michal_k Napisano 31 Grudzień 2018 Share Napisano 31 Grudzień 2018 O ile dobrze czytam to art. 12 ustawy o zmianie niektórych ustaw [...] (Dz.U. 2018 r. poz. 2244) wchodzi w życie 1 stycznia 2019 r. wprowadzając w PORD nową definicję motocykla: motocykl – pojazd samochodowy dwukołowy kategorii L3e albo dwukołowy z bocznym wózkiem kategorii L4e, albo trójkołowy kategorii L5e o symetrycznym rozmieszczeniu kół, spełniający kryteria klasyfikacji dla pojazdów odpowiednio dla kategorii L3e albo L4e, albo L5e, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 168/2013 z dnia 15 stycznia 2013 r. w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów dwu- lub trzykołowych oraz czterokołowców (Dz. Urz. UE L 60 z 02.03.2013, str. 52, z późn. zm.5) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Grzegorz Łódź Napisano 31 Grudzień 2018 Share Napisano 31 Grudzień 2018 Tak Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
danielg539 Napisano 3 Styczeń 2019 Share Napisano 3 Styczeń 2019 Znów mamy genialną definicję: Dnia 31.12.2018 o 17:29, michal_k napisał: o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 168/2013 z dnia 15 stycznia 2013 r. w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów dwu- lub trzykołowych oraz czterokołowców (Dz. Urz. UE L 60 z 02.03.2013, str. 52, z późn. zm.5) Ciekawe w ilu aktach znajdują się te póź. zm. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Grzegorz Łódź Napisano 3 Styczeń 2019 Share Napisano 3 Styczeń 2019 Powtórzę się: Ja widzę dwie przyczyny tego: - przepisy są aż tak zawiłe,że wolą iść na łatwiznę - trudniej znaleźć winnego w razie czego Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Paprock Napisano 3 Styczeń 2019 Share Napisano 3 Styczeń 2019 Ale co jest nie teges z tą nową definicją? Może tak będzie łatwiej jak się tak troszkę od przecinka do przecinka powycina. Oto przykład: motocykl – pojazd samochodowy [...], spełniający kryteria klasyfikacji dla pojazdów odpowiednio dla kategorii [...], o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 168/2013 z dnia 15 stycznia 2013 r. w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów dwu- lub trzykołowych oraz czterokołowców. No mniej więcej idzie o to, że motocykl to pojazd tej i tej i jeszcze tamtej kategorii spełniający wymagania dla tej i tej i jeszcze tamtej kategorii, które to wymagania rozpisano w europejskim rozporządzeniu. Czyli w ustawie, w nowej definicji motocykla uwzględniono/zaimplementowano wszelkie podkategorie jak i cudaczne rodzaje napędu, czy tam silników. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
blakop Napisano 4 Styczeń 2019 Share Napisano 4 Styczeń 2019 No dobra. Dla nowych pojazdów z UE może i taka definicja coś uporządkuje, ale jak teraz to się ma do starej WSK-i czy innego Harley'a z USA dajmy na to? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Paprock Napisano 4 Styczeń 2019 Share Napisano 4 Styczeń 2019 - a czego miałoby brakować Harley'owi na przykład? - ma silnik, ma dwa lub trzy koła i wszystko gra co do motocykla. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
blakop Napisano 4 Styczeń 2019 Share Napisano 4 Styczeń 2019 Oprócz kół i silnika musi spełniać WSZYSTKIE warunki określone tymi przepisami. Na pewno spełni? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Paprock Napisano 4 Styczeń 2019 Share Napisano 4 Styczeń 2019 Tak to mniej więcej wygląda: L3e Dwukołowy motocykl: dwa koła i napęd zgodnie z art. 4 ust. 3 oraz masa maksymalna = masa technicznie dopuszczalna podana przez producenta oraz pojazd dwukołowy, którego nie można sklasyfikować jako należącego do kategorii L1e L3e-A1 Motocykl o niskich osiągach: pojemność silnika ≤ 125 cm3 oraz maksymalna ciągła moc znamionowa lub netto (1 ) ≤ 11 kW oraz stosunek moc (1 )/masa ≤ 0,1 kW/kg L3e-A2 Motocykl o średnich osiągach: maksymalna ciągła moc znamionowa lub netto (1 ) ≤ 35 kW oraz stosunek moc (1 )/masa ≤ 0,2 kW/kg oraz nie pochodzi z pojazdu wyposażonego w silnik o ponad dwukrotnie większej mocy (1 ) oraz pojazd L3e, którego nie można sklasyfikować na podstawie dodatkowych kryteriów podklasyfikacji 7, 8 i 9 pojazdów L3e-A1 L3e-A3 Motocykl o wysokich osiągach: każdy inny pojazd L3e, którego nie można sklasyfikować w oparciu o kryteria klasyfikacji pojazdu L3e-A1 lub L3e-A2 L3e-AxE (x = 1, 2 lub 3) Motocykle enduro: a) wysokość siedzenia ≥ 900 mm oraz b) prześwit ≥ 310 mm oraz c) całkowite przełożenie na najwyższym biegu (przełożenie przekładni wstępnej × przełożenie skrzyni biegów umożliwiające osiągnięcie największej prędkości × przełożenie przekładni głównej) ≥ 6,0 oraz d) masa w stanie gotowym do jazdy plus masa akumulatora napędowego w przypadku napędu elektrycznego lub hybrydowego napędu elektrycznego ≤ 140 kg oraz e) brak miejsca siedzącego dla pasażera L3e-AxT (x = 1, 2 lub 3) Motocykle trialowe: a) wysokość siedzenia ≤ 700 mm oraz b) prześwit ≥ 280 mm oraz c) pojemność zbiornika na paliwo ≤ 4 litry oraz d) całkowite przełożenie na najwyższym biegu (przełożenie przekładni wstępnej × przełożenie skrzyni biegów umożliwiające osiągnięcie największej prędkości × przełożenie przekładni głównej) ≥ 7,5 oraz e) masa w stanie gotowym do jazdy ≤ 100 kg oraz f) brak miejsca siedzącego dla pasażera L4e Dwukołowy motocykl z bocznym wózkiem: podstawowy pojazd silnikowy zgodny z kryteriami klasyfikacji i podklasyfikacji dla pojazdu L3e oraz podstawowy pojazd silnikowy wyposażony w jeden boczny wózek oraz maksymalnie cztery miejsca siedzące, w tym miejsce dla kierowcy, na motocyklu z bocznym wózkiem oraz maksymalnie dwa miejsca siedzące dla pasażerów w bocznym wózku oraz masa maksymalna = masa technicznie dopuszczalna podana przez producenta L5e Trzykołowy pojazd silnikowy: trzy koła i napęd zgodnie z art. 4 ust. 3 oraz masa w stanie gotowym do jazdy ≤ 1 000 kg oraz pojazd trzykołowy, którego nie można sklasyfikować jako pojazdu L2e oraz Publications Office L5e-A Pojazd trzykołowy: pojazd L5e inny niż pojazdy zgodne ze szczególnymi kryteriami klasyfikacji dla pojazdu L5e-B oraz maksymalnie pięć miejsc siedzących, w tym miejsce siedzące dla kierowcy L5e-B Użytkowy pojazd trzykołowy: zaprojektowany jako pojazd użytkowy i charakteryzujący się zamkniętym przedziałem dla kierowcy i pasażerów dostępnym z nie więcej niż trzech stron oraz maksymalnie dwa miejsca siedzące, w tym miejsce siedzące dla kierowcy oraz przeznaczony wyłącznie do transportu towarów i wyposażony w otwartą lub zamkniętą praktycznie prostą i poziomą przestrzeń ładunkową spełniającą następujące kryteria: a) długość przestrzeń ładunkowa × szerokość przestrzeń ładunkowa ≥ 0,3 × długość pojazd × szerokość pojazd lub b) równoważna przestrzeń ładunkowa określona powyżej zaprojektowana do instalacji maszyn lub wyposażenia oraz c) z przestrzenią ładunkową wyraźnie oddzieloną sztywną przegrodą od przestrzeni przeznaczonej dla osób znajdujących się w pojeździe oraz d) przestrzeń ładunkowa zdolna pomieścić co najmniej sześcian o długości boku 600 mm I nie WSZYSTKIE, bo mowa o KRYTERIACH KLASYFIKACJI! (co na jedno wychodzi) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
danielg539 Napisano 4 Styczeń 2019 Share Napisano 4 Styczeń 2019 32 minuty temu, Paprock napisał: c) całkowite przełożenie na najwyższym biegu (przełożenie przekładni wstępnej × przełożenie skrzyni biegów umożliwiające osiągnięcie największej prędkości × przełożenie przekładni głównej) ≥ 6,0 oraz Życzę szczęścia w sprawdzaniu czy spełniony jest powyższy zapis. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Paprock Napisano 4 Styczeń 2019 Share Napisano 4 Styczeń 2019 Ale ta nowa definicja motocykla pozostaje bez wpływu na dzisiejszy sposób i zakres przeprowadzania badań tych pojazdów. Motorower też ma niektóre parametry ograniczone i nikt z powodu ich niesprawdzalności aferki nie kręci. ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
danielg539 Napisano 4 Styczeń 2019 Share Napisano 4 Styczeń 2019 Czyli to taka trochę fikcja a motocykl jak wygląda każdy widzi... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Grzegorz Łódź Napisano 4 Styczeń 2019 Share Napisano 4 Styczeń 2019 Uważam,że w tych nowelizacjach lepiej jakby w końcu znowelizowali sławne "G". (też mogą odwołać się do dyrektywy jak sami nie potrafią) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
sojer1disco Napisano 5 Styczeń 2019 Share Napisano 5 Styczeń 2019 13 godzin temu, danielg539 napisał: Czyli to taka trochę fikcja a motocykl jak wygląda każdy widzi... No nie każdy☺️, ostatnio klient upierał się że jego Quad można podciądnąć pod motocykl 4- kołowy, aż mnie zamurowało . Jak widać dla niektórych to tylko nazwa Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
IVVO Napisano 5 Styczeń 2019 Share Napisano 5 Styczeń 2019 Przecież dobrze wiecie iż te nowe kategorie to "parcie producentów " tych pojazdów na wszelkie instytucje unijne - im bardziej skomplikują definicję - tym większe prawdopodobieństwo dopuszczenia do obroty Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
wrc69 Napisano 5 Styczeń 2019 Share Napisano 5 Styczeń 2019 W sprawie dopuszczenia do ruchu, trochę offtop: https://www.dw.com/pl/niemcy-muszą-poczekać-na-elektryczne-hulajnogi/a-46542792 ciekawe czy to też zarejestrują i każą robić OBT jak w motorowerze. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Paprock Napisano 5 Styczeń 2019 Share Napisano 5 Styczeń 2019 Dopuszczony jak dopuszczony... ale jak nawet zostanie do ruchu dopuszczony (pomijam fakt jak to dopuszczenia miałoby wyglądać), to czy ma jeździć po drogach, po ścieżkach rowerowych, a może po chodnikach. Nie ukrywam, że spotykam dekli na hulajnogach śmigających po ulicach z wydzielonymi ścieżkami rowerowymi. Łatwo z takim spotkaniem nie jest powiem szczerze! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
winerek Napisano 6 Styczeń 2019 Share Napisano 6 Styczeń 2019 Sądzę że nowa definicja ma ścisły związek ze zmianami w uprawnieniach do kierowania pojazdami. Skoro trójkołowy musi spełniać kryteria L5e to niektóre Piaggio MP3, Gilery Fuoco pomimo posiadania 3 kół są jednak klasyfikowane jako dwukołowe i nie wystarczy B żeby móc nimi kierować. Podobnie Yamaha Niken - najprawdopodobniej L3e a powszechnie reklamowana jako motocykl trójkołowym, jako jedno ze zdjęć wklejono nawet skan ustawy https://www.otomoto.pl/oferta/yamaha-mt09-niken-motocykl-nowosc-2019-ID6AdtaD.html Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Jacdiag Napisano 6 Styczeń 2019 Share Napisano 6 Styczeń 2019 1 godzinę temu, winerek napisał: wklejono nawet skan ustawy Ale to chyba po to, żeby nabywca był świadomy że na "B" tym nie pośmiga bo to ma 900 cm3 pojemności Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Paprock Napisano 6 Styczeń 2019 Share Napisano 6 Styczeń 2019 A jakiś konkret w tych zmianach uprawnień do kierowania można poprosić? A jakiś konkret, że w Nikenie nie o ilość osi się rozchodzi można poprosić? Może o koło bliźniacze po prostu chodzi. ? Dobra! Znalazłem i nie rozumiem! 7 minut temu, Jacdiag napisał: Ale to chyba po to, żeby nabywca był świadomy że na "B" tym nie pośmiga bo to ma 900 cm3 pojemności - obawiam się, że inaczej to się czyta, obawiam się, że punkt b zwolnił trzykołowy motocykl z pojemności. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
winerek Napisano 7 Styczeń 2019 Share Napisano 7 Styczeń 2019 W przypadku motocykli trójkołowych można śmigac na B niezależnie od pojemności. Tylko, tak jak pisałem, np Piaggio MP3, wizualnie niemal identyczne, są różnie homologowane - niektóre są L3e, inne L5e. Gdyby np taki Niken pojawił się na I badaniu jaką ilość kół miałby w DIP? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
sojer1disco Napisano 7 Styczeń 2019 Share Napisano 7 Styczeń 2019 Dobre pytanie ile kół ? w zależności od rozstawu koła przednie jako bliźniacze, Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Logen Napisano 7 Styczeń 2019 Share Napisano 7 Styczeń 2019 https://www.yamaha-motor.eu/pl/pl/aktualnosci/yamaha-niken-tylko-na-prawo-jazdy-kat-a/ motocykl Yamaha Niken posiada homologację L3e Ciężko to ogarnąć... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Paprock Napisano 7 Styczeń 2019 Share Napisano 7 Styczeń 2019 Pal licho jak to homologowane. Przecież wiadomo, że u nas jest inaczej. U nas obowiązuje oświadczenie producenta o danych technicznych w przypadku rejestracji nowych pojazdów/motocykli. Nie ukrywam, że w celach szkoleniowo-zapoznawczych chciałbym zobaczyć i homo i oświadczenia dla takiego NIKENA. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
michal_k Napisano 7 Styczeń 2019 Autor Share Napisano 7 Styczeń 2019 4 godziny temu, Paprock napisał: U nas obowiązuje oświadczenie producenta o danych technicznych w przypadku rejestracji nowych pojazdów/motocykli. I co w tym oświadczeniu miałoby się znaleźć? Nie będzie tam nic "przeczącego" homologacji. Jedynie masa własna po naszemu. Nie ma tam rubryki dotyczącej ilości kół ani kategorii homo. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.