Skocz do zawartości
Greg

Autobus turystyczny na samochód specjalny kempingowy

Rekomendowane odpowiedzi

Greg

Witam. Dzwoniła do mnie dziś Pani z pytaniem, czy z autobusu turystycznego da radę zrobić kampera? Nie znam dokładniejszych danych na temat autobusu bo klientka ma zamiar dopiero taki zakupić i najpierw chce się dowiedzieć czy taka zmiana jest możliwa. Znalazłem firmę która takie coś robi. Jak to wygląda z punktu prawnego? 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
wrc69

Masz 4 (bodajże) tematy niżej zamianę ciężarowego na kempingowy. Sądzisz że zamiana autobusu na kempingowy to coś innego?

Poczytaj najpierw forum.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Paprock

Prawo zmian nie zabrania. Po części ogranicza ale pomysl jest do zrealizowania.

Szczegół w tematach jak kolega wyżej podpowiada. Wpierwej oczytać się, otrzaskać a na końcu problemy do ogarnięcia zapodawać!

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Greg

Tematy czytałem, były podobne przypadki ale nie byłem pewien

 

Z tego co wydumałem

- oświadczenie od przedsiębiorcy o zmianie rodzaju pojzadu

- opinia rzeczoznawcy ( niekonieczna, ale według mnie jak najbardziej wskazana)

- pojazd musi spełniać warunki pojazdu samochodowego w tym wypadku specjalnego, przeznaczenie kempingowy  - najważniejsze długość max 12m,  pasy, siedzenia, zagłówki,  wyposażenie, równomierny rozkład mas

- ustalanie nowych danych - masa własna, liczba miejsc 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Paprock
Napisano (edytowane)

Po mojemu, a właściwie po przepisach pojazd musi spełniać warunki na dzień dokonania zmiany rodzaju. Dokładnie przepisu nie pamiętam i na teraz dostępu do aktów prawnych nie mam. Ale słuszny zapis jest wyartykułowany  na początku rozporządzenia pod roboczym tytułem "warunki techniczne pojazdów".

Edytowane przez Paprock

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Greg

Dokładnie tak jak piszesz 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Paprock

Z grubsza idzie o to, że wszystkie wprowadzone zmiany muszą odpowiadać przepisom obowiązującym na dzień dokonania zmiany rodzaju pojazdu. Także jakby ktoś tam kombinował po nowemu miejsca siedzące, pasy, zagłówki... No to raczej odpadają ppomysły na sprzęty i graty niewiadomego pochodzenia, co nie. 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
leski66
29 minut temu, Paprock napisał:

Dokładnie przepisu nie pamiętam

§ 1.

2a. Pojazd, o którym mowa w art. 66 ust. 4 pkt 6 lit. b ustawy - ( pojazdu, w którym zmian konstrukcyjnych dokonał przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą w tym zakresie ), powinien spełniać wymagania i warunki techniczne w zakresie dokonanych zmian konstrukcyjnych lub wymiany elementów, obowiązujące w dniu dokonania zmiany rodzaju pojazdu.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
blakop

Tak jak piszesz:

1. Przeróbkę musi firmować jakiś warsztat (bo jest to zmiana rodzaju pojazdu)

2. Długość nie może przekroczyć 12m (nawet jeśli jako autobus był dłuższy)

3. Siedzenia w części "mieszkalnej" - w praktyce najlepiej tak to zaprojektować, żeby wykorzystać istniejące fabryczne miejsca ich mocowania. inne rozwiązania będą problematyczne

4. Zwrócić uwagę na to, że pewne części i elementy dot.przeróbki zgodnie z przepisami muszą być NOWE i homologowane, a nie ze szrotu

5. Ogólna zgodność z przepisami

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
danielg539

Problemem mogą być pasy bezpieczeństwa, bo starsze autobusy ich nie posiadały a pojazdy osobowe czy specjalne będą musiały je mieć a fabrycznych miejsc kotwienia może nie być.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
blakop

Wyjściem byłby wtedy fotel zespolony z pasami. Ale nie ze szrotu - to raz, a dwa niewiadomo czy będzie pasował...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
danielg539

...a trzy, to czy miejsca kotwienia foteli są w stanie przenieść obciążenia związane z oddziaływaniem pasów podczas zderzenia.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
piter1973
22 godziny temu, blakop napisał:

najlepiej tak to zaprojektować, żeby wykorzystać istniejące fabryczne miejsca ich mocowania.

najczęściej w autobusach turystcznych ( o takim jest mowa ) nie mają stałych punktów mocowania foteli . sa to szyny przymocowane do podłogi i ścian bocznych przez całą długość autobusu , fotele mozna mocować "bezstopniowo " . teoretycznie wszystkie da się zesunąć jeden do drugiego bez żadnej przerwy między fotelami .

 

22 godziny temu, blakop napisał:

5. Ogólna zgodność z przepisami

nie zapomnijmy o ograniczniku prędkości , w autobusie będzie to 100km/h ale w kamperze dmc pow 3,5 t już 90 km/h .

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
adam1501
28 minut temu, piter1973 napisał:

w kamperze dmc pow 3,5 t już 90 km/h

Jakiś szczegół bym poprosił.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
piter1973

Art. 66. [Warunki techniczne pojazdów oraz ich wyposażenie; ogranicznik prędkości; blokada alkoholowa

1a. Autobus, samochód ciężarowy o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 t i ciągnik samochodowy, dla którego określono dopuszczalną masę całkowitą zespołu pojazdów powyżej 3,5 t, powinny być wyposażone w homologowany ogranicznik prędkości montowany przez producenta lub jednostkę przez niego upoważnioną, ograniczający maksymalną prędkość autobusu do 100 km/h, a samochodu ciężarowego i ciągnika samochodowego do 90 km/h.

1b. Przepis ust. 1a nie dotyczy pojazdu:

1) specjalnego lub używanego do celów specjalnych Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Krajowej Administracji Skarbowej wykorzystywanego przez Służbę Celno-Skarbową, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Służby Więziennej, Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, Biura Ochrony Rządu i jednostek ochrony przeciwpożarowej;

niby nie ma nic ,że dotyczy samochodu specjalnego ale już wyszczególnione jest ,że nie dotyczy pojazdu specjalnego Policji . trochę absurd ,że pojazd specjalny pow 3,5 może jeździć bez ogranicznika , taka pomoc drogowa np.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
yogi1984

A kamper to nie specjalny,po co ogranicznik?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
piter1973

no specjalny , bez ogranicznika . troche to dziwne.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
blakop

Ale to jest specjalny "cywilny", a nie należący do wymienionych służb.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Paprock

Kolegom zaiste się rozchodzi, że w ustępie 1a zabrakło właśnie rodzaju "specjalnego" cywilnego.

Przewidziano ogranicznik dla autobusu, dla ciężarówki, dla ciągnika w zespole. Pozostaje pytanie co zrobić z ponad trzy i pół tonowym kamperem jeżeli o ogranicznik prędkości się rozchodzi.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
IVVO

Nic - nie jest już autobusem tylko kamperem - gaz do dechy - tylko co na to powiedzą za granicą - życzę powodzenia szczególnie u Austriaków 

Mam jednego takiego z autobusu fabrycznego za kilka baniek - brak tacha i ogranicznika 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
danielg539
14 godzin temu, IVVO napisał:

Mam jednego takiego z autobusu fabrycznego za kilka baniek - brak tacha i ogranicznika 

W sumie to pojazd do użytku prywatnego i przepisy odnośnie transportu drogowego go nie dotyczą.

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.