Skocz do zawartości

Zadanie opisowe


Egzorcysta

Rekomendowane odpowiedzi

Kryteria oceny zawarte są w rozporządzeniu zwanym ZAKRESEM i SPOSOBEM przeprowadzania badań technicznych pojazdów, czyli w rozrysowanej tam usterkowej tabelce.

Budowę i zasadę działania choćby na Wikipedii można z grubsza zapoznać.

Wymagania dla FL opisane są w części dziewiątej UMOWY ADR, a właściwie to tam jest konkretna wskazówka do konkretnego Regulaminu EKG ONZ i dalej do konkretnego załącznika w tym regulaminie.

Proste. ;-)

  • Piwo 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

budowa - pojazd kat N3 będzie wyposażony w pneumatyczny układ hamulcowy . przy kołach sa nieruchome czujniki indukcyjne ABS . w piastach kól są koronki ( pierścienie zębate ) , które obracają się . czujniki mierzą prędkości obrotowe każdego koła . w przypadku braku obrotku któregoś koła ( podczas hamowania ) modulator ABS ( zawór sterujący siłami hamowania kół ) odpowiednio steruje ciśnieniem powietrza  tego koła aby zapobiec blokowaniu podczas hamowania ( inaczej mówiąc koła ma się zawsze toczyć) . ABS ma zapobiec zablokowaniu koła podczas hamowania .

kryteria oceny - potrzebne zaświadczenie od producenta lub upoważnionego przedstawiciela o wyposażeniu pojazdu w układ ABS kat 1 . sprawdzamy organoleptycznie czy czujniki sa zamocowane , czy wszystkie przewody zasilające czujniki są całe ( nie spękane , nie zerwane ) , czy jest zamontowany i podłączony modulator ABS ( od modulatora wychodzą przewody pneumatyczne do siłowników hamulcowych ) . sprawdzamy szczelnośc układu pneumatycznego . jakiekolwiek ubytki powietrza są niedopuszczalne . ważne aby sprawdzić kontolkę sprawności układu ABS na desce rozdzielczej pojazdu , sprawdzić także luzy łożysk piast gdyż nadmierny  luz może spowodować także zakłócanie pracy układu ABS ( koronka będzie się odsuwać lub przysuwać do czujnika ABS ) .  można się pokusić i dopisać trochę z tabeli usterek i  tabeli ADR z dziewiątej części umowy ADR .

niby proste ale jednak

  • Piwo 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...
10 godzin temu, Suugi81 napisał:

z tego co obserwuję coraz mniej ludzi chce już coś pomóc innym, słabszym

Poruszone i omówione były praktycznie wszystkie tematy i to często nie raz, więc nie ma co się dziwić, że brak jest ogólnej chęci pisania tego po raz kolejny.

Edytowane przez danielg539
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 10 months later...

Witam!

Ok dziękuje za odpowiedź  tylko ze w pytaniu chodziło o budowę  zasadę działania pneumatycznego układu hamulcowego wyposażonego w ABS  nie systemu ABS 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

zasada działania pneumatycznego ukła hamulcowego jest taka sama jak hydraulicznego. róznica to czynnik roboczy - sprężone powietrze zamiast cieczy . naciskając  pedal hamulca uruchamiamy główny zawór sterujący ( hamulcowy ) . im mocniej wciskamy pedał tym bardziej otwieramy zawór i większe ciśnienie powietrza steruje hamulcami . sprężone powietrze , poprzez  zawory modulujace ABS , wędruje  to elementów wykonawczych czyli   do pneumatycznych siłowników hamulcowych . siłowniki przekazują energie sprężonego powietrza na pracę mechaniczną w zaciskach ( hamulce tarczowe ) lub rozpierakach ( hamulce bębnowe ) powodując dociskanie elementów ciernych okładzin ( klocków lub szczęk hamulcowych ) odpowiednio  do tarcz lub bębnów . zaletą pneumatycznego układu względem hydraulicznego jest mniejsza wrażliwość na nieszczelność układu oraz "lekkość działania " - wciskając pedał pneumatyczny pokonujemy jedynie siłe sprężyny w zaworze a w hydraulicznym układzie musimy nogą sprężać ciecz .wada pneumatyki -  dodatkowe elementy zwiększające masę pojazdu ( spreżarka powietrza , zbiorniki powietrza , zawory).  to ,że w pytaniu jest zawarta dmc pow 16 t i rodzaj ADR  nie stanowi większej róznicy

Każdy kandydat na diagnostę powinien znać podstawy działania pneumatycznego układu hamulcowego - tak uważam , przecież w szkole samochodowej o tym jest .

Edytowane przez piter1973
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.