Skocz do zawartości

badanie na rolkach 4x4


szymonp

Rekomendowane odpowiedzi

57 minut temu, smaug napisał:

jak by było z 12 stopni to nie trzeba takich kombinacji

Dokładnie tak jak piszesz, ale niekiedy jest jak jest, każdy z Nas wie, że słodko ( jest tylko w cukierni ).:wink:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To nie tak @smaug.

Wyobraź sobie wyż wschodni zimą. Piękna, słoneczna pogoda z temperaturą -15 stopni C. Na hali masz +12 stopni, różnica ponad 25. Otwieram wrota, brama otwiera się do góry i mamy wielki kwadrat o wymiarach prawie 4 na 4 metra. Uwierz mi, podczas słonecznej pogody widać granicę między ciepłym a zimnym powietrzem, powietrze drga i nie chce się mieszać (swoją drogą to fascynująca obserwacja) i wtedy wjeżdża ciągnik z plandeką (przykład taki). Miesza powietrze i sam pojazd ma temperaturę zewnętrzną. Wtedy gwałtownie spada temperatura na hali i przechodzi przez punkt rosy. Jeśli masz wszystko pod napięciem, to elektronika wydziela ciepło i nic się nie dzieje. Kiedy wyłączasz sprzęt na noc, to rano masz na płytach drukowanych skroplona rosę zmieszaną z kurzem - to właśnie ten szlam był zabójcą płyty głównej mojego komputera.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

48 minut temu, wrc69 napisał:

Kiedy wyłączasz sprzęt na noc, to rano masz na płytach drukowanych skroplona rosę zmieszaną z kurzem

Dlatego dobrym rozwiązaniem jest nie wyłączanie komputera na noc, program można zamknąć ale zasilacz w kompie powinien być pod napięciem i elektronice będzie "ciepło".

Co do płyty zbieżności w liniach Mahy to problem polega na tym, że płyta zamocowana jest po środku a jej końce powinny lekko się unosić (powinna być lekko wygięta) i przy najechaniu koła płyta się prostuje i wzbudza czujnik wjazdu (przy zjeżdżaniu jest podobnie). Gdy płyta jest prosta i idealnie przylega do ramy to czujniki nie wiedza kiedy koło najeżdża i zjeżdża z płyty i pomiar nie jest dokonywany.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wyłączasz sprzęt i ogrzewanie ? , my zostawiamy ogrzewanie włączane , jak wyłączymy ogrzewanie i rano włączaliśmy to na hali zimno i opału szło więcej , już od paru lat zostawimy włączone i opału idzie mniej , ale co na początku co szefostwo się nagadało to moje , dopiero po miesiącu  jak zobaczyło efekt to zobaczyć ich miny bezecne , i stacja też robi pojazdy ciężarowe 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wyłączam sprzęt. Nie wyłączam ogrzewania.

Hala ma 7 "dziur" (bram). Za moją (wydzielonego stanowiska SKP) ścianą jest myjnia samochodowa i wyłączenie ogrzewania spowodowałoby katastrofę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

23 godziny temu, wrc69 napisał:

ścianą jest myjnia samochodowa

To tłumaczy wszystko, wilgoć z myjni przechodzi na skp  w poprzedniej pracy tez tak miałem i nie pomagały uszczelnienia ścian działowych 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A co 4x4 stałego to przełączamy (f9) na pilocie na 4x4 (Maha) wjeżdżamy na rolki i wtedy włączamy pilotem każde koło osobno (rolki kręcą się przeciwnie), przy napędzie 4x4 dołączanym automatycznie to w trybie "normalnym" daje rady sprawdzić bo tak jak koledzy pisali wcześniej rolki obracają się za wolno żeby napęd dołączyć - przynajmniej tak to u nas na SKP działa. (Audi, VW, Hondy,Suzuki, BMW, itp nie ma problemu).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

T

9 godzin temu, pieter77 napisał:

tak jak koledzy pisali wcześniej rolki obracają się za wolno żeby napęd dołączyć - przynajmniej tak to u nas na SKP działa. (Audi, VW, Hondy,Suzuki, BMW, itp nie ma problemu).

Tylko czy robisz zgodnie z procedurą osobowe na wyższej prędkości obrotowej rolek , czy jak większość przełączniki od prędkości ustawione  1 ( wolniejsza prędkość) i tylko zmieniasz program w zależności czy osobowy lub ciężarowy  albo przyczepa ?

Aby uniknąć pytań dlaczego i na jakiej podstawie rożne prędkości rolek hamulcowych Dz.U. z 2006 r., nr 40, poz. 275 zał nr.3

1.2.2. Prędkość obwodowa rolek napędowych powinna wynosić: a) 4—6 km/h — dla urządzeń do kontroli motocykli i pojazdów o dmc do 3,5 t,

b) 2—3 km/h — dla urządzeń do kontroli pojazdów o dmc ponad 3,5 t,

c) dwie prędkości wg lit. a), b) przełączane — dla urządzeń uniwersalnych do kontroli hamulców.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak robi, tak robi. Prędkość obwodowa jest ogólna dla samego sprzętu i pewnie wszystkie rolki na stacjach spełniają powyższe wytyczne. A technikę pomiaru i tak warunkuje producent samochodu:

4. Badania skuteczności i równomierności hamowania, z zastrzeżeniem ust. 5, dokonuje się przez pomiar sił hamowania na urządzeniu rolkowym lub płytowym do kontroli hamulców. Pomiar sił hamowania pojazdów z napędem na wszystkie koła na urządzeniu rolkowym dopuszczalny jest, jeżeli zezwala na to producent pojazdu. W takim przypadku należy przestrzegać szczegółowych warunków pomiaru producenta pojazdu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam kolegów, metodą prób i błędów doszedłem do tego że tryb 4x4 stały bada się poprzez opcję BPS Pseudo Allrad (załącza się znaczek w górnym lewym rogu 4x4), wtedy wjezdzamy na rolki (rolki się same nie załączą) uruchamiamy z pilota i ogień :) juz jestem spokojniejszy :) bo testowałem również tryb pomiaru dwukierunkowego - ale koła blokowały rolki....  oczywiście mówimy o sprzęcie Maha

 

W dniu 3.04.2019 o 22:28, mike_van_mik napisał:

20190403_172736.thumb.jpg.b0c92109037a2b896000563d295aa67d.jpg tryb

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks later...

A czy 4matic w mercedesie ML rok 2016 ktoś z kolegów przerabiał??? Na opcji 4x4 z przeciwnym kierunkiem niehamowanego koła przy zablokowanym/zahamowanym kole rolka wytarła  bieżnik w dwie sekundy- twierdzi tak klient po 12 dniach od badania. Raczej nie ma powodów do kłamstwa. Tak się zastanawiam, czego awaria mogłaby niezahamować  rolki przy zahamowanym kole - bieżnik nowy, opona nowa, firma wzorowa, rolka nowa, wszystko suche. Stycznik, program, tensometr? Do tej pory bez problemu na małych i dużych felgach a tu masz... faktycznie jest starty bieżnik na szerokości jak styk rolki.

Edytowane przez nesiasps
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skoro opona już na "złom" to zrób jeszcze raz pomiar hamowania. Gdy będzie taki sam efekt to "jesteś winny" klientowi oponę, a gdy nic się nie stanie to gościa "na drzewo" + próba wyłudzenia ... 

 

W dniu 6.05.2019 o 23:47, nesiasps napisał:

czego awaria mogłaby niezahamować  rolki przy zahamowanym kole

 

Może koła były zahamowane przed uruchomieniem rolek :?:   

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 6.05.2019 o 23:47, nesiasps napisał:

. faktycznie jest starty bieżnik na szerokości jak styk rolki.

Jeżeli faktycznie taka  sytuacja miała miejsce to pod rolkami powinna zostać masa gumowych drobinek . Wystarczy zajrzeć na dno komory rolek.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No są tam te drobinki. I co dalej? Bo pytanie autora brzmi inaczej:

 

W dniu 6.05.2019 o 23:47, nesiasps napisał:

czego awaria mogłaby niezahamować  rolki przy zahamowanym kole

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niczego, tak mi się wydaje.

Teoretycznie - awaria czujnika obrotów rolki prowadzącej.

Jednak należy uświadomić sobie jak układ działa.

W środku zespołu jest metalowa rolka prowadząca. Po najechaniu kołem, jeden czujnik wykrywa jej naciśnięcie (wepchnięcie do środka zespołu rolek) i uruchamia zespół rolek napędowych. Tu zaznaczyć trzeba że rolki prowadzące muszą być naciśnięte jednocześnie w lewym i prawym zespole, inaczej wywala błąd.

Drugi czujnik "widzi" że rolka się obraca i w momencie poślizgu koła na rolkach napędowych "widzi" że koło stanęło, wtedy wyłącza napęd wszystkich rolek.

Jakakolwiek usterka systemu sterowanie generuje błąd (będzie go widać na ekranie komputera) i należy ten fakt potwierdzić. Układ będzie wtedy działał, ale tylko w trybie ręcznym. Należy mieć wtedy świadomość, że można z lekka podpiłować klientowi oponę zanim wyłączy rolkę np. wyłącznik przeciążeniowy (wywali termik stycznik w sterowaniu rolkami).

Najlepiej wtedy mądrze operować hamulcem podczas pomiaru a nie liczyć na układ automatyczny. Poślizg kół na rolkach napędowych jest słyszalny i można na ten fakt w porę zareagować.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 6.05.2019 o 23:47, nesiasps napisał:

bieżnik nowy, opona nowa, firma wzorowa

Chyba tylko, gdybyś przy obciążonym na maxa pojeździe trzymał pedał hamulca z zaciśniętymi zębami.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Powiem tak, nawet nie czuć było gumy a tym bardziej poślizgu - zwykły pomiar bez historii a obok był kolega - jednak się stało i opona wymieniona na nową:(( -1000 a i tak dobrze że bieżnik starego wzoru i że wszystkie były nówki.

Aby wyjaśnić problem skontaktowałem się z serwisem mercedesa i z z serwisem rolek - ten pierwszy dał mi do zrozumienia że na rolki można wjeżdżać tylko po uruchomieniu w menu serwisowym trybu badania rolek który to włącza tryb bezpieczny - wyłączone wszystkie systemy kontroli trakcji w napędzie 4matic potwierdzone zapalonymi kontrolkami tych systemów w momencie działania, natomiast serwis rolek uważa że wypadałoby ponownie skalibrować rolkę środkową z napędową i ewentualnie wymienić czujnik położenia rolki. 

Podsumowanie jest takie - dobrze że uszkodzeniu nie uległa skrzynia - ryzyko jest ponoć wpisane w zawód 

Co do info z serwisu mercedesa - tego nie ma nawet w instrukcji pojazdu - nie wiadomo których modeli to dotyczy, których roczników a  co dopiero z innymi  markami się będzie działo w przyszłości - nie wiem. Nie wiem również jak te rozwiązania są wdrażane i koordynowane z ministerstwem infrastruktury.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 years later...

Witam. Dzisiaj miałem badanie Seata Leona 2016r z napędem 4x4. Po wjechaniu na rolki i kontroli hamulców na przedniej osi, próbowałem wyjechać z rolek ale niestety samochód nie chciał wyjechać. Załączyła mi się kontrolka ,, awaria skrzyni biegów" no i kilkukrotna próba wyjechania zakończyła się fiaskiem. Dopiero po wyłączeniu rolek, zgaszeniu silnika i ponownym jego uruchomieniu samochód normalnie zaczął działać. Pomimo że badań 4x4 zrobiłem już kilka tys. to zdarzenie takie miałem pierwszy raz.  Czy ktoś z Was może miał taki przypadek i jak z tego wybrnął. Dziękuję za podpowiedzi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, Tomekkk napisał:

Tylko ciężko ...

 Przeczytać regulamin i się dostosować
 

Cytat

 

2. Zanim zapytasz...!

To chyba podstawowa zasada wszystkich forów. Zanim przedstawisz swój problem, poszukaj w dziale problemów rozwiązanych, czy już ktoś wcześniej nie rozwiązał Twojego problemu.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wyłączasz autoholdy  jak pisze IVVO, automat na N, start stop na off i musi wszystko działać. Tam jest Haldex 5 gen. nie powinno być żadnych problemów przy badaniu na rolkach. Oczywiście w trybie 4x4 muszą działać

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 21.10.2022 o 18:53, Jacdiag napisał:

To chyba podstawowa zasada wszystkich forów. Zanim przedstawisz swój problem, poszukaj w dziale problemów rozwiązanych, czy już ktoś wcześniej nie rozwiązał Twojego problemu.

Szukałem - NIE ZNALAZŁEM. Daruj sobie takie uwagi a jak nie chcesz pomóc to szkoda twojego czasu. 

W dniu 22.10.2022 o 08:14, Rafi90 napisał:

Wyłączasz autoholdy  jak pisze IVVO, automat na N, start stop na off i musi wszystko działać. Tam jest Haldex 5 gen. nie powinno być żadnych problemów przy badaniu na rolkach. Oczywiście w trybie 4x4 muszą działać

Wszystko zrobiłem. Zaniepokoiła mnie informacja o uszkodzonej skrzyni biegów. Dopiero po wyłączeniu rolek, wyłączeniu i ponownym włączeniu silnika wszystko zaczęło chodzić normalnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.