Skocz do zawartości
Tytus

Autobusy Ikarusy :)

Rekomendowane odpowiedzi

Tytus

Mam klienta który będzie chciał przeprowadzić badania co do zgodności dwóch Ikarusów.
Załatwił papiery z muzeum dałem mu wnioski do wypełnienia tylko mam zagwozdkę jak rozwiązać sprawę "zarobkowego używania".
Wiadomo - autobusy te będą się pojawiać na imprezach masowych i wozić ludzi. Czy można to potraktować jako zarobkowy przewóz - bo raczej jest to okazjonalny.

Co nie zmienia faktu, że n.p. na "Noc Muzeów" w Warszawie te autobusy są pakowane "do oporu". 
A stan techniczny tych pojazdów jest powiedzmy szczerze - taki sobie...
No i nie wiem czy nie dać zakazu przewozu osób albo choć ograniczyć ich ilość do siedzących.   

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
michal_k
13 minut temu, Tytus napisał:

No i nie wiem czy nie dać zakazu przewozu osób

 

Autobus z zakazem przewozu osób - normalnie majstersztyk.

 

Jeśli właściciel będzie chciał wykorzystywać go zarobkowo to musi się pojawiać na OBT i tyle. Nie ma to żadnego znaczenia przy badaniu zgodności.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
yogi1984
2 godziny temu, michal_k napisał:

Autobus z zakazem przewozu osób - normalnie majstersztyk.

A co w tym złego? Prawo na to zezwala. A skoro jak pisze autor

 

2 godziny temu, Tytus napisał:

A stan techniczny tych pojazdów jest powiedzmy szczerze - taki sobie..

To czemu ma w noc muzeów nie spać tylko myśleć czy przypadkiem właśnie ktoś podłogą z Ikarusa nie wypada 😉😄

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
cezary

jak zabytek ma być używany do celów zarobkowych to i obowiązkowe OBT mu się należy, a jak podlega OBT to musi spełnić wszelkie warunki techniczne żeby otrzymać P, to jak można dać mu P, gdy :

6 godzin temu, Tytus napisał:

stan techniczny tych pojazdów jest powiedzmy szczerze - taki sobie...

3 godziny temu, yogi1984 napisał:

czemu ma w noc muzeów nie spać tylko myśleć czy przypadkiem właśnie ktoś podłogą z Ikarusa nie wypada

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
michal_k
4 godziny temu, cezary napisał:

a jak podlega OBT to musi spełnić wszelkie warunki techniczne żeby otrzymać P

 

A jakie to warunki techniczne ma spełniać, skoro rozporządzenie w sprawie warunków technicznych go nie dotyczy? Zagalopowałeś się.

 

8 godzin temu, yogi1984 napisał:

A co w tym złego? Prawo na to zezwala.

 

Nadgorliwość. Moim zdaniem należy ocenić stan techniczny i albo dopuścić do ruchu "normalnie" albo nie dopuścić, jeśli stan techniczny na to nie pozwala. Proste.

  • Lubię 2

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
cezary
13 godzin temu, michal_k napisał:

rozporządzenie w sprawie warunków technicznych go nie dotyczy? Zagalopowałeś się.

no chyba tak nie całkiem z tym zagalopowaniem się, raczej byłem niezbyt precyzyjny ( ale generalnie  mamy tu do czynienia ze specjalistami od BT, toteż niektóre niedopowiedziane kwestie powinny być jasne) , ponieważ :

Cytat

2. W przypadku pojazdu zabytkowego wykorzystywanego do zarobkowego transportu drogowego wykonuje się zakres badania technicznego pojazdu określony w pkt 0-10.6 działu I załącznika nr 1 do rozporządzenia, stosując warunki techniczne, na podstawie których pojazd został uznany za zabytkowy.

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Paprock
Napisano (edytowane)

A konkretnie, które to warunki, na podstawie których pojazd został uznany z zabytkowy?

Bo może się okazać tak, że w tym rozporządzeniu co to zakres od niego się zaczyna tych warunków już ni ma.  :hihi:

Choćby przerabiana nie tak dawno przyczepa autobusowa do poczciwego Ogórka: 

 

 

Normalka, że otwierać trzeba przez kopiuj/wklej, bo gdzie jak gdzie, ale na moim kompie na niebiesko nie podświetli by bezpośrednio wejść! :zzz: 

 

 

 

 

 

.

 

 

Edytowane przez Jacdiag
formatowanie

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
kurant2000

Niebieskiego to nigdy nie widziałem w realu i nigdy nie widziałem przyczepy, ale czerwonym to miałem okazje jechać , ale tylko jako pasażer. 

  • Nie lubię 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Paprock

No dawnymi czasy obyczajność transportowa była taka, że miejskie miały kolor czerwony, PKS niebieski, a autokary na szkolne wycieczki biały.

  • Lubię 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
cezary
Napisano (edytowane)
Cytat

A konkretnie, które to warunki, na podstawie których pojazd został uznany z zabytkowy?

no chyba zgodne z wnioskiem o przeprowadzenie badania zgodności pojazdu zabytkowego z warunkami technicznymi.

 

Cytat

w tym rozporządzeniu co to zakres od niego się zaczyna tych warunków już ni ma

 

ale to w przypadku zarobkowego zabytka przecież jest 

 

Cytat

 zakres badania technicznego pojazdu określony w pkt 0-10.6 działu I załącznika nr 1 do rozporządzenia

 

a w tym szczegółowe cechy są określone kiedy pojazd jest ok. a kiedy be :wink: tak to widzę ja.

Edytowane przez cezary

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
michal_k
15 minut temu, cezary napisał:

no chyba zgodne z wnioskiem o przeprowadzenie badania zgodności pojazdu zabytkowego z warunkami technicznymi

 

A w którym miejscu tego wniosku jakieś warunki są określone?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
cezary
Napisano (edytowane)

no dobra, 2 pytania, 

czy w/w wniosek jest potrzebny do badania zabytka ? 

jak nazywa się badanie zabytka na oskp?

 

Edytowane przez cezary

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
blakop

Ja mam podstawowe pytanie. Kiedy i jakie badanie ma przejść pojazd zabytkowy przeznaczony do zarobkowego transportu :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Paprock
Napisano (edytowane)

@cezary.

Po ustawie to nazwali jakoś tak te badanie: 

Art. 81. 11a. Badaniu co do zgodności z warunkami technicznymi podlega pojazd zabytkowy przed pierwszą rejestracją na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

 

I jeszcze tak:

Art. 83. 1. Badanie techniczne przeprowadza się po uiszczeniu przez właściciela lub posiadacza pojazdu opłaty za przeprowadzenie badania technicznego i opłaty ewidencyjnej, w:

2) okręgowej stacji kontroli pojazdów – w zakresie:
a) ...
b) ...
c) badań co do zgodności z warunkami technicznymi pojazdów zabytkowych.

 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Szanowny Panie Moderatorze.

Uprzejmie donoszę, że zapoznałem się z wszelkimi instrukcjami i sorry, lecz oprócz SPACJI to i ENTERA zapodałem, a wyszło jak zawsze. Formalnie KLOPS! ;(

Edytowane przez Paprock

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
wrc69

Przy badaniu co do zgodności..., żądam dopisania w uwagach wniosku:

 

Adnotacja zabytek.jpg

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
blakop

To jeszcze poproszę o dwa warianty odpowiedzi :

1 Co jeśli odmowie? 

2 Co jeśli powiem że będzie? :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
aboz
10 godzin temu, wrc69 napisał:

żądam dopisania w uwagach wniosku:

Bezpodstawnie, to raz. Dwa, może w dniu badania właściciel nie miał zamiaru, ale później się jednak zdecydował i...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
blakop
Napisano (edytowane)

Wiecie w czym jest problem? Że większość z Was ma mniej lub bardziej podświadomą manię wielkości, w myśl której uważacie, że to badanie zgodności na OSKP rozstrzyga, czy pojazd jest zabytkowy czy nie :)

 

A tak NIE JEST :)

 

Więc odpowiem, bo widzę, że próby odpowiedzi nikt się nie podjął. Może sprawa nie jest wyjaśniona tak wprost, ale wystarczy pomyśleć.

Jeśli na dzień dobry zgłaszam do rejestracji pojazd zabytkowy, który jednocześnie deklaruję jako "zarobkowy" to pojazd ten nie wymaga wykonania badania zgodności, a jedynie kolejnego okresowego (jeśli jest wymagane, plus ewentualnie ustalenie danych do rejestracji czy co tam jeszcze potrzeba). Po co więc we wniosku o badanie zgodności zapis, że ewentualnie chcę go w celach zarobkowych, skoro jeśli faktycznie bym to tam napisał, to z automatu oznacza,  że nie będzie już tego badania, tylko okresowe po prostu? :)

 

A skoro mam w ręce ważne badanie okresowe potwierdzające, że pojazd spełnia warunki techniczne - bo inaczej nie da rady przecież, to co niby ma potwierdzać badanie zgodności?

 

O tym, czy pojazd dostanie żółte blachy decyduje TYLKO I WYŁĄCZNIE konserwator lub szef muzeum. Odpowiednie badanie jedynie rozstrzyga kwestię warunków technicznych i możliwości uczestniczenia w ruchu. I wykonuje się je stosownie do okoliczności - czyli dla zarobkowych normalne okresowe wyłącznie, dla pozostałych badanie zgodności wyłącznie.

 

A co niektórzy diagności do spóły z niektórymi WK w tej sprawie wyprawiają to już normalnie komedia :) A że zajmuję się tym na bieżąco, to możecie mi wierzyć na słowo, że tak jest :)

Edytowane przez blakop

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
michal_k

Art. 81 ust. 11a PORD mówi: "Badaniu co do zgodności z warunkami technicznymi podlega pojazd zabytkowy przed pierwszą rejestracją na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej."

 

Natomiast w par. 2 ust. 7 rozporządzenia w sprawie rejestracji [...] czytamy:

"W przypadku zgłoszenia do pierwszej rejestracji pojazdu zabytkowego, do wniosku o rejestrację właściciel pojazdu dołącza:

2) zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu co do zgodności z warunkami technicznymi pojazdu zabytkowego oraz protokół oceny stanu technicznego pojazdu zabytkowego, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 81 ust. 16 ustawy."

 

Nie ma zatem żadnego zróżnicowania badania zgodności pod względem wykorzystywania pojazdu jako zarobkowy. Dlatego za błędne uważam stwierdzenie:

8 godzin temu, blakop napisał:

Jeśli na dzień dobry zgłaszam do rejestracji pojazd zabytkowy, który jednocześnie deklaruję jako "zarobkowy" to pojazd ten nie wymaga wykonania badania zgodności, a jedynie kolejnego okresowego

Pojazd taki, zgodnie z ustawą, również musi przejść badanie zgodności.

 

Ale pojawia się tutaj jeszcze inna kwestia - literalne brzmienie powyższych przepisów mówi o pierwszej rejestracji w kraju. Co zatem z pojazdami, które były już rejestrowane w Polsce, ale stały się pojazdami zabytkowymi? Czy one też muszą przejść badanie zgodności? Obstawiam, że taki był cel powyższych przepisów, ale moim zdaniem powinno być w nich dodane coś w stylu "przed pierwszą rejestracją jako pojazdu zabytkowego".

  • Lubię 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
blakop

Już to zauważyłem na drugim forum. Nie tylko ja. To raz. 

Dwa Michał - pojazd ma ważne OBT co wynika z załączonego badania. Czyli spełnia, jest zgodny z warunkami technicznymi. To dlaczego wymagasz ode mnie innego dokumentu na okoliczność potwierdzenia faktu, który już jest Ci znany i naruszasz tym podstawowe zasady postępowania administracyjnego? 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
michal_k
Napisano (edytowane)

Dlatego, że ustawa mówi, że pojazd podlega badaniu zgodności przed pierwszą rejestracją (w domyśle - przed pierwszą "zabytkową"). Inaczej w zasadzie nigdy pojazd nie musiałby przechodzić takiego badania jeśli był już kiedykolwiek zarejestrowany w kraju.

Edytowane przez michal_k

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
blakop

Widocznie nie musi Michał. Tak jak np. akcyzy żądasz tylko raz, nawet jeśli pojazd w historii kilka razy przyjeżdża do kraju. Przykłady można mnożyć. 

Powtarzam - badanie zgodności ma dać odpowiedź na pytanie czy pojazd jest zgodny z warunkami oraz czy może czy też nie może uczestniczyć w ruchu i na jakich zasadach ewentualnie. Jeśli badanie okresowe są aktualne pytanie to jest bezprzedmiotowe. 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
michal_k

Nie zgodzę się z Tobą. Moim zdaniem zamysł ustawodawcy był taki, że badanie zgodności przeprowadza się przed pierwszą rejestracją "na żółte tablice" w kraju. Inaczej przepis jest pozbawiony sensu.

 

Dam taki przykład:

 

Jest sobie stary pojazd zarejestrowany w Polsce. OBT skończyło się wczoraj. Dzisiaj został wpisany do ewidencji zabytków i stał się pojazdem zabytkowym. Zgodnie z ustawą taki pojazd nie podlega OBT (niezarobkowy). Gdyby trzymać się literalnie ustawowego zapisu to nie podlega również badaniu zgodności, gdyż jest już zarejestrowany w kraju. Czyli należałoby zarejestrować go bez żadnego badania :)

 

Wydaje mi się, że intencją ustawodawcy było to, że zabytek przechodzi badanie zgodności przed pierwszą rejestracją "na żółte" - to badanie pozwala mu jeździć do końca świata bez kolejnych badań. Wyjątkiem jest pojazd "zarobkowy", który powinien corocznie zjawić się na OBT, ale nie zwalnia go to z badania zgodności, czyli badania "głównego", w czasie którego można nadać stosowne ograniczenia itd. Zauważmy, że takie OBT nie jest równoznaczne z OBT pojazdu "zwykłego", gdyż dla zabytkowego nie obowiązuje rozporządzenie w sprawie warunków technicznych.

 

Oczywiście można powiedzieć, że skoro pojazd ma ważne OBT to spełnia wszystkie warunki techniczne i mógłby stać się zabytkowym "od ręki". Ale może zdarzyć się taka sytuacja, że pojazd taki jest doposażony w pewne nieoryginalne elementy (np. jakieś światła), które zostały wymuszone warunkami technicznymi. Stając się zabytkiem może te elementy zdemontować (a inne zamontować, np. niebieskie koguty), a mimo to będzie mógł zostać dopuszczony do ruchu. I po to właśnie powinien przejść badanie zgodności.

 

Czy zarejestrowałeś już pojazd zabytkowy bez wykonania badania zgodności?

Czy posiadasz jakieś orzeczenia sądów, pisma lub faxy w tym temacie?

 

Przyznam się, że napisałem już dawno temu do MI zapytanie jako osoba prywatna o konieczność badania zgodności dla pojazdów już zarejestrowanych normalnie. Minister przesłał moje zapytanie do starosty właściwego ze względu na moje miejsce zamieszkania. A starosta odpisał mi, że nie bez znaczenia jest fakt, że jestem pracownikiem innego WK, więc powinienem stosować się do wytycznych swojego przełożonego 😛

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
danielg539
8 minut temu, michal_k napisał:

napisałem już dawno temu do MI zapytanie jako osoba prywatna o konieczność badania zgodności dla pojazdów już zarejestrowanych normalnie. Minister przesłał moje zapytanie do starosty właściwego ze względu na moje miejsce zamieszkania. A starosta odpisał mi, że nie bez znaczenia jest fakt, że jestem pracownikiem innego WK, więc powinienem stosować się do wytycznych swojego przełożonego 😛

Jak widzisz nie może być jajko mądrzejsze od kury ;)  Pewnie sam ustawodawca nie wie co przyświecało mu w momencie konstruowania przepisu a my zwykli obywatele tego dziwnego kraju mamy te przepisy stosować :(

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.