Skocz do zawartości
szymonp

Badanie ciągnika + naczep

Rekomendowane odpowiedzi

szymonp

Witam, pytanie do starszych kolegów z OSKP, czy jest ktoś w stanie jasno określić, w jaki sposób diagnosta ma weryfikować połączenie siodło+ sworzeń? Jak postępujecie w przypadku gdy przyjeżdza zestaw? Ogólnie chodzi mi o werfikacje stanu technicznego obu tych elementów. Pozdrawiam.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
adamos

Podczas wjeżdżania w rolki drugą osią zanim się zestaw ustabilizuje dochodzi do przeciwległych sił i wtedy łatwo zaobserwować przemieszczenia się względem siebie naczepy i ciągnika. Do tego dochodzi kontrola organoleptyczna, więc niezbędne jest rozpięcie zestawu. Można użyć suwmiarki do sworznia królewskiego, breszki, młotka ...tylko wcześniej ubierz się w brudne ciuchy :) sporo tam smaru :)

Edytowane przez adamos
  • Lubię 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Paprock

No bardzo ciekawe zagadnienie, szczególnie jak średni czas badania na pojazd w przedziale 15-20 minut się zamyka. A tu proszę zestaw zajechał i nie dość że do wydechu celem zadymienia trzeba po drabinie, to jeszcze ciśnienie skorygować w dwudziestu kołach. Teraz to rozpinanie i spinanie zestawu na kanale nie mówiąc o oczyszczeniu sworznia i gniazda z zastygłego smaru. Ale okey, bo ja się nie znam, to jak to po przepisach wygląda? Z jakiego przepisu, z jakiego zakresu wynika ta kontrola gniazda i sworznia?

Od siebie dodam, że z kilka razy (mało razy) skorzystałem z dostępnych po sąsiedzku na serwisie "nielegalizowanych" sprawdzianów. :silent:

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
danielg539
30 minut temu, adamos napisał:

Do tego dochodzi kontrola organoleptyczna, więc niezbędne jest rozpięcie zestawu.

W praktyce nikt zestawu nie rozpina a pasowało by. Podobno cena za badanie naczepy jest zbliżona do ceny badania konia pomimo dużo mniejszego zakresu ze względu na czas potrzebny do rozpięcia zestawu.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
piter1973

luz siodło - sworzeń łatwo wyczuć podczas ruszania , najlepiej jak os naczepy wyjeżdża z rolek . tylko trudno stwierdzić gdzie jest przyczyna luzu ( sworzeń czy siodło ) . sama regulacja luzu siodła to ok 10 min roboty

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
danielg539
2 minuty temu, Paprock napisał:

A tu proszę zestaw zajechał i nie dość że do wydechu celem zadymienia trzeba po drabinie, to jeszcze ciśnienie skorygować w dwudziestu kołach

Zapomniałeś o konieczności podłączenia czujników ciśnień do każdego koła a jak stacja ma zestaw mini czyli czujnik matka (ten montowany do zbiornika) i tylko jeden czujnik pomiarowy to i pomiaru sił trzeba będzie dokonywać 10 razy a jak jeszcze czujniki ciśnienia są w wersji kablowej to badanie zestawu zajmowało by ze 4 godziny. Tak wygląda różnica pomiędzy teorią a praktyką :-( i co tu udawać, że jakość badań jest ok.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Mecher

A jaki problem zablokować hamulce w samej naczepie i tak sprawdzać luz ?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
danielg539

I co ci po tym, że stwierdzisz, że jest luz jak nie będziesz mógł określić czy w ciągniku czy w naczepie. Który pojazd dostanie N?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
leski66
3 minuty temu, danielg539 napisał:

nie będziesz mógł określić czy w ciągniku czy w naczepie

I tu właśnie jest ten " dylemat ":?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
IVVO

Osobiście - samego konia staram się nie badać - bez naczepy to z tyłem jest lipa na rolkach - nie dotyczy to tylko siodła ale i przyłączy - bo przypuszczam iż prawie nikt nie podłęcza do AMX / testera złączy/ wiązki elektrycznej  do naczepy

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
danielg539

@IVVO wiesz, że brak podstawy prawnej do takiego toku postępowania, choć samo podejście do tematu jest życiowe.

19 minut temu, IVVO napisał:

bez naczepy to z tyłem jest lipa na rolkach

Od dawna postuluję wprowadzenia dociążacza osi jako obowiązkowego wyposażenia dla OSKP.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Mecher
43 minuty temu, danielg539 napisał:

I co ci po tym, że stwierdzisz, że jest luz jak nie będziesz mógł określić czy w ciągniku czy w naczepie. Który pojazd dostanie N?

Najpierw trzeba luz stwierdzić by móc póżniej określić gdzie. 

 Nie wiem jak ty, ale ja jak nie stwierdzę tego luzu to nie szukam gdzie, bo czego mam szukać ? 

 

A N dostanie badany, pod warunkiem, iż w badanym jest luz (zużycie). Choć jego regulacja w siodle to żadna sztuka. 

Edytowane przez Mecher

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
IVVO

W obecnej chwili są dwa rodzaje siodeł z ręczną bądź automatyczną regulacją klina - przy tych autotematycznych jeśli jest luz to właściwie tylko wymiana klina i napinacza  i można spokojnie pogonić z N - przy manualnych daję zawsze możliwość wyregulowania śrubą rygla - co do sworznia królewskiego naczepy - to jest rzadkość jego "wyrobienia - chyba że nie smarują siodła - w razie podejrzeń suwmiarka na stacji jest i owalizację po rozpięciu można sprawdzić

  • Piwo 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Paprock
2 godziny temu, danielg539 napisał:

Tak wygląda różnica pomiędzy teorią a praktyką :-( i co tu udawać, że jakość badań jest ok.

 

- IVVO wspominał, że konika nie tyka! :evil:

- a ja od dawna twierdzę, że dwa czy trzy pojazdy na zmianę i słuszna kasa za nie. Taka cena, żeby interes się opłacał. Niestety na dzisiaj takie podejście biznesmenom nie wspak dlatego już nie pracuję na okręgowej. A na podstawowej na dzień 24 grudnia rejestr zamknąłem ilością ledwie coś ponad osiemset... Dokładnej ilości nie znam, bo może zmiennik coś tam dzisiaj doklepie. Na obecną chwilę znam dwie stacje z taką ilością badań. Kto ma jeszcze poniżej tysiąca? A kto ma koło dziesięciu tysięcy we dwóch diagnostów po osiem godzin i po pełnym ZAKRESIE? Bo przegonić auto przez rolki to każdy gupi umi i ja też!

  • Haha 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
danielg539

Bo są stacje i STACJE jedne sprawdzają pojazdy a drugie zarabiają kasę. Niestety ale proponowana reforma nie uwzględniała tego problemu. Proste wprowadzenie norm czasowych wiele by już wyjaśniło ale po co coś naprawiać :S

  • Lubię 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
leski66
4 minuty temu, danielg539 napisał:

Bo są stacje i STACJE

I w nich pracują diagności i ( Diagności ):silent:

15 minut temu, Paprock napisał:

Bo przegonić auto przez rolki to każdy gupi umi i ja też!

he,he,he:ok

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
cezary
12 minut temu, danielg539 napisał:

Proste wprowadzenie norm czasowych wiele by już wyjaśniło

kolego utopia, jak ktoś chce poprawnie sprawdzać to tak robi, jak nie chce to żadne normy niczego nie zmienią, zawsze można sobie z klientem pół godzinki pogadać, np o d... Maryni i norma wypełniona. 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
wadi
2 godziny temu, danielg539 napisał:

I co ci po tym, że stwierdzisz, że jest luz jak nie będziesz mógł określić czy w ciągniku czy w naczepie. Który pojazd dostanie N?

Profilaktycznie ciagnik , 

bo ...

2 godziny temu, piter1973 napisał:

 sama regulacja luzu siodła to ok 10 min roboty

 

2 godziny temu, piter1973 napisał:

luz siodło - sworzeń łatwo wyczuć podczas ruszania , najlepiej jak os naczepy wyjeżdża z rolek . 

A najlepiej posłużyć się w tym celu " szarpakiem "

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
danielg539
1 minutę temu, wadi napisał:

Profilaktycznie ciagnik

Ciekawie się robi bo wprowadzasz nową kategorię badań "profilaktyczne N"

  • Haha 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
zbitur
27 minut temu, Paprock napisał:

A na podstawowej na dzień 24 grudnia rejestr zamknąłem ilością ledwie coś ponad osiemset... 

Na podstawowej dziś stoi następny nr.985 :S .    To tak poza tematem....

Teoretyk, nie praktyk pisze ustawy, rozporządzenia itp.  , i dlatego później wychodzą takie kwiatki (czas badania, cena ).

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
piter1973
3 godziny temu, wadi napisał:

Profilaktycznie ciagnik , 

to ciekawe - wtedy ja , jako kierowca,  odpinam ciągnik , mierzę sworzeń królewski w naczepie. jeżeli sworzeń bedzie zużyty to wiesz kto dostanie po d...e ? diagnosta dopuszczający niesprawna naczepę do ruchu i niesłusznie niedopuszczając do ruchu ciągnik :D .  niestety ale jednoznacznie nie da się stwierdzić podczas okresowego badania co jest niesprawne. siodło trzeba by umyć ze smaru grafitowego aby można je było zweryfikować , mycie nie należy do czynności badania . sworzeń w naczepie trzeba zmierzyć i sprawdzić jego "owalizację" tylko też trzeba go najpierw oczyścić z grafitu ( a jaką ma mieć średnicę nominalną ? ).  Czy odczepianie ciągnika od naczepy jest w zakresie okresowego badania ? ciągnik solo moze przyjechać , naczepa niestety nie , nawet jak będzie stać na stanowisku  bez "konia " to nic z nią nie zrobimy.  i nie zawsze za słabą siłe hamowania w naczepie jest winna naczepa , to ciągnik może mieć zj....e sterowanie ( zawory sterowania i opóźnienia odhamowania naczepy ).  powodzenia życzę podczas pomiaru sił hamowania hamulca postojowego w naczepach ciągniętych przez ciągniki volvo FH ( volvo ma ręczny na 2 osiach ale nie "daje " postojowego na nczepę ). na "ręcznym " cały zestaw trzyma tylko volvo ale odpinając czerwony przewód pneumatyczny naczepa zahamuje .

3 godziny temu, wadi napisał:

A najlepiej posłużyć się w tym celu " szarpakiem "

można ale polemizowałbym czy najlepiej . mi wystarczy ruszyć całym zestawem ( jeżdżę sam osobiście przez całą ścieżkę ) ale na szarpaku wygląda to bardziej fachowo :D.

 

4 godziny temu, Paprock napisał:

Kto ma jeszcze poniżej tysiąca?

:OK:. stacja czynna od 7.00 do 22.00,  90% to pojazdy pow 3,5 t ( przy ASO ciężarówek ).

 

6 godzin temu, IVVO napisał:

samego konia staram się nie badać

a są stacje gdzie każą kierowcy odpinać naczepę do badania ciągnika .

  • Piwo 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Paprock

I właśnie za to co napisał @piter1973 kumaty diagnosta na okręgówce powinien zarabiać najmniej dziesięć koła!

Dziesięć koła za badania techniczne a nie ekspresowe przejazdy po kanale, jak to w wyniszczającym systemie prowizyjnym jest wykorzystywane!

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
blakop

800 badań rocznie na dwóch Diagnostów? To jest nawet nie 2 badania dziennie na głowę! To jest pralnia pieniędzy, a nie SKP. Teraz rozumiem skąd tak wielka aktywność na forum. Nawet trzepiąc auto przez 2 godziny to nadal pół dnia wolne :)

  • Lubię 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
wadi

Poza tematemm

4 godziny temu, piter1973 napisał:

  powodzenia życzę podczas pomiaru sił hamowania hamulca postojowego w naczepach ciągniętych przez ciągniki volvo FH ( volvo ma ręczny na 2 osiach ale nie "daje " postojowego na nczepę ). na "ręcznym " ....

Cóż przeszkadza uruchomić hamulec postojowy naczepy z zewnątrz pojazdu- " czarnym grzybkiem w naczepie.

Poza tematem , jak na okregówkę to też nie mam szału ale poza badaniami  wykonuje ok 600 rocznie  tzw. sprawdzeń zawieszenia i świateł

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.