Skocz do zawartości

Transportery opancerzone na zabytek


blakop

Rekomendowane odpowiedzi

Jak w temacie. Co sądzicie o badaniach zgodności na zabytek dla pojazdów typu SKOT, BRDM, czyli kołowych transporterów opancerzonych - swoistych odpowiedników dzisiejszych ROSOMAKÓW??

Jakie za i jakie przeciw? Ale w oparciu o PRZEPISY, a nie własne odczucie. Podpowiadam, że pojazdy te w wojsku są rejestrowane i generalnie poruszają się po drogach publicznych do dzisiaj. ROSOMAK jadący na ćwiczenia w Poznaniu jedzie normalnie po ulicy na tablicach "UB...", a nie na lawecie, czyli proszę mi go do czołgu nie porównywać :) Wiem, bo sam prawie stłuczkę z takim miałem ?

Wysłucham każde sensowne zdanie, opinię. Wiem, że w praktyce trochę takich pojazdów i tak jeździ, ale chciałbym zgłębić sprawę od strony prawnej, a nie tego co, gdzie, kiedy i na jakiej stacji udało się przepchnąć :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W mojej ocenie to jeśli są spełnione ogólne wymagania dla pojazdu zawarte w PORD to może on się poruszać po drogach.

Cytat

1. Pojazd uczestniczący w ruchu ma być tak zbudowany, wyposażony i utrzymany, aby korzystanie z niego:
1) nie zagrażało bezpieczeństwu osób nim jadących lub innych uczestników ruchu, nie naruszało porządku ruchu na drodze i nie narażało kogokolwiek na szkodę;
2) nie zakłócało spokoju publicznego przez powodowanie hałasu przekraczającego poziom określony w przepisach szczegółowych;
3) nie powodowało wydzielania szkodliwych substancji w stopniu przekraczającym wielkości określone w przepisach szczegółowych;
4) nie powodowało niszczenia drogi;
5) zapewniało dostateczne pole widzenia kierowcy oraz łatwe, wygodne i pewne posługiwanie się urządzeniami do kierowania, hamowania, sygnalizacji i oświetlenia drogi przy równoczesnym jej obserwowaniu;
6) nie powodowało zakłóceń radioelektrycznych w stopniu przekraczającym wielkości określone w przepisach szczegółowych.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dnia 3.04.2019 o 22:00, blakop napisał:

Podpowiadam, że pojazdy te w wojsku są rejestrowane i generalnie poruszają się po drogach publicznych do dzisiaj

zgadza się są jeszcze w wojsku takie pojazdy jak BRDM , ale to pojazdy specjalne, rejestrując go jako zabytek będzie dalej jako specjalny ?

Ciekawe czy przejdzie emisje spalin mam namyśli tzw. świnie , bo tak je żołnierze nazywają te zasilane benzyną. Jak taki podjeżdża to wszystkie nawiewy mi się włączają.

 

 

"Zgodnie z ustawą Prawo o ruchu drogowym zabytkiem jest pojazd, który na podstawie specjalnych przepisów został wpisany do rejestru zabytków ruchomych lub znajduje się w wojewódzkiej ewidencji zabytków, a także pojazd wpisany do inwentarza muzealiów, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Konkretyzując powyższą definicję należy dodać, że samochód zabytkowy powinien:

  1. mieć co najmniej 25 lat,
  2. nie być produkowany od 15 lat,
  3. posiadać minimum 75 proc. zachowanych oryginalnych części (w tym główne podzespoły).

W niektórych przypadkach zabytkiem może zostać również auto młodsze. Pod uwagę będą wtedy brane takie przesłanki jak posiadanie unikalnych rozwiązań konstrukcyjnych lub związek pojazdu z istotnymi wydarzeniami historycznymi."

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Osobiście - nie widzę problemu - kiedyś, z 6 lat temu na innej SKP robiłem takiego na zabytek /Skota/ - dałem ograniczenia na przewóz osób w przedziale desantowym, zakaz poruszania po autostradach oraz ze w/g na ograniczone pole widzenia - jazdę z pilotem - oczywiście wstępnie ustaliłem z właścicielem, czy na takie obostrzenia się zgadza - to były moje warunki aby podjąć się badania

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 godzin temu, danielg539 napisał:

1) nie zagrażało bezpieczeństwu osób nim jadących lub innych uczestników ruchu, nie naruszało porządku ruchu na drodze i nie narażało kogokolwiek na szkodę;

nie zagraża napewno

6 godzin temu, danielg539 napisał:

2) nie zakłócało spokoju publicznego przez powodowanie hałasu przekraczającego poziom określony w przepisach szczegółowych;

nie przekracza poziomu hałasu 

 

6 godzin temu, danielg539 napisał:

3) nie powodowało wydzielania szkodliwych substancji w stopniu przekraczającym wielkości określone w przepisach szczegółowych;

W tym temacie będzie ciężko , a nawet powiedział bym bardzo ciężko 

 

6 godzin temu, danielg539 napisał:

4) nie powodowało niszczenia drogi;

drogi nie niszczy taki BRDM to nie czołg 

 

6 godzin temu, danielg539 napisał:

5) zapewniało dostateczne pole widzenia kierowcy oraz łatwe, wygodne i pewne posługiwanie się urządzeniami do kierowania, hamowania, sygnalizacji i oświetlenia drogi przy równoczesnym jej obserwowaniu;

pole widzenia ma dobre , przyjeżdżają na badania o własnych siłach i bez pilota 

 

6 godzin temu, danielg539 napisał:

6) nie powodowało zakłóceń radioelektrycznych w stopniu przekraczającym wielkości określone w przepisach szczegółowych.

Jak pójdzie do cywila to napewno bez radiostacji i innych urządzeń 

 

4 godziny temu, blakop napisał:

specjalny-opancerzony.

1 karabin maszynowy  SGMB kal. 7,62 mm w późniejszych seriach także karabin maszynowy DszK kal. 12,7 mm lub KPWT kal. 14,5 mm wyrzutnia kierowanych rakiet przeciwpancernych tego napewno nie dostanie do cywila. 

3 godziny temu, IVVO napisał:

jazdę z pilotem

BRDM nie musi jeździć z pilotem , ROSOMAKI też jeżdżą bez pilota , owszem nie jest im łatwo jechać ale dają sobie chłopaki radę , najlepiej idzie im na autostradzie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 godzin temu, kurant2000 napisał:

amochód zabytkowy powinien:

  1. mieć co najmniej 25 lat, 
  2. nie być produkowany od 15 lat,
  3. posiadać minimum 75 proc. zachowanych oryginalnych części (w tym główne podzespoły). 

 

Nie ma na powyższe absolutnie żadnej podstawy prawnej.

1 godzinę temu, kurant2000 napisał:

W tym temacie będzie ciężko , a nawet powiedział bym bardzo ciężko 

 

To wskaż, w którym akcie prawnym można znaleźć coś o szkodliwych substancjach do zabytków.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

13 godzin temu, blakop napisał:

Ale słyszę, że w słynnych słownikach nie ma obecnie takiej marki i już na tym etapie może być problem.

nie ma problemu na SKP - robisz jako "---" - a WK występuje do ITS o dodanie marki/typu/wariantu - nie tak dawno robiłem amerykański wóz sanitarny z 68 - nie było go w katalogu - został dodany

11 godzin temu, kurant2000 napisał:

BRDM nie musi jeździć z pilotem

kolego to są moje założenia do których mam prawo a klient albo je akceptuje lub nie - to jego problem nie mój 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dnia 6.04.2019 o 08:03, IVVO napisał:

nie tak dawno robiłem amerykański wóz sanitarny z 68 - nie było go w katalogu - został dodany

Ile czasu to trwało?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dnia 5.04.2019 o 20:31, kurant2000 napisał:

pole widzenia ma dobre , przyjeżdżają na badania o własnych siłach i bez pilota 

 

 Z tym dobrym polem widzenia , tot tak spierałbym się , ale sobie radzą

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

53 minuty temu, duchu napisał:

ale sobie radzą

Radzą sobie i to nieźle bym powiedział, ale jak wiadomo nie jest łatwo się tym poruszać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 3.04.2019 o 22:00, blakop napisał:

Jak w temacie. Co sądzicie o badaniach zgodności na zabytek dla pojazdów typu SKOT, BRDM, czyli kołowych transporterów opancerzonych - swoistych odpowiedników dzisiejszych ROSOMAKÓW?? 

Najpierw  - specyfikacja techniczna o pozbawieniu cech użytkowych z wyszczególnionym procesem technologicznym utraty cech użytkowych , wydaną przez uprawnioną instytucję. Następnie jako pojazdy niekoncesjonowane, mogą  być przeznaczone na działania promocyjne MON.

Jeżeli chodzi o widoczność i poruszanie się po drodze publicznej - musisz spróbować i następnym razem na przejażdżkę  zabierzesz wóz lawetą.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ustawa z dnia 22 czerwca 2001 r. o wykonywaniu działalności gospodarczej w zakresie wytwarzania i obrotu materiałami wybuchowymi, bronią, amunicją oraz wyrobami i technologią o przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym .

3. Do pozbawiania cech użytkowych uprawniony jest przedsiębiorca wykonujący działalność gospodarczą w zakresie wytwarzania danego rodzaju broni lub wyrobu o przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym.

Miejscowy proboszcz też może być o ile jest uprawniony.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W ramach traktatu CFE o konwencjonalnych siłach zbrojnych, wycofanie sprzętu bojowego może mieć różnorodny zakres:

-pozbawienie cech funkcjonalnych( osłabienia pancerza, siły ognia, własności trakcyjnych itd)

-całkowita likwidacja

Przykładowy SKOT Janusza, niepozbawiony cech bojowych, może spowodować uzyskanie przewagi nad przeciwnikiem.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dokładnie.

Fajnie, że jesteś obeznany w temacie, ale nadgorliwość jest gorsza od faszyzmu...

 

Zdarzyło mi się sprzedawać KTO nawet na Ukrainę w trakcie apogeum kryzysu i problemów jakoś nie było.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.