Skocz do zawartości

Tabliczka Znamionowa-kilka pytań


metor9

Rekomendowane odpowiedzi

Witam , przygotowuję się do egzaminu praktycznego , nie wiedziałem w jakim dziale umieścić to pytanie , mam nadzieje ze trafiłem.

 

Pytanie o tabliczki znamionowe .

1. Dlaczego na tabliczkach dajmy na to samochodu osobowego tam gdzie są maksymalne naciski na osie to suma tych mas jest większa od DMC pojazdu a w niektórych ta suma jest równa DMC ? 

     Np. mój prywatny samochód ma na tabliczce 1-960  co daje 1880 a DMC pojazdu to 1780 ? W innym te masy są równe. 

                                                                                     2-920

 

2.Jak to jest z tym żę tabliczka jest podzielona na pół, tzn. z jednej strony masy są wiesze z drugiej mniejsze , chciałbym się upewnić czy chodzi o to że z jednej strony są MMC a z drugiej DMC dla danego rynku ? Dysponuje ktoś zdjęciami takich tabliczek ? 

 

Z góry dziękuję .

PS.szukałem w szukajce odpowiedzi na moje pytanie ale nie znalazłem .

Edytowane przez metor9
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W załączniku numer 4 rozporządzenia o warunkach technicznych pojazdów są podane wymagania dla tabliczki znamionowej, A ostatnio co ciekawsze tabliczki były tu przerabiane.

https://forum.norcom.pl/index.php?/topic/13766-pomoc-drogowa-do-3500kg-3-osiowa/&do=findComment&comment=262175

 

https://forum.norcom.pl/index.php?/topic/13766-pomoc-drogowa-do-3500kg-3-osiowa/&do=findComment&comment=262175

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

6. Dopuszczalna masa całkowita pojazdu nie może przekroczyć maksymalnej masy całkowitej określonej przez producenta.

Zasada ta dotyczy także dopuszczalnych nacisków osi, przy czym:


1) w przypadku pojazdów przeznaczonych do ciągnięcia przyczepy producent może określić inną, wyższą wartość maksymalnego nacisku osi tylnej i maksymalnej masy całkowitej stosowaną wyłącznie podczas ciągnięcia przyczepy;


2) w przypadku wyposażenia pojazdu w urządzenia sprzęgające producent podaje w jego pobliżu maksymalne statyczne obciążenia pionowe tego urządzenia;


3) suma maksymalnych nacisków osi nie może być mniejsza niż maksymalna masa całkowita pojazdu, a nacisk osi przedniej, przy maksymalnym nacisku na oś tylną oraz maksymalnej masie całkowitej pojazdu, nie może być mniejszy niż 30% maksymalnej masy całkowitej.

 

  • Piwo 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Suma nacisków poszczególnych osi rzadko jest równa DMC pojazdu. Zazwyczaj maksymalne naciski będą większe. 

Co do tabliczek z 2 kolumnami to jest tak jak piszesz. Z jednej strony maksymalne z drugiej dopuszczalne.

Czy jest ktoś w stanie podrzucić jakaś europejską dyrektywę odnośnie tabliczek znamionowych ??

20180427_103757.jpg

20180724_181106.jpg

20180906_105053.jpg

  • Polub 1
  • Piwo 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tyle z dyrektywy:

 

DYREKTYWA 2007/46/WE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY
z dnia 5 września 2007 r.
ustanawiająca ramy dla homologacji pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, części i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów

 

4. IDENTYFIKACJA POJAZDU
4.1. Numer identyfikacyjny pojazdu podstawowego (VIN) przewidziany w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 19/2011 ( 1 ) zachowuje się podczas wszystkich kolejnych etapów procesu homologacji typu, aby zapewnić możliwość prześledzenia procesu.
4.2. Na drugim i na kolejnych etapach, poza tabliczką znamionową przewidzianą w rozporządzeniu (UE) nr 19/2011, każdy producent przymocowuje do pojazdu dodatkową tabliczkę, której wzór przedstawiono w dodatku do niniejszego załącznika. Tabliczka ta przymocowana jest w sposób trwały, w miejscu widocznym i łatwo dostępnym, na części niepodlegającej wymianie podczas użytkowania. Tabliczka pokazuje w sposób czytelny i trwały następujące informacje w podanej kolejności:
— nazwę producenta,
— pierwszą, trzecią i czwartą sekcję numeru homologacji typu WE,
— etap homologacji,
— numer identyfikacyjny pojazdu podstawowego,
— technicznie dopuszczalną maksymalną masę całkowitą pojazdu, jeżeli jej wartość uległa zmianie na aktualnym etapie homologacji,
— technicznie dopuszczalną maksymalną masę całkowitą zespołu pojazdów (jeżeli jej wartość uległa zmianie na aktualnym etapie homologacji oraz jeżeli pojazd jest przeznaczony do ciągnięcia przyczepy). Podaje się „0”, jeżeli pojazd nie jest przeznaczony do ciągnięcia przyczepy,

— technicznie dopuszczalne maksymalne masy przypadające na każdą z osi, podane w kolejności od przodu do tyłu, jeżeli ich wartość uległa zmianie na aktualnym etapie homologacji,
— w przypadku naczepy lub przyczepy z osią centralną, technicznie dopuszczalną maksymalną masę w punkcie sprzęgu, jeżeli jej wartość uległa zmianie na aktualnym etapie homologacji.
O ile powyżej nie przewidziano inaczej, tabliczka odpowiada wymaganiom określonym w załączniku I i II do rozporządzenia (UE) nr 19/2011.

 

A reszta w przywołanym tu rozporządzeniu UE nr 19/2011.

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=CELEX:32011R0019&from=PT

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A dla motocykli byś coś takiego znalazł ?? W dyrektywie ciężko znaleźć jakieś konkretne odniesienie:

ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) NR 168/2013

 

Artykuł 39
Tabliczka znamionowa z odpowiednim oznakowaniem pojazdów i znak homologacji typu komponentów lub oddzielnych zespołów technicznych
1. Producent pojazdu umieszcza na każdym pojeździe wyprodukowanym zgodnie z homologowanym typem tabliczkę znamionową z odpowiednim oznakowaniem wymaganą przez odpowiedni akt wykonawczy przyjęty na mocy ust. 3.
2. Producent komponentu lub oddzielnego zespołu technicznego, niezależnie od tego, czy stanowią one część układu, umieszcza na każdym komponencie lub oddzielnym zespole technicznym wyprodukowanym zgodnie z homologacją typu znak homologacji typu wymagany przez odpowiedni akt wykonawczy przyjęty na mocy niniejszego rozporządzenia lub odpowiedni regulamin EKG ONZ.
W przypadku gdy nie wymaga się umieszczenia takiego znaku homologacji typu, producent umieszcza przynajmniej swoją nazwę handlową lub znak towarowy, oznaczenie typu lub numer identyfikacyjny.
3. Tabliczka znamionowa i znak homologacji typu UE muszą być zgodne ze wzorem określonym przez Komisję w drodze aktów wykonawczych. Te akty wykonawcze przyjmuje się zgodnie z procedurą sprawdzającą, o której mowa w art. 73 ust. 2. Pierwsze takie akty wykonawcze przyjmuje się do dnia 31 grudnia 2014 r.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 year later...

Jak należy podchodzić do tabliczek znamionowych bez żadnych danych tj. mas, i nacisków. Dzisiaj miałem taki przypadek w VW Transporter z 2000r., jedynie był nr VIN i max wartości zadymienia.?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja podchodzę "normalnie", czyli przymykam oko na sprawę. Przecież eNki nie wystawię. Kiedyś, dawniej częściej zdarzały się taki tabliczki. Dzisiaj wcale a na pewno rzadziej.

Poza tym puste tabliczki były już tu przerabiane.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sam też miałem ostatnio taki przypadek. Pojazd wyprodukowany na rynek Szwajcarski. Skoro na zastępczej TZ również nie ma danych takich jak masy i naciski myślę, że ta tabliczka wydana oryginalnie przez producenta jest legalna i nie ma podstaw, żeby jej nie zaakceptować. 

IMG_20201210_123936.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Mój przypadek to zdjęci nr 2. VW nie miał w DR wypełnionego pola F3: ustalenie w/w wartości w razie montażu haka to na podstawie katalogów i innych kwitów, internetu? A jak zweryfikować dane w polu F1 w DR?🤔

 

5ae1a77e5cfe2_Tabliczki0000.gif.532ee50e4439278fdd5af34884e73b86.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

14 godzin temu, Lisw napisał:

A jak zweryfikować dane w polu F1 w DR?

 

14 godzin temu, Lisw napisał:

na podstawie katalogów i innych kwitów, internetu

Jeżeli uznasz to za źródła wiarygodne, a jak nie to jeszcze jest jedna opcja

§3

3. W razie powstania trudności w ustaleniu parametrów pojazdu, badanie techniczne może być przeprowadzone po przedstawieniu opinii rzeczoznawcy samochodowego, o którym mowa w art. 79a ustawy, lub w szczególnych przypadkach - dodatkowo odpowiednio innej specjalności.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.