. Pan kazał mi sprawdzić tabliczki znamionowe, jeżeli nr będzie się kończył na 0327 to znaczy ze samochód produkcje opuścił jako osobowy i jest do tego przystosowany i wtedy żebym zadzwoniła do Reno o nowa homologację, jeżeli by nie było i byłby to structe ciężarowy to wtedy trzeba by było wykonać badanie homologacyjnej TIMOTU. Sprawdziłam okazało ze kończy się na 0327, wiec zadzwoniłam ponownie do Reno ze samochód opuścił produkcje jako osobowy i można dokonać w nim zmian konstrukcyjnych ale oni dalej to samo ze to nic nie zmienia ze oni mi nic innego nie są w stanie wystawić tylko to co maja na podstawie nr vin. Wiec ponownie zadzwoniłam do tdt co w tej sytuacji bo oni tez wymagają sprawozdania z badań homologacyjnych lub świadectwa homologacji. Stwierdzili ze bez sensu żebym robiła badanie homologacyjne bo tabliczka to jest dla nich informacja ze samochód ma wszystkie kotwiczenia itd i ze tutaj nic po prostu nie dołączę. Zadzwoniłam do warsztatu który miał mi wykonać te zmiany i wymagał na początku tego świadectwa homologacji. Opowiedziałam wszystko co udało mi się ustalić i ze dla tdt wystarczy tabliczka znamionowa i stwierdził ze może mi tez bez tego oświadczenia dokonać zmian konstrukcyjnych i wystawić dokumenty, tylko ze z kolei diagnosta może się nie zgodzić przeprowadzić mi badania technicznego bez tego i ze może być problem, ze nie każdy może się zgodzić. Jednak znajomego diagnostę w stacji okręgowej mam i wyraził już zgodę ze mi zrobi przegląd. Teraz tylko muszę to wszystko zrobić i mieć nadzieje ze w WK mi tego nie odrzuca, chociaż jeszcze raz dzwoniłam do nich upewnić się czego wymagają. Najpierw spróbuje bez tdt bo o nich nic nie wspominali ze od nich wymagają również zaświadczenia. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

56 minut temu, Wiolcia3009 napisał:

TIMOTU

Pimotu (Przemysłowy Instytut Motoryzacji). Jest jeszcze kilka innych jednostek (ITS, Bosmal itp.).

 

57 minut temu, Wiolcia3009 napisał:

Jednak znajomego diagnostę w stacji okręgowej mam i wyraził już zgodę ze mi zrobi przegląd.

Pakujesz znajomego na minę. Ale skoro sam nie widzi problemu, to pewnie mu nie zależy na pracy.

 

Z tego co wiem jednostki uprawnione nie wykonują żadnych badań w tym przypadku. Sprawdzają jedynie czy nadwozie było fabrycznie przystosowane do ilości miejsc jaką klient chce mieć i czy zamontowane są odpowiednie elementy (siedzenia, pasy, śruby mocujące). Jeden klient mówił, że właśnie Pimot wycenił usługę na 500 zł. Ale ile w tym prawdy...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 minut temu, aboz napisał:

Pakujesz znajomego na minę

Na początku udałam się do znajomego to powiedział ze może mi dokonać zmian konstrukcyjnych, wystawić opis zmian, zrobić przegląd ale faktury i oświadczenia nie bardzo- ze moglby ale później z komunikacji mogą do niego sie zwrócić na jakiej podstawie to zrobił bo on nie jest jednostka upoważniona i moglby mieć problem, wtedy kazal mi poszukać jednostki upoważnionej żeby mi wystawiła dokumenty i wtedy on zrobi resztę. W tdt powiedzieli ze w moim przypadku tabliczka znamionowa będzie musiała wystarczyć i to na jej podstawie dokonam zmian konstrukcyjnych. Informuje ona o tym ze samochód został wyprodukowany jako osobowy i posiada wzzystkie otwory, gwinty, kotwy. Może poproszę ten warsztat żeby tez zrobili taki opis do tabliczki znamionowej ze to na jej podstawie dokonano zmian konstrukcyjnych i ze jest dla nich dowodem ze auto może być osobowe ? Jak myślicie ? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.