Skocz do zawartości

Nowa definicja motocykla


michal_k

Rekomendowane odpowiedzi

O ile dobrze czytam to art. 12 ustawy o zmianie niektórych ustaw [...] (Dz.U. 2018 r. poz. 2244) wchodzi w życie 1 stycznia 2019 r. wprowadzając w PORD nową definicję motocykla:

 

motocykl – pojazd samochodowy dwukołowy kategorii L3e albo dwukołowy z bocznym wózkiem kategorii L4e, albo trójkołowy kategorii L5e o symetrycznym rozmieszczeniu kół, spełniający kryteria klasyfikacji dla pojazdów odpowiednio dla kategorii L3e albo L4e, albo L5e, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 168/2013 z dnia 15 stycznia 2013 r. w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów dwu- lub trzykołowych oraz czterokołowców (Dz. Urz. UE L 60 z 02.03.2013, str. 52, z późn. zm.5)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Znów mamy genialną definicję: 

Dnia 31.12.2018 o 17:29, michal_k napisał:

o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 168/2013 z dnia 15 stycznia 2013 r. w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów dwu- lub trzykołowych oraz czterokołowców (Dz. Urz. UE L 60 z 02.03.2013, str. 52, z późn. zm.5)

Ciekawe w ilu aktach znajdują się te póź. zm.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Powtórzę się:

Ja widzę dwie przyczyny tego:
- przepisy są aż tak zawiłe,że wolą iść na łatwiznę
- trudniej znaleźć winnego w razie czego

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale co jest nie teges z tą nową definicją?

 

Może tak będzie łatwiej jak się tak troszkę od przecinka do przecinka powycina.

Oto przykład:

motocykl – pojazd samochodowy [...], spełniający kryteria klasyfikacji dla pojazdów odpowiednio dla kategorii [...], o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 168/2013 z dnia 15 stycznia 2013 r. w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów dwu- lub trzykołowych oraz czterokołowców.

 

No mniej więcej idzie o to, że motocykl to pojazd tej i tej i jeszcze tamtej kategorii spełniający wymagania dla tej i tej i jeszcze tamtej kategorii, które to wymagania rozpisano w europejskim rozporządzeniu.

 

 

 

 

Czyli w ustawie, w nowej definicji motocykla uwzględniono/zaimplementowano wszelkie podkategorie jak i cudaczne rodzaje napędu, czy tam silników.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No dobra. Dla nowych pojazdów z UE może i taka definicja coś uporządkuje, ale jak teraz to się ma do starej WSK-i czy innego Harley'a z USA dajmy na to? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Tak to mniej więcej wygląda:

 

L3e Dwukołowy motocykl:

dwa koła i napęd zgodnie z art. 4 ust. 3 oraz masa maksymalna = masa technicznie dopuszczalna podana przez producenta oraz pojazd dwukołowy, którego nie można sklasyfikować jako należącego do kategorii L1e

 

L3e-A1 Motocykl o niskich osiągach:

pojemność silnika 125 cm3 oraz maksymalna ciągła moc znamionowa lub netto (1 ) 11 kW oraz stosunek moc (1 )/masa ≤ 0,1 kW/kg

 

L3e-A2 Motocykl o średnich osiągach:

maksymalna ciągła moc znamionowa lub netto (1 ) 35 kW oraz stosunek moc (1 )/masa 0,2 kW/kg oraz nie pochodzi z pojazdu wyposażonego w silnik o ponad dwukrotnie większej mocy (1 ) oraz pojazd L3e, którego nie można sklasyfikować na podstawie dodatkowych kryteriów podklasyfikacji 7, 8 i 9 pojazdów L3e-A1

 

L3e-A3 Motocykl o wysokich osiągach:

każdy inny pojazd L3e, którego nie można sklasyfikować w oparciu o kryteria klasyfikacji pojazdu L3e-A1 lub L3e-A2

 

L3e-AxE (x = 1, 2 lub 3) Motocykle enduro:

a) wysokość siedzenia ≥ 900 mm oraz

b) prześwit ≥ 310 mm oraz

c) całkowite przełożenie na najwyższym biegu (przełożenie przekładni wstępnej × przełożenie skrzyni biegów umożliwiające osiągnięcie największej prędkości × przełożenie przekładni głównej) ≥ 6,0 oraz

d) masa w stanie gotowym do jazdy plus masa akumulatora napędowego w przypadku napędu elektrycznego lub hybrydowego napędu elektrycznego ≤ 140 kg oraz

e) brak miejsca siedzącego dla pasażera

 

L3e-AxT (x = 1, 2 lub 3) Motocykle trialowe:

a) wysokość siedzenia ≤ 700 mm oraz

b) prześwit ≥ 280 mm oraz

c) pojemność zbiornika na paliwo ≤ 4 litry oraz

d) całkowite przełożenie na najwyższym biegu (przełożenie przekładni wstępnej × przełożenie skrzyni biegów umożliwiające osiągnięcie największej prędkości × przełożenie przekładni głównej) ≥ 7,5 oraz

e) masa w stanie gotowym do jazdy ≤ 100 kg oraz

f) brak miejsca siedzącego dla pasażera

 

L4e Dwukołowy motocykl z bocznym wózkiem:

podstawowy pojazd silnikowy zgodny z kryteriami klasyfikacji i podklasyfikacji dla pojazdu L3e oraz podstawowy pojazd silnikowy wyposażony w jeden boczny wózek oraz maksymalnie cztery miejsca siedzące, w tym miejsce dla kierowcy, na motocyklu z bocznym wózkiem oraz maksymalnie dwa miejsca siedzące dla pasażerów w bocznym wózku oraz masa maksymalna = masa technicznie dopuszczalna podana przez producenta

 

L5e Trzykołowy pojazd silnikowy:

trzy koła i napęd zgodnie z art. 4 ust. 3 oraz masa w stanie gotowym do jazdy 1 000 kg oraz pojazd trzykołowy, którego nie można sklasyfikować jako pojazdu L2e oraz Publications Office

 

L5e-A Pojazd trzykołowy:

pojazd L5e inny niż pojazdy zgodne ze szczególnymi kryteriami klasyfikacji dla pojazdu L5e-B oraz maksymalnie pięć miejsc siedzących, w tym miejsce siedzące dla kierowcy

 

L5e-B Użytkowy pojazd trzykołowy:

zaprojektowany jako pojazd użytkowy i charakteryzujący się zamkniętym przedziałem dla kierowcy i pasażerów dostępnym z nie więcej niż trzech stron oraz maksymalnie dwa miejsca siedzące, w tym miejsce siedzące dla kierowcy oraz przeznaczony wyłącznie do transportu towarów i wyposażony w otwartą lub zamkniętą praktycznie prostą i poziomą przestrzeń ładunkową spełniającą następujące kryteria:

a) długość przestrzeń ładunkowa × szerokość przestrzeń ładunkowa 0,3 × długość pojazd × szerokość pojazd lub

b) równoważna przestrzeń ładunkowa określona powyżej zaprojektowana do instalacji maszyn lub wyposażenia oraz

c) z przestrzenią ładunkową wyraźnie oddzieloną sztywną przegrodą od przestrzeni przeznaczonej dla osób znajdujących się w pojeździe oraz

d) przestrzeń ładunkowa zdolna pomieścić co najmniej sześcian o długości boku 600 mm

 

 

I nie WSZYSTKIE, bo mowa o KRYTERIACH KLASYFIKACJI!

(co na jedno wychodzi)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

32 minuty temu, Paprock napisał:

c) całkowite przełożenie na najwyższym biegu (przełożenie przekładni wstępnej × przełożenie skrzyni biegów umożliwiające osiągnięcie największej prędkości × przełożenie przekładni głównej) ≥ 6,0 oraz

Życzę szczęścia w sprawdzaniu czy spełniony jest powyższy zapis.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale ta nowa definicja motocykla pozostaje bez wpływu na dzisiejszy sposób i zakres przeprowadzania badań tych pojazdów. Motorower też ma niektóre parametry ograniczone i nikt z powodu ich niesprawdzalności aferki nie kręci. ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Uważam,że w tych nowelizacjach  lepiej jakby  w końcu znowelizowali  sławne "G". (też mogą odwołać się do dyrektywy jak sami nie potrafią)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

13 godzin temu, danielg539 napisał:

Czyli to taka trochę fikcja a motocykl jak wygląda każdy widzi...

No nie każdy☺️, ostatnio klient upierał się że jego Quad można podciądnąć pod motocykl 4- kołowy, aż mnie zamurowało . Jak widać dla niektórych to tylko nazwa

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przecież dobrze wiecie iż te nowe kategorie to "parcie producentów " tych pojazdów na wszelkie instytucje unijne - im bardziej skomplikują definicję - tym większe prawdopodobieństwo dopuszczenia do obroty 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dopuszczony jak dopuszczony... ale jak nawet zostanie do ruchu dopuszczony (pomijam fakt jak to dopuszczenia miałoby wyglądać), to czy ma jeździć po drogach, po ścieżkach rowerowych, a może po chodnikach. Nie ukrywam, że spotykam dekli na hulajnogach śmigających po ulicach z wydzielonymi ścieżkami rowerowymi. Łatwo z takim spotkaniem nie jest powiem szczerze! :?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sądzę że nowa definicja ma ścisły związek ze zmianami w uprawnieniach do kierowania pojazdami. Skoro trójkołowy musi spełniać kryteria L5e to niektóre Piaggio MP3, Gilery Fuoco pomimo posiadania 3 kół są jednak klasyfikowane jako dwukołowe i nie wystarczy B żeby móc nimi kierować. Podobnie Yamaha Niken - najprawdopodobniej L3e a powszechnie reklamowana jako motocykl trójkołowym, jako jedno ze zdjęć wklejono nawet skan ustawy  https://www.otomoto.pl/oferta/yamaha-mt09-niken-motocykl-nowosc-2019-ID6AdtaD.html

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, winerek napisał:

wklejono nawet skan ustawy

 

Ale to chyba po to, żeby nabywca był świadomy że na "B" tym nie pośmiga 

bo to ma 900 cm3 pojemności  

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A jakiś konkret w tych zmianach uprawnień do kierowania można poprosić?

A jakiś konkret, że w Nikenie nie o ilość osi się rozchodzi można poprosić?

Może o koło bliźniacze po prostu chodzi. ?

 

Dobra! Znalazłem i nie rozumiem!:nausea:

 

 

7 minut temu, Jacdiag napisał:

 

Ale to chyba po to, żeby nabywca był świadomy że na "B" tym nie pośmiga 

bo to ma 900 cm3 pojemności  

 

- obawiam się, że inaczej to się czyta, obawiam się, że punkt b zwolnił trzykołowy motocykl z pojemności. :?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W przypadku motocykli trójkołowych można śmigac na B niezależnie od pojemności. Tylko, tak jak pisałem, np Piaggio MP3, wizualnie niemal identyczne, są różnie homologowane - niektóre są L3e, inne L5e. Gdyby np taki Niken pojawił się na I badaniu jaką ilość kół miałby w DIP?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pal licho jak to homologowane. Przecież wiadomo, że u nas jest inaczej. U nas obowiązuje oświadczenie producenta o danych technicznych w przypadku rejestracji nowych pojazdów/motocykli. Nie ukrywam, że w celach szkoleniowo-zapoznawczych chciałbym zobaczyć i homo i oświadczenia dla takiego NIKENA.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, Paprock napisał:

U nas obowiązuje oświadczenie producenta o danych technicznych w przypadku rejestracji nowych pojazdów/motocykli.

 

I co w tym oświadczeniu miałoby się znaleźć? Nie będzie tam nic "przeczącego" homologacji. Jedynie masa własna po naszemu. Nie ma tam rubryki dotyczącej ilości kół ani kategorii homo.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.