Skocz do zawartości

Zmiana ładowności lawety


sadamlolek

Rekomendowane odpowiedzi

Witam serdecznie. 

 

Zakupiłem lawetę samochodową. DMC 3.5 tony i masa własna 2100 kg. Natomiast ładowność jedynie 1140kg. Samochód nie waży więcej jak 1800kg. I stąd moje pytanie jak podnieść jego ładowność. Ktoś kiedyś się o to nie postarał i teraz ja muszę się z tym męczyć. Czy na każdej stacji mogą mi wpisać błąd w ładowności i podnieś ją do 1400 tak żeby była równa 3.5 łącznie z masą? I czy mogę zważyć auto i podnieść jeszcze go ładowność? Jak to zrobić, czy wystarczy znajomy diagnosta do tego czy potrzeba tutaj większych kombinacji.

 

Edytowane przez sadamlolek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 minuty temu, sadamlolek napisał:

, czy wystarczy znajomy diagnosta do tego czy potrzeba tutaj większych kombinacji.

 

To znajomy diagnosta nie wytłumaczył ? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sytuacja wygląda tak. Gość nie wie jak sie za to zabrać. Kazał mi się dowiadywać gdzie indziej. Jak mu przedstawię odpowiednie podstawy prawne itd. to pewnie mi to klepnie. Moje pytanie jest natury czysto merytorycznej. Jak zwiększyć ładowność, gdzie i co do tego potrzebuje ;) Nie znam się na prawie w tej materii, ustawa o ruchu drogowym za dużo mi nie mówi. Dlatego pytam mądrzejszych :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ktoś tą masę własną ustalił (pewnie producent, bo skąd niby te 2100). Owszem masa w róznych sytuacjach może się zmienić, najczęściej się zwiększa. Co w pojeżdzie zostało zrobione, że jest teraz o  300 kg mniejsza ?

Czy pojazd od początku był lawetą, czy stał się nią po zmianach konstrukcyjnych ? Bo tylko takie wytłumaczenie widzę takiej różnicy masy własnej.  W innym wypadku uważam to za próbę kombinacji ładowności. A może wcześniej przed sprowadzeniem pojazdu (jeśli z zagranicy) pojazd był ponad 3,5 t DMC ?

Więc to nie czysto merytorycznie a czysto teoretyczne gdybanie. 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Samochód to Mercedes 308D z 1994r  o dużym rozstawie osi. Był to pocztowóz niemiecki. Można to łatwo sprawdzić wpisując coś takiego w google. Został przerobiony na lawetę. Odkupiłem auto w stanie do remontu od poprzedniego właściciela. Powoli sobie go remontuje, ale nadszedł czas zrobienia przeglądu i przerejestrowania. Samochód Podejrzewam, że został przerobiony, a nikt nie zmienił kwestii w dowodzie. Ważył on na pewno 2100 jak był pocztowozem, natomiast bez całej zabudowy to nie ma szans, żeby przekroczył 2 tony. Daje mu max 1800kg. Przeróbka była wykonana całkowicie profesjonalnie, nie tak jak te dzisiejsze chińskie gotowe zabudowy. Świadczy o tym sama wyciągarka warta jakieś 8tyś złotych. Chce sobie samochodzik zostawić i wozić swoje auta. Zajmuje się hobbistycznie renowacją pojazdów zabytkowych. 

 

Chce dojść do ładu z tą ładownością. Mam papier z poprzedniego przeglądu jak ktoś wpisał 1400kg ładowność w adnotacji. Natomiast ciekawi mnie jak to wszystko wygląda i żeby w wydziale wszytko było cacy. Najechętniej zważył bym auto i podniósł jeszcze ładowność. Skoro dmc to 3.5t to chce korzystać z auta w pełni.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gdybanie gdybaniem, a fakt jest taki, że przy masie własnej określonej w DR na poziomie 2100kg, ładowność określona jako 1140kg jest błędna z samego założenia przepisów.

I pytanie wcale nie jest głupie, jak to teraz naprostować, a najlepiej do końca i rzetelnie wyjaśnić (a więc nie tylko poprawić zapis, ale zweryfikować go z rzeczywistością, jeśli istotnie masa własna jest zawyżona).

Odpowiedzi w przepisach jak prostować takie błędy nie znajdziesz.

Zacznij od WK - błąd jest widoczny gołym okiem (masa własna i ładowność nie dają DMC - a powinny), więc niech na początek poszukają w papierach gdzie ewentualnie i w jakich okolicznościach powstał błąd. Jeśli nie u nich zapewne poinformują czego będą chcieli do korekty wpisów. Zapewne badania technicznego.

A badanie - no cóż. Może w tej niejasnej sytuacji warto żeby to wszystko zważył i opisał rzeczoznawca? Plus oczywiście kwity z wagi jako załącznik dla Ciebie? Z tym na SKP i poproś o ustalenie poprawnych danych.

A jeśli ta przebudowa nie została jeszcze zgłoszona w WK to po prostu trzeba w końcu mu zrobić badanie z opisem zmian na okręgowej stacji i diagnosta ustali nowe parametry. Rzeczoznawcę będzie wtedy wołał uznaniowo.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wystarczy waga samochodu i na okręgowke? Jest też wpisany samochód uniwersalny da się to zmienić na specjalny?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przeczytaj ze zrozumieniem mój wpis.

Specjalna to może być pomoc drogowa. Laweta do wożenia własnych samochodów to ciężarowy, ale na pewno nie uniwersalny. Musisz tak czy siak zrobić zmiany konstrukcyjne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chodzi o zmiany konstrukcyjne,  to wydaje mi się, że jeszcze w niemczech auto było przerabiane. Wyciągarka zainstalowana na tym aucie + zabudowa lawety jest naprawdę solidna i widać, że robiona na bogato. Ktoś auto sprowadził, jeździł i tyle. Poprzedni właściciel to raczej nie zwracał uwagi na takie rzeczy skoro przez jakieś 10 lat auta nie przerejestrował. 

 

Moje pytanie czy na zwykłej stacji gdy przyjadę z obecną wagą auta to wpiszą w mi w korekcie z tym do WK i spokój? Czy to musi być okregowa bo pomniejsze nie mają takich uprawnień?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tym pojazdem z postu na post wychodzi coraz ciekawiej. Weź po prostu pojazd na okręgową stację, powiedz, że zmodernizowałeś zabudowę i niech diagnosta zrobi swoją robotę porządnie. Wykona zmiany konstrukcyjne, ustali konkretnie masy, sklasyfikuje go poprawnie i po zawodach. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na każdej stacji wynik badania powinien być negatywny, skoro to laweta, a w dowodzie jest uniwersalny. Tylko zmiany konstrukcyjne na stacji okręgowej wchodzą w grę. Biorąc pod uwagę Twoje nastawienie rzeczoznawcy wymagał bym na miejscu diagnosty bez dwóch zdań. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1. Zastanów się autorze wątku w jaki sposób (w jakim celu) będziesz używał pojazdu. Czy będzie to ciężarowy - przewóz innych pojazdów, czy specjalny - pomoc drogowa ?

8 godzin temu, sadamlolek napisał:

Powoli sobie go remontuje,

2. Skończ remont.

3. Doposaż wg potrzeb.

4. Zatankuj do pełna wszystkich niezbędnych płynów.

5. Zważ - miej masę własną na FVAT lub innym dokumencie,

6. Wystaw oświadczenie lub uzyskaj z warsztatu w którym dokonujesz zmian (np. doposażenia) FVat na okoliczność zmian konstrukcyjnych zmieniających rodzaj pojazdu/przeznaczenie.

7. Udaj się na OSKP celem zalegalizowania w/w czynności.

8. Kierunek WK - nowy DR

9. Eksploatuj pojazd zgodnie z przeznaczeniem :)

Edytowane przez mirek_handlarz
  • Super 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mirek - nie każdego diagnostę będzie interesować kwot z wagi, a opinia rzeczoznawcy w kwestii masy. Szczególnie, że tu od lat z tego co autor pisze auto jeździło i przechodziło OBT z błędnymi parametrami. Łącznie z pierwszym badaniem w kraju.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli już jakiś diagnosta określił ładowność na 1400 kg, problemem jest błąd, który jest oczywisty i trzeba go wyprostować. Niestety zmiany konstrukcyjne są konieczne ze względu na złe przeznaczenie/ Jeśli chcesz mieć pojazd specjalny/pomoc drogowa (chociaż na użytek własny jest to zbyteczne), to tym bardziej zmiany muszą być. I teraz, w przypadku samej zmiany przeznaczenia (ciężarowy/przewóz pojazdów), nie trzeba oświadczeń ani faktury uprawnionego przedsiębiorcy. W przypadku pomocy, "zabudowę" musi wykonać odpowiedni warsztat. Co do określenia parametrów pojazdu (masa własna, wymiary itp.) każdy diagnosta podejdzie do tematu indywidualnie. Jednemu wystarczy kwit z wagi, inny zażąda opinii rzeczoznawcy. Podjedź na okręgówkę i zapytaj jakie są oczekiwania kogoś, kto te zmiany będzie dla Ciebie legalizował badaniem.

Edytowane przez aboz
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ze wszystkim się zgadzam Panowie, szkielet postępowania zaprezentowany przeze mnie to ogólny zarys, zgodzimy się, że mogą wynikać różnice w postępowaniu w myśl zasady co kraj to obyczaj.

Wysłane przy użyciu Tapatalka

Wysłał mnie na okręgową, bo on nie wie.
Zresztą słuszny azymut autor już zna sam.

Wysłane przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 godzin temu, sadamlolek napisał:

Chce sobie samochodzik zostawić i wozić swoje auta

czyli ciężarowy do przewozu pojazdów - nie zmieniasz rodzaju więc bez G45-20Z

 

9 godzin temu, sadamlolek napisał:

Najechętniej zważył bym auto

Kwitem wagowym to możesz sobie ... Diagnosta ma być przy ważeniu albo dane od biegłego

Na okręgówkę - zmiany konstrukcyjne i z kwitami do WK

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, aboz napisał:

....Jeśli chcesz mieć pojazd specjalny/pomoc drogowa (chociaż na użytek własny jest to zbyteczne), to tym bardziej zmiany muszą być. I teraz, w przypadku samej zmiany przeznaczenia (ciężarowy/przewóz pojazdów), nie trzeba oświadczeń ani faktury uprawnionego przedsiębiorcy. ....

prośba - przypomnijcie czym się różnią te dwa rodzaje pojazdów pod względem użytkowania-co wyjdzie taniej.
Pytam bo czasem zastanawiam się czy nie strzelić sobie takiej starej lawety do 10 tysia i postawić w gospodarstwie niech stoi bo jednak trafia się czasem coś przewieźć i mała autolaweta wpasowuje się w te potrzeby idealnie (znajomy wozi takim wynalazkiem bele na drugie gospodarstwo). 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Auto laweta - to ciężarówka do przewozu pojazdów z punktu a do b

Pomoc Drogowa - może uczestniczyć w podjęciu pojazdu z drogi

To tak najprościej

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Auto lawety nie obowiązuje 

§  38.  1. Pojazd (...) pomocy drogowej i (...) powinny być wyposażone w ostrzegawczy sygnał świetlny błyskowy barwy żółtej samochodowej, widoczny ze wszystkich stron pojazdu z odległości co najmniej 150 m przy dobrej przejrzystości powietrza i niepowodujący oślepiania innych uczestników ruchu oraz odpowiadający warunkom określonym w § 26 ust. 2 pkt 1, 2 i 4. 2. Pojazd pomocy drogowej powinien posiadać:

 1)  kabinę kierowcy lub nadwozie barwy żółtej lub oznaczone pasem wyróżniającym barwy żółtej spełniającym warunki, o których mowa w § 36;

 2)  nadwozie konstrukcyjnie przeznaczone do przewozu uszkodzonych pojazdów lub być wyposażony w:

    a)  hol giętki do holowania motocykla i hol sztywny do holowania pojazdu, o konstrukcji wykluczającej potrzebę użycia niesprawnego układu kierowniczego lub niesprawnych hamulców uszkodzonych pojazdów,

    b)  ostrzegawczy sygnał świetlny błyskowy barwy żółtej, o konstrukcji umożliwiającej umieszczenie na pojeździe holowanym,

    c)  dodatkowy zestaw świateł tylnych przeznaczony do umieszczania na pojeździe holowanym w przypadku tymczasowego zakrycia świateł pojazdu holującego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 minut temu, IVVO napisał:

Pomoc Drogowa - może uczestniczyć w podjęciu pojazdu z drogi

Literalnie to pojazdem pomocy drogowej nie można przewozić sprawnych pojazdów.

Znane są przypadki ukarania mandatem przez ITD za przewóz sprawnego pojazdu pomocą drogową.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dlaczego nie można przewozić sprawnych pojazdw ?

13 minut temu, Mecher napisał:

 2)  nadwozie konstrukcyjnie przeznaczone do przewozu uszkodzonych pojazdów lub

ten punkt nie przesądza o tym ,że tylko i wyłącznie uszkodzone pojazdy można wozić . pomoc ma być przystosowana do przewozu uszkodzonych pojazdów , zwykła laweta nie . ja to tak rozumuję . jest to wyznacznik ,że pojazd spełnia warunki pomocy drogowej  i może być pojazdem specjalnym . przecież pomoc drogowa może "odholować " pojazd źle zaprakowany i sprawny . prawda ?

 

10 minut temu, danielg539 napisał:

Znane są przypadki ukarania mandatem przez ITD za przewóz sprawnego pojazdu pomocą drogową

oj  nie przyjąłbym mandatu , w sądzie wygrłbym  sprawę .

25 minut temu, IVVO napisał:

To tak najprościej

autolaweta może być pomocą drogową ale pomoc drogowa niekoniecznie musi być autolawetą ( np. tzw motyl , najczęściej wykorzystywany do holowania ciężarówek ).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Różnica jest w sposobie podjęcia uszkodzonego pojazdu 

Pomoc może bezpośrednio z drobi a do przewozu pojazdów z pobocza, parkingu -nie uczestniczy w" akcji ratowniczej"

to tak ogólnie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.