Skocz do zawartości

Przekręt na zawieszenie pneumatyczne


Tomasz

Rekomendowane odpowiedzi

Witam. Pojazd 4 osiowy na resorach a w dowodzie wpis o zawieszeniu pneumatycznym. Jaki wynik badania? Wiadomo że  chodzi o podatki drogowe. Firma ma kilkaset takich na stanie i w skali całej firmy to gruba kasa na oszustwie podatkowym. Tylko czy ja podbijająć stempel poświadczam prawdę a tym samym nieprawde w danych technicznych a raczej niezgodnościach w danych. Co wy na to?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

OK! OK! Spoko, bo skąd wiedza, że taka zawiecha nie spełnia warunków zawartych w adnotacji? 

 

2.17.    „Zawieszenie pneumatyczne” oznacza układ zawieszenia, w którym co najmniej 75% efektu resorowania jest powodowane amortyzatorem pneumatycznym.

2.18.    „Zawieszenie uznawane za równoważne z zawieszeniem pneumatycznym” oznacza układ zawieszenia osi lub grupy osi pojazdu, który spełnia wymagania ppkt. 7.11.


7.11.    Warunki dotyczące równoważności między niektórymi niepneumatycznymi i pneumatycznymi układami zawieszenia osi napędzanej(-ych)

7.11.1.    Na wniosek producenta placówka techniczna musi sprawdzić równoważność zawieszenia niepneumatycznego i pneumatycznego osi napędzanej(-ych).

Aby uznać zawieszenie niepneumatyczne za równoważne zawieszeniu pneumatycznemu, musi ono spełniać następujące wymagania:
7.11.1.1.    W czasie swobodnych, przejściowych, pionowych drgań o niskiej częstotliwości masy zawieszonej powyżej osi napędzanej lub grupy osi napędzanych, zmierzona częstotliwość i tłumienie przy zawieszeniu, pod swoim maksymalnym obciążeniem, musi zawierać się w granicach określonych w ppkt. 7.11.1.2-7.11.1.5.

7.11.1.2.    Każda z osi musi być wyposażona w amortyzatory hydrauliczne. Na grupach osi, amortyzatory muszą być umieszczone w taki sposób, aby zminimalizować drgania grup osi.

7.11.1.3.    Średni stosunek tłumienia Dm musi wynosić powyżej 20% tłumienia krytycznego dla danego zawieszenia w normalnym stanie przy zamontowanych i pracujących amortyzatorach hydraulicznych.

7.11.1.4.    Stosunek tłumienia Dr dla zawieszenia przy zdemontowanych lub unieruchomionych wszystkich amortyzatorach hydraulicznych musi wynosić nie więcej niż 50% Dm.

7.11.1.5.    Częstotliwość drgań masy zawieszonej powyżej osi napędzanej lub grupy osi przy swobodnym, przejściowym, pionowym drganiu nie może przekraczać 2,0 Hz.

7.11.1.6.    Częstotliwość i tłumienie drgań zawieszenia zdefiniowano w ppkt. 7.11.2. Procedury badań dotyczące mierzenia częstotliwości i tłumienia przedstawiono w ppkt. 7.11.3.

7.11.2.    Definicja częstotliwości i tłumienia

W niniejszej definicji bierze się pod uwagę masę zawieszoną M (kg) powyżej osi napędzanej lub grupy osi. Oś lub grupa osi posiada całkowitą pionową sztywność między powierzchnią drogi i masą zawieszoną K niutonów na metr (N/m) oraz współczynnik tłumienia C niutonosekund na metr (N.s/m). Pionowe przemieszczenie masy zawieszonej wynosi Z. Równanie ruchu dla swobodnych drgań masy zawieszonej jest następujące:


Częstotliwość drgań masy zawieszonej F (Hz) wynosi:


Tłumienie ma wartość krytyczną gdy C = Co,

gdzie

Stosunek tłumienia jako ułamek tłumienia krytycznego wynosi C/Co.

W czasie przejściowych drgań masy zawieszonej pionowy ruch masy będzie zgodny z tłumioną ścieżką sinusoidalną (rysunek 2). Częstotliwość można oszacować poprzez zmierzenie czasu dla tylu cykli drgań, ile można zaobserwować. Tłumienie można oszacować poprzez zmierzenie wysokości kolejnych wierzchołków drgań w tym samym kierunku. Jeżeli amplitudy szczytowe pierwszego i drugiego cyklu drgań wynoszą A1 i A2, wówczas stosunek tłumienia D wynosi


gdzie „ln” stanowi logarytm naturalny stosunku amplitud.

7.11.3.    Procedura badań

W celu ustalenia w badaniu stosunku tłumienia Dm, stosunku tłumienia Dr przy usuniętych amortyzatorach hydraulicznych oraz częstotliwość drgań F zawieszenia, obciążony pojazd albo:

a)    z niewielką prędkością (5 km/h ±1 km/h) przejeżdża stopień o wysokości 80 mm i profilu pokazanym na rysunku 1. Przejściowe drgania, stanowiące przedmiot analizy w celu ustalenia częstotliwości i tłumienia, występują po opuszczeniu stopnia przez koła osi napędzanej; albo

b)    na jego podwozie działa siła skierowana w dół tak, iż obciążenie na osi napędzanej wynosi 1,5 maksymalnej wartości statycznej. Przytrzymany pojazd jest gwałtownie uwalniany, a występujące następnie drgania poddaje się analizie; albo

c)    na jego podwozie działa siła skierowana w górę tak, iż masa zawieszona podnosi się o 80 mm powyżej osi napędzanej. Przytrzymany w górze pojazd jest gwałtownie uwalniany, a występujące następnie drgania poddaje się analizie; albo

d)    poddawany jest innej procedurze, o ile producent udowodnił, a placówka techniczna to przyjęła, iż jest to procedura równoważna.

Pojazd musi być wyposażony w przetwornik przesunięć pionowych zamontowany między osią napędzaną i podwoziem, bezpośrednio nad osią napędzaną. Na podstawie śladu można zmierzyć czas, jaki upłynął między pierwszym i drugim szczytem sprężania, aby otrzymać wartość tłumienia. Dla tandemów osi napędzanych, przetworniki przesunięć pionowych muszą być umieszczone między każdą osią pędną i podwoziem bezpośrednio nad tą osią.
Koła musza być napompowane do odpowiedniej wartości ciśnienia zalecanej przez producenta dla masy badawczej pojazdu.

Badanie w celu sprawdzenia równoważności zawieszeń przeprowadza się przy technicznie dopuszczalnej maksymalnej masie na oś lub grupie osi zakładając, iż równoważność obejmuje wszystkie masy mniejsze.

Rysunek 1

10-20 mm (promień)
Stopień do próby zawieszenia

 

Nie wszystko skopiowałem. To tylko fragment. Ale można samemu kopać po przepisach. ;-)


 

 

Byłbyś uprzejmy zapodać treść tego dowodowego wpisu wraz z jego znaczeniem, żebym dosadniej skumał "przekręt".

Dzięki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to jest typowy przekręt na podatek drogowy.Miałem kiedyś takiego ale na moje pytanie i śmiech o zawieszenie pneumatyczne w       4-ośce  budowlanej zawrócił się i czapka-brama żegnam pana. Ale co z tym zrobić i pod która usterkę ewentualnie dopasować nie myślałem.

Edytowane przez yogi1984
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli jesteście Panowie pewni,że nie spełnia warunku równoważności to można zastosować 0.2 i).

Wysłane przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale ta dowodowa adnotacja ma określony rodowód. Na podstawie czego negujecie, to wszystko, co pod 7.11. opisane? Bo co, bo resory są?

 

Co konkretnie w tym dowodzie stoi?

 

t) „ZAWIESZENIE ...” – podając rodzaj zawieszenia: pneumatyczne albo równoważne do pneumatycznego – dotyczy samochodów ciężarowych i ciągników samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej od 3,5 t, oraz przyczep i naczep, które łącznie z pojazdem silnikowym posiadają dopuszczalną masę całkowitą od 7,0 t,

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 minut temu, Paprock napisał:

Na podstawie czego negujecie, to wszystko, co pod 7.11.

Ja na podstawie tego ze posiadam takowe 4-ośki  na stanie i wiem co mam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

tzw czteroośki często mają tylne zawieszenie " rónoważne " więc to może zwykła pomyłka - zamiast wpisac "zawieszenie równoważne "  wpisano " zawieszenie pneumatyczne " ?  celowego wpisu w celu " oszustwa podatkowego " nie wykluczam .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Poczekamy i może się dowiemy co to dokładnie była za adnotacja i jakiego dotyczyła auta. Może jakiś numer homo z dowodu lub z tabliczki znamionowej. Potem prośba do kolegów mających dostęp do iteesu i może coś wyskoczy sensownego oprócz "przekrętu".

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 minuty temu, IVVO napisał:

to określa producent w homo

 

I wygląda to tak - "zawieszenie pneumatyczne lub równoważne" - "tak". I nie wiadomo jakie wpisać :P

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

IVVO, ale wpisy za czekoladę mogą żyć własnym życiem. O lewych VATACH coś tam wspominałeś, że jakieś wynalazki podstawiają się, co nie. ;-)

Tu problemem nie musi być konstrukcja zawiechy, a bardziej pochodzenie adnotacji. Sam widziałem w zaświadczeniach wpisy o zawieszeniu. :silent:

No panie Michale, a to czesem nie należy wybrać słusznego?

---ZAWIESZENIE PNEUMATYCZNE---

---ZAWIESZENIE RÓWNOWAŻNE---

Tak to widzę, ale mogę mieć pomroczność jasną. Najczęściej tylko ten pierwszy twór spotykałem: ---ZAWIESZENIE PNEUMATYCZNE--- i tyle.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Umiesz czytać ze zrozumieniem? Tłumaczy Ci się jak krowie na rowie - pracownik rejestracji NIE WIE jakie konkretnie zawieszenie jest w aucie. Wie tylko, że jedno z tych dwóch, a ponieważ oba mają podobne znaczenie, to żeby nie komplikować sprawy wpisuje się jak leci. Żeby wiedzieć dokładnie jakie jest, trzeba by taki nowy pojazd odesłać na SKP w celu ustalenia danych, a takiego badania NIKT z Was nie wykona, bo przecież stoicie na stanowisku, że:

 

43 minuty temu, IVVO napisał:

to określa producent w homo - nie diagnosta

 :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

WK ma wpisać, że jest pneumatyczne lub równoważne (wybrać jedno z dwóch). A w CoC jest tylko podane, że pojazd posiada zawieszenie pneumatyczne lub równoważne (bez rozróżnienia, które z tych dwóch).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

następny co nie widział homo :

jest punkt w homo np

3. zawieszenie pneumatyczne lub równoważne      -   tak

wpis oznacza ,że pojazd ma zawieszenie inne niż mechaniczne ale nie podano szczegółowo jakie ( czy pneumatyczne czy równoważne ).

i Taki  przysłowiowy nasz Michał ( bez urazy Michale ) rejestruje nasz nowy pojazd na podstawie homo i chce dokonać wpisu o rodzaju zawieszenia - co ma wpisać ?

przecież nie widzi pojazdu tylko dokumenty .

Edytowane przez piter1973
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ja jak takie 4 ośki rejestrowałem to wpisywałem na wniosku jakie to jest zawieszenie (nawet jest stosowną rubryka) i pan lub pani wpisywała. Bez homo bez badania na SKP itp. (aczkolwiek wydaje mi się że nowy miał wpisane w homo co ma),do podatku co rok podaje też ja nikt inny jakie ma zawieszenie i tylko moja to jest sprawa czy prawdę czy fałsz napiszę(no jeszcze panów co to o 4 rano odwiedzają jeśli fałsz?).Ale ci by nie było w każdym jest równoważne, zresztą pani w w UM wie że w 4ośce to tylko równoważne w 99%  występuje 

Edytowane przez yogi1984
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czarku i Paproczku...

Ja wiem, że Polska język trudna język, a i życie w kanale łatwo nie jest... Dużo czasu na naukę nie ma... A tu takie filozoficzne rozprawki, kiedy tu proste chłopy siłą od naprawy snopowiązałki oderwane piszą...

Ale błagam - postarajcie się zrozumieć zdanie:

 

3 godziny temu, michal_k napisał:

wygląda to tak - "zawieszenie pneumatyczne lub równoważne" - "tak". I nie wiadomo jakie wpisać

 

2 godziny temu, blakop napisał:

pracownik rejestracji NIE WIE jakie konkretnie zawieszenie jest w aucie. Wie tylko, że jedno z tych dwóch

 

2 godziny temu, michal_k napisał:

WK ma wpisać, że jest pneumatyczne lub równoważne (wybrać jedno z dwóch). A w CoC jest tylko podane, że pojazd posiada zawieszenie pneumatyczne lub równoważne (bez rozróżnienia, które z tych dwóch).

 

Słuchajcie - nigdy nie jest za późno na pomoc polonisty, na korepetycje w pewnych sprawach. Nie wstydźcie się!! To są zdania tak wielokrotnie złożne, że siedem klas podstawówki nie zawsze wystarczy...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@cezary - nie wstydź się - powiedz mi proszę, wytłumacz - oświeć!! Jak można nie zrozumieć kilkukrotnie jasno przedstawionej informacji?

Które fragmenty sprawiły Ci szczególną trudność?

 

Względnie napisz wprost - że w tym temacie pisałeś jednocześnie pisząc w temacie "jakie piwo pijasz najchętniej", przy czym w przypadku tego drugiego tematu wpis odbywał się jednocześnie z próbami empirycznymi :) To wiele tłumaczy wtedy ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No skoro w homo podają tak jak to @michal_k przedstawił, to raczej skiepszczony jest opis do adnotacji. Treść tej adnotacji ma w tle sprawy podatkowe. No tak czy nie. To tu nie ma innej rady jak nie dzielić tego wpisu, tylko po całości zapodać w dowód i nikt nie będzie wnosił pretensji o przekręty.

A poza tym, to z pozycji kanału nie tylko polski trudny, ale i ocena pneumatycznego zawieszenia. Skąd mi wiedzieć, że akurat pneumatyczny amortyzator 75% resoruje. :?

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 minuty temu, Paprock napisał:

Skąd mi wiedzieć, że akurat pneumatyczny amortyzator 75% resoruje. :?

 

A już tłumaczę i objaśniam:

 

Cytat

W razie powstania trudności w ustaleniu parametrów pojazdu, badanie techniczne może być przeprowadzone po przedstawieniu opinii rzeczoznawcy samochodowego, o którym mowa w art. 79a.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

18 godzin temu, michal_k napisał:

I wygląda to tak - "zawieszenie pneumatyczne lub równoważne" - "tak". I nie wiadomo jakie wpisać

Michale - jest to wpis powiedzmy ogólny w homo - jeśli WK ma problem którą opcję wybrać kieruje na OSKP - miałem kilka takich skierowań - i dla diagnosty nie powinno to sprawiać żadnego problemu - no chyba że tych co to na PSKP całe życie pracowali i przeszli na OSKP i z "ciężkimi" nie mieli do czynienia 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.