Skocz do zawartości

Zmiana ilości miejsc w samochodzie ciezarowym


norbert94

Rekomendowane odpowiedzi

Przepis:

§ 9i. W przypadku pojazdów dla których wykonano mocowania siedzeń i pasów bezpieczeństwa w procesie produkcyjnym, badanie wykonane przez jednostkę uprawnioną o którym mowa w § 9b, 9d, 9f-9g rozporządzenia może być zastąpione oświadczeniem producenta pojazdu podstawowego.

 

Uzasadnienie:

Mając na celu usprawnienie procedury dopuszczenia pojazdu do ruchu w dodanym § 9i wprowadzono możliwość zastąpienia badania wykonywanego przez jednostkę uprawnioną oświadczeniem producenta pojazdu podstawowego w przypadku pojazdów dla których wykonano mocowania siedzeń i pasów bezpieczeństwa w procesie produkcyjnym. 

 

Raport z konsultacji społecznych:

https://legislacja.rcl.gov.pl/docs//521/12326204/12634896/12634897/dokument429276.pdf

(Pozycja 20, 21, 22 PIMOT do przepisu)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam wszystkich

Przejrzałem cały ten temat ze względu na to, że sam jestem na etapie zmiany z ciężarowego na osobowy. Z tego co widzę, toczy się cały czas dyskusja raczej teoretyczna, ale nikt jeszcze faktycznie nie dokonał tej zmiany. W moim przypadku chodzi o Subaru Legacy 2010r. W DR jest ciężarowy i 4 miejsca. Dążę do zmiany na osobowy i 5 miejsc. Tak się składa, że jestem mechanikiem w ASO Subaru i w firmie mamy OSK, która jest pod patronatem ITSu. Wszystko przebiegało bez problemu do momentu wysłania dokumentów do WK... 

Uzyskałem wyciąg z homologacji pierwotny od importera, w którym jest napisane czarne na białym, że samochód jest 5 osobowy. Na ciężarowy był zmieniony w kraju przy pierwszej rejestracji. Samochód jest z polskiego salonu. Do wyciągu z homologacji dołączyłem zaświadczenie z uprawnionego warsztatu(ASO w którym pracuję) o montażu piątego pasa bezpieczeństwa, zagłówka i demontażu przegrody. Tych dokumentów wymagał ode mnie diagnosta. Wykonał badanie dodatkowe-zmiany konstrukcyjne z opisem zmian w samochodzie wraz ze zdjęciami. Wszystko zakończyliśmy badaniem okresowym, które skończyło się wcześniej, bo samochód nie jeździł, miał padnięty silnik.
No i teraz wszystkie papiery poszły do WK internetowo i dostałem uwagę: 
 

 w nawiązaniu o rejestracje pojazdu w zwiazku z przebudową informuję,że zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 24 grudnia 2019 roku paragraf 9i w odniesieniu do paragrafu 9e zmieniły się jednostki uprawnione do przebudowy pojazdów dotyczace zmiany ilości miejsc oraz rodzaju pojazdu. w razie jakichkolwiek pytań prosze dzwonić pod nr

Dzwoniłem tej sprawie do ITSu, połączyłem się z działem homologacji i uzyskałem info od miłego pana, że te dokumenty powinny być wystarczające. Jest to najprostszy możliwy przypadek zmiany z ciężarowego na osobowy.  Dostałem jeszcze nr telefonu do pana, który dokładnie w tym się specjalizuje. We wtorek planuje dalej walczyć....  

Edytowane przez ir3n3usz
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

35 minut temu, ir3n3usz napisał:

Tych dokumentów wymagał ode mnie diagnosta.

 

To  wymagał za mało. Powinien wymagać dokumentu, o którym mowa w par. 9f albo oświadczenia producenta pojazdu podstawowego potwierdzającego prawidłowość zamontowania odpowiednich pasów i siedzeń. Posiadałeś taki dokument? Jeśli nie to WK ma rację, a diagnosta może mieć "ciepło".

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach


Nie posiadałem, bo wcześniej rozmawiałem z nim i powiedział, że potrzebuje oświadczenie z warsztatu i pierwotny wyciąg z homologacji, nic więcej. We wtorek zadzwonię do WK i zapytam, czy takie oświadczenie może wystawić Subaru Import Polska, czy w ogóle oni to honorują, bo jak nie, to będę w miał problem. Jeżeli chodzi o zmianę konstrukcyjną, którą zrobiłem w OSK jest już ona w CEP, w historii pojazdu. 

 

 

Edytowane przez Jacdiag
cytat całego poprzedniego posta
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, ir3n3usz napisał:

wcześniej rozmawiałem z nim i powiedział, że potrzebuje oświadczenie z warsztatu i pierwotny wyciąg z homologacji, nic więcej.

 

To trafiłeś na niedouczonego. Pierwotna homologacja co najwyżej może potwierdzać punkty kotwiczenia, a przepisy wymaga dokumentu potwierdzającego prawidłowość montażu pasów i siedzeń.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli z tego co rozumiem wynika, że zaświadczenie z warsztatu, który montuje pasy, demontuje przegrodę jest tylko pierwszym etapem. Wszystko to musi być potwierdzone oświadczeniem przez producenta pierwotnego pojazdu o prawidłowości montażu, jak mówi pkt.9i w ustawie. Tylko czy WK uzna takie oświadczenie od Subaru Import Polska, które jakby na to nie patrzeć jest przedstawicielem  producenta w kraju.  Wcześniej toczyła się dyskusja na ten temat, nie widziałem czy ktoś napisał, czy to przejdzie czy importer nie ma tu znaczenia. Ktoś nawet wrzucał skany takich oświadczeń.

 

 

Edytowane przez Jacdiag
cytat całego poprzedniego posta
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

WK nie prawa w ogóle wymagać takiego dokumentu. Może jednak prowadzić postępowanie wyjaśniające czy badanie zostało przeprowadzone prawidłowo (czyli czy odpowiedni dokument został przedstawiony diagnoście).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 11.04.2020 o 18:34, ir3n3usz napisał:

Tylko czy WK uzna takie oświadczenie od Subaru Import Polska, które jakby na to nie patrzeć jest przedstawicielem  producenta w kraju.  Wcześniej toczyła się dyskusja na ten temat, nie widziałem czy ktoś napisał, czy to przejdzie czy importer nie ma tu znaczenia. Ktoś nawet wrzucał skany takich oświadczeń.

Załatwiaj to zaświadczenie  z Subaru i nie zapomnij wrzucić skanu na forum.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, danielg539 napisał:

Ja bym nie liczył na taki cud.

 
Dzwoniłem do WK u mnie w mieście (Radom) i powiedzieli mi, że potrzebuje zaświadczenie o tym, że ten samochód jest przystosowany fabrycznie dla 5 osób. Zapytałem, czy zaświadczenie może wydać centrala Subaru na Polskę i pan w urzędzie powiedział, że tak. Jutro rano będę kontaktował się z SIP.  

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pan w Urzędzie z pominięciem diagnosty i badania na zmiany?

Widzisz...zdaje się że raczej koledze musisz obecnie pomóc i to przestawić, temu który Ci zmiany robił...a Jemu nie powinno to wystarczyć - niestety

Edytowane przez nesiasps
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 minut temu, nesiasps napisał:

Pan w Urzędzie z pominięciem diagnosty i badania na zmiany?

 

Badanie ze zmianą jest już zrobione. Mam zaświadczenie z warsztatu o przebudowie, zrobioną zmianę na stacji diagnostycznej. A w WK powiedzieli mi, że najważniejsze jest zaświadczenie od producenta. Załatwię to zaświadczenie i zobaczę co dalej będzie z WK. Dam znać jak dalej się to potoczy. Jeszcze spróbuję jutro złapać diagnostę i pogadać z nim o tym.

Edytowane przez ir3n3usz
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

42 minuty temu, ir3n3usz napisał:

j. A w WK powiedzieli mi, że najważniejsze jest zaświadczenie od producenta

Niby po co im to zaświadczenie jak ono jest dla diagnosty???

Niewątpliwie sytemu BT wymaga zmian, bo jedni ludzie z tego systemu wchodzą w nie swoje kompetencje a drudzy nie zają przepisów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skoro pracujesz w Subaru to masz większe szanse na załatwienie zaświadczenia o przebudowie niż przeciętny człowiek. Jeśli załatwisz z tego Subaru Polska co mieści się w Krakowie to będzie ok. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, ir3n3usz napisał:

Badanie ze zmianą jest już zrobione.

Weź czytaj ze zrozumieniem . "Kolega diagnosta" dał ciała i zrobił badanie bez wymaganego dokumentu. Jego uprawnienia wiszą na włosku. Jak załatwisz teraz cytuję " Oświadczenie producenta potwierdzające prawidłowość zamontowania odpowiednich pasów i siedzeń" (w co bardzo wątpię) to dostarcz to diagnoście. Musi koniecznie anulować tamto badanie zrobione z dużym błędem i zrobić nowe z data późniejszą niż oświadczanie producenta.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Solaris napisał:

Skoro pracujesz w Subaru to masz większe szanse na załatwienie zaświadczenia o przebudowie niż przeciętny człowiek. Jeśli załatwisz z tego Subaru Polska co mieści się w Krakowie to będzie ok. 

 

Pierwotny wyciąg z homologacji załatwiłem bez problemu. Myślę, że z zaświadczeniem też nie będzie problemu.

Edytowane przez ir3n3usz
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

15 godzin temu, markes30 napisał:

 zrobił badanie bez wymaganego dokumentu. Jego uprawnienia wiszą na włosku.

Myślisz, iż jego obchodzą uprawnienia jakiegoś diagnosty ?

 

Wynik badania dostał jaki chciał, reszta nieistotna.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 months later...

Witam, mam pytanie do Panow diagnostów, moze jakaś mala podpowiedź co zrobic nadejdzie, a sprawa wyglada nastepująco

Zakupilem busa z Francji , francuski dowod rejestracyjny jest na 2 miejsca, w samochodzie jest zabudowa wykonana przez firme we Francji i sa dodatkowe 3 miejsca, tabliczki znamionowe odnosnie nr zabudowy jak i masy dopuszczalne z pasazerami i bez. Firma która wykonala zabudowe wydala  dupllikaty "Protkołu dodatkowego odbioru zgodnie z typem pojazdu", jak rowniez "Certyfikat zgodnosci" . Wynika z nich ze auto mialo wydane te dokumenty przed pierwsza rejestracja. Urząd rejestracyjny nie chce mi honorowac tych dokumentow podpierajac sie ze dowód trzeba prostowac we Francji (na 5 miejsc) i dopiero rejestrowac w Pl, a tak oni (PL) nie zmienia mi liczby miejsc na 5 pomimo tych duplikatow, bo "to jedynie jakby byl samochod nowy". (wg strony internetowej urzedu wymagaja tego gdyby mial zabudowe i w dowodzie bylo 5 miejsc) Auto kategorii N1, Rodzaj :samochod ciezarowy CTTE.

Co zrobic z takim autem? Jak to zarejestrowac na 5 miejsc?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

52 minuty temu, Korona napisał:

Co zrobic z takim autem? Jak to zarejestrowac na 5 miejsc?

Wykonać badanie w uprawnionej jednostce (typu PIMOT lub ITS) lub w Transportowym Dozorze Technicznym. Następnie z tym dokumentem udać się na okręgową stację kontroli pojazdów, która wykona badanie dodatkowe po zmianach konstrukcyjnych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Najpierw przedstaw dokument z Francji w PIMOT i zobaczysz co oni powiedzą , może na podstawie tych dokumentów wydadzą dokument potrzebny do badania na skp 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 19.06.2020 o 22:03, michal_k napisał:

Wykonać badanie w uprawnionej jednostce (typu PIMOT lub ITS) lub w Transportowym Dozorze Technicznym. Następnie z tym dokumentem udać się na okręgową stację kontroli pojazdów, która wykona badanie dodatkowe po zmianach konstrukcyjnych.

Rozumiem ze masz na mysli badanie homologacyjne ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

17 minut temu, Korona napisał:

masz na mysli badanie homologacyjne ?

Mam na myśli par. 9f rozporządzenia w sprawie warunków technicznych.

"potwierdzone badaniami na zgodność z wymaganiami Regulaminów nr 14 i 17 EKG ONZ, wykonanymi przez jednostkę uprawnioną albo Dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego."

Poprawka - par. 9b.

W samochodzie ciężarowym o maksymalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony (kategorii N1) i samochodzie ciężarowym o maksymalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 7,5 tony (kategorii N2) o nadwoziu rodzaju BB mogą być wprowadzone zmiany konstrukcyjne polegające na zmianie liczby siedzeń, jeżeli pojazd spełnia wymagania, o których mowa w pkt 3.5., pkt 3.6. oraz pkt 3.8. dla pojazdów kategorii N1, części A załącznika II do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2007/46/WE z dnia 5 września 2007 r. ustanawiającej ramy dla homologacji pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, części i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów i spełnione są wymagania techniczne dotyczące wytrzymałości siedzeń i ich mocowania, kotwiczenia pasów bezpieczeństwa, potwierdzone badaniami na zgodność z wymaganiami Regulaminów nr 14, 17 EKG ONZ, wykonanymi przez jednostkę uprawnioną.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

32 minuty temu, michal_k napisał:

Mam na myśli par. 9f rozporządzenia w sprawie warunków technicznych.

"potwierdzone badaniami na zgodność z wymaganiami Regulaminów nr 14 i 17 EKG ONZ, wykonanymi przez jednostkę uprawnioną albo Dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego."

Zabudowa ktora jest w samochodzie jest z 2008r, spelnia wymagania homologacyjne na tamte czasy, jednak obecnych przepisow z regulaminu 14 nie , jak rowniez nie ma isofix. Badania do obecnych przepisow wymagaja ponoc (wg diagnosty ktory ogladal auto) podstawienia auta na proby zniszczeniowe, wiec to sie mija z celem

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.