Skocz do zawartości

Przyczepa SAM lekka ciężarowa z DMC>750kg i OBT bezterminowe vs WK


pawel_2407

Rekomendowane odpowiedzi

Witajcie!

 

Rozważam zakup dla celów rolniczych przyczepy (tzw. dwukółki), która ku mojemu zdziwieniu ma w DR wpisane:

1. rodzaj: przyczepa lekka SAM (w serwisie Historia Pojazdu opisane jako: przyczepa lekka, ciężarowa SAM)

2. DŁ = 1500kg

3. Brak wpisanych MW i DMC

4. OBT: bezterminowe

Dodam jeszcze, że jak dotąd przyczepa ma jednego właściciela od ponad 30 lat i obecny DR jest wystawiony grubo przed 1990 rokiem.

Wiem, że dane dziwaczne, ale widziałem DR na własne oczy i właśnie takie dane tam są.

 

I tu pojawia się pytanie - czy przerejestrowując taką przyczepę po zakupie na siebie w WK, w świetle braku wpisanych dwóch mas (MW i DMC) oraz jawnej sprzeczności (przyczepa lekka vs ładowność 1500kg), czy jest ryzyko, że WK zakwestionuje status przyczepy lekkiej i/lub OBT bezterminowe? Jakie reperkusje grożą w takiej sytuacji?

 

I dodatkowe pytanie:

Czy względnie można sporządzić dla celów rejestracji jakiś dokument/oświadczenie "prostujące" sytuację w kierunku zarejestrowania jako ciężarowa rolnicza z BT co 2 lata tak, aby móc utrzymać chociaż DŁ na niezmienionym poziomie, lub chociażby, aby DMC mogło mieć 1500kg?

 

Z góry dziękuję za odpowiedź i pozdrawiam!

Paweł

Edytowane przez pawel_2407
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rozumiem, że "DŁ" to dla Ciebie ładowność?? I tam stoi, że jest to 1500kg?

 

Tak - oczywiście, że WK to zakwestionuje i skieruje na SKP celem ustalenia poprawnych danych. Na SKP poproszą o opinię rzeczoznawcy. A tu już może zdarzyć się wszystko i może właśnie dlatego od tego ostatniego warto zacząć - żeby ocenił jak zakwalifikuje i jak określi parametry tego cuda...

 

A ile waży ta przyczepka? Bo ważenie i tak będzie niezbędne, więc może warto na dzień dobry samemu sprawdzić.

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

blakop, dzięki za odpowiedź.

 

Nie mam póki co możliwości jej zważenia. Wziąwszy pod uwagę wielkość tej przyczepy i konstrukcję oceniam ją na mniej więcej 400-500kg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pierwsza rejestracja jest w 1986 roku. I z tego roku jest aktualny DR.

 

Jak to się będzie odnosiło w kontekście Ustawy przytoczonej przez IVVO i jakie obecnie możliwości rejestracji by to dawało przy zmianie właściciela? 
Byłbym zmuszony do rejestracji na ciężarową nierolniczą (OBT co rok), czy jeszcze jest opcja na rolniczą z OBT co 2 lata?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kolego raczej o CEP bym si nie martwi  - ktoś kto wprowadzał do CEP ten pojazd kapnął się iż jest błąd  przy rejestracji i te 1500 wrzucił jako długość a nie DMC - jak pisałem wcześniej błąd był przy rejestracji i teraz to bym poczekał jak odniesie się do tego Michał - on przypuszczam  miał już taki "kwiatek " 

Edytowane przez IVVO
  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kluczowe pytanie czy ta przyczepa posiada hamulce?

Jak nie posiada hamulca to pozostaje sklasyfikowanie jej jako przyczepa rolnicza o DMC do 1500 kg.

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tylko problem w klasyfikacji w starym DR

Ponieważ już w tamtych latach 83 i wyżej lekka była do 750kg

11 minut temu, danielg539 napisał:

Kluczowe pytanie czy ta przyczepa posiada hamulce

Przyczepa lekka

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za Wasz odzew.

 

W pierwszym poście pod skrótem "DŁ" opisałem "dopuszczalną ładowność".

W CEP (historiapojazdu.gov.pl) jest wpisane obecnie tak:

Masa własna pojazdu: 1 kg

Dopuszczalna ładowność: 1500 kg

 

Przyczepa nie posiada hamulców i nigdy nie posiadała. Jest zwykła rolnicza dwukołówka.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W takiej formie jak wyżej, czyli z ładownością 1500 kg i bez hamulców to zarejestrować się jej nie da.

Jedyna możliwość to to potraktowanie ładowności jako DMC. Wówczas przy DMC 1500 kg ładowność będzie wynosiła ok. 1000 kg a masa własna około 500 kg. Oczywiście pod warunkiem, że zostanie sklasyfikowana jako przyczepa rolnicza.

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

16 godzin temu, pawel_2407 napisał:

Rozważam zakup ... 

 

A jak już rozważysz to nie chcę widzieć następnego pytania jak niżej  

 

 

czyli numer ramy ma być odnaleziony oraz tabliczka znamionowa; 

 

ale znając zwyczaje z tamtego okresu to TZ nie była umieszczona, a obecnie jej brak to wynik N na badaniu 

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

17 godzin temu, pawel_2407 napisał:

1. rodzaj: przyczepa lekka SAM (w serwisie Historia Pojazdu opisane jako: przyczepa lekka, ciężarowa SAM)

2. DŁ = 1500kg

3. Brak wpisanych MW i DMC

4. OBT: bezterminowe

W moim rejonie swego czasu było ich wiele , szczególnie się  uaktywniły po zakazie rej samów. Wszystkie z pierwszej polowy lat 80 tych , bezterminowo  , większość rej : mw 750 /ład 750 i chyba tez wpisy lekka.Prostowaliśmy.

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

duchu, czy w każdym takim przypadku konieczny był rzeczoznawca, czy dawało radę wyprostować dane bezpośrednio w samym OSKP?

Czy zdjęcie i/lub zaświadczenie z ważenia przyczepki np. w elewatorze, gdzie jest atestowana waga byłoby wystarczające, aby nie robić MW/ładowność w postaci 750/750, tylko w postaci: MW/(1500-MW)?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Za dużo niewiadomych w temacie. Trzeba by zerknąć w pierwotne dokumenty (powinny znajdować się w urzędzie). Może być błąd w rodzaju pojazdu (powinna być ciężarowa, a nie lekka - i tak obstawiam), ale może być też błąd w ładowności.

 

Na pewno będziesz musiał wykonać badanie ustalające brakujące dane, a być może również badanie okresowe (jeśli ładowność określono prawidłowo).

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 minut temu, michal_k napisał:

powinny znajdować się w urzędzie

Biorąc pod uwagę lata nie spodziewał bym się niczego w urzędzie.

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

SAM?? A wirtualne zmiany kontrukcyjne nie wchodzą w rachubę bo ktoś podrzuci ten temat i wszystko się wyprostuje ;);)

Sorki panowie ale wczoraj właśnie miałem DR rolniczej SAM z DMC=1500kg i z opowieści kolegi to dla wzmocnienia miała pod podłogą szyny kolejowe (i nie te z wąskotorówki tylko normalne) a jak ją podczepiali do ciągnika to dyszel turem podnosili więc Masa Własna z DR=500kg to bez tych szyn chyba ;)
Najlepsze że 3 x OBT i każde na rok a kolega robił teraz przed przerejestrowaniem i na 2 lata (czyli prawidłowo).

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tez mam jedną przyczepe sam na bezterminowo. Po co to chcesz przerejestrowac, jeździj tak tylko ubezpieczenie na siebie i bez kłopotów 

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A kogo to obchodzi, jeśli:

23 godziny temu, Marcinnh napisał:

Po co to chcesz przerejestrowac, jeździj tak tylko ubezpieczenie na siebie i bez kłopotów

Problem się zacznie jak jakiś policjant zatrzyma i zabierze DR za brak czegoś (światła, chlapaka czy "bo źle kierowcy z oczu patrzy). Wtedy się zacznie "kibel" na stacji z powodów formalnych: brak TZ czy zeżarty "rudą" numer ramy. Będzie "Panie ratuj".

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przyczepy bez TZ lub widocznego numeru na ramie w ogóle bym nie tykał, także o to się nie martwcie ;) A w takiej dwukółce, to doczepić da się co najwyżej do stanu opon i/lub oświetlenia. Jeśli jedno i drugie będzie cacy (bo i jest), to na moje nie ma problemu.

Pomysł Marcinnh z jeżdżeniem na DR poprzedniego właściciela wydaje się rozsądny. Wszak przepis o obowiązku przerejestrowania w ciągu 30 dni jest de facto martwy (nie słyszałem, żeby drogówka coś komuś za to wlepiła).

 

Poza planami zakupu w/w dwukółki mam jeszcze jeden świeży nabytek (już kupiony) do przerejestrowania i wiedząc, jakie "Grażynki" pracują w moim WK, coraz bardziej nabieram przekonania, że przy "hurtowym" przerejestrowywaniu dwóch pojazdów, jeszcze mniejszą uwagę poświęcą wpisanym (i niewpisanym) masom.

Pamiętam, jak ze 3 lata temu przy przerejestrowywaniu mojego aktualnego auta, "Grażynki" zapomniały nawet o przepisaniu do systemu dopuszczalnych mas ciągniętej przyczepy. W DR poprzedniego właściciela jak byk pola O1 i O2 miały wpisane wartości. Tymczasem dostaję tymczasowy DR, a tu mas ani widu ani słychu. Poprawić w systemie oczywiście już nie chciały. Skutkiem tego do dziś jeżdżę ze stałym DR, który ma zakreskowane pola O1 i O2, a w/w masy są wpisane odręcznie w adnotacjach (ze stemplem oczywiście).

 

W hipotetycznej sytuacji, jeśli WK by łyknęło stan aktualny (rodzaj: przyczepa lekka, ciężarowa SAM, ładowność = 1500kg; brak wpisanych MW i DMC, OBT: bezterminowe) i wydałoby mi nowy DR, to czy drogówka ma jakieś umocowanie prawne, aby mi to podważyć?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 10.05.2019 o 17:38, blakop napisał:

 ...nie spodziewał bym się niczego w urzędzie.

Cuda czasem się zdarzają :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, pawel_2407 napisał:

czy drogówka ma jakieś umocowanie prawne, aby mi to podważyć?

 

TAK
 

Cytat

 

Art. 132. 1. Policjant zatrzyma dowód rejestracyjny (pozwolenie czasowe) w razie:
1)
2)
3)
4)
5)
6)
7) uzasadnionego przypuszczenia, że dane w nim zawarte nie odpowiadają stanowi faktycznemu.

 

 

 

i do kompletu jest dodatkowe badanie na SKP za 51 zł

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 10.05.2019 o 17:22, pawel_2407 napisał:

zaświadczenie z ważenia przyczepki postaci: 

Przy odrobinie dobrej chęci jest to do ustalenia na OSKP.

Edytowane przez duchu
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.